Ik hou van donker en heb last van een zomerdepressie

04-04-2008 18:54 3381 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ontzettend van de winter. Lekker vroeg donker, en (soms) koud en guur weer. Nu het weer langer licht blijft 's avonds en de zomer in aantocht is, begin ik me weer depressief te voelen. Ik vind het heerlijk om op de bank een boek te lezen, maar in de zomer heb ik het gevoel dat dit abnormaal is. Ik heb steeds het gevoel dat ik iets leuks moet gaan doen, want het is zomer! Ik ervaar dit als heel vervelend, maar weet niet waarom.

Zijn er nog meer mensen die zich happier in de winter voelen dan in de zomer? Ik ben benieuwd. Want iedereen lijkt de zon te aanbidden.
Ik hoop zo dat het nog slecht weer gaat worden.
Daar gaan we weer. Ik snap jullie wel, zeker als je van die klachten hebt zoals Daantje, daar benijd ik je echt niet in.

Maar het is ongeveer 8 en met pech 9 maanden 'kutweer' dus ik hoop heel snel op een paar stralende dagen en het kan mij idd niet warm genoeg zijn.

En dan noemden ze op het nieuws deze maart een van de warmste maart-maanden. Heb het geloof nog nooit in maart zou koud (thuis) gehad. Zit nu ook met tuniek en 2 fleecevesten aan en laarzen en dikke sokken. En die ben ik vanaf september of zo wel spuugzat.
Als je nog steeds met 2 fleecevesten zit zou ik mezelf even lichamelijk na lijken kijken, want dat kan in mijn ogen niet kloppen.
quote:suzy72 schreef op 16 maart 2012 @ 20:06:

Bedankt voor jullie lieve knuffels! Laten we hopen dat het hysterische gedoe rondom de zonnige dagen snel weer verdwijnt. Vanochtend toen ik naar mijn werk reed, zag ik er weer een fietsen met korte mouwen. En op mijn werk een collega die puffend achter z'n buro zat met opgestroopte mouwen, ramen open en het liefst de airco nog aan zou zetten.....dan denk ik echt 'doe normaal man' En die raam weer dicht want ik heb het gewoon koud.........wie spoort er dan niet.

Nou, ik heb een hekel aan de lente/zomer juist omdát ik het heel snel warm heb.

Ik heb van de week al met korte mouwen buiten gelopen, en denk dan juist over de mensen die nog steeds in winterjas lopen 'jullie sporen niet'.

Maar goed, verder ben ik het met iedereen eens hoor, de zomer is een eenzaam rotseizoen vol met gemaakte vrolijkheid (even overdreven gesteld).

Zie er erg tegenop, ik heb best genoten van de winter.
Ik heb het ook dus zo snel warm. Heb even op het balkon gezeten gisteren, maar was snel weer weg, omdat ik het te warm kreeg. Ik vind de zon niet zo erg, de warmte wel. Geef mij maar weer de winter!!
Ik heb nog steeds mijn winterjas aan ik haat het al die blije mensen pffff.
Dat gezeur er ook omheen. Het was vandaag prachtig weer. Wie bepaalt dat het prachtig weer was? Het was warm en zonnig, dat is een feit, maar prachtig is een mening geen feit!
quote:lelijk86 schreef op 23 maart 2012 @ 11:31:

Ik heb nog steeds mijn winterjas aan ik haat het al die blije mensen pffff.Jij haat blije mensen? Dat komt wel heel naar over. Mogen mensen van jou niet blij zijn met warm en zonnig weer? Het komt niet zo vaak voor in Nederland, meestal is het grauw en grijs.
Gelukkig, lente.
Het voordeel van de winter is dat het snel donker wordt en het voordeel van de zomer is de aangename temperatuur. Misschien maar naar het zuiden verhuizen.
Jij vind het voordeel van de zomer de aangename temperatuur. Ik vind de temperatuur een nadeel van de zomer.

Ik vind het altijd zo typisch dat als mensen niet van warmte of kou houden dat er dan gezegd wordt dat je maar moet verhuizen naar een koud of warm land. Meestal kan dat gewoon niet.

Daarbij blijf ik het volgende ook raar vinden. Als ik "klaag" dat het zo warm is, dan wordt er tegen me gezegd "ga dan verhuizen naar een koud land". Maar als diezelfde mensen in de winter klagen dat het zo koud is en ik zeg "ga dan verhuizen naar een warm land", dan kijken ze me raar aan. Hoe haal ik in het in mijn hoofd om dat te zeggen. Waarom mag je wel klagen als het koud is, maar niet klagen als het warm is?
quote:Daantje1970 schreef op 24 maart 2012 @ 10:11:

Waarom mag je wel klagen als het koud is, maar niet klagen als het warm is?

Omdat 'de meerderheid' wél houdt van warmte.

Dat is nu juist de reden dat mensen die er níet van houden gedeprimeerd kunnen raken met mooi weer. Omdat ze afwijken van de massa, in de ogen van velen.

De lente vind ik heerlijk, en zoals het nu is, vind ik het ook prima uit te houden. Snikhete zomers zijn in Nederland echter ook niet aan mij besteed. Ik zeg expres 'in Nederland', omdat ik het wel heel erg lekker vind om op vakantie te gaan naar de warmte, en daar te zwemmen en te luieren in de zon.

Maargoed, ik heb géén last van een zomerdepressie, en dat komt doordat ik ook in de zomer precies doe wat ik zelf wil. In mijn huis is het altijd koel, dus zit ik op een snikhete middag gewoon lekker een film te kijken. Terwijl ik ook een achtertuin heb. Maar dat boeit me niet. Ik doe waar IK zin in heb, óók met een stralende zon.

En ja, mensen spreken me daar weleens op aan. Prima. Niet iedereen hoeft mij te begrijpen, er zijn ook genoeg mensen waar ik geen ene duvel van snap.
Dat de meerderheid van warmte houdt dat weet ik wel, maar dan nog vind ik het niet fijn als mensen vinden dat ik klaar als ik het warm heb, maar dat ze het raar vinden als ik vind dat zij klagen in de winter. Ik krijg echt lichamelijke klachten door hitte, terwijl kou (volgens mij) minder lichamelijke klachten bezorgd (ja behalve dan als je met -10 in je blootje buiten gaat slapen ofzo).

Mijn favoriete vakantieland is Portugal, gek genoeg kan ik daar veel beter tegen de warmte dan hier, Je doet ook andere dingen natuurlijk, dat scheelt ook. Maar de warmte is ook anders.

Als het echt warm is buiten is het in mijn flat vaak net zo warm als buiten. Komt door het platte dak en de woonkamer zit op het zuiden. In de slaapkamer is het gelukkig wel wat koeler. En dan zit ik ook vaak binnen hoor, plafondventilator aan en een gewone ventilator aan.
quote:Daantje1970 schreef op 24 maart 2012 @ 16:14:

Dat de meerderheid van warmte houdt dat weet ik wel, maar dan nog vind ik het niet fijn als mensen vinden dat ik klaar als ik het warm heb, maar dat ze het raar vinden als ik vind dat zij klagen in de winter.

Ik snap dat je dat niet fijn vindt.

En in vakantielanden is de warmte inderdaad anders. Prettiger. Hier is het vaak meteen zo klef.
Aftellen tot september

Ik heb nog hoop dat april koud gaat zijn.
daantje
quote:lelijk86 schreef op 24 maart 2012 @ 19:50:

Aftellen tot september

Ik heb nog hoop dat april koud gaat zijn.Nou...koud hoef nou ook weer niet van mij. Als het nou -10 zou zijn is het ook een beetje raar. Maar gewoon gemiddeld, zodat je langzaam naar het warmere weer toegaat vind ik wel wat prettiger.
quote:winterfeestjurk schreef op 24 maart 2012 @ 21:42:

daantje Ik weet niet waarom, maar vind het wel lief. Dank je.
Ik heb het ook altijd gehad, inderdaad altijd het gevoel dat je naar buiten móet als het mooi weer is. Ik herinner me een vakantie toen ik veertien was, we waren met familie aan het kamperen in Friesland en het regende de hele vakantie. Ik vond het heerlijk! Twee weken lang iedere ochtend met z'n allen in de voortent van de caravan, beetje kletsen, puzzelboekjes en tijdschriften onder handbereik, op de achtergrond het gepruttel van het koffieapparaat, 's middags een beetje rondneuzen in stadjes. Mijn favoriete tijd van het jaar was altijd van september tot en met de feestdagen. Lekker knus.

Nu ik moeder ben kijk ik meer door de ogen van mijn kinderen, vooral mijn zoontje is een echt buitenkind, hij is het meest gelukkig als het mooi weer is. Hij heeft autisme en hij heeft echt moeite met vakantiedagen waarop hij niet naar buiten kan, hij weet dan niet echt goed raad met zijn tijd en we merken dat hij dan eigenlijk het schoolritme mist. Vrije dagen waarop hij lekker buiten kan spelen, met zand en water kan spelen en heerlijk kan zwemmen, vindt hij geweldig. Ik merk nu dat ik het zelf ook prettiger ben gaan vinden als het mooi weer is, door hem.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vind dat gelul over het weer ook echt niet te harden. Dat is sowieso een irritant dingetje aan Nederland, omdat we zo'n divers klimaat hebben denk ik. Als het vriest moet je heel de dag, overal, aanhoren hoe koud het is, je kan de tv niet aanzetten over het gaat over een op handen zijnde Elftedentocht.

En als het eindelijk weer ''''lekker'''' weer is kan ook niemand daar z'n mond over houden. Hoe vaak ik het deze week al gehoord heb. NEE, het is geen lekker weer, niet voor iedereen! Doe mij maar de vrieskou, lekker in winterjas naar buiten, lekker die heerlijke frisse lucht, lekker ademwolkjes blazen.

Een stuk beter dan die overdaad aan zonlicht en die hitte.

Oh en zometeen gaat de zomertijd in, helemaal erg, dan is het ineens zo belachelijk lang licht, en voel ik me (tegen beter weten in, want ik weet wel dat het nerges op slaat) weer avond aan avond eenzaam.
-
-
quote:Daantje1970 schreef op 24 maart 2012 @ 21:47:

[...]

Ik weet niet waarom, maar vind het wel lief. Dank je.omdat je zo baalt van het weer, omdat je last hebt van het weer, omdat er mensen zijn die domme opmerkingen maken en jij je daar rot door voelt. hoop voor jou dat het snel weer wat koeler word!
Gewoon lekker met je boek je tuin in. En het idee loslaten dat je altijd maar perse iets moet dòen als het mooi weer is. Waarom zou je?

Ik doe eigenlijk nooit iets bijzonders met mooi weer. Ik ga niet naar het strand. (Veel te druk, vreselijk!) en ga ook geen terrasjes pakken ofzo. Ik zit gewoon lekker in de tuin te chillen op mn louncheset met een boekje erbij. Dan geniet ik op en top, net als in de winter binnenshuis!

Ik vind by the way alle seizoenen wel wat hebben. Heb niet echt een favoriet.
Prachtig dat wij in een land mogen wonen met alle seizoenen. Heerlijke milde zomers, mooie wisselende herfstdagen, koude winterdagen met sneeuw en vruchtbare lentedagen. Met hier en daar wat uitschieters naar extremen.

Best knap dat je zelfs kunt zeiken over het weerbericht an sich. Maar goed, als beetje Nederlander moet je natuurlijk wel altijd wat te zeuren hebben en het liefst over het weer. Zo fijn dat iedereen wel een ander favoriet seizoen heeft. Dan raakt de gespreksstof en het gezeur iig niet op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven