Ik loop vast (32 jaar, werkloos en single)

10-11-2024 15:16 129 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey allemaal,

Ik loop nogal vast en hoop hier wat herkenning of advies te vinden. Ik ben bijna 32, single, zonder werk, en eigenlijk heb ik geen idee wat ik nu met m'n leven wil doen :') Sinds juli ben ik gestopt met m'n werk omdat het niet bij me paste en ik er overspannen door werd. Ik ben inmiddels weer wat bijgekomen, maar worstel nog steeds met het vinden van een nieuwe richting. Mijn vorige banen (en relaties) pasten uiteindelijk niet bij me, en nu twijfel ik of ik weer werk moet zoeken of een lange reis moet maken, of wat dan ook. Beide opties klinken mooi, maar ik voel me zo snel overweldigd als ik er alleen al aan denk... Laatste jaren is mijn mentale gezondheid ook niet 100% geweest..

Elke keer dat ik een stap wil zetten—zoals werk zoeken, een reis plannen, of nieuwe mensen ontmoeten—krabbel ik toch weer terug, of overtuig ik mezelf ervan dat een andere optie toch beter is. Zo blijf ik heen en weer gaan en doe ik uiteindelijk niks :') Het lijkt alsof er een diepere oorzaak zit...

In het verleden heb ik een burn-out gehad, en ik denk dat dat nog meespeelt. Ik heb lang aan m’n herstel gewerkt, maar toch blijft het denk ik meespelen. Ik vind het moeilijk om mezelf echt helemaal te vertrouwen of echt goed aan te voelen wat ik nodig heb, daardoor weet ik soms niet meer wat de juiste stappen voor me zijn en of ik mezelf juist even moet pushen of lief moet zijn voor mezelf...

Op het moment zit ik uiteindelijk toch erg veel alleen thuis. Dat vind ik aan de ene kant niet heel erg, omdat ik afgelopen jaren onwijs druk ben geweest met werk en relatie(problemen), en ik nu dus eindelijk goed aan mezelf toekom. Maar het voelt ook alsof ik nu niet echt verder kom. Ik zou graag weer toekomst plannen en dromen hebben...

Het helpt ook niet echt mee dat ik weinig mensen in m'n omgeving heb met gelijksoortige problemen. Mijn vrienden hebben fijne banen, relatie, huisje, boompje, beestje... En nieuwe mensen ontmoeten vind ik ook lastig, omdat ik niet zo lekker in m’n vel zit, me dan juist liever terugtrek, en mezelf ook liever eerst de kat uit de boom kijk..

Ik zat eraan te denken om een misschien een passende praatgroep te zoeken, om wat gelijkgestemden te ontmoeten en over m'n gevoelens te praten. Of (na jaren) toch weer eens een afspraak met de huisarts of POH te maken. Maar ik voel me daar ook bezwaard over, omdat er mensen zijn met ergere problemen.. en de wachtlijsten al zo lang zijn..

Zijn er mensen die iets soortgelijks meemaken of hebben meegemaakt? Ik zou het fijn vinden om jullie verhalen en/of tips te lezen :)

Bedankt voor het lezen & liefs,
X

Toevoeging: Ik leef op dit moment van mijn spaargeld. Ik heb geen uitkering o.i.d.
Ik ben ook niet van plan de eerste beste baan aan te nemen, omdat ik iets wil vinden dat bij mij past en mij energie geeft. Je hebt maar 1 leven en die wil ik ten volste proberen te leven.
Toevoeging 2: Dit was meer een reactie op mensen die zeiden dat ik gewoon moet werken en niet moet zeuren, en dat werk sowieso niet leuk is :') 'Ten volste leven' was daarom wat groots uitgedrukt haha
rose_876 wijzigde dit bericht op 13-11-2024 23:22
8.32% gewijzigd
Lize010 schreef:
10-11-2024 17:46
Echt , de sportschool heeft vele mensen geholpen uit een depressie/ dipje te komen,
Overigens heb ik er zelf liefde gevonden,
misschien dat ik het daarom ook zo aanprijs
Haha ohh echt, wauw wat mooi dat je daar liefde hebt gevonden!! :rose:
Ik sport zelf inderdaad nu zo'n 2 a 3 x per week, en dat doet me erg goed en heeft me ook veel geholpen toen het nog slechter ging! Zowel fysiek als mentaal veel lekkerder in m'n vel komen te zitten :)
Dahlia74 schreef:
10-11-2024 17:26
De eerste stap daartoe zet je door naar de huisarts te gaan. Dat die het al druk genoeg heeft is geen argument om niet te gaan. TO heeft een doorverwijzing nodig. Ze heeft wat mij betreft echt professionele psychologische hulp nodig, vaak zit er veel meer achter waarom iemand zich zo voelt.
Hmm ja, misschien heb je gelijk en kan het kan geen kwaad om eens te gaan. Misschien loop ik ervoor weg. Maar het helpt ook niet echt mee dat mijn vorige ervaringen met psychologen niet de beste waren, er niet echt een klik was en ik er uiteindelijk niet heel veel aan heb gehad. Maar het is wel weer het proberen waard misschien. Dankjewel voor je reactie!
Is er geen beroep-werk waarvan je altijd hebt gedacht dat (ook al past het niet direct bij je opleiding of werkervaring) je zoiets "altijd nog wel een keertje zou willen doen"?

Soms kan je ook vast zitten in een bepaald stramien en 'zoek' je in een bepaalde richting omdat jijzelf (of denkt dat anderen) dat van je verwacht.

In plaats van blijven zoeken naar wat je ideale baan is, kan je ook intussen gewoon iets doen wat je alleen maar 'leuk' lijkt. Je geeft jezelf dan langer de tijd om na te denken, bent intussen bezig, je verdient geld, en je ontmoet mensen.

Wat voor opleiding heb je gedaan, wat voor werk (en hoe lang) heb je gehad. En welke elementen van je werk vielen tegen en zou je ánders willen?
Je hoeft natuurlijk geen antwoord op deze vragen te geven.
Maar doe je dat wel dan kan je misschien reacties verwachten van mensen die met je mee denken over mogelijkheden waar je zelf misschien nog niet aan hebt gedacht? Belangrijkste 'voor nu' lijkt dat je uit deze impasse komt?
koala schreef:
10-11-2024 17:56
"Vroeger" ging zo iemand met een rugzak om naar bijv. India om op zoek te gaan naar zichzelf en wat verder te doen met de rest van zijn\haar leven. Juist op die leeftijd van TO. De tijden zijn veranderd, misschien een retraite in eigen land? Ik vind het belangrijk dat je een loopbaan kiest waar je gelukkig van wordt, anders blijven psychische klachten opkomen.
Haha, ja dat heb ik op m'n 24e al gedaan :'D

Toen een aantal maanden door Zuid-Oost Azië gereisd. Terug in Nederland voelde ik me niet meer op m'n plek, wilde eigenlijk doorreizen, maar door omstandigheden moest ik in NL blijven en tegen m'n zin in een baan zoeken. Op prive vlak speelde er ook van alles. Toen ben ik eigenlijk vrij snel in een burn-out beland.. en daarna dus de jaren van herstel... en enkele banen en zelfonwikkelings-trajecten verder.. Nu ben ik eindelijk weer wat op de been gekomen. En wil dus absoluut niet opnieuw weer dezelfde fouten maken, van verkeerde baan/relatie in rollen etc. Daarom ben ik misschien wat (te) voorzichtig en terughoudend geworden. En zit ik nu maar thuis...
Whadiepooh schreef:
10-11-2024 18:11
TO, ik werk deels als loopbaancoach. Mocht ik je wat tips/gratis testen/opdrachten die je zelf kan doen om meer een beeld te vormen wat een volgende stap kan zijn, laat het weten! Dan kijk ik of ik wat voor je bij elkaar kan zetten om je op sturen per pb om voor jezelf te verkennen.

Al zie ik doorgaans wanneer mensen niet goed in hun vel zitten dit soort dingen lastig zijn. Misschien wel willen vooruitkijken maar het vervolgens moeilijk kunnen en dan vastlopen.

Ik herken wel van wat langer geleden het even allemaal niet meer weten en je ziet iedereen het ‘volwassen leven’ leven.

Mocht je er wat aan hebben, stuur me gerust een pb!
Dankjewel voor je reactie. Ik denk inderdaad dat ik zo'n geval ben :') ik heb namelijk begin dit jaar bij de FNV al een heel loopbaantraject gevolgd om uit te zoeken wat er bij me past, een uitgebreide beroepskeuzetest gedaan, en in een groep begeleiding/coaching gekregen hierover, en deze zomer heb ik ook bij een prive coach een loopbaan/burnout traject gedaan van 3 intensieve sessies. Het heeft me wel enigszins geholpen, maar ik kom nog steeds niet verder.
yourlocalhero schreef:
10-11-2024 18:29
Ergens zonde, andere zijde je leeft nu.
Ik weet niet hoever je budget rijkt nu, maar ga op zoek naar desnoods iets deeltijds, misschien het betekenisvolle zoeken in iets vrijwilligs ernaast?

Soms is het lastig om jezelf in je eigen kader en ogen betekenisvol te zien, maar dat kan in kleine stapjes en wellicht met de juiste hulp erbij.

Sterkte TO! ❤️
Dankjewel ❤️

En verder ook sowieso iedereen bedankt die een (fijne) reactie heeft achtergelaten, ik neem het allemaal mee :)
zwembad84 schreef:
10-11-2024 19:43
Eigenlijk ben je dus onzeker? Omdat je aangeeft dat je niet weet of je op jezelf kunt vertrouwen? Als je hart jou nu ingeeft een lange reis te maken, ga dan. Want nadat je je hart voelt, gaat je brein wel allerlei mitsen en maren verzinnen en je zegt zelf dat je niet weet of je op jezelf kunt vertrouwen.
Ik denk niet dat weer gaan praten altijd een oplossing kan zijn. Soms moet je niet praten, maar doen. Iedereen kan je elke keer alles vertellen, maar je zult je onzekerheid met jezelf aan moeten gaan. Op mij kom je wel over alsof je best goed zelf ziet wat er scheelt.
En verder vind ik het wel herkenbaar van toen ik zelf eind 20/begin 30 was. Het is de overgang naar 'echt' volwassen. Voor mij ook de realisatie dat dit het dan was; werken. Na jaren studeren en lang leve de lol, was daar ineens het echt leven. En toen waren die banen niet zo leuk en was de sleur er best wel, gingen vrienden ineens in een ander tempo leven, stond mn relatie onder druk (want wanneer dan kinderen). En ik zag het ook bij vriendinnen. Sommigen zeiden dan ga ik maar in een koffiebar werken, want ik vind het allemaal niks op mn werk en de ander is naar een andere stad verhuisd. Dertigers-dilemma heet volgens mij.
Ik zou, als je toch iets wil met zelfontwikkeling, vooral kiezen voor een retraite in stilte. Dan kom je vaak heel dichtbij je zelf. Ik heb meerdere weekenden in stilte doorgebracht en dat gaf mij altijd veel. Want heel vaak weet je prima wat je moet.
Wauw, ja.. dit vind ik een hele mooie reactie, dankjewel :shame:
Het is inderdaad dat ik het moeilijk vind om te voelen wat ik dieper van binnen wil of moet.. de stilte retraite is wel een mooie tip. Heb je zelf eventueel fijne ervaringen van plekken in Nederland die dat aanbieden?
Het dertigersdilemma is inderdaad een dingetje denk ik haha
Het is meer mijn hoofd die zegt dat ik moet gaan reizen, omdat ik destijds een grote reis nooit goed heb 'afgemaakt', blijft dat denk ik knagen, maar misschien is het op dit moment niet het beste om te doen. Ik vind nieuwe omgevingen al snel overwhelming, dus misschien toch dichterbij huis opzoek gaan naar de antwoorden die ergens in mezelf verscholen liggen...
Dankjewel voor je fijne reactie ❤️
Roos, er is al veel geschreven dus ik pik er een dingetje uit: je wil leven ten volste leven. Dit soort makkelijke oneliners kunnen je juist heel erg belemmeren in het leven en je ervan weerhouden om met iets te beginnen. Met 'Leef ik m'n leven wel to the max?' als leidraad, komen de meeste mensen tot niks. Het leven is geen Pepsireclame.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
You're bored. Welcome in je dertiger jaren. Ik denk dat Henny Vrienten het goed heeft verwoord : Is dit alles?

Je loopt lang genoeg mee om te weten wat je niet wil. De belangrijkste reizen of ervaringen zijn voldaan. Iedereen om je heen zit in de relatiebubbel en jij kijkt toe.

Psychologische hulp is in mijn ogen niet nodig, daar je gewoon verveelt bent en de volgende stap niet weet. Daarnaast is je energie level lager dan normaal want wat maakt het nou uit. Gooi jezelf het huis uit en zet jezelf het doel elke dag iig drie kwartier uit je huis te zijn. Je zit teveel in je hoofd en in je huis en je kan dit oplossen door letterlijk er op uit te gaan. Maakt me niet uit wat je doet, stop met het medelijden hebben en start probleemoplossend ipv probleemmakend zoals nu.

Dit alles is met liefde gezegd en zo bedoeld :)
Ik heb het boek Het Dertigersdilemma gelezen en ben begonnen met mindfulness, dat bracht mij wel iets meer in contact met wat er in mezelf leeft. Veel inzichten, veel oud zeer.

Jammer dat je slechte ervaringen hebt met psychologen, dan die misschien ff links laten liggen.
Nog een aanvulling op wat ik eerder schreef: ik zie je zoeken naar antwoorden 'diep van binnen'. Het is maar de vraag of het daar ligt.
Als je probeert aan te voelen wat bij je past, kijk je ook juist buiten jezelf. Je ervaart iets, doet iets, en dat roept gevoelens op: interesse, weerzin, enthousiasme, verveling, rust, energie...
Je hebt wat aan zelfreflectie, maar ook aan ervaring, actie. De uitdaging is daarin balans vinden. En dat ziet er doorgaans niet uit als elke dag stressvrij zijn, maar als een afwisseling van uitdaging en routine, drukte en rust. Dus ook af en toe stress of twijfel is niet per se een probleem.
What a nuanced anxiety
https://www.boom.nl/psychologie/100-16722_Voluit-leven

Het thema van het boek sluit aan op je vraag. Ik heb er wel eens oefeningen uit gedaan met vastgelopen scriptiestudenten en zij hadden daar veel baat bij.
Uiteindelijk is iedereen en niemand je gelijkgestemde TO. We hebben (bijna) allemaal wel periodes in ons leven dat we het even niet weten. De meesten van ons gaan/blijven toch maar gewoon iets doen, ook al is het misschien niet een grote droom. Want met aanklooien haal je toch nog meer uit het leven dan met verlamd van alle keuzes op de bank zitten.
2 dingen die in mij opkomen:

- Ga sporten. Doe elke werkdag mee aan de 1e groepsles rond 9.00/9.30. Wat de dag daarna ook brengt of niet; jij hebt iig een ding gedaan. Zo is Adele uit haar deopressie/lamlendigheid gekomen.

- Behandel jezelf als je eigen hond; laat jezelf 3 per dag 15 minuten uit. Knap je enorm van op.
Ik vind het ook wel verfrissend om over dat dertigers dilemma te lezen merk ik. :$ Ik heb gelukkig wel een baan, en een relatie, maar ik herken het wel. Zo van.. en nu.. tijd om echt serieus en volwassen te zijn? Een huis kopen? Huisje boompje beestje. Wil ik dat echt? Kan ik dat wel? En dan zou ik het liefst ook op wereldreis vertrekken. Maar dan besef ik me weer dat ik daar absoluut niet de persoon voor ben. :clown:
Het punt is dat wij allemaal wel eens een tijdje dingen moeten doen die niet leuk zijn om verder te komen. Je kan niet alles wat je niet leuk vindt uit de weg gaan en dan maar niets doen.
Je hebt maar 1 leven en die wil ik ten volste proberen te leven.
Groots en meeslepend leven doen maar heel weinig mensen, deze gedachte zou ik loslaten.

Het ubercalvinistische "wen maar aan dingen doen die je niet leuk vindt" vind ik weer het andere uiterste, maar gewoon een leuke baan met leuke collega's zoeken die misschien niet je droombaan is, is toch beter dan besluiteloos op de bank zitten. Je kunt altijd weer iets anders gaan doen.

Als de gedachte aan reizen je overweldigt, is dat op dat moment geen goed idee. Dat kan altijd nog.

Als het je zelf niet lukt om in actie te komen zou ik of een loopbaancoach benaderen of naar de huisarts of poh, want hoe langer dit duurt hoe moeilijker het wordt om eruit te komen.
FaceofOZ schreef:
11-11-2024 06:55
Het punt is dat wij allemaal wel eens een tijdje dingen moeten doen die niet leuk zijn om verder te komen. Je kan niet alles wat je niet leuk vindt uit de weg gaan en dan maar niets doen.
Ja dat punt had je al gemaakt.

En het lijkt mij buitengewoon nuttig om als je ongelukkig bent even pas op de plaats te maken inplaats van in hetzelfde spoor door te denderen en je ongeluk te blijven herhalen.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
Kan het zijn dat er iets anders onder zit? Steeds vastlopen in relaties/werk, nieuwe dingen overwhelming vinden?
Rose_876 schreef:
10-11-2024 20:25
Dankjewel voor je reactie. Ik denk inderdaad dat ik zo'n geval ben :') ik heb namelijk begin dit jaar bij de FNV al een heel loopbaantraject gevolgd om uit te zoeken wat er bij me past, een uitgebreide beroepskeuzetest gedaan, en in een groep begeleiding/coaching gekregen hierover, en deze zomer heb ik ook bij een prive coach een loopbaan/burnout traject gedaan van 3 intensieve sessies. Het heeft me wel enigszins geholpen, maar ik kom nog steeds niet verder.
Je hebt dus al veel gedaan zonder succes.

Het kan zijn dat er onderliggende redenen zijn dat het toch niet lukt, dat je uitzoeken met bijvoorbeeld een psycholoog of bijvoorbeeld haptonoom. En anders wordt het toch echt een schop onder je kont er gewoon weer gaan werken, de structuur van werken gaat je helpen om verder te komen. Het leven is niet voor de meeste mensen niet groots en meeslepend, maar gewoon grotendeels een sleur van werken gecombineerd met een prive leven. Je hebt nu eenmaal inkomsten nodig om te kunnen leven. Dat prive leven bestaat voor veel mensen niet uit wekelijkse feestjes.
Ik zag je vraag in het topic over de Amerikaanse verkiezingen. Weinig geruststellend: misinformatie via sociale media houd je niet tegen en versterkt zichzelf. Dus je zorgen zijn reëel. Maar je zou bijvoorbeeld lid kunnen worden van een krant om de onafhankelijke journalistiek te steunen en weg te blijven van nieuws op sociale media.

En wat je misschien ook leuk vindt, en daarom geef ik antwoord in dít topic: in plaats van een stilteretraite, heb je misschien meer aan retraite -in een klooster :) - waarin je je zorgen kunt delen met anderen:

https://www.ralfbodelier.nl/inspireren- ... jaar-2019/
Niet op de titel in de link letten, dit gaat om 2024-2025 dus incl. Trump.

Tot slot: mijn studenten liepen altijd vast op de gedachte dat de scriptie perfect moest zijn. Maar er zit meer tussen 1 en 10. Dus gaf ik ze bijvoorbeeld de opdracht om het volgende onderdeel te schrijven voor een zesje. Dat haalde de druk eraf en maakte het een stuk makkelijker om te beginnen. Misschien is dat voor jou ook een helpende gedachte bij je zoektocht naar een vervolgstap.
Misschien ervaar je een gebrek aan 'purpose' dus het niet hebben van een hoger doel. Ik vraag mij af of nog meer navelstaren dan zin heeft.

Ga iets doen met een doel waar je achter staat, al is het vrijwilligerswerk of iemand helpen. Een hoger doel hebben of nastreven helpt vaak om weer richting te vinden.
Rose_876 schreef:
10-11-2024 20:25
Ga solliciteren en begin ergens te werken. Het maakt echt helemaal niet uit of het niet je droombaan is, maar je komt uit de ledigheid waarmee je de dagen nu grotendeels vult. Bouw weer een goed ritme op in de dagen en weken. Ondertussen kun je om je heen kijken of er iets op je pad komt waar je voor wilt gaan. Door geen keuzes te maken trekt het leven aan je voorbij. Neem zelf weer het initiatief. Dat voelt zoveel beter.
Anna75 schreef:
11-11-2024 14:41
Ik zag je vraag in het topic over de Amerikaanse verkiezingen. Weinig geruststellend: misinformatie via sociale media houd je niet tegen en versterkt zichzelf. Dus je zorgen zijn reëel. Maar je zou bijvoorbeeld lid kunnen worden van een krant om de onafhankelijke journalistiek te steunen en weg te blijven van nieuws op sociale media.

En wat je misschien ook leuk vindt, en daarom geef ik antwoord in dít topic: in plaats van een stilteretraite, heb je misschien meer aan retraite -in een klooster :) - waarin je je zorgen kunt delen met anderen:

https://www.ralfbodelier.nl/inspireren- ... jaar-2019/
Niet op de titel in de link letten, dit gaat om 2024-2025 dus incl. Trump.

Tot slot: mijn studenten liepen altijd vast op de gedachte dat de scriptie perfect moest zijn. Maar er zit meer tussen 1 en 10. Dus gaf ik ze bijvoorbeeld de opdracht om het volgende onderdeel te schrijven voor een zesje. Dat haalde de druk eraf en maakte het een stuk makkelijker om te beginnen. Misschien is dat voor jou ook een helpende gedachte bij je zoektocht naar een vervolgstap.
Hey ik heb even geen energie om een heel verhaal te typen maar wilde je even bedanken voor je lieve aandachtsvolle reactie :heart:
Ik ga het retreat bekijken!
Nou even een update, sinds 2 dagen sleep ik mezelf 's ochtends uit huis om naar een koffietentje te gaan. Dat was al erg lang geleden, maar doet me goed! Ik ben gewoon wat aan het werk op mijn laptop en het geeft me een goed gevoel dat ik op het begin van de dag al de deur uit ben/productief bezig ben. En het heeft nu al geresulteerd tot een inschrijving bij een uitzendbureau voor oproepwerk, waar ik volgende week een intake gesprek heb :biggrin:

Ik vind het wel spannend merk ik, maar ik ga er gewoon voor en dan zien we wel. Door alleen maar thuis zitten kom ik, zoals velen van jullie al zeggen, denk ik inderdaad niet veel verder meer op dit punt.. Ik ben wel blij dat ik afgelopen maanden de rust voor mezelf heb genomen, dat was wel nodig. Maar daar zit ergens ook een grens aan. Op dit punt ik had even een push en motivatie nodig om weer in beweging te komen :mrgreen:

Dankjewel voor al jullie reacties! Nu hopen dat het wat oplevert en ik dit kan blijven vasthouden :yes:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven