Ik mis cultuur

01-12-2015 22:08 107 berichten
Sinds mijn moeder is overleden mis ik de surinaamse cultuur. Ik heb mijn oma die is surinaams maar die is oud ik mis het eten ik mis de gezelligheid ik mis de overvolle huis. ik was 11 toen mijn moeder overleed. En ik heb voor de rest niks meer mee gekregen. Ik ben een beetje emo en ik schrijf dit van me af.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dana schreef op 02 december 2015 @ 01:39:

[...]

Wat is er toch met jou aan de hand?

Je reageert de laatste weken zo onaardig en cynisch op mensen. Zo ken ik je helemaal niet.

Dit is misschien niet het topic om daarover te praten (dit is immers Tas' topic), maar wil je er misschien in napraat iets over zeggen wat er met je is?1
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-12-2015 11:02
Reden: op de man
% gewijzigd
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
quote:Ttass28 schreef op 02 december 2015 @ 01:54:

[...]

Ik heb een chronische ptss ik heb zelfs toen ik jonger was in het ziekenhuis gelegen. Ik zat te dissociëren en ik zat er geel diep in. Vandaar dat ik het liefst bezug wil zijn want anders ga ik denken denken is niet goed probleem is mijn lichaam werkt mij weer tegen.Hoop dat je vanavond toch nog een beetje kan slapen!
Tjezus, wat vals
quote:DorothyParker schreef op 02 december 2015 @ 01:57:

[...]

1 denk niet dat ik ooit al tegen jou gepraat heb, dus zeg maar eens hallo tegen de andere mensen.

2 wat gaat het jullie eigenlijk aan? Ben dit hele gejank beu!

God, ik had 3 weken even geen tijd. Hoe durf ik...

Dit gezeik stopt nu! Ik meen het!Zou je alsjeblieft dit op napraat uit willen praten ik vind het niet prettig dat het op mijn topic terecht komt met alle respect alvast bedankt.
Dorothy, ik had hier een reactie op jouw post getypt maar die verplaats ik naar hier.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:MevrouwJack schreef op 02 december 2015 @ 01:59:

[...]

Hoop dat je vanavond toch nog een beetje kan slapen!Denk het niet echt ik denk dat ik nu ha netflixen ben nog klaar wakker.
quote:Ttass28 schreef op 02 december 2015 @ 02:05:

[...]

Zou je alsjeblieft dit op napraat uit willen praten ik vind het niet prettig dat het op mijn topic terecht komt met alle respect alvast bedankt.

Je hebt gelijk.

Sorry, ik had hier net iets voor DP neergezet maar dat ga ik ook verplaatsen naar napraat. Dit is jouw topic inderdaad!
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ttas,

Jammer dat het topic nu alweer zo uit de hand loopt en dat het bovendien nu vooral over jouw psychische gesteldheid gaat. Begrijpelijk hoor, het is jouw topic immers, maar ik heb daar niet zoveel aan bij te dragen dus ik ga voor nu afhaken. Ik wil alleen wel even zeggen dat ik het ondanks dat het nu zo loopt toch fijn vind dat je dit topic geopend had, want alleen door je OP en de titel realiseerde ik me dat ik ook naast het "normale" gemis van een moeder ook veel meer dan ik me besefte een stuk eigen cultuur mis. Dank voor dat inzicht, en als je daar in een later stadium weer over wil praten of als er anderen komen aanhaken die daar ook mee te maken hebben meld ik me wel weer.

Veel sterkte de komende tijd en met je therapie, ik hoop dat je je snel beter gaat voelen.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 02 december 2015 @ 02:13:

Ttas,

Jammer dat het topic nu alweer zo uit de hand loopt en dat het bovendien nu vooral over jouw psychische gesteldheid gaat. Begrijpelijk hoor, het is jouw topic immers, maar ik heb daar niet zoveel aan bij te dragen dus ik ga voor nu afhaken. Ik wil alleen wel even zeggen dat ik het ondanks dat het nu zo loopt toch fijn vind dat je dit topic geopend had, want alleen door je OP en de titel realiseerde ik me dat ik ook naast het "normale" gemis van een moeder ook veel meer dan ik me besefte een stuk eigen cultuur mis. Dank voor dat inzicht, en als je daar in een later stadium weer over wil praten of als er anderen komen aanhaken die daar ook mee te maken hebben meld ik me wel weer.

Veel sterkte de komende tijd en met je therapie, ik hoop dat je je snel beter gaat voelen. Dat was ook niet de bedoeling Fashion victim sorry ik blijf on topic dankje voor mij erop te wijzen.
quote:Ttass28 schreef op 02 december 2015 @ 02:17:

[...]

Dat was ook niet de bedoeling Fashion victim sorry ik blijf on topic dankje voor mij erop te wijzen.

Het was geen verwijt hoor, ik vind het heel logisch dat het in een topic dat jij geopend hebt gewoon gaat over jouw specifieke gemis en gevoelens. Ik voorzie echter al weer als ik de reacties zo eens zie dat het niet echt meer over cultuur missen zal gaan. Voor mij persoonlijk komt dit onderwerp echter te dichtbij en is het te gevoelig en vooral waardevol om dat te laten "bezoedelen" door negatieve shit, dus ik blijf wel even meelezen. En als ik je ongevraagd een tip mag geven: ik zou als ik jou was ook uitkijken dat zoiets persoonlijks en moois als je eigen moeder en je eigen roots niet negatief ondersneeuwt in forumgezeik. Pas goed op jezelf, daarmee.

Slaap lekker voor straks!
Am Yisrael Chai!
Eens met fashionvictim en ik wilde ook nog even toevoegen dat je netjes reageert op de 'minder zinvolle posts'.
Tjezus, wat vals
quote:DorothyParker schreef op 02 december 2015 @ 01:57:

[...]

1 denk niet dat ik ooit al tegen jou gepraat heb, dus zeg maar eens hallo tegen de andere mensen.

2 wat gaat het jullie eigenlijk aan? Ben dit hele gejank beu!

God, ik had 3 weken even geen tijd. Hoe durf ik...

Dit gezeik stopt nu! Ik meen het!Whut? Je komt niet erg duidelijk over maar dat zal wel komen door een persoonlijke vete of iets dergelijks. Ik zei ook nog iets, ik was oprecht benieuwd waarom je zo reageerde. Ik dacht dat het met haar diagnose te maken had namelijk.
Idd Tas, ge zijt gegroeid lijkt het!

Klote dat je je rot voelt
quote:fashionvictim schreef op 02 december 2015 @ 02:23:

[...]

Het was geen verwijt hoor, ik vind het heel logisch dat het in een topic dat jij geopend hebt gewoon gaat over jouw specifieke gemis en gevoelens. Ik voorzie echter al weer als ik de reacties zo eens zie dat het niet echt meer over cultuur missen zal gaan. Voor mij persoonlijk komt dit onderwerp echter te dichtbij en is het te gevoelig en vooral waardevol om dat te laten "bezoedelen" door negatieve shit, dus ik blijf wel even meelezen. En als ik je ongevraagd een tip mag geven: ik zou als ik jou was ook uitkijken dat zoiets persoonlijks en moois als je eigen moeder en je eigen roots niet negatief ondersneeuwt in forumgezeik. Pas goed op jezelf, daarmee.

Slaap lekker voor straks!Bedankt voor je mooie woorden.
quote:MevrouwJack schreef op 02 december 2015 @ 02:26:

Eens met fashionvictim en ik wilde ook nog even toevoegen dat je netjes reageert op de 'minder zinvolle posts'.Dankje mevrouw Jack ik heb geen zin meer in negatieve energie.
quote:pomona-struik schreef op 02 december 2015 @ 08:38:

Idd Tas, ge zijt gegroeid lijkt het!

Klote dat je je rot voelt Thanks
Fijn dat je hulp gezocht hebt Tas, ik hoop dat je je snel beter gaat voelen en je kunt omgaan met dit zware verlies.
Ik heb vannacht nog lang over je topic liggen nadenken, Ttas. Je had het over koken, dat is natuurlijk wel echt zo'n Surinaams dingetje. Maar zijn er ook andere dingen die je mist? Je was wel erg jong om je moeder te verliezen, dus ik kan me zo voorstellen dat je zelf echt heel weinig van de Surinaamse cultuur hebt meegekregen, meestal is in de gezinscultuur toch de cultuur van moeder dominant, maar in jouw geval was moeder er natuurlijk al heel vroeg niet meer bij. Heb je contact met familieleden van je moeders kant? Je hebt het vaak over je oma, dat was zeker de moeder van je moeder?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 02 december 2015 @ 11:10:

Ik heb vannacht nog lang over je topic liggen nadenken, Ttas. Je had het over koken, dat is natuurlijk wel echt zo'n Surinaams dingetje. Maar zijn er ook andere dingen die je mist? Je was wel erg jong om je moeder te verliezen, dus ik kan me zo voorstellen dat je zelf echt heel weinig van de Surinaamse cultuur hebt meegekregen, meestal is in de gezinscultuur toch de cultuur van moeder dominant, maar in jouw geval was moeder er natuurlijk al heel vroeg niet meer bij. Heb je contact met familieleden van je moeders kant? Je hebt het vaak over je oma, dat was zeker de moeder van je moeder?Ja oma is van mijn moeders kant het is een oppervlakkige band ze is nu ook oud. Herinneringen heb ik zeker mijn moeder las ons boeken voor van Anansi de spin, de helpende hand van bakroe. Ik heb de boeken nog steeds. Mijn moeder is heel dominant en ik ook surinamers nemen geen blad voor hun mond die vertellen je wat ze op dat moment denken.
quote:fleetfox schreef op 02 december 2015 @ 11:07:

Fijn dat je hulp gezocht hebt Tas, ik hoop dat je je snel beter gaat voelen en je kunt omgaan met dit zware verlies. Dankje fleetfox
quote:Ttass28 schreef op 01 december 2015 @ 23:14:

[...]

Ik heb emdr gister een sessie gehad maar ik ben er nog lang niet. EMDR werkt. Het trauma is niet echt weg maar de lading is er af. Men kan er beter mee omgaan.
LOEP ME MAAR aub.
Gek is dat he Tass, EMDR. ik vond het zo'n raar iets, kon me er ook niet helemaal aan overgeven.

Maar kennelijk toch genoeg want 't heeft me erg geholpen.

Blijf 't volhouden en laat 't je gewoon overkomen, 't gaat jou (hopelijk) ook helpen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
ik had het er laatst met mijn moeder er over, hoe hou je je cultuur levend of hoe geef je het door?

ben zelf ook Surinaams, en heb me altijd wel verbonden gevoeld met de Surinaamse cultuur komt denk ik ook doordat mijn ouders mij en mij zus er echt mee opgevoed hebben, ik woon sinds afgelopen mei op mezelf en begon me toen langzaam af te vragen me af hoe moet ik dit straks doorgeven aan mijn kinderen? zo begon het gesprek vooral met moeder en sindsdien iedere keer als ik er ben geeft ze tips over koken en recepten en praten we ook Surinaams. en ja wat ze zegt over koken dat leer je echt van je moeder of oma die zijn de pioniers op kookgebied mijn moeder heeft koken van mijn oma geleerd en nu leert ze het weer aan mij.

ik wens je heel veel sterkte en geluk en onthoud alles komt goed
Ik vind het al erg genoeg dat ik mijn kinderen niks kan meegeven over mijn moeder ik heb herinneringen maar niet veel. ik heb wel temparament en eer en trots vast geërfd van de surinaamse kant simpele dingen weet ik niet eens zoals rijst koken kip wassen in azijn wel meegekregen.
meid rijst koken is super simpel neem een rijstkooker en kip wassen in azijn kan ik ook niet
quote:nijntje021 schreef op 03 december 2015 @ 12:05:

meid rijst koken is super simpel neem een rijstkooker en kip wassen in azijn kan ik ook niet Ik kan dat echt niet maar goed ik zal kijken naar rijstkoker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven