Ik voel me verraden

14-04-2012 10:14 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een nieuwe nick om in de anonimiteit te blijven.

Ik schaam me, maar ik weet niet precies waarom.

Is het wel schaamte? Ik weet het niet te plaatsen.

Het gaat hierom:

Ik ben er van overtuigd geweest dat mijn ouders het met met mij niet altijd goed gedaan hebben.

In de loop van de jaren heb ik hier wisselend over gedacht.

Periodes boos, dan weer begrip (ze wisten niet beter), dan toch weer boos omdat het ging zoals het ging, of onbegrip, soms ook twijfel.

Ik zag mijn ouders als lieve opa en oma, daardoor toch weer die twijfel. Uiteindelijk de laatste jaren het voordeel van die twijfel, ach zelf wordt je ook volwassener, milder, en het is toch allemaal wel goed gekomen met mij.

Nu, ben ik gister weer in een klap teruggezet naar mijn oude gevoel van boosheid. Ik voel me verraden.

Mijn ouders hebben mij altijd de indruk gegeven dat er nergens geld voor was, tenminste niet om aan mij te besteden. Kleding, opleiding, ik heb het alleen maar bij anderen gezien.

Op het moment dat ik niet mocht studeren en werkte, heb ik de helft van mijn salaris als kostgeld moeten betalen zolang ik nog thuis woonde.

Toen ik inzicht kreeg in het bestedingspatroon van mijn ouders, besefte ik dat ik een groot deel van het huishouden financieel voor mijn rekening nam, heb ik dit voorzichtig aangekaart bij mijn moeder, maar die heeft daar toen zo furieus op gereageerd, dat ik mijn bezwaar inslikte en ben blijven betalen.

Ik weet nog dat ik met vriendinnen op vakantie naar Spanje wilde en dat niet eens makkelijk kon betalen, ik vond het schandalig, en besloot op mezelf te gaan wonen.

Ik heb het gered met puzzelen met geld met mijn minimum jeugdloontje destijds, bij tekorten lag ik wel eens wakker, bij mijn ouders aankloppen was geen optie. Ik was creatief met de girobetaalkaarten waarmee je toen een behoorlijk bedrag kon opnemen en zo kwam ik er wel weer uit.

Jaren later toen ik na een scheiding de overwaarde van mijn huis kreeg uitgekeerd, kon ik mijn huurhuisje leuk inrichten en daarnaast hield ik nog een appeltje voor de dorst over.

Vrij snel nadat het geld op mijn rekening stond, kwam mijn vader bij mij langs. Hij had geldproblemen, een belasting schuld van een paar duizend euro en hij zat met zijn handen in het haar. Hij moest nu betalen en hij had het niet. Kon hij een paar duizend euro bij me lenen?

Ik heb het gedaan, ik heb het geld ter plekke naar zijn rekening overgemaakt, maar het zat me niet helemaal lekker.

Mijn vader beloofde me het geld per maandelijks bedrag terug te betalen, wat hij ook echt heeft gedaan.

Maar ik vroeg me af waarom hij dat dan wel naar mij kon en niet in delen aan de belastingdienst.

Maar waar het uiteindelijk om gaat:

Een dag nadat ik mijn vader geld had geleend, belde mijn moeder.

Ze zei letterlijk: Ik weet dat je je vader 2000 euro gegeven hebt, kun je mij dat ook niet geven, want ik ben die keuken zo vreselijk zat, ik zou daar zo graag wat anders in willen hebben.

Ik heb toen gezegd dat ik dat niet kon doen. Dat ik het geld wel had, maar dat ik dat zelf zo hard nodig had als buffertje. En bovendien, dat ik het mijn vader niet heb gegeven, maar dat hij dat moest terugbetalen. En als ik haar nou ook geld zou lenen, dan zou dat betekenen dat ze 400 euro per maand aan mij moesten terugbetalen, hoe moesten ze dat dan doen, want ze hebben toch geen geld?

Het gesprek eindigde vrij abrupt.

Toen ik daarna bij mijn ouders thuis kwam, hing er aan de muur in het halletje naast de kapstok een uitgeknipte krantenkop iets in de trant van: Als je zelf teveel hebt, is het makkelijk van een ander die minder heeft te vinden dat dat genoeg is.

Het was of ik een klap in mijn gezicht kreeg.

Het papier is daar jarenlang blijven hangen, niemand heeft er ooit iets meer over gezegd. Ik denk dat mijn vader niet weet van het telefoontje van mijn moeder.

Mijn moeder is eind vorig jaar overleden.

Omdat de uitvaartpolis niet toereikend was voor de begrafenis kosten, ben ik mijn eigen verzekering eens onder de loep gaan leggen.

Er is een polis die ik zelf had afgesloten tijdens mijn huwelijk, en ik had er nog eentje van huis uit meegekregen.

Omdat er jaren niet meer naar is omgekeken, was ik naar de tussenpersoon gegaan om te kijken waar ik moet worden bijverzekerd willen mijn kinderen later ook niet voor verrassingen komen te staan.

Nu blijkt, en dat is waar ik me ziek van voel, dat die verzekering die ik van huis uit heb meegekregen is afgekocht in de periode dat ik mijn moeder geen geld wilde geven.

Het afkoopbedrag dat is vrijgekomen is op haar rekening overgemaakt.

Ik wist daar niks van, dacht dat er nog een polis was, er is mij destijds niks van gezegd dat de verzekering was opgezegd en afgekocht.

Ik voel me onderuitgehaald en verraden.

Is dat terecht of ben ik echt tekortgeschoten?
Ik heb hier geen woorden voor!

Meid wat jij voelt is meer dan terecht......
Ik vind dit ronduit schandalig. Hoe is de band met je vader nu?
Eens met Suy.
Hoe is het toch mogelijk dat ouders zo met hun kinderen omgaan. En dan twijfel jij ook nog aan jezelf...
Mijn mond valt open. Wat moet jij je rot voelen. Ik heb geen advies, wel een virtuele knuffel.

Hoe is de band met je vader nu? Dit is nu een voorbeeld van een situatie waarin ik het prima kan begrijpen als iemand geen contact meer met zijn of haar ouders wilt.
Ik denk dat je je terecht verraden voelt, maar dat je goed hebt gehandeld.
Wat een nare ontdekking, schofterig zelfs... Je moeder is inmiddels overleden dus je kunt er niet over in gesprek gaan, mocht je daar uberhaupt behoefte aan hebben gehad.

Ik kan me je gevoel goed voorstellen
Verschrikkelijk, je eigen ouders die je zo naaien.
Mijn onderkin valt echt op mijn tenen. Wat jij voelt is volkomen terecht. Wat een naaistreek zeg!!!
Je moeder heeft je bestolen. Je hebt alle recht om je verraden te voelen. Je moeder heeft grote fouten gemaakt.
De band met mijn vader is wel oké.

Ik ben bezig om de financien in goede banen te leiden, mijn moeder was degene die altijd alles op dat gebied regelde.

Hij heeft een rare manier van omgaan met geld, en hij denkt dat hij rijker is dan in werkelijkheid het geval is.

Zolang er nog rekeningen liggen die betaald moeten worden, zit ik er nog bovenop.

Ben nu bezig alles over te zetten op automatische incasso's.

Het liefste zou ik het loslaten.

Ik ga niet meer bijspringen.
Wat erg dit! Wat ook een idiote manier van omgaan met je kind... Triest.
jij hoeft je nergens voor te schamen, maar ik begrijp dat je je schaamt voor je ouders.

ze hebben ook schandalig gehandeld.

je kind gebruiken als inkomstenbron, en dan op zo,n manier, erg.
wij slapen nooit.
Door jullie berichten voel ik me gesteund.

Dat wat ik voel over wat mijn moeder deed niet verkeerd is.
TO, ook jij bent 'gezegend' met ouders die een grote mate van 'wij hebben zoveel voor jou over dus moet jij dat ook'-gevoel hebben. Onvoorwaardelijk bestaat niet voor ze.

Niet dat ik vind dat ouders zich per definitie moeten wegcijferen, zeker niet als de kinderen volwassen zijn, maar dit gaat net even (hard) de andere kant op. Rancuneus, verbolgen, tekort gedaan, zo voel ik wat jouw ouders (met name je moeder) aan gedrag vertoonden naar jou toe.

Goed dat je nu je vader helpt maar wel met inachtneming van je eigen grenzen.
quote:poepoepidoe schreef op 14 april 2012 @ 10:33:

Door jullie berichten voel ik me gesteund.

Dat wat ik voel over wat mijn moeder deed niet verkeerd is.

Wat kunnen we als kinderen van....toch doorschieten in ons loyaliteitsgevoel hè. Je moeder was verkeerd bezig, niet jij!
Wat afschuwelijk. Voor mij ook erg herkenbaar, helaas, inclusief het gevoel dat je nu hebt.

Ik wens je heel veel sterkte. Het is verschrikkelijk als je wereld zo onder je voeten vandaan wordt geslagen.
volgens mij komt het vaker voor dan we denken.

een vriend van mij heeft ooit 25.000 gulden geleend om zijn ouders uit de brand te helpen. daardoor kon hij zelf veel dingen niet doen en hij heeft er nooit een cent van terug gezien.
wij slapen nooit.
Geen woorden maar wel een
Heel veel sterkte! Wat je voelt is terecht. Wat onbeschoft :s
Ik vrees het ook Valentina. Het zijn dingen de je niet graag in de openbaarheid brengt. Ik heb zelf alle afschriften bewaard, van het kostgeld dat ik al als 16-jarige diende af te dragen, terwijl ze probeerden te voorkomen dat ik ging studeren. Dat maakt het tastbaar, aangezien er ook nog over werd gelogen, het was niet waar volgens hen, ik verzon maar wat maar het staat zwart op wit. Dat helpt.
de vader van mijn vriend overleed toen mijn vriend nog aan het afbetalen was. zijn moeder heeft nu een afbetaald huis.

ik heb berekend dat vriend nu ong 50.000 euro terug moet hebben, als ik rente, inflatie en verdere ongemakken mee reken.

als zijn moeder eerlijk was nam ze gewoon geld op uit dat huis, kan vriend zijn destijds afgebroken afleiding afmaken.

maar hij durft het niet aan te kaarten en zijn moeder praat nergens over.
wij slapen nooit.
.
Wow, wat erg zeg. Het is al door meerderen bevestigd, maar ik zeg het ook nog maar eens: het is volkomen terecht dat jij je zo voelt! Jammer dat je je moeder hier niet meer over aan de tand kunt voelen.

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik afronden waar ik mee bezig was (jouw vaders financiën op de rit helpen zonder er zelf geld in te stoppen) en dan langzaam maar zeker afstand nemen. Al realiseer ik me ook wel dat dat gemakkelijker gezegd dan gedaan is. Kinderen zijn nou eenmaal vaak (te) loyaal naar hun ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven