Inkomen tijdens opname kliniek?
maandag 19 december 2011 om 11:07
Hoi viva dames,
Sinds een aantal jaar ben ik ambulant in behandeling bij de ggz. Nu gaf mijn behandelaar laatst aan dat ik misschien beter (sneller) geholpen kan worden als ik me 6 tot 9 maanden laat opnemen in een kliniek. In het begin schrok ik van hiervan. Het is niet echt een advies van mijn hulpverlener, maar een optie die ik kan overwegen. Omdat ik toch graag wat harder aan mijn problemen wil werken, zit ik eraan te denken om me misschien toch te laten opnemen.
Nu is mijn probleem / vraag: Ik heb nu een jaar gewerkt bij een werkgever maar mijn contract loop eind december af. Ik heb dan recht op 3 maanden ww. Hoe gaat het met het inkomen als je opgenomen bent? Want het uwv wil natuurlijk dat ik werk ga zoeken als ik een ww-uitkering heb. Ik heb geen recht op bijstand omdat ik recht heb op ww. En een ziektewet-uitkering zou ik misschien kunnen krijgen als ik me tijdens de ww-uitkering ziek meld... Maar hoe zit dat verder? Kortom, ik begrijp het allemaal niet zo goed. Hoe doen mensen dat als ze in een kliniek zitten? Mijn vaste lasten gaan gewoon door, dus zonder inkomen ga ik het niet redden.
Heeft iemand hier advies over of ervaring mee? Alvast bedankt voor de reacties!
Sinds een aantal jaar ben ik ambulant in behandeling bij de ggz. Nu gaf mijn behandelaar laatst aan dat ik misschien beter (sneller) geholpen kan worden als ik me 6 tot 9 maanden laat opnemen in een kliniek. In het begin schrok ik van hiervan. Het is niet echt een advies van mijn hulpverlener, maar een optie die ik kan overwegen. Omdat ik toch graag wat harder aan mijn problemen wil werken, zit ik eraan te denken om me misschien toch te laten opnemen.
Nu is mijn probleem / vraag: Ik heb nu een jaar gewerkt bij een werkgever maar mijn contract loop eind december af. Ik heb dan recht op 3 maanden ww. Hoe gaat het met het inkomen als je opgenomen bent? Want het uwv wil natuurlijk dat ik werk ga zoeken als ik een ww-uitkering heb. Ik heb geen recht op bijstand omdat ik recht heb op ww. En een ziektewet-uitkering zou ik misschien kunnen krijgen als ik me tijdens de ww-uitkering ziek meld... Maar hoe zit dat verder? Kortom, ik begrijp het allemaal niet zo goed. Hoe doen mensen dat als ze in een kliniek zitten? Mijn vaste lasten gaan gewoon door, dus zonder inkomen ga ik het niet redden.
Heeft iemand hier advies over of ervaring mee? Alvast bedankt voor de reacties!
maandag 19 december 2011 om 11:28
Ik lees net dat je om in aanmerking te komen voor WIA, je 2 jaar ziek moet zijn. (Als ik het goed begrijp.) Dat gaat voor mij dus niet op. Ik zou me deze week aan moeten melden voor een ww, maar weet idd niet of dit kan en of dit slim is. Mocht ik me de laatste paar dagen van mijn werk ziek melden (wat ik eigenlijk niet netjes vind) dan zou ik misschien wel in de ziektewet komen. Hmm ik heb niet echt goede ervaringen met het uwv en ben een beetje huiverig om contact met hen op te nemen...
maandag 19 december 2011 om 11:41
Ik ben verbaasd dat een behandelaar een opname voorstelt bij iemand die nog in staat is te werken, en in staat is de financiële consekwenties goed door te rekenen.
Werklozen kunnen ook ziek worden, dus op zich kun je je in de WW ziek melden i.v.m. de ziekenhuisopname.
Of dit gevolgen heeft voor de uitkering weet ik niet.
(d.w.z, ik weet niet of een ziekte-uitkering hoger is als je je ziek meldt als je nog werkt).
Werklozen kunnen ook ziek worden, dus op zich kun je je in de WW ziek melden i.v.m. de ziekenhuisopname.
Of dit gevolgen heeft voor de uitkering weet ik niet.
(d.w.z, ik weet niet of een ziekte-uitkering hoger is als je je ziek meldt als je nog werkt).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
maandag 19 december 2011 om 11:42
Toch UWV bellen. In principe heb je recht op een ziektewetuitkering als je door je ziekte echt niet zou kunnen werken. Al zul je wel samen met je behandelaars moeten aantonen dat dan een opname echt noodzakenlijk is voor sneller herstel. Als jij evengoed zou kunnen herstellen met ambulante opname en dan wel erbij zou kunnen werken ( en dat doe je nu ook, dus waarom niet), dan is de kans groot dat je aanvraag wordt afgewezen.
maandag 19 december 2011 om 11:42
WIA krijg je eventueel pas nadat je 2 jaar in de ziektewet hebt gezeten.
TO: als je nu eigenlijk al opgenomen zou moeten worden, dan zou ik me ziek melden en je laten opnemen. Je komt dan in de ziektewet. Je werkgever zal dan waarschijnlijk je contract niet verlengen. Na afloop van je contract hou je ziektewet, zo lang als de opname duurt. Daarna heb je nog recht op WW (als je daarvoor in aanmerking komt).
TO: als je nu eigenlijk al opgenomen zou moeten worden, dan zou ik me ziek melden en je laten opnemen. Je komt dan in de ziektewet. Je werkgever zal dan waarschijnlijk je contract niet verlengen. Na afloop van je contract hou je ziektewet, zo lang als de opname duurt. Daarna heb je nog recht op WW (als je daarvoor in aanmerking komt).
maandag 19 december 2011 om 11:44
Ziektewet en WW gaan beiden uit van 70% van het maximale dagloon (dat ligt rond de 180 euro bruto per dag). Verdien je meer dan dat dagloon, dan krijg je toch maar 70% van het maximum. Verdien je minder, dan krijg je gewoon 70%.
Verschil is dat ziektegeld wekelijks wordt uitbetaald, inclusief vakantiegeld. WW krijg je per 4 weken, exclusief vakantiegeld.
Verschil is dat ziektegeld wekelijks wordt uitbetaald, inclusief vakantiegeld. WW krijg je per 4 weken, exclusief vakantiegeld.
maandag 19 december 2011 om 11:47
quote:return_of_kreng schreef op 19 december 2011 @ 11:42:
Toch UWV bellen. In principe heb je recht op een ziektewetuitkering als je door je ziekte echt niet zou kunnen werken. Al zul je wel samen met je behandelaars moeten aantonen dat dan een opname echt noodzakenlijk is voor sneller herstel. Als jij evengoed zou kunnen herstellen met ambulante opname en dan wel erbij zou kunnen werken ( en dat doe je nu ook, dus waarom niet), dan is de kans groot dat je aanvraag wordt afgewezen.Goede tip, want het UWV beoordeelt uiteindelijk of je in aanmerking komt voor een uitkering. Als zij van mening zijn dat een opname niet noodzakelijk is, dan heb je misschien geen recht op een ziektewetuitkering.
Toch UWV bellen. In principe heb je recht op een ziektewetuitkering als je door je ziekte echt niet zou kunnen werken. Al zul je wel samen met je behandelaars moeten aantonen dat dan een opname echt noodzakenlijk is voor sneller herstel. Als jij evengoed zou kunnen herstellen met ambulante opname en dan wel erbij zou kunnen werken ( en dat doe je nu ook, dus waarom niet), dan is de kans groot dat je aanvraag wordt afgewezen.Goede tip, want het UWV beoordeelt uiteindelijk of je in aanmerking komt voor een uitkering. Als zij van mening zijn dat een opname niet noodzakelijk is, dan heb je misschien geen recht op een ziektewetuitkering.
maandag 19 december 2011 om 11:51
Aanvulling: als je in de WW zit en je ziekt meldt, loopt je WW uitkering trouwens eerst 15 weken door, al ben je ziek. Pas na 15 weken ga je dan over naar de ziektewetregeling.
Jouw 3 maanden WW zijn daarmee dan opgesoupeerd TO en je zit nog een paar weken met een gat waarin je geen geld krijgt (12 weken recht op WW en pas na 15 weken ga je naar de ziektewet).
Misschien krijg je dan wel geen ziektewet, want na die 12 weken WW ga je dan naar de bijstand en als je in de bijstand zit krijg je geen ziektewet meer.
Je hebt dus feitelijk 2 opties:
- ziek uit dienst (je contract niet uitdienen) met een ziektewetuitkering
- WW na je contract en vervolgens bijstand
Hoe het zit met bijstand en opname in een kliniek weet ik niet, dat moet je bij je gemeente navragen.
Ik zou alles even goed navragen, want er zitten nogal wat haken en ogen aan TO.
Jouw 3 maanden WW zijn daarmee dan opgesoupeerd TO en je zit nog een paar weken met een gat waarin je geen geld krijgt (12 weken recht op WW en pas na 15 weken ga je naar de ziektewet).
Misschien krijg je dan wel geen ziektewet, want na die 12 weken WW ga je dan naar de bijstand en als je in de bijstand zit krijg je geen ziektewet meer.
Je hebt dus feitelijk 2 opties:
- ziek uit dienst (je contract niet uitdienen) met een ziektewetuitkering
- WW na je contract en vervolgens bijstand
Hoe het zit met bijstand en opname in een kliniek weet ik niet, dat moet je bij je gemeente navragen.
Ik zou alles even goed navragen, want er zitten nogal wat haken en ogen aan TO.
maandag 19 december 2011 om 12:04
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Mijn contract gaat niet verlengd worden, dus ik zit sowieso per 1 januari zonder werk. Ik vraag me echt af wat de beste keuze zou zijn; nu ww aanvragen en dan in januari ziek melden of me nu al ziek melden zodat ik een ziektewet uitkering zal krijgen. Begrijp me goed, ik ben er niet op uit om te teren op een uitkering, maar ik zit al jaren slecht in mijn vel en met werk ga ik ook steeds de mist in. De behandeling die ik nu volg gaat nog jaren duren maar is niet voldoende voor mij waardoor ik steeds blijf vastlopen in mijn dagelijks leven. Door een opname kan ik wellicht sneller 'herstellen', zodat ik daarna wel in staat ben om werk en het dagelijks leven aan te kunnen..
maandag 19 december 2011 om 12:20
@TO: vraag anders even aan de moderator, of zij het topic voor je ook op Geld & Recht wil zetten, dan krijg je wellicht nog meer tips. Bel anders even met Maatschappelijk werk, zij kunnen je ook helpen met dit soort zaken.
@haarklover: dat je nog in staat bent om te werken, wil natuurlijk niet zeggen dat je niet opgenomen kunt worden. TO zegt zelf immers al dat zij op die manier harder aan haar problemen kan werken. de redenen zijn dus wel aanwezig.
@haarklover: dat je nog in staat bent om te werken, wil natuurlijk niet zeggen dat je niet opgenomen kunt worden. TO zegt zelf immers al dat zij op die manier harder aan haar problemen kan werken. de redenen zijn dus wel aanwezig.
maandag 19 december 2011 om 12:22
quote:haarklover schreef op 19 december 2011 @ 11:41:
Ik ben verbaasd dat een behandelaar een opname voorstelt bij iemand die nog in staat is te werken, en in staat is de financiële consekwenties goed door te rekenen.
.Want? Iemand die dat kan is niet psychisch ziek genoeg in jouw ogen? Vreemde gedachtegang, eng haast.
.Want? Iemand die dat kan is niet psychisch ziek genoeg in jouw ogen? Vreemde gedachtegang, eng haast.
maandag 19 december 2011 om 12:29
precies IBI. als je in aanmerking wil komen voor Bijstand, moet je dacht ik ook solliciteren, maar als je opgenomen zit in een kliniek krijg je daar vrijstelling voor.
TO: en een deeltijdbehandeling, heb je daar wel eens over nagedacht? is vaak ook zo'n 3 dagen in de week, dus dan zou je nog steeds moeten uitzoeken hoe het zit qua inkomen, maar dan ben je in ieder geval meer thuis.
TO: en een deeltijdbehandeling, heb je daar wel eens over nagedacht? is vaak ook zo'n 3 dagen in de week, dus dan zou je nog steeds moeten uitzoeken hoe het zit qua inkomen, maar dan ben je in ieder geval meer thuis.
maandag 19 december 2011 om 15:30
Ik ben er weer.
@ winterfeestjurk: Bedankt voor het meedenken. Deeltijd is bij mijn ggz geen optie. Althans, dat kan daar maar 1 dag in de week en dan krijg ik geen individuele hulp meer. Volgens mijn behandelaar schiet ik daar niet mee op.
Ik vraag me oprecht af hoe anderen dat allemaal doen. De kliniek waar ik heen wil zitten veel (of allemaal) mensen die zich vrijwillig hebben laten opnemen. Zij zouden misschien ook wel wat kunnen werken, maar hebben er voor gekozen om meer aan zichzelf te kunnen werken in een kliniek. Die mensen moeten toch ook een inkomen hebben? Anders kunnen alleen de 'rijken' onder ons daar toch heen?
@ winterfeestjurk: Bedankt voor het meedenken. Deeltijd is bij mijn ggz geen optie. Althans, dat kan daar maar 1 dag in de week en dan krijg ik geen individuele hulp meer. Volgens mijn behandelaar schiet ik daar niet mee op.
Ik vraag me oprecht af hoe anderen dat allemaal doen. De kliniek waar ik heen wil zitten veel (of allemaal) mensen die zich vrijwillig hebben laten opnemen. Zij zouden misschien ook wel wat kunnen werken, maar hebben er voor gekozen om meer aan zichzelf te kunnen werken in een kliniek. Die mensen moeten toch ook een inkomen hebben? Anders kunnen alleen de 'rijken' onder ons daar toch heen?
maandag 19 december 2011 om 16:31
je houdt tijdens een opname een wia/wajong of zw, echter bijstand wordt gekort tot zak en kleedgeld (hetgeen belachelijk is, want je moet immers je woning en andere vaste lasten gewoon door betalen). Vanaf januari 2012 kost een klinische opname van 6 maanden je 925 euro (na de eerste maand 145 euro per maand plus 200 euro bijdrage behandeling per jaar), ook handig om rekening mee te houden.
maandag 19 december 2011 om 17:12
Ik heb net telefonisch contact gehad met iemand van het juridisch loket. Daar heb ik mijn situatie voorgelegd. Het komt er ongeveer op neer dat als ik me wil laten opnemen, ik als 'ziek en niet in staat tot werken' moet worden ingeschat door een arbo-arts van het uwv. Aangezien ik nu ook werk (met moeite) zal die arts me niet zomaar arbeidsongeschikt achten en zijn goedkeuring geven voor een opname met recht op een uitkering... Wellicht dat mijn behandelaar bij de ggz nog wat zou kunnen bemiddelen, maar ik vraag me af wat haar invloed hierin zou kunnen zijn.
Weet niet zo goed wat ik nu moet doen, zit er erg doorheen. Het is niet zomaar een beslissing die je maakt, en nu neig ik ernaar om me wel te laten opnemen, kan het misschien niet eens door het financiële plaatje. Ben er echt even overstuur van.
Weet niet zo goed wat ik nu moet doen, zit er erg doorheen. Het is niet zomaar een beslissing die je maakt, en nu neig ik ernaar om me wel te laten opnemen, kan het misschien niet eens door het financiële plaatje. Ben er echt even overstuur van.