Is dit emotionele mishandeling?

29-04-2014 22:08 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Al 3 jaar heb ik veel last van stress, ben erg onzeker en houd veel dingen voor mij zelf en heb ook problemen op seksueel gebied ( prestatie angst ) . Zelf ben ik nu 23 jaar (man). Ik heb een relatie alleen deze loopt door mijn problemen telkens bijna stuk.

De exacte oorzaak van mijn deze problemen kan ik niet ontdekken, echter denk ik wel dat het met mijn jeugd te maken heeft, ik heb het niet echt fijn gehad thuis. Ik had altijd straf van mijn ouders en mocht hierdoor bijna nooit uit huis om met klasgenoten te spelen, van een jaar had ik er zeker 250 dagen huisarrest en zat ik opgesloten op mijn kamer, mijn behoefte moest ik doen op een emmer en ook eten moest ik op mijn kamer doen en er werd vaak tegen me gezegd dat ik dingen niet goed deed.

Later toen ik naar de middelbare school ging, werd het huisarrest minder, maar dit werd vervangen door werkzaamheden aan het huis of in de tuin,ik moest altijd het huis schoonmaken of de tuin aan kant maken en contact met mijn klasgenoten werd hiermee dus ontnomen.

Vrienden had ik hierdoor niet echt, omdat deze zich begonnen af te vragen waarom ik nooit mee ging voetballen ofzo.

Hierbij kwam ook nog dat als ik deze werkzaamheden had gedaan werd uitgescholden en gestraft omdat mijn ouders vonden dat ik het niet goed gedaan had. Ook heb ik mijn hele jeugd zinnen gehoord als was je maar nooit geboren,je bent een egoist, wat moet ik toch met jou, en je maakt ons kapot.

Zelf heb ik altijd gedacht dat het mijn schuld was omdat ik in mijn jongere jaren wel eens snoep en geld had gestolen in huis om hier bv pokemon kaarten of spelletjes te kopen, hier twijfel ik nog regelmatig aan. Mijn ouders hadden vaak ruzie, en ik kreeg hier regelmatig de schuld van. Later zijn ze ook gescheiden.

Om het verhaal niet te lang te maken zal ik hier stoppen met het schetsen van situaties die er gebeurt zijn.

Doordat ik nu veel stress heb, een moeizame relatie heb door dat ik alles voor mezelf houd en niet open ben, en ook op seksueel en intiem gebied vaak problemen heb door bijvoorbeeld impotentie ben ik gaan rond zoeken op internet naar mogelijke oorzakken.

Hierbij kom ik terecht op websites met uitleg over emotionele mishandeling, ik herken daar best veel van.

Nu is mijn vraag, is dit emotionele mishandeling?
Ik wil je zo wel knuffelen. Wat erg. Zoek idd hulp bij het verwerken van dit alles. Voor jou was t werkelijkheid. Maar zo hoort het niet te gaan...
Ja, dat is zeker mishandeling. En dat was in geen geval je eigen schuld, ouders hebben geen enkel recht om zo met hun kind om te gaan.

Herkenbaar dat je het zelf maar nauwelijks beseft, je weet immers niet beter? En ik snap dat je daar met je vader niet over kan praten, hij is een van de 'daders'. Van hem hoef je waarschijnlijk geen begrip te verwachten. Dat blijft moeilijk, of en hoe je met zo iemand omgaat.

Maar zorg eerst voor je zelf, zoek hulp. De erkenning die je hier krijgt is fijn, en kan tegelijk ook veel gevoelens bij je oproepen, dat kan heel verwarrend zijn. Dus zoek iemand die je kan helpen dit te verwerken en achter je te laten. Dat kan echt.
Absoluut!

Sterkte..
Ik waardeer de reacties echt enorm, jullie komen allemaal met dezelfde reactie. Ik zal zeker hulp gaan zoeken hierbij.

Wel is er nog steeds twijfel of het niet me eigen schuld is geweest, omdat ik wel een aantal keren heb misdragen in de vorm van geld stelen thuis, nou hoor ik wel eens om me heen dat meer jongeren / kinderen dat wel eens gedaan hebben. Maar toch, vind het lastig om het niet naar mezelf te trekken..
Jongen toch!

Nee, natuurlijk is het niet je eigen schuld geweest. De meeste ouders knopen eerst een goed gesprek aan als ze merken dat hun kind iets steelt. En er volgen wellicht maatregelen, maar niet in de mate waar jij over vertelt.

Ook de ruzies tussen je ouders waren niet jouw schuld. We hebben het hier over mensen die de naam ouders niet eens waard zijn. Geen enkele ouder heeft het recht zijn of haar kind zo te behandelen als zij jou hebben behandeld!

Heel veel sterkte, zoek inderdaad hulp
Het is niet je eigen schuld.

Natuurlijk is geld stelen niet okee, maar het rechtvaardigt het gedrag van je ouders niet. Volwassenen horen kinderen niet zo te behandelen. Punt.
Wat kan een kind zo verkeerd doen wat een volwassene het recht geeft om het op te sluiten in zijn kamer met een emmer waarop hij zijn behoefte moet doen? Echt, dat is geen normale consequentie van volkomen normaal kindergedrag.

Jou het geld laten terug betalen dat je weggenomen hebt en/of wat je gepikt hebt naar de winkel terug te laten brengen etc. zijn wel logische gevolgen van doodgewoon kindergedrag.

Nee , natuurlijk mag het allemaal niet,dat klopt. Maar kinderen zijn daarom dus jong en zo leren ze dus wat wel en niet kan. Door de logische gevolgen van hun gedrag te hanteren en accepteren.

De gevolgen die jou zijn overkomen zijn echt geen logische gevolgen en vallen direct in het jou bewust buitensluiten van sociaal contact met leeftijdgenoten en huisgenoten. Werkelijk stuitend om te lezen vind ik dat als inmiddels (oude) moeder van twee wat oudere kinderen Die ook echt al het gedrag dat jij beschrijft hebben laten zien.

Het is niet jouw schuld. Punt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
En ouders die in hun eigen onvermogen voor dit soort bizarre gevolgen voor hun kind kiezen zullen altijd hun kind het idee geven dat het zijn/haar schuld is. Anders doen zij namelijk expres hun kind iets aan en zijn ze dus kwaadaardige zwartgallige mensen die ervan genieten om een kind te pesten. En dat zijn ze niet , of wel? Dat geloof ik namelijk ook niet snel maar dat zij zeer inadequate ouders voor jou zijn geweest is mij wel heel duidelijk. Dat maakt hun keuzes nog niet jouw schuld.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Lieverzondernaam,

Zo goed als 90% van de kinderen steelt weleens wat geld van zijn ouders, mijn moeder heeft het wel eens gedaan, ik heb het wel eens gedaan, Hell zelfs mijn jongste waar ik het nooit van verwachtte heeft het wel eens gedaan.

Niets, maar dan ook niets rechtvaardigt de manier waarop jij behandelt bent.

Ik hoop dat je goede hulp krijgt en blijf met je vriendin in gesprek. Zij kan je steunen. En ik weet zeker als je het fijn vindt om hier te schrijven je hier ook steun krijgt.

Heel veel sterkte jongen
Jeetje wat liefdeloos. Hadden je ouders psychische problemen o.i.d.?

Ik vind het knap dat je je zo staande hebt te houden en dat je nu je zaakjes eigenlijk best goed voor elkaar hebt. Desondanks is het wel goed om hier hulp voor te zoeken. Vroeg of laat krijg je hier meer last van dan de stressgevoelens die je nu ervaart.

Sterkte!
Lieve schat, al had je 1000 euro gestolen en de bruidstaart van de buurvrouw verpest. Dan hadden je ouders nóg het recht niet gehad om je dit aan te doen.

Er is niks wat jij had kunnen doen als kind wat erg genoeg was om jou dit aan te doen. De reden waarom je dit geloofd is omdat in je koppie geprent is dat alles altijd jouw schuld is en aan jou ligt.

Maar dit ligt zó aan hen en heeft geen donder met jou te maken. Ook als je een super braaf kind was geweest hadden ze wel iets gevonden.

Zoek idd hulp. Professionele hulp. Je bent nu 23 jaar, je bent goed met je toekomst bezig en hebt nog een heel leven voor je. Zorg ervoor dat je dat in rust kunt leven. Ga naar de huisarts en vraag een verwijzing voor een psycholoog. (Volgens mij kun je ook gewoon een psycholoog zoeken en later de verwijzing vragen).
Ernstige mishandeling en verwaarlozing, zou ik zeggen, Lieverzondernaam. Hier zou iedereen hulp bij nodig hebben of kunnen gebruiken. Ga inderdaad naar je huisarts, vandaag nog, met je verhaal op papier en vertel hem/haar hierover. Sterkte!
Ik heb besloten hulp te zoeken, en zo dit verhaal te kunnen neerleggen bij een psycholoog, en hoop op deze manier de problemen en stress weg te krijgen en het een plaats te geven.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties
Goed zo. Heel veel succes.
Been there, done that, got the T-shirt.
Lieve schat,

Ik ben ''maar'' 10 jaar ouder dan jij maar ik zou je willen adopteren. Echt, wat een verschrikkelijke jeugd heb je gehad.

Wat goed van je, je moet wel mentaal heel sterk zijn om zo'n jeugd door te komen. Dat blijkt ook uit je reactie nu.

Ik heb nog nooit zo'n eensgezinde reactie hier gezien op het forum en ben het hartgrondig met iedereen eens.

Jij verdient alleen maar veel en steun. Dan ga je het redden, daar heb ik alle vertrouwen in.
Dat schuldgevoel is kenmerkend, maar absoluut onterecht!!!

Daar kan goede begeleiding je ook mee helpen, dat knagende gevoel dat jij misschien iets fout hebt gedaan of dat het aan jou lag weg te halen. Want echt, er is totaal geen reden dat te denken!

Elk kind misdraagt zich wel eens, elk kind zoekt grenzen op!! Daar ben jij zeker geen uitzondering in en de manier waarop jij behandeld bent is niet te rechtvaardigen!!

Heel veel sterkte, je moet erg sterk zijn dat je op deze manier je jeugd doorgekomen bent. Ik heb respect voor je!!
Verscrikkelijk........ Zoek aub hulp, je hebt nog een heel leven voor. Ik weet niet hoe jij je toekomst ziet maar dit gaat anders echt je leven verpesten en dat zijn je ouders niet waard.

Ik ben nu in de 40 en heb heeeel lang verdriet en pijn gehad over mijn jeugd (waarom waarom waarom), eind vorig jaar heb ik hulp gezocht en ik ben al zo ver in mn verwerking van mijn ellende dat mijn leven er nu al een stuk leuker uitziet. Vergeet zal/kan ik het niet, maar ik kan het nu wel in een ander plaatje zien.

Zoek aub hulp, het is voor jezelf, je vriendin en voor je toekomst!
quote:lieverzondernaam schreef op 29 april 2014 @ 22:59:

Ik waardeer de reacties echt enorm, jullie komen allemaal met dezelfde reactie. Ik zal zeker hulp gaan zoeken hierbij.

Wel is er nog steeds twijfel of het niet me eigen schuld is geweest, omdat ik wel een aantal keren heb misdragen in de vorm van geld stelen thuis, nou hoor ik wel eens om me heen dat meer jongeren / kinderen dat wel eens gedaan hebben. Maar toch, vind het lastig om het niet naar mezelf te trekken..

Lieve schat, ik kon als kind echt een vervelende trol zijn, maar nog nooit hebben mijn ouders mij opgesloten in mijn kamer en mij zo de grond ingetrapt.. Het is logisch dat je het op jezelf betrekt, want je hebt jaren gehoord dat je niets waard bent, dat heeft een supergroot effect op jou als kind (zelfs volwassenen zouden dit niet trekken - zie huiselijk geweld en vrouwen die toch bij hun man blijven).

Je realiseren dat er een probleem is en die durven beschrijven is al de eerste stap, en die heb je al gezet, dat alleen is al goed. Goed dat je hulp gaat zoeken, nogmaals heel veel sterkte
quote:573g8b schreef op 29 april 2014 @ 22:46:

Misschien kunnen je ouders nog vervolgd worden voor kindermishandeling. Bel de politie afdeling Jeugdzaken voor info.Dat is lastig te bewijzen, en kan ook nog wel een jaar wachten.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Als andere kinderen iets kleins stelen, krijgen ze hoogstens 1 avond huisarrest.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven