Lentidip, voorjaarsdepressie.

17-02-2011 22:39 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haai,

In het voorjaar heb ik altijd zo'n inzinking. Het vreemde is dat je dan eigenlijk blij moet worden; omdat de zon schijnt, de merels zingen en de krokussen bloeien... Het is zo maar een week of soms twee, maar ik heb het elke jaar. De bekende winterdip heb ik dan eigenlijk geen last van. Kent iemand dit? Ik heb heb op zulke dagen echt geen zin om naar buiten te gaan en in de zon zitten vind ik verschrikkelijk, terwijl ik er normaal zo van houd. Heeft iemand tips?

Irene
Erg herkenbaar, niet direct tips, sorry. Ik denk dan ook echt: het is zulk prachtig weer, ik moet naar buiten, wat een sufmuts ook! Het is bij mij meer een dip, maar vind het zo maf om juist als alles weer gaat bloeien en groeien zo zwaar op de hand te zijn

Ik ben daarentegen gek op de herfst en winter. Hou ook wel van de zon hoor, maar in deze seizoenen ben ik op mijn best
Nee ik heb geen tips sorry! Maar als ik een humeur van een donderwolk heb smorgens heel vroeg en ik hoor de vogels fluiten dan word ik eigenlijk al gauw heel vrolijk.
Het gras aan de overkant is niet groen.
hoi,

heh daar heb ik ook last van.. rond half feb. mrt, heb het idee dat "ïedereen" vrolijk is en ik dat dan ook moet zijn (van mezelf) maar heb dan zo'n weerstand. word er chagrijnig van. erg vervelend. maar gelukkig ben ik er in mei wel overheen! en geniet ik toch wel van de zomer. sterkte!
Als je nu een dip heb is dat echt niet vreemd hoor. We zitten ook nog midden in de winter!

Misschien kan je eens wat extra vit D slikken en zodra de zon schijnt een wandelingetje gaan maken.

Probeer als het een beetje lekker weer is met ontblote armen in de zon te gaan zitten.
Het is bij mij meer een dip, maar vind het zo maf om juist als alles weer gaat bloeien en groeien zo zwaar op de hand te zijn

Ja dat vind ik dus ook...maar zo heb je het wel het beste beschreven.

Het is verder ook niet zo'n probleem en alles hoor, maar ik was gewoon eens nieuwsgierig naar de rest van de mensheid Maar eigenlijk is het niet echt een bewezen "dip". De winterdip daarentegen is officieel.

Het is hier in Brabant trouwens al wel kei lente.
Statistieken zeggen dat de meeste zelfmoorden gepleegd worden tijdens de lente.

Dit vanwege de wetenschap dat de terugkeer van het licht onvermijdelijk een anticlimax inhoudt.

Onbewust uiteraard.

Heel kort samengevat uiteraard.
Ik heb meer last van voorjaarsmoeheid. Nu ook alweer 2 wkn ofzo. En dat heeft zijn weerslag op mijn humeur.
Als je er maar 2 weken last van hebt en eigenlijk gewoon last hebt van een dip, open dan geen topic en spreek dan niet over een voorjaarsdepressie. Tegenwoordig wordt bijne elke dip als depressie bestempeld en afgezien dat ik dit gevaarlijk vind irriteer ik mij er ook aan. Mensen die echt last hebben van depressiviteit worden op deze manier totaal niet meer serieus genomen.
Dat met die onvermijdelijke anticlimax snap ik niet helemaal.

Mijn psychiater vertelde dat juist de seizoenswisselingen voor problemen zorgen. Lente en herfst bedoelde hij dus.

Ik weet niet meer of het ging over depressies of over iets anders (manieën, psychoses, crisissituaties, opnames zou ook kunnen)

Anyway, juist die wisseling is een kritiek moment.

Als het ieder jaar maar twee weken duurt zou ik er denk ik gewoon mee leren leven. Als het je niet in je functioneren beperkt.

Je hoeft niet naar narcissen te kijken en fanatiek te gaan wandelen bij de eerste zonnestralen. Je mag ook nog wel een paar weken met een breiwerk bij de kachel zitten als je dat prettiger vindt.

Ik heb het in april/mei een beetje de laatste jaren. Ook met de wetenschap dat een aantal activiteiten die vroeger bij die maanden hoorden, er niet meer zijn. (Verjaardagen die vaste prik waren maar nu niet meer gevierd worden bijv)

Ik moet wel genoeg dingen plannen in die maanden.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Shit ik zit me opeens te realiseren dat ik al twee jaar op rij eind lente / begin zomer depressief ben geweest.

Dacht dat november het ergst was maar ik moet ook in de lente alert gaan zijn.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Hee TO, erg herkenbaar dat probleem. Ik heb het zelf ook als het weer langer licht gaat worden bijvoorbeeld.

Dat gevoel van 'shit, nu moet ik met vriendinnen buiten vanalles gaan doen, en elke avond een barbecue hebben'.

Onzin natuurlijk, maar het is (voor mij, en veel anderen) wel dat gevoel van 'moeten' wat de lente en de zomer zo lastig maakt. Zeker en vooral als je weinig contacten hebt.

Er was hier al een topic over, 'ik hou van donker en ik heb een zomerdepressie'. Daar staan vast een hoop verhalen die je herkent.
Ik mocht willen dat ik een dip had die maar een week of twee duurt!

Maar goed, weinig productiefs te melden verder. Ik zou er niet mee zitten. Het is toch niet erg om je een weekje minder te voelen? Moet ook wel eens kunnen. Je moet je niet altijd vrolijk en blij voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven