Leren voelen..

29-07-2010 14:09 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallootjes,

Heeft iemand hier tips om te leren voelen wat ik voel? Ik dump altijd alles in een hokje in me hoofd maar er komt nooit wat uit. Ik praat nooit over mijn gevoelens of wat dan ook. En dat gaat al jaren zo. Heeft iemand tips om dichter bij mijzelf en me emoties/gevoelens te komen ? Ik heb vaak als ik het probeer dat ik dan weer afgeleid word door me telefoon of iets dergelijks. Ik hoor vaak mensen praten over hoe ze zich voelen..dan denk ik bij mezelf..ja ik voel me al jaren hetzelfde( gewoon neutraal) er moet toch meer zijn? Hoe kan ik bij gevoelens komen, en dan zonder een psycholoog erbij ofzo..Tips?
Mijn man is daar erg mee bezig, wel met een psycholoog trouwens. En ik moet zeggen dat het hartstikke goed gaat.

Ik ben daar in het verleden wel mee bezig geweest, maar op een andere manier, ik had eerder het tegenovergestelde zeg maar.

Er zijn ook wel zelfhulpboeken, maar ik heb gemerkt dat je daar alleen iets aan hebt als je iemand hebt waarmee je het over hetgeen je gelezen hebt kunt hebben.

Momenteel ligt hier het boek "Geweldloze communicatie" van Marshall B. Rosenberg. Ook boeken over emotionele intelligentie en "De herontdekking van het ware zelf" van Ingeborg Bosch zijn de revue gepasseerd.
Wat mij helpt is om eens tien minuten rustig in een stoel te gaan zitten en met de ogen dicht tot mijzelf te komen. Ik laat van alles in mijn hoofd de revue passeren, maar laat het ook weer gaan. Het is een stukje meditatie. Wat misschien ook kan helpen is mindfulness; ervaar bijvoorbeeld eens hoe je op een stoel zit. Wat voel je (warmte, kou, zit je buik in de weg, voel je je hart bonken, spanning in je lichaam) ? Laat het er maar zijn, terwijl het ook weer aan je voorbij gaat.

Ik ben iemand die ook vaak doet alsof er niets is en als ik dan tot rust kom, laat ik mijn gevoel en emoties boven komen en soms komen er tranen van verdriet bij, maar dat accepteer ik inmiddels.
Voelen doe je het beste als je "in je lijf zit".

Ga eens met je aandacht naar delen van je lijf, richt je aandacht op dat deel en concentreer je op hetgeen je daar voelt. Let daarbij op je ademhaling, dat je blijft doorademen en met je buik blijft ademen.

Let ook op je taalgebruik als j emet jezelf of anderen spreekt.

Let eens op hoe vaak je "Ik denk" zegt of andere vervoegingen of synoniemen daarvan.
Maak eens een lijstje met zoveel mogelijk emoties die je zou kunnen voelen. Bijvoorbeeld blij, gelukkig, vrolijk, trots, opgetogen, verheugd, verbaasd, nerveus, bang, jaloers, teleurgesteld, beschaamd, verdrietig, triest, bedroefd, teneergeslagen, geïrriteerd, verongelijkt, chagrijnig, boos, kwaad, woedend, laaiend. (verzin er nog meer). En ga dan op verschillende momenten op een dag na welke emotie het beste bij jouw gevoel op dat moment past.
Misschien is haptotherapie iets voor je?

Haptotherapie kan je helpen bij de bewustwording van je lichaam en de daarmee verbonden lichaamstaal door weer in contact te komen met je gevoel en daardoor met jezelf en je omgeving. Zo kan er weer ‘levensruimte’ ontstaan, i.p.v. dat je gevoel je ‘in de weg’ zit. Door (opnieuw) te leren je lichaam te voelen kun je je tastzin verder ontwikkelen en je persoonlijke gevoelsleven ruimte geven. Het lichaam wordt gezien als drager van alle gevoelservaringen die je in je leven hebt opgedaan. Verdriet en vreugde, angst en boosheid kunnen tijdens haptotherapeutische sessies samen herkend worden en een plaats krijgen. Alleen via lijfelijke ervaring kun je weer in affectief contact komen met deze oorspronkelijke gevoelens en emoties.

Je moet er wel open voor kunnen/willen staan..
Bedankt voor jullie reacties!

Over een boek lezen, ik heb wel meerdere boeken gelezen..maar ook daar word ik alweer snel afgeleid door 'leukere' dingen te ondernemen!

Over de haptotherapie, word dat vergoed door de verzekering?

Ik ben voornamelijk soort van ''bang'' als ik echt naar binnen kijk wat ik voel, dat ik ga schrikken van wat ik tegen kom, boosheid of veel verdriet ( ik heb weinig schokkende dingen meegemaakt in me leven, dus echte trauma's heb ik niet) maar alsnog ben ik bang voor het onverwachte..eigenlijk stom, dat ik bang ben voor mijn eigen gevoel...
Of bang de kontrole te verliezen??
Boosheid en verdriet zul je zeker tegenkomen, maar juist als je daar mee om leert te gaan, groei je als persoon en dat maakt je volgens mij uiteindelijk veel gelukkiger dan als je ze wegstopt, zeker als het geen trauma's zijn.

NLP is misschien ook wel iets voor je.
quote:houvanjezelf schreef op 29 juli 2010 @ 14:47:

Of bang de kontrole te verliezen??Ja! Vooral bang om controle te verliezen ja....
quote:Vl43inder schreef op 29 juli 2010 @ 14:48:

Boosheid en verdriet zul je zeker tegenkomen, maar juist als je daar mee om leert te gaan, groei je als persoon en dat maakt je volgens mij uiteindelijk veel gelukkiger dan als je ze wegstopt, zeker als het geen trauma's zijn.

NLP is misschien ook wel iets voor je.NLP?
Neuro Linguistisch Programmeren. Google er maar eens op.
Ja Neuro Linguistisch Programmeren.

NLP is een empirische wetenschap die zich bezighoud met de manier waarop je met jezelf communiceert en hoe dit naar buiten toe effect heeft.

NLP heeft mij ook geholpen om mezelf en mijn gevoel te herontdekken.
Ligt er volgens mij aan welke verzekering je hebt..

Ik ben vorig jaar een tijdje naar een haptotherapeut geweest, ik kreeg dat toen een aantal keren (weet niet meer precies hoeveel) vergoed.

Sinds dit jaar heb ik alleen nog maar een 'basis'verzekering en worden dit soort dingen niet meer vergoed.

Dat zou je dus zelf even bij je verzekering na kunnen vragen.

Succes!
Ik zit nu trouwens ook al bij een normale psycholoog, die vraagt me wel eens..en hoe voel je je? En dan kijk ik hem echt zo aan van...'tja, geen idee'. Echt net alsof je niet 100% leeft, en je gewoon maar op de automatische piloot alles doet..

Zal eens kijken op google voor NLP!
Er zijn vier basisemoties: blij, bedroefd, bang en boos.

Er zijn er meestal wel één of meerdere die je niet voelt of niet weet dat je die voelt.

Als je nu gewoon eens elke dag voor het slapen gaan een paar situaties die die dag speelden even je voor de geest haalt. Als je dan opschrijft wat je toen voelde in je lichaam, wat je dacht oid dan kun je misschien zelf opschrijven welke van de vier emoties je dan voelde.

Als je dit een week doet, kun je teruglezend zien welke van de emoties je herkent en welke je niet herkent. Er zijn bijvoorbeeld mensen die boos zijn, maar zich bedroefd voelen.

NLP kan je ook wel helpen om er dan mee om te gaan.
Een manier om goed te voelen wat er in mij gaande is, is een methode die focussen heet. Voor mij is het een goede manier om uit mijn hoofd te komen en in mijn lichaam. Google er maar eens op, er worden door het land cursussen gegeven, maar ik ben nu zelf bezig met een boekje en het heeft me al veel heldere inzichten gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven