Lucide dromen (bewust dromen)

20-04-2014 23:51 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Sinds een week ben ik geïnteresseerd geraakt in lucide dromen. Voorheen wist ik niet eens van het bestaan af. Ik ben erg druk mee bezig geweest en heb vannacht mijn eerste lucide droom gehad. Het werkt dus echt. Ik ben nu zo vol enthousiasme dat ik benieuwd ben of hier ook mensen zijn die het kunnen of ermee bezig zijn.

Mijn droom:

Ik zat op het terras en ik bestelde een ijsje. Toen ik het ijsje aanpakte zag mijn hand er anders uit. Ik vond het raar en ging er dieper op in en constateerde dat ik droomde. Ik nam een hap van mijn ijsje en ik zei met volle mond: wat raar dat de hersenen alles op slaan he. De ober keek mij raar aan en vroeg hoezo? Ik zei: zelfs de smaak is gewoon hetzelfde. De ober lachte en zei ja we maken al jaren hetzelfde ijs. Nee zei ik, dit is een droom dus mijn hersenen hebben de smaak ook opgeslagen. Hij begon hard te lachen en keek mij echt aan alsof ik rechtstreeks uit het gekkenhuis kwam. Ik zal het bewijzen zei ik en zweefde van mijn stoel omhoog een stuk de lucht in, taadaa riep ik. Hij haalde zijn schouders op en zei ik ben niet van gisteren. Ik kon hem niet overtuigen dus ben daarna weggevlogen. Helaas werd ik daarna wakker.

Het was echt een geweldige ervaring. Ik hoop dat ik er vannacht weer een heb. Als er mensen zijn die het kunnen: wat doen jullie zoal?
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem
Heb je iets gebruikt?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
@retrostar, ahah zo komt het wel over ja.

Maar ik heb hier ook wel eens over gehoord, lijkt me best interessant.
quote:retrostar schreef op 21 april 2014 @ 00:02:

Heb je iets gebruikt?Haha nee joh! Google het maar eens, het bestaat echt.
quote:nonaimee schreef op 21 april 2014 @ 00:06:

@retrostar, ahah zo komt het wel over ja.

Maar ik heb hier ook wel eens over gehoord, lijkt me best interessant.

Haha eigenlijk is het ook een soort van trippen maar dan zonder drugs

Het is echt fascinerend hoe echt het is terwijl het dat niet is. Je kan eigenlijk alles doen, zolang je er maar gelooft dat het kan.
Ik droom regelmatig lucide. Werkt het beste als je een uur of 2 voor je echt op moet staan, alvast een keer (even) wakker bent geweest. Dan terug in slaap droom ik het vaakst lucide. Vliegen en knuffelen met mijn (overleden) oma zijn hier terugkerende triggers waardoor ik lucide word.

Het kan leuk zijn maar zoveel dromen is ook soms vermoeiend. Ik heb dus van de nood een deuge gemaakt door me erin te verdiepen zodat ik het soms kan sturen.

Veel droomplezier!
quote:DappereGerbera schreef op 21 april 2014 @ 00:20:

Ik droom regelmatig lucide. Werkt het beste als je een uur of 2 voor je echt op moet staan, alvast een keer (even) wakker bent geweest. Dan terug in slaap droom ik het vaakst lucide. Vliegen en knuffelen met mijn (overleden) oma zijn hier terugkerende triggers waardoor ik lucide word.

Het kan leuk zijn maar zoveel dromen is ook soms vermoeiend. Ik heb dus van de nood een deuge gemaakt door me erin te verdiepen zodat ik het soms kan sturen.

Veel droomplezier!Dit ga ik morgen gelijk testen! Ideaal zo'n tweede paasdag ik schrijf sinds deze week mijn dromen op met daarbij de punten waaraan ik had kunnen weten dat het een droom was. Hoe vaak per week heb je een lucide droom? Als het heel vaak is kan ik mij inderdaad voorstellen dat het vermoeiend is. Het is net echt. Kan je je dromen dan niet altijd sturen terwijl je wel lucide bent?
Droomde je dat je een lucide droom had of was je ook echt bewust van het feit dat je droomde? Ik kan me voorstellen als je er zo mee bezig bent dat je er over droomt. Lucide dromen zijn dromen die je ook kan sturen en waarin je inderdaad bewust bent dat je droomt.. Zoals jij het verteld komt het niet over alsof je aan het sturen was maar nog steeds dat je in je onderbewustzijn iets verwerkt.

Maar het kan wel een stap in die richting zijn inderdaad
Ik beheers het ook. Ik denk voordat ik slaap wil heel sterk aan iets en geef mezelf de opdracht daarover te dromen.

Ik heb de meest wilde sexdromen met allerlei knappe bekende mannen. Ze liggen aan m'n voeten!
Waarom wil je lucide dromen? Ik kan me voorstellen dat je juist daardoor minder rust krijgt en de verwerking die je nodig hebt in je slaap mist.
Paprikaas, ik heb er denk ik gemiddeld 2 per maand als ik niet in het dromendagboek schrijf, en 3 per week als ik er wel in schrijf en ook overdag regelmatig bewust realitychecks doe. Zoals inderdaad je handen bestuderen. Ik heb mijn hele leven veel gedroomd. Lucide dromen vind ik minder vermoeiend dan gewone. En de energie die je ervan krijgt is anders, leuker. Gewone dromen zijn vaak verwarrend, lucide vooral leuk. Dat werkt overdag door in je humeur

Bergje, wat jij schrijft doe ik ook maar wilde het niet opschrijven
quote:lizzx schreef op 21 april 2014 @ 00:25:

Droomde je dat je een lucide droom had of was je ook echt bewust van het feit dat je droomde? Ik kan me voorstellen als je er zo mee bezig bent dat je er over droomt. Lucide dromen zijn dromen die je ook kan sturen en waarin je inderdaad bewust bent dat je droomt.. Zoals jij het verteld komt het niet over alsof je aan het sturen was maar nog steeds dat je in je onderbewustzijn iets verwerkt.

Maar het kan wel een stap in die richting zijn inderdaad Ik was echt bewust van het feit dat ik droomde. Ik probeerde de ober te overtuigen van het feit dat het zo was. Ik heb ergens gelezen dat de mensen in je droom nooit zullen toegeven dat je droomt. Ik vond het ook echt fascinerend dat het ijs gewoon hetzelfde smaakte als in het echt. Maar twijfelde hierdoor niet aan de droom. Ik vloog ook uit mijn stoel omdat ik geloofde dat het kon en daardoor gebeurde het ook. Dat is toch sturen en dus lucide? Of is lucide nog een stap verder? Heb je er zelf ook ervaring mee?
quote:lizzx schreef op maandag 21 april 2014 00:30 Waarom wil je lucide dromen? Ik kan me voorstellen dat je juist daardoor minder rust krijgt en de verwerking die je nodig hebt in je slaap mist.Het is heel leuk. Je kunt echt sturen en doen wat jij wil! Alleen de tijd is gek. Klokkijken lukt niet en ik krijg nooit een telefoonnummer gekozen. Druk altijd verkeerde cijfers waardoor dingen mislukken.
quote:Bergje65 schreef op 21 april 2014 @ 00:26:

Ik beheers het ook. Ik denk voordat ik slaap wil heel sterk aan iets en geef mezelf de opdracht daarover te dromen.

Ik heb de meest wilde sexdromen met allerlei knappe bekende mannen. Ze liggen aan m'n voeten!Dat doe ik ook de afgelopen week inderdaad. Het heeft nog geen resultaat opgeleverd want de locatie in mijn dromen is willekeurig. Haha, ja dat is ook een voordeel he. Het kan allemaal! Ben wel benieuwd of je de sex dan net zo ervaart als in het echt of misschien juist wel nog intenser.
Als je niet beseft dat je het kunt sturen ben je niet echt lucide denk ik. Pas als je beseft dat je droom (en dus kunt sturen) ben je echt lucide. Vaak word je dan wakker of heb je snel erna niet meer door en verval je dus weer in een gewone droom. Luciditeit vasthouden zijn trucjes voor. Ken je de site ld4all?
quote:lizzx schreef op 21 april 2014 @ 00:30:

Waarom wil je lucide dromen? Ik kan me voorstellen dat je juist daardoor minder rust krijgt en de verwerking die je nodig hebt in je slaap mist.Waarom niet? Het is echt een geweldige ervaring om mee te maken. En het is denk ik ook niet zo dat het elke nacht is. Gewone dromen kunnen je trouwens ook ontzettend uitputten. Bij een lucide droom heb je dan tenminste nog een leuke herinnering. Ook al is die niet echt haha maar toch.
Ik droom ook vaak over m'n oma die al 25 jr dood is. We spreken ergens af en ik vlieg erheen en neem haar mee. Dan maak ik een snoekduik en grijp haar bij haar middel en vliegen we samen verder. Ik zeg haar dat ik droom maar dat lacht ze weg!

Heerlijk.....
Tegen m'n sexpartners zeg ik dat we niet veel tijd hebben omdat ik snel wakker moet worden om te gaan werken. Brad Pitt kijkt me vervolgens vreemd aan en doet niet even goed z'n best.
Het woordje "niet" moet uiteraard weg in de vorige post.
quote:DappereGerbera schreef op 21 april 2014 @ 00:31:

Paprikaas, ik heb er denk ik gemiddeld 2 per maand als ik niet in het dromendagboek schrijf, en 3 per week als ik er wel in schrijf en ook overdag regelmatig bewust realitychecks doe. Zoals inderdaad je handen bestuderen. Ik heb mijn hele leven veel gedroomd. Lucide dromen vind ik minder vermoeiend dan gewone. En de energie die je ervan krijgt is anders, leuker. Gewone dromen zijn vaak verwarrend, lucide vooral leuk. Dat werkt overdag door in je humeur

Bergje, wat jij schrijft doe ik ook maar wilde het niet opschrijven

Wat grappig, het is dus wel hoe meer je ermee bezig bent hoe vaker het gebeurd. Ja inderdaad, bij gewone dromen wordt je er zo in mee gesleurd en gebeuren er vaak dingen die je totaal anders zou doen. En dan de nachtmerries, die zijn helemaal vermoeiend. Mijn humeur was vandaag ook echt top ja haha. Maar mijn gesprekken gingen vandaag voornamelijk over lucide dromen ik ga zo mijn bed in kruipen en hopen dat ik er vanavond weer 1 heb.

De realitychecks heb ik nog moeite mee, ik vergeet ze steeds. Ik ga eens kijken of ze een app daarvoor hebben. Dat zou wel handig zijn.
quote:DappereGerbera schreef op 21 april 2014 @ 00:35:

Als je niet beseft dat je het kunt sturen ben je niet echt lucide denk ik. Pas als je beseft dat je droom (en dus kunt sturen) ben je echt lucide. Vaak word je dan wakker of heb je snel erna niet meer door en verval je dus weer in een gewone droom. Luciditeit vasthouden zijn trucjes voor. Ken je de site ld4all?

En wat is dan het sturen? Het vliegen zoals ik deed is dat geen sturen?

Dus je kan wel lucide zijn ( weten dat je droomt) maar dat de droom wel nog automatisch gevormd wordt. Snappen jullie wat ik bedoel?

De site ld4all ken ik wel maar je moet een account aanmaken voor het forum, dat heb ik nog niet gedaan. Is dat een aanrader? Ik Heb veel van de site van Tim Post en heb al zijn filmpjes bekeken.
Een app om lucide te kunnen dromen? Ik weet er inderdaad wat vanaf maar wil het zelf niet aangaan. Juist omdat ik geloof dat dromen vooral dienen ter verwerking van ervaringen en prikkels en door het lucide dromen bewust op te zoeken je ergens aan gaat tornen wat niet goed voor je rust en verwerking is. Ik vergelijk het zelfs een beetje met drugsgebruik.

Het kan inderdaad handig zijn als je vaak last hebt van nachtmerries of uitputtende dromen maar als je verder geen last hebt van dromen dan zou ik er niet aankomen.
Ik droom alleen lucide bij nachtmerries. Ik weet dat ik door heel hard schreeuwen de nachtmerrie kan stoppen. Ik schreeuw mezelf dan dus wakker. Werkt altijd. Alleen de eerste keer voor mijn partner was ff schrikken haha.
quote:Bergje65 schreef op 21 april 2014 @ 00:37:

Ik droom ook vaak over m'n oma die al 25 jr dood is. We spreken ergens af en ik vlieg erheen en neem haar mee. Dan maak ik een snoekduik en grijp haar bij haar middel en vliegen we samen verder. Ik zeg haar dat ik droom maar dat lacht ze weg!

Heerlijk.....Wauw klinkt inderdaad als een heerlijke ervaring. Enne sex met Bradd Pitt, hmm Hihi. Maar hoe ga je dan bijvoorbeeld naar hem toe of hoe zorg je ervoor dat hij naar jou komt?
quote:lizzx schreef op 21 april 2014 @ 00:54:

Een app om lucide te kunnen dromen? Ik weet er inderdaad wat vanaf maar wil het zelf niet aangaan. Juist omdat ik geloof dat dromen vooral dienen ter verwerking van ervaringen en prikkels en door het lucide dromen bewust op te zoeken je ergens aan gaat tornen wat niet goed voor je rust en verwerking is. Ik vergelijk het zelfs een beetje met drugsgebruik.

Het kan inderdaad handig zijn als je vaak last hebt van nachtmerries of uitputtende dromen maar als je verder geen last hebt van dromen dan zou ik er niet aankomen.

Nee een app voor de reality checks, die bestaan ook echt. Ik heb er nu een en die heb ik ingesteld op 10 checks per dag. Dat moet wel voldoende zijn lijkt me.

Op zich heb je wel een punt inderdaad. Maar we dromen meerdere malen per nacht dus de verwerking zal heus wel goed komen. En als je bijvoorbeeld twee lucide dromen per week hebt dan is het wel te overzien denk ik.

Waarom ik het heel interssant vind is omdat je blijkbaar ook angsten kunt overwinnen. Ik heb bijvoorbeeld moeite met spreken in groepen. In lucide dromen zou ik dus kunnen leren om daar vanaf te komen. Omdat mensen in je droom net zo reageren als in het echt maak je de ervaring dus ook een soort van mee. En je herinnerd je hem alsof het echt gebeurd is. Dit is eigenlijk de voornaamste reden waarom ik lucide wil worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven