Mag ex dit zo doen ??

02-01-2013 14:56 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is eerder getrouwd geweest en hij en zijn ex hebben kinderen. Er is een ouderschapsplan opgesteld waarin afgesproken is dat de kinderen om het weekend bij ons zijn en elke maandag.

Omdat de ouders van ex niet meer op dinsdag kunnen oppassen blijven de kinderen nu ook maandags bij ons slapen en vangen we ze dinsdags op tot zij thuis is van haar werk.

Helaas is de verstandhouding momenteel lichtelijk hopeloos mede omdat zij nogal moeite heeft met het accepteren van de situatie.

De kinderen hebben het erg naar hun zin bij ons en dat vind ze erg moeilijk.

Het is voor ons nooit een probleem om weekenden te ruilen als het echt nodig is. Nu heeft zij aangegeven dat ze alle weekenden wil omruilen dit jaar ( oneven/even). Dit omdat zij uitstapjes gepland heeft.

Voor ons is dit geen optie omdat wij werken in de weekenden dat de kinderen er niet zijn en we kunnen dat niet ruilen.

Gisteren is er wat voorgevallen waarna wij een sms kregen waarin ex zegt ; de kinderen zijn komend weekend bij mij , je zoekt het maar uit.

Mag zij zelf beslissen dat de weekenden worden omgeruild ? Wij worden zo moedeloos van haar gedrag en het continue gedreig dat de kinderen dan niet meer op dinsdag komen etc.

Wat moeten we doen ?
quote:Amand schreef op 02 januari 2013 @ 15:57:

[...]

Het belang van uitstapjes en haar persoonlijk vermaak wegen niet op tegen de noodzaak van jouw man om een inkomen te verwerven.

Wanneer ze dingen wil doen die niet in de afspraken passen, dan kan ze die niet doen. Zo simpel is het.

[...]

Nee, dat mag niet.

Klopt.

De pest is echter, wat doe je eraan als een ex-partner zich niet aan de omgangsregeling houdt?

Juist ja, dan kun je overgaan tot gijzeling. Maar in de praktijk doet dit niemand, omdat het nergens toe leidt en de kinderen er niet bij gebaat zijn.

Als een goed gesprek er niet in zit (heel begrijpelijk), dan is kort en duidelijk via de mail communiceren een optie. Of mediation...
conversation = awareness
Wat trister zegt.
quote:Amand schreef op 02 januari 2013 @ 15:50:

[...]

Dit ben ik niet met je eens. Degene die de afspraken schendt is degene die de kinderen ertussen zet. Het is háár probleem en dat moet het vooral ook blijven.Natuurlijk heb je gelijk als je dan alsnog de kinderen ophaalt. Maar wil je gelijk of wil je geluk? Want de kans lijkt me groot dat het escaleert als je de kinderen ophaalt op een weekend dat ex graag de kinderen wil houden. En wie is daar de dupe van? Ex? Of de kinderen? Ik speel voor antwoord B.
Wat eten we vanavond?
Kan er niet een reden zijn waardoor zij moeilijk doet? Heeft zij reden om nu niet zo blij te zijn met jullie situatie? Dan zit er mogelijk nog wrok en boosheid en gaat het niet om de weekenden..
quote:makreel schreef op 02 januari 2013 @ 16:05:

[...]

Natuurlijk heb je gelijk als je dan alsnog de kinderen ophaalt. Maar wil je gelijk of wil je geluk? Want de kans lijkt me groot dat het escaleert als je de kinderen ophaalt op een weekend dat ex graag de kinderen wil houden. En wie is daar de dupe van? Ex? Of de kinderen? Ik speel voor antwoord B.Je gaat er al vanuit dat het gevecht is verloren. Laat ex eerst maar eens bewijzen dat ze zover wil gaan terwijl ze fout zit. En dat weet ze echt wel hoor.
quote:Miss_Communicatie schreef op 02 januari 2013 @ 16:00:

[...]

Waar heb jij het nou werkelijk over? Géén idee, wel?

Alsof het voelt als een 'vrij' weekend zonder kinderen, gek. Lijkt me wel voor TO, die elke keer de kinderen van haar man moet laten logeren in 't weekend. Lekker toch als ze 'n weekend niet komen en ze samen met haar man wat kan doen?
Als er een plan is opgesteld kan dat niet zomaar worden veranderd worden. Alleen in overleg en dan nw plan op stellen met de herziene afspraken.

Hiervoor kan een advocaat nodig zijn. En als dat moet dan moet dat. Liever niet natuurlijk.

Maar je zegt zelf al dat er iets anders aan ten grondslag ligt. Dáárvoor kan een mediator nuttig zijn.

Ga als 3de partij zoveel mogelijk aan de zijkant staan. Jouw man en zijn ex zullen dit samen moeten oplossen. Ook al heb jij ermee te maken. Het zijn hun kinderen.

Wel is het zo dat jouw man vanwege de relatie met jou en jouw afspraken met jouw ex minder flexibel is wellicht.

Lastig dit hoor. Je wilt dit niet winnen maar oplossen.
Je bent zelf een theepot
Wij hoeven helemaal geen weekenden vrij ! Daarvoor hebben we geen kids om weekends vrij te zijn , die kids zitten in mn hart , vind het heerlijk als ze er zijn.

Mijn man al helemaal , mist ze enorm op de "kinderloze "dagen.

Ex vind het moeilijk om de nieuwe situatie te accepteren en daar komt veel van haar strijd vandaan. Helaas al vaak besproken maar zij geeft in alles mijn man de schuld en dan kom je niet veel verder.
quote:elninjoo schreef op 02 januari 2013 @ 16:20:

[...]

Lijkt me wel voor TO, die elke keer de kinderen van haar man moet laten logeren in 't weekend. Lekker toch als ze 'n weekend niet komen en ze samen met haar man wat kan doen?

Mensch, scheer je weg.

Géén idee waar je het over hebt blijkt maar weer...
conversation = awareness
En het is idd niet dat we willen winnen , want hier verliest iedereen alleen maar mee.

Vrienden hoeven we niet te zijn maar vijanden al helemaal niet. Het is gewoon zo ontzettend jammer
quote:Miss_Communicatie schreef op 02 januari 2013 @ 16:23:

[...]

Mensch, scheer je weg.

Géén idee waar je het over hebt blijkt maar weer...+1
altijd moeilijk om met verbitterende mensen te communiceren,vooral moeilijk om daar een middenweg in te vinden,want je wilt niet bot zijn en begrip hebben voor haar gevoelens,aan de andere kant wil je het ook goed hebben voor jezelf,zodat jullie een stabiele relatie kunnen opbouwen met de kinderen.

Ik weet niet zo goed TO hoe je moet reageren naar de ex toe,naast dat ik haar natuurlijk niet ken,weet je uberhaubt nooit hoe ze reageert,heb het idee dat elke suggestie van jullie kant,hoe goed bedoeld ook,zij ziet als een persoonlijk aanval.

moeilijk,voor de kinderen,voor jullie,maar ook voor haar,tenslotte zit zij alleen met haar negatieve gevoelens,hopelijk komt ze er gauw achter dat dát haar,naast haar kinderen geen goed doet!!
Ik houd me vast aan t feit dat als mijn stiefkids hier zijn ze me knuffelen , om mn nek hangen , ze vragen of ik wil helpen met hun huiswerk (basisschool...) , en noem maar op.

Maar zou zo graag een stukje rust willen in ieder zijn belang
quote:mostwelcomehome schreef op 02 januari 2013 @ 16:40:

Ik houd me vast aan t feit dat als mijn stiefkids hier zijn ze me knuffelen , om mn nek hangen , ze vragen of ik wil helpen met hun huiswerk (basisschool...) , en noem maar op.

Maar zou zo graag een stukje rust willen in ieder zijn belangDaar draait het uiteindelijk om!!al kan ik me het laatste zinnetje goed voorstellen!
Het lijkt me dat de ex uitprobeert hoeveel ruimte ze krijgt om de omgangsregeling naar haar hand te zetten. Misschien gaat het haar minder om de weekends zelf dan om het idee dat ze ergens controle over heeft. Ze heeft veel moeten opgeven door de scheiding en misschien is dit haar manier om toch wat controle terug te krijgen.

Je stelt ook dat ze jaloers is op jullie en het moeilijk vindt dat de kinderen het bij jullie goed naar hun zin hebben. Dit zijn heel menselijke gevoelens na een scheiding. Wel is het zaak dat de kinderen hier niet de dupe van worden en dat lijkt nu wel het geval.

Ik zou als ik jouw partner was voorstellen een gesprek met zijn ex te hebben (zonder jou dus) om te kijken of de angel eruit gehaald kan worden. Misschien vindt zij het bv. pijnlijk dat jullie "gelukkig gezinnetje" spelen en jij "moeder" van haar kinderen. Je partner kan uitleggen dat jouw rol duidelijk die van zijn nieuwe partner is en niet die van "stiefmoeder" en hoe hij ervoor zorgt dat de rol van de moeder altijd duidelijk is voor de kinderen (liefst aan de hand van concrete voorbeelden).

Ex beeldt zich misschien van alles in over hoe het bij jullie gaat en het kan helpen als ze hoort hoe het er echt aan toe gaat (inclusief de problemen die jullie soms tegenkomen met de kinderen).

Ze geeft jouw partner van alles de schuld. Hij kan dat ombuigen door te laten zien dat hij graag verantwoordelijkheid wil nemen voor de kinderen. Nogmaals met voorbeelden: hoe doet hij dat nu, hoe zou hij dat in de toekomst nog meer willen doen? Het is goed als hij laat blijken dat hij begrijpt welke verantwoordelijkheden zij op zich neemt (het gros!) en zijn respect daarvoor toont. Hij kan uitleggen dat hij de zorg en verantwoordelijkheden graag beter wil verdelen zodat zij ook meer ruimte krijgt voor haar eigen dingen.

Als hij het gesprek zo aangaat, heb je kans dat zij inziet dat het geen kwestie van geven en nemen of winnen en verliezen is, maar van simpelweg rechten en plichten zo goed mogelijk verdelen zodat iedereen beter af is. In de eerste plaats natuurlijk de kinderen, maar ook beide ouders.

Hopelijk kan hij zo een sfeer van vertrouwen scheppen waarin ook over een goede regeling voor de weekends kan worden gepraat.
Ga in therapie!
quote:elninjoo schreef op 02 januari 2013 @ 16:20:

[...]

Lijkt me wel voor TO, die elke keer de kinderen van haar man moet laten logeren in 't weekend. Lekker toch als ze 'n weekend niet komen en ze samen met haar man wat kan doen?Elninjoo, misschien is dit niet het topic voor jou om op te reageren.
Je bent zelf een theepot
quote:mostwelcomehome schreef op 02 januari 2013 @ 16:23:

Wij hoeven helemaal geen weekenden vrij ! Daarvoor hebben we geen kids om weekends vrij te zijn , die kids zitten in mn hart , vind het heerlijk als ze er zijn.

Mijn man al helemaal , mist ze enorm op de "kinderloze "dagen.

Elninjoo is anti-kind, haar reacties in deze kun je gerust negeren.

quote:mostwelcomehome schreef op 02 januari 2013 @ 16:23:Ex vind het moeilijk om de nieuwe situatie te accepteren en daar komt veel van haar strijd vandaan. Helaas al vaak besproken maar zij geeft in alles mijn man de schuld en dan kom je niet veel verder.

Zoals helaas vaak voorkomt. Soms heelt tijd wonden, soms ook niet.

Wellicht kan een mediator toch uitkomst bieden. Dan is er plek voor haar verdriet en boosheid en kan jouw man ook zijn verhaal doen.
Je bent zelf een theepot
Het kan natuurlijk ook gewoon een rancuneus kutwijf zijn dat haar eigen teleurstellingen in het leven wil botvieren op de vader van hun kinderen over de rug van die kinderen heen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven