Mijn 'selfcare' van de dag - wie schrijft er mee?

16-10-2018 10:08 63 berichten
Op de sociale media zag ik iemand voorbij komen die iedere dag laat zien wat haar 'selfcare of the day' is.
Dat zette mij aan het denken, wat zijn eigenlijk de dingen die ik doe om eens lief voor mijzelf te zijn?
Omdat ik een drukke/hectische periode tegemoet ga leek het mij leuk om daar eens dagelijks bij stil te staan.

Vandaar dit topic: om iedere dag even kort posten wat jouw 'selfcare of the day' was, om zo elkaar te motiveren en ideeën op te doen.

Als voorbeeld:
Gisteren heb ik een plantje verpot en bijgeknipt, waardoor hij er nu weer helemaal blij bij staat.
Vandaag laat ik de boodschappen bezorgen (ivm die drukke periode die eraan gaat komen).
En omdat ik morgenochtend een pittige vergadering heb zorg ik er voor dat ik vooraf al lunch en avondeten klaar heb staan, zodat ik daar niet meer over na hoef te denken.

Andere dingen zouden kunnen zijn: afspreken met een vriendin, een warme kop thee met een goed boek in een gestolen half uurtje of een avond gaan dansen.

Wie doet er mee?
nessemeisje schreef:
16-10-2018 13:52

Ik was me er niet van bewust dat dit een heel ding (compleet met boeken en handleidingen) zou kunnen zijn.
zelfde hier. Ik zorg dat ik elke nacht 8 uur slaap, sport elke dag gemiddeld een uur, eet gezond, las werkpauzes in en werk aan mijn persoonlijke doelen en waardes. Eigenlijk allemaal heel basale dingen. Kwestie van goede gewoontes aanleren.
wat klinkt dat ontzettend lief luistervink, zo'n zelfknuffel. ik ga het ook eens proberen.

de afgelopen week is de selfcare er een aantal dagen bij ingeslopen omdat ik zo slecht sliep ineens. vannacht realiseerde ik mij dat dat kwam door een akkefietje met iemand wat mij dwars zat. dus mijn selfcare van vandaag was om diegene te bellen en het gesprek toch maar aan te gaan.

hopen dat ik vannacht dus weer eens een goede nacht maak nu ik heb kunnen zeggen wat ik wilde zeggen.
GroteZakChips schreef:
25-10-2018 15:50
zelfde hier. Ik zorg dat ik elke nacht 8 uur slaap, sport elke dag gemiddeld een uur, eet gezond, las werkpauzes in en werk aan mijn persoonlijke doelen en waardes. Eigenlijk allemaal heel basale dingen. Kwestie van goede gewoontes aanleren.

ja dat is natuurlijk helemaal waar. maar soms word ik een beetje afgeleid door het leven zelf.
dus dan is het fijn om jezelf er bewust aan te herinneren. fijn voor je dat jij dat gewoon zonder al te veel moeite kan volhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 keer in de week, meestal op zondagavond voor de werkweek start, dat ik een gezichtsmasker of gezichtspeeling neem, daarna een serum en verzorgende gezichtscreme. Heerlijk schone babyhuid geeft dat, mijn huid straalt de volgende dag dan zo. Blijft zeker 3 dagen zo. Als ik tijd heb doe ik het 2 keer per week.

Verder scheer en epileer ik mij dan ook en 1 x in de maand doe ik een body scrub.

In de winter kan ik ook zo genieten van een warm bad met rustgevende badolie/zout.
Alle reacties Link kopieren
Een simpele maar wel effectieve self care tip is een grote mok groene thee zelf zetten en er echt even voor gaan zitten om ontspannen te drinken. Het doet ook echt wat voor je. Ik kan mij bijv beter concentreren.

https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... /item67267
Alle reacties Link kopieren
Fijn topic. Ik probeer al een tijdje meer bewust lief voor mezelf te zijn / genieten van de kleine dingen. Het voelt al tijden alsof ik in een soort sneltrein zit die maar doordendert, alsof er altijd te weinig tijd in een dag zit en er te weinig ruimte is om even op adem te komen. Ook al leef ik verder gezond (voldoende slaap, sport, gezonde voeding). Ik probeer hier nu verandering in te krijgen, door een drastische wijzing qua werk, maar ook door bewuster en dankbaarder in het leven te staan, door de kleine momentjes optimaal te benutten en door meer momentjes voor mezelf in te bouwen.

Mijn “self care” van gisteren:
- uitslapen tot 8.30u
- een lange autorit als een rust momentje te zien ipv verspilde tijd. Fijne muziek op de achtergrond, fijn gezelschap (met zijn allen meezingen), en goed naar buiten kijken. Naar de veranderende natuur, naar de mooie regenboog die we tegemoet reden, de zwermen vogels, buizerds en fazanten. De regenbuien terwijl we lekker warm binnen zaten. En de ondergaande zon, sterren en een bijzondere maan op de terugweg.
- een intensieve, korte workout thuis; met na afloop 20 min ontspannen op een spijkermat

Vandaag wil ik qua selfcare wat overbodige spullen (meuk) weg doen. Kijk er nu al naar uit. En vanavond half uurtje hardlopen.
Bladaaneenboom schreef:
16-10-2018 18:55
Hadden jullie geen avondeten gehad? Anders is het een verkeerd soort self care wat je je kinderen aanleert (avond snacken :nooo: ).
Zo doorgeslagen lees je ze niet vaak...
Alle reacties Link kopieren
Bladaaneenboom schreef:
16-10-2018 18:55
Hadden jullie geen avondeten gehad? Anders is het een verkeerd soort self care wat je je kinderen aanleert (avond snacken :nooo: ).
Ik hoef me niet te verantwoorden lijkt me maar om je vraag te beantwoorden : dat was ons avondeten ;-)
Soms eten we ´s middags warm.
Alle reacties Link kopieren
Straks naar de bib en daar een koffie drinken en mensen kijken. Heerlijk moment!
die kop groene thee is inderdaad een goede tip. ik dronk voorheen vaak smiddags een blikje fris, maar groene thee werkt beter en zorgt ervoor dat je daarna niet zo'n dipje hebt.

die autorit klinkt heerlijk horizon, fijn dat je er zo van hebt kunnen genieten.

mijn selfcare van vandaag, een wandeling door de herfstige kou en daarna lekker met chocoladepepernoten op de bank.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk Chirimoya!

Ik had vandaag een drukke dag vol afspraken en geren en gevlieg. Toen ik om 16 uur voor het eerst even op mijn werkplek zat (om kort daarna weer een afspraak in te gaan), heb ik de computer uitgelogd en ben ik naar de starbucks gelopen voor Chai tea Latte. Ongezond, maar voelde als een klein cadeautje :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn selfcare van vandaag: extra veel spelletjes gedaan met mijn jongste (hij wordt bijna 4 en dan zijn deze 1-op-1 momentjes ineens schaars). En vanavond lekker op de bank met een glaasje wijn (doe ik echt niet elke dag, maar vandaag had ik er gewoon even zin in 😆)
ik merk dat ik op dagen dat ik het eigenlijk echt nodig heb, ik het juist moeilijker vind om tijd te nemen voor selfcare.. gisteren had ik bedacht bloemen voor mezelf te kopen, maar toen ik bij de AH stond was ik gewoon te moe om te kiezen en ben ik gewoon maar weer naar huis gegaan haha.

vandaag grote schoonmaak in huis, niet de leukste vorm van selfcare. maar ik kijk er nu al naar uit vanmiddag met een kop thee te zitten kijken naar het resultaat van mijn harde werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven