Mijn 'selfcare' van de dag - wie schrijft er mee?

16-10-2018 10:08 63 berichten
Op de sociale media zag ik iemand voorbij komen die iedere dag laat zien wat haar 'selfcare of the day' is.
Dat zette mij aan het denken, wat zijn eigenlijk de dingen die ik doe om eens lief voor mijzelf te zijn?
Omdat ik een drukke/hectische periode tegemoet ga leek het mij leuk om daar eens dagelijks bij stil te staan.

Vandaar dit topic: om iedere dag even kort posten wat jouw 'selfcare of the day' was, om zo elkaar te motiveren en ideeën op te doen.

Als voorbeeld:
Gisteren heb ik een plantje verpot en bijgeknipt, waardoor hij er nu weer helemaal blij bij staat.
Vandaag laat ik de boodschappen bezorgen (ivm die drukke periode die eraan gaat komen).
En omdat ik morgenochtend een pittige vergadering heb zorg ik er voor dat ik vooraf al lunch en avondeten klaar heb staan, zodat ik daar niet meer over na hoef te denken.

Andere dingen zouden kunnen zijn: afspreken met een vriendin, een warme kop thee met een goed boek in een gestolen half uurtje of een avond gaan dansen.

Wie doet er mee?
Star² schreef:
16-10-2018 17:07
Ik mastrubeer elke dag.
Dan heb je het maar durk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vnv alleen met eten en neem er een glas wijn bij.
(Drink doordeweeks eigenlijk nooit)

Leuk topic!
Luistervink schreef:
16-10-2018 13:46
Kennen jullie dit boek? https://www.bol.com/nl/f/the-self-care- ... 079153440/
Het geeft echt handvatten voor een compleet selfcare-stappenplan, zodat je het ongemerkt in je dagelijkse routine kan smokkelen. Ik heb het van de zomer gelezen, maar ik moet natuurlijk nog aan het plan beginnen...
interessant luistervink, ik kende het niet.
jij vindt het dus een aanrader? zou jij eens zo'n concrete tip willen delen?
ik word helemaal blij van al jullie reacties!

zoals ik in de OP al meldde heb ik vandaag dus de boodschappen laten bezorgen. als alles dan weer in de voorraadkast staat voel ik mij dan altijd zo'n geslaagde huisvrouw :D

daarnaast heb ik, geïnspireerd door jullie, een begin gemaakt met het opleuken van mijn balkon. de zomerplantjes waren ten onder gegaan, maar er komen dus voor het eerst ook eens winterplantjes te staan :daisy:
Alle reacties Link kopieren
MissYummy schreef:
16-10-2018 10:44
Moment van self care gisteravond :
Samen met de fris gewassen kids in hun pyjama op de bank (voor de tv) broodje knakworst eten. Onder een deken. Heerlijk!
Hadden jullie geen avondeten gehad? Anders is het een verkeerd soort self care wat je je kinderen aanleert (avond snacken :nooo: ).
Alle reacties Link kopieren
chirimoya schreef:
16-10-2018 18:14
interessant luistervink, ik kende het niet.
jij vindt het dus een aanrader? zou jij eens zo'n concrete tip willen delen?
ik ben ook benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Studio 10 Interview with Suzy Reading about The Self Care Revolution

https://www.youtube.com/watch?v=_zjvQLAwKyk
Ik luister altijd naar muziek tijdens het douchen en tandenpoetsen. Daarnaast voor het slapen mediteren en yoga.
anoniem_248825 wijzigde dit bericht op 16-10-2018 21:51
Reden: Spelling
74.74% gewijzigd
Vanmiddag even een paar havermoutmuffins gebakken. Had ik zin in na het regelen van een boel financieel gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Bladaaneenboom schreef:
16-10-2018 19:24
Studio 10 Interview with Suzy Reading about The Self Care Revolution

https://www.youtube.com/watch?v=_zjvQLAwKyk
Nja, het is dus best een uitgebreid boek, met oneindig veel tips, dus iedereen zal er iets anders uithalen. Het idee is in elk geval dat je op allerlei (8) vlakken aan selfcare kan werken: in je relaties, je omgeving, in hoe je tegen het leven aankijkt, rustmomenten, zorgen voor je lichaam...

Het is even geleden, maar wat blijkbaar op mij de meeste indruk maakte was dat het huishouden ook selfcare kan zijn: je gunt jezelf een prettige omgeving om in te leven en je doet ook nog iets aan beweging en dat is goed voor je lijf. :) Ik haat huishouden, dus het leek me handig om in mijn achterhoofd te houden.

Het idee is dat je aan het einde van het boek je eigen vitality wheel hebt met daarin jouw favoriete selfcare-technieken om op terug te vallen. En dat laatste, dat heb ik natuurlijk nog niet gedaan. Moest ik helemaal pen en papier pakken, zeg. Maar ik heb nu wel weer zin om het op te pakken, dus ik zal af en toe wel wat ervaringen delen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook erg graag dus heb een pan pastasaus gemaakt voor de dagen dat ik geen zin heb om te koken.

Een lijst met nieuwe boeken gemaakt die op de e-reader komen, zodat ik altijd leesvoer heb als ik wil lezen.

Ik kan me wel vinden in dat stuk over huishouden. Ik kan echt beter ontspannen in een schone opgeruimde omgeving. Dan leest dat boek net wat lekkerder.
Luistervink schreef:
17-10-2018 13:13
Nja, het is dus best een uitgebreid boek, met oneindig veel tips, dus iedereen zal er iets anders uithalen. Het idee is in elk geval dat je op allerlei (8) vlakken aan selfcare kan werken: in je relaties, je omgeving, in hoe je tegen het leven aankijkt, rustmomenten, zorgen voor je lichaam...

Het is even geleden, maar wat blijkbaar op mij de meeste indruk maakte was dat het huishouden ook selfcare kan zijn: je gunt jezelf een prettige omgeving om in te leven en je doet ook nog iets aan beweging en dat is goed voor je lijf. :) Ik haat huishouden, dus het leek me handig om in mijn achterhoofd te houden.

Het idee is dat je aan het einde van het boek je eigen vitality wheel hebt met daarin jouw favoriete selfcare-technieken om op terug te vallen. En dat laatste, dat heb ik natuurlijk nog niet gedaan. Moest ik helemaal pen en papier pakken, zeg. Maar ik heb nu wel weer zin om het op te pakken, dus ik zal af en toe wel wat ervaringen delen.
ah ja.. dat huishouden. ik heb een hele tijd een schoonmaakster gehad als vorm van selfcare :)


het is jammer dat de praktische opdrachten van zulke boeken vaak blijven liggen, ik heb dat ook altijd.
maar ik vind het een interessant idee dat je een selfcare repertoire zou moeten hebben dat al die verschillende vlakken meeneemt.
ik kwam laatst deze post tegen op instagram: https://www.instagram.com/p/BnlbdsugWuJ ... hare_sheet
en heb die daarna ook voor mijzelf gemaakt. maar ik vond het lastig om nou echt te kunnen pinnen wat het verschil tussen mental health en emotional health is. voor mijn gevoel is alles wat aan je emotional health bijdraagt ook positief voor je mental health. maar niettemin vond ik het leuk en inzichtelijk om eens te kijken welke dingen in het leven nou bijdragen aan mijn welzijn.
mijn selfcare van gisteren was dat ik lunch en avondeten al klaar had staan.
daarnaast heb ik smiddags een half uur de tijd genomen om even tot mijzelf te komen met een slechte chick lit en een kop kamille thee.

nu eens denken wat ik vandaag voor liefs ga doen voor mijzelf :D
Alle reacties Link kopieren
Bladaaneenboom schreef:
16-10-2018 18:55
Hadden jullie geen avondeten gehad? Anders is het een verkeerd soort self care wat je je kinderen aanleert (avond snacken :nooo: ).
Oh please...

Mijn self-care, ik heb straks late dienst tot 22.30u en tot ik moet beginnen blijf ik lekker op de bank met dekentje netflixen. Ok, straks nog even lunchen met de kinderen als ze uit school komen maar verder lekker relaxen.
Alle reacties Link kopieren
chirimoya schreef:
18-10-2018 10:26
ah ja.. dat huishouden. ik heb een hele tijd een schoonmaakster gehad als vorm van selfcare :)


het is jammer dat de praktische opdrachten van zulke boeken vaak blijven liggen, ik heb dat ook altijd.
maar ik vind het een interessant idee dat je een selfcare repertoire zou moeten hebben dat al die verschillende vlakken meeneemt.
ik kwam laatst deze post tegen op instagram: https://www.instagram.com/p/BnlbdsugWuJ ... hare_sheet
en heb die daarna ook voor mijzelf gemaakt. maar ik vond het lastig om nou echt te kunnen pinnen wat het verschil tussen mental health en emotional health is. voor mijn gevoel is alles wat aan je emotional health bijdraagt ook positief voor je mental health. maar niettemin vond ik het leuk en inzichtelijk om eens te kijken welke dingen in het leven nou bijdragen aan mijn welzijn.
Dat is inderdaad een beetje vergelijkbaar met dat schema uit dat boek, maar zonder uitleg inderdaad wat lastig toepassen.
Gisteren heb ik lekkere thee gehaald en fijn met de buurvrouw gebabbeld.
mijn selfcare van de dag is iets minder idyllisch dan ik had gehoopt.
ik heb zo geen puf meer om boodschappen te doen, dan ik mijzelf 'toestemming' heb gegeven dan maar niet die ingrediënten van die verantwoorde maaltijd te gaan halen en gewoon lekker op de bank te hangen met een iets minder verantwoorde diepvriespizza. de boog kan niet altijd gespannen zijn...
Alle reacties Link kopieren
Haha, ook selfcare chirimoya, anders had je en boodschappen moeten doen en moeten koken......

Mijn selfcare, klein reepje Tony en de houtkachel aan...
Alle reacties Link kopieren
Mijn blikje Redbull, ik voel me nogal futloos vandaag.
Van de week zomerbloeiers uit de potten gehaald en bollen en winterviolen geplant.
Elke dag ruim 5 km gewandeld door de mooie herfstbossen.
Vandaag preirolletjes ham/kaas gemaakt met 'n rijke aardappelpuree om vanavond met m'n moeder op te eten.
klinkt als fijne dingen allemaal

ik ben vandaag mijn weekend begonnen met een ontspannen yoga-lesje. zoals altijd had ik eerst niet zo'n zin, maar daarna ben ik altijd weer zo blij dat ik het gedaan heb. helemaal zen nu :)
mijn selfcare van gisteren was een half uurtje meditatie in de ochtend.
mijn selfcare van vandaag een lange, warme douche op deze grauwe middag.

wat hebben jullie dit weekend gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vrijdag sinds lange tijd weer begonnen met hardlopen en ik voelde exact dat gevoel wat het hoort te doen.

Gisteren samen uit eten geweest.

Vandaag na een lange fietstocht extra lang onder de warme douche en met een bordje pasta bij de houtkachel.
klinkt goed petrol, zo zijn die wat grauwere herfstdagen toch leuk te maken he?

ik heb vandaag een thermosje koffie meegenomen naar de locatie waar ik moest zijn, omdat ze koffie daar nooit te drinken is :-D
Alle reacties Link kopieren
Heeft wel wat, deze periode. Beetje je binnen terugtrekken, gezellig maken.
Mijn vriend had het zaterdag al over erwtensoep....

Slim van de koffie. Niks zo erg als vieze koffie.

Volgens mij heb ik vandaag geen selfcare momentje gehad....
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen tijd gebeurt er nogal veel rottigheid in mijn leven en omdat er niet de hele tijd mensen zijn om me te troosten, geef ik mezelf af en toe een knuffel. Armen om mezelf heenslaan en wat over mijn armen wrijven en gewoon een 'big squeeze'. En ik bevestig mezelf in mijn gevoelens, dan zeg ik: het is ook allemaal veel, geen wonder dat je van streek bent! ofzoiets.

De psychologie erachter is dat je lichaam niet het verschil opmerkt of je jezelf een knuffel geeft of dat iemand anders dat doet en toch fijne stofjes aanmaakt, waardoor je jezelf beter voelt. Ik weet niet meer waar ik dit ooit las, misschien wel in dat boek dat ik eerder noemde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven