Moeilijk een avond alleen kunnen zijn

02-08-2024 20:42 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

Ik ben vandaag een avond alleen zonder vrienden of iets te doen. Normaal doe ik altijd wel iets in de avond zoals sporten, met vrienden afspreken of werken. Ik merk dat ik het lastig vind om alleen te zijn en geen plannen te hebben. Ik krijg een beetje paniek en stuur al mijn vrienden een berichtje om af te spreken maar ze kunnen allemaal niet. Nu voel ik me down en gestresst.

Ik heb dit wel vaker en begrijp niet waardoor dit komt.
Iemand die dit herkent? En wat doe je hier tegen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat maakt je bang?

Het feit dat je alleen bent? Of dat je je afgewezen voelt (ze hebben geen tijd voor je)? Of dat het anders is dan anders? ‘Het hoort niet zo’? ?

Ik ben graag af en toe alleen thuis. Maar ik kan me ook heel zielig voelen wanneer ik uit wil en niemand heeft tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom vind je het dan zo moeilijk? Je kan toch niet elke avond met vrienden afspreken denk ik? Is het het idee dat anderen wel allemaal bezigheden hebben en jij 'saai' thuis zit?

Ik vind dat juist heerlijk, een avond helemaal alleen. Komt niet zoveel voor hier ivm man en kinderen. Heerlijk toch. Netflix kijken, forummen, wat lekkers eten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een avond alleen vind ik juist heerlijk. Ik heb dan ook echt tijd voor mij. Even Netflixen, boek lezen etc. Ik moet er niet aan denken om iedere avond volgepland te hebben. Hoe houd je dat vol? Waarom wil je per se iedere dag gevuld hebben. Wat doe je overdag?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus je hebt geen hobby's?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wikkydorp schreef:
02-08-2024 20:46
Wat maakt je bang?

Het feit dat je alleen bent? Of dat je je afgewezen voelt (ze hebben geen tijd voor je)? Of dat het anders is dan anders? ‘Het hoort niet zo’? ?

Ik ben graag af en toe alleen thuis. Maar ik kan me ook heel zielig voelen wanneer ik uit wil en niemand heeft tijd.
Dat ik alleen ben. En ook afgewezen voelen. De angst dat niemand echt om je geeft en dat ik alleen ben. Ik heb ook geen man en geen kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Monica1973 schreef:
02-08-2024 20:56
Een avond alleen vind ik juist heerlijk. Ik heb dan ook echt tijd voor mij. Even Netflixen, boek lezen etc. Ik moet er niet aan denken om iedere avond volgepland te hebben. Hoe houd je dat vol? Waarom wil je per se iedere dag gevuld hebben. Wat doe je overdag?
Overdag werk ik vaak en heb ik school. Heb nu een dag vrij.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
02-08-2024 20:56
Dus je hebt geen hobby's?
Mijn hobbys zijn vooral dingen samen doen zoals winkelen, uitgaan, terassen. Ook wel serie kijken af en toe maar ik hou er van om met mensen te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw25 schreef:
02-08-2024 20:57
Dat ik alleen ben. En ook afgewezen voelen. De angst dat niemand echt om je geeft en dat ik alleen ben. Ik heb ook geen man en geen kinderen.
Het klinkt wel een beetje alsof je je eigenwaarde en zelfbeeld ontleent aan anderen. En dat bedoel ik niet zo negatief als het klinkt. Maar het zou goed zijn als je jezelf kunt vertellen dat mensen echt om je blijven geven, ook als je niet bij ze bent (als mensen niet om je zouden geven dan heb je niet de goede vrienden, maar dat terzijde).

Het is belangrijk dat je ook om jezelf geeft, ongeacht wat anderen van jou vinden. En dat je jezelf leuk vindt. Ik hoop dat je daaraan kan werken! Want eerlijk; hoe ouder je wordt, hoe drukker je leven zal zijn met werk, gezin en verplichtingen. En hoe minder je je vrienden zult zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mag ik vragen hoe oud je bent?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw25 schreef:
02-08-2024 21:10
Mijn hobbys zijn vooral dingen samen doen zoals winkelen, uitgaan, terassen. Ook wel serie kijken af en toe maar ik hou er van om met mensen te zijn.
En lukt je dan dan elke avond, dat je je nu zo alleen voelt? Ben je niet vaker wel eens een avond alleen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het dan een optie om gezellig een avondje te gaan forumen ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
02-08-2024 21:44
En lukt je dan dan elke avond, dat je je nu zo alleen voelt? Ben je niet vaker wel eens een avond alleen?
Ben begin dertig. Ben niet zo vaak een hele avond alleen. Vooral niet in de weekenden. Door de weeks nog wel af en toe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
02-08-2024 21:40
Het klinkt wel een beetje alsof je je eigenwaarde en zelfbeeld ontleent aan anderen. En dat bedoel ik niet zo negatief als het klinkt. Maar het zou goed zijn als je jezelf kunt vertellen dat mensen echt om je blijven geven, ook als je niet bij ze bent (als mensen niet om je zouden geven dan heb je niet de goede vrienden, maar dat terzijde).

Het is belangrijk dat je ook om jezelf geeft, ongeacht wat anderen van jou vinden. En dat je jezelf leuk vindt. Ik hoop dat je daaraan kan werken! Want eerlijk; hoe ouder je wordt, hoe drukker je leven zal zijn met werk, gezin en verplichtingen. En hoe minder je je vrienden zult zien.
Ja ik geef wel om mezelf en probeer dit zo goed mogelijk te doen. Ik vind alleen zijn gewoon zo eenzaam. Vooral alleen zijn in het weekend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw25 schreef:
02-08-2024 21:10
Mijn hobbys zijn vooral dingen samen doen zoals winkelen, uitgaan, terassen. Ook wel serie kijken af en toe maar ik hou er van om met mensen te zijn.
Maar dat zijn toch geen hobby's? Is een (team)sport niks voor je, of een andere hobby?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw25 schreef:
02-08-2024 22:01
Ja ik geef wel om mezelf en probeer dit zo goed mogelijk te doen. Ik vind alleen zijn gewoon zo eenzaam. Vooral alleen zijn in het weekend.
Je moet jezelf wel leuk gezelschap vinden. Jij bent de enige die er je leven lang bij zal zijn in je leven.

Ik zou snel jezelf leren kennen en vrienden worden met jezelf, zodat je het gezellig vind om een avondje met jezelf door te brengen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Summertje schreef:
02-08-2024 22:11
Maar dat zijn toch geen hobby's? Is een (team)sport niks voor je, of een andere hobby?
Ik was vergeten erbij te zetten dat ik vaak fitness. Ja misschien wil ik ook nog op een andere sport.
Alle reacties Link kopieren Quote
Well goed dat je in ieder geval fitnesst! Vind je lezen leuk en tussendoor lekker forummen? Ik ben regelmatig met vrienden maar tussendoor vind ik een middag ff alleen thuis ook wel fijn. Maar heeft je alleen voelen eventueel ook ermee te maken dat je op dit moment geen partner hebt? Ik weet uiteraard niet of je daar behoefte aan hebt.
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw25 schreef:
02-08-2024 21:58
Ben begin dertig. Ben niet zo vaak een hele avond alleen. Vooral niet in de weekenden. Door de weeks nog wel af en toe.
Kan me wel voorstellen dat je op die leeftijd steeds vaker zonder vrienden je avond door brengt. Relaties, kinderen, dat gaat vaker voor en tijd met vrienden/vriendinnen is dan extra, een uitje. Als je dan zelf geen relatie of/en kinderen hebt, is het soms zoeken naar gezeldschap en activiteiten.

Ik kan veel tips geven, maar ken jouw helemaal niet dus dat heeft niet zoveel zin.
Enige wat ik je kan aanraden is om wat introspectie te gaan doen. Wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik. En hoe kan ik dat bereiken.

Je zegt dat je niet vaak alleen bent. Als dat je aanvliegt; Bedenk iets wat je alleen kan doen als je alleen bent. Een kast opruimen, je foto’s uitzoeken, je keuken poetsen… en dan met flink wat muziek of een leuke podcast erbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vervelend dat je je zo voelt. Persoonlijk zou ik je wel aanraden om het af en toe bewust op te zoeken. Hoe lullig ook, naar mate je ouder wordt, krijgen vrienden steeds minder tijd en ruimte om (spontaan) af te spreken, ivm werk, relatie en zeker als er kinderen komen (en al helemaal als die iets groter worden en een eigen agenda krijgen). Dat betekent zeker niet dat ze niet van je houden, maar soms moet er soms gewoon iets anders voor. Dan is het best fijn als je niet acuut ongelukkig wordt van een avond alleen.
En dan hoef je ook niet per se vanalles te ‘doen’, gewoon Netflixen, forum of zoiets kan ook gewoon. Sporten (sportschool schreef je al), iets creatiefs als dat je ligt, muziek luisteren. Allemaal niet super spannend klinkend misschien, maar soms ook best wel lekker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, niet herkenbaar. Vind het niet erg een avond of heel weekend alleen te zijn, en ik voel me ook niet afgewezen als ik balletjes opgooi en niemand kan. Zelf ga ik ook niet overal op in, ongeacht de persoon.

Ik ben er zeker van dat er mensen om mij geven, ook al kunnen ze niet altijd. Daar zit misschien het verschil in.

Heb ook geen man en kinderen, trouwens.
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameBijoux schreef:
02-08-2024 22:48
Well goed dat je in ieder geval fitnesst! Vind je lezen leuk en tussendoor lekker forummen? Ik ben regelmatig met vrienden maar tussendoor vind ik een middag ff alleen thuis ook wel fijn. Maar heeft je alleen voelen eventueel ook ermee te maken dat je op dit moment geen partner hebt? Ik weet uiteraard niet of je daar behoefte aan hebt.
Ja dat heeft er ook mee te maken. Ik wil wel een partner.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat naar dat je je zo voelt.

Toch zou ik je aanraden om 'dwars door je gevoel heen te gaan' in plaats van er voor wegrennen en je avonden bomvol proppen. Je zult zien hoe langer jij van je gevoel wegrent, hoe harder dat zich tegen je keert.

Je kunt nu eenmaal niet heel je leven je gevoelens negeren en er voor wegrennen. Het wordt tijd dat je met je zelf aan de slag gaat. Er zijn legio zelfhulpboeken, je zou een coach of psych kunnen zoeken. Je bent jong, je zult je hele leven hier wat aan hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben heel graag alleen maar herken het van toen een lange relatie net uit was en ik voor het eerst alleen woonde. Daar heb ik echt even doorgeen gemoeten. Gewoon niet steeds toegeven aan die behoefte om elk moment in te vullen met sociaal contact. Schrijven, lezen, goede films kijken, sporten, wandelen, lijstjes maken van wat je leuk vindt.
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Er doorheen gaan idd. Als je het uitzit zodra het zich voordoet, leer je jezelf dat je dit overleeft en dus wel aankan.

Altijd moeten vluchten voor bepaalde gevoelens geeft een onrustig bestaan.

Hoe is het uiteindelijk met je gegaan gisteravond?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven