Moeite met al die vragen..

29-01-2013 19:12 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd ging het met mijn gezondheid wat minder. Daarom heb ik heel veel moeite met alle vragen die mensen steeds stellen. Ben na zoiets helemaal leeggezogen.. Heb je al een vriend? ( heb ik niet)Hoe gaat t op t werk( heb ik nu ook niet) enz enz. Vind het heel vervelend dat ik steeds meer prive zaken vertel dan ik zou willen en het is al snel zo negatief.. Ga er bijna mensen voor ontlopen.

Hoe moet ik dit toch aanpakken? Hoe laat ik me niet steeds meeslepen en vertel ik dingen die ik niet wil vertellen? Hoe hou ik t luchtig en positief??

Wie heeft de gouden tip? ;)
Wie vragen dit?

En weet dat je niet hoeft te antwoorden op vragen.

Antwoorden als: ik wil liever niet over dit onderwerp praten is gewoon geoorloofd. En als het je moede ris (bijvoorbeeld) kun je iets directer zijn: mam, niet vragen, heb ik geen zin in.
Iedereen die ik tegenkom.. Vrienden, familie, Op verjaardagen, op straat vage kennissen enz..
quote:lilyrose2012 schreef op 29 januari 2013 @ 19:12:

De laatste tijd ging het met mijn gezondheid wat minder. Daarom heb ik heel veel moeite met alle vragen die mensen steeds stellen. Ben na zoiets helemaal leeggezogen.. Heb je al een vriend? ( heb ik niet)Hoe gaat t op t werk( heb ik nu ook niet) enz enz. Vind het heel vervelend dat ik steeds meer prive zaken vertel dan ik zou willen en het is al snel zo negatief.. Ga er bijna mensen voor ontlopen.

Hoe moet ik dit toch aanpakken? Hoe laat ik me niet steeds meeslepen en vertel ik dingen die ik niet wil vertellen? Hoe hou ik t luchtig en positief??

Wie heeft de gouden tip? ;)

Geen gouden tip, maar wat mij helpt - als het lukt- is om bij mezelf even naar binnen te luisteren (ik weet het, klinkt zweverig) en te voelen waarom het me een rotgevoel geeft. Het dan teruggaan naar MIJN gevoel over MIJN situatie, maakt me sterk, me mee laten slepen in de (verpakte) oordelen van de ander, zwak.

Dat anderen iets willen weten, kan namelijk naast oprechte belangstelling ook, en het klinkt negatief I know, "leedvermaak" zijn of iets dat er op lijkt.

Dan zit er in die vraag een soort oordeel, veroordeling.

Snap je wat ik bedoel?

Dan "wil" die ander ook echt dat je je rot erover voelt. Of klink ik nu wel erg beroerd? Ik bedoel een ander geen nare dingen aan te smeren, en ken je omgeving niet. Maar het is mijn ervaring - en dat hoor ik aan de manier waarop iemand het vraagt - of het echte belangstelling is, of dus een soort "willen weten" vanuit andere motieven.

Als het dat laatste is, dan helpt het me om te zeggen: ik wil het hier niet met je over hebben.

Misschien even moeilijk, maar je gaat niet in de oordelen "mee" als je gewoon niet antwoord.

Misia
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Het overvalt me elke x weer en heb er zoveel last van..
Gewoon de vraag terugkaatsen: met mij gaat het prima op het werk, en met jou?

Of het onderwerp veranderen. Zo van: ik heb het nogal druk gehad de laatste tijd, dus niet zo'n zin om over mijn werk te praten, heb je trouwens die-en-die onlangs nog gezien? Of: wat vind jij nou eigenlijk van (en dan noem je een onderwerp dat je wel interesseert).
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Kort antwoord geven en dan meteen allerlei vragen aan de ander stellen. Veel mensen praten graag over zichzelf en dat kan op bepaalde momenten een prettige afleiding zijn. Nu ja, als het leuke personen zijn natuurlijk.

En anders het contact/de afspraak kort houden.
Als iemand bv vraagt hoe het met me gaat, of hoe het op mijn werk gaat, dan zeg ik : goed. Je hoeft toch niet aan iedereen je levensverhaal te vertellen?
Zeg eigenlijk nooit dat ik r niet over wil hebben.. Wil niet onbeleefd doen ifzo..
Lief als ze een praatje willen maken, maar een kruisverhoor hoeft het niet te worden.

Hee lily, al een vriendje?

Nee

Oh, waarom niet? Je bent zo leuk/lief/charmant!

Mijn tijd komt nog wel

Maar je bent al (leeftijd) !

Och, ik maak me niet druk, zullen we het over wat anders hebben?
Ms moet ik idd gewoon duidelijk zeggen.. Ja prima! En geen ingang geven.. Maar ze vragen bij mij altijd zo door en ik kan t niet zo goed van me af houden
quote:lilyrose2012 schreef op 29 januari 2013 @ 19:16:

Iedereen die ik tegenkom.. Vrienden, familie, Op verjaardagen, op straat vage kennissen enz..Niet eerlijk zijn tegen kennissen. Ik was eerst tegen iedereen ook eerlijk, maar dan blijf je bezig. Ik blijf altijd moe en noem maar op, dus ja dat blijf ik houden, en erg vervelend als ik dat elke keer moet vertellen, dus zeg ik ook vaak dat het goed gaat terwijl het dan gewoon nog het zelfde is als de voorgaande dagen..
Het geeft me elke weer rotgevoel.. Zo van nog steeds niet???
Waarom heb je er last van, wat geeft het je voor gevoel? Dat je faalt? Dat er is iets mis is met je situatie?

Wat is het dat je dat rotgevoel geeft?

En is het dan niet je EIGEN oordeel over je situatie, dat je het meeste dwars zit.

Want wat is er mis met geen vriend hebben op dit moment?

Of wat is er mis met geen werk hebben op dit moment?

En kun je vanuit een niet-oordelend gevoel naar jezelf toe luchtig antwoorden: nou, niet best: geen werk, geen vriend, geen niks. En ja mijn gezondheid sucks ook.

En deze vragen kan ik er nu ook niet bij hebben, dus do you mind als we het er niet over hebben?

Dus waarom het er niet uitgooien? Zo van: het gaat klote?

Misschien is het je eigen mening over je situatie en als dan iemand iets vraagt dan wordt je "herinnert" eraan wat er nu niet zo gaat als je zou willen.
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Ik ken het. Ben een ster geworden in de gesprekken een andere kant op sturen en soms zelfs ontwijk ik situaties.

Mijn ervaring is dat mensen soms gewoon het gesprek gaande willen houden en daarom over dat soort standaard onderwerpen beginnen. Als ze merken dat je er niet over wilt praten vragen de meesten niet verder, alleen moet jij dan soms wel degene zijn die over wat anders begint.

Of een bruggetje paraat hebben naar iets waar je wél graag over praat. Blabla nee geen werk op het moment, ben op zoek blabla, besteed nu veel tijd aan hobby. En dan over je hobby vertellen.

Maar t blijft een beetje behelpen. Vragen stellen aan de ander is ook een idee.
Haha Louba

" Lief als ze een praatje willen maken, maar een kruisverhoor hoeft het niet te worden.

Hee lily, al een vriendje?

Nee

Oh, waarom niet? Je bent zo leuk/lief/charmant!

Mijn tijd komt nog wel

Maar je bent al (leeftijd) !

Och, ik maak me niet druk, zullen we het over wat anders hebben?"

En alternatief:

Waarom niet?

Ik heb een SOA.

Gewoon een onzinantwoord is ook een antwoord .
Vrijdag was ik trouwens op een feestje en werd ook gevraagd of ik een vriend had. Nee dus.

Toen gingen ze er één zoeken De mannen dus he

Er liep wel een leuke kerel maar die was bezet. Helaasch.

Niet te zwaar aan tillen dus soms
Wat al gezegd werd, kort (neutraal) antwoord en zo snel mogelijk naar iets vragen, liefst waar je het een vorige keer over gehad hebt samen. Lijk je haske attent en aandachtig van . En zo lukte het mij in moeilijke periodes vaak om toch heel leuke gesprekken te hebben.
Het komt inderdaad over alsof je erop wordt afgemeten. Hmm, geen vriend, geen werk...hmmm.

Beste tip is hier al gegeven, draai het gesprek om.

Dus ook al voel je je rot, antwoord: Prima en met jou? Alles goed thuis/op je werk...Als er gevraagd wordt of je al een vriend hebt, antwoord lachend: Ikke niet, maar hoe gaat het met jou en Kees/Piet/Klaas?

Geheid dat je zelf geen vragen meer krijgt, omdat de ander druk aan het vertellen is. Omdat je schrijft dat het je steeds overvalt, oefen dan thuis zo'n korte antwoordzin, zodat je hem paraat hebt als je weer een vraag krijgt.
De beste oplossing is de vraag voor te zijn.

Oftewel neem het initiatief in het gesprek en begin zelf wat te vertellen of vraag ze zelf wat voordat ze jou wat kunnen vragen. En ga dan op hun antwoord in, zodat een gesprekje ontstaat en het niet nodig is voor ze (of ze geen tijd hebben om) dit soort vragen te stellen.

Lukt dit niet dan inderdaad het gesprek omdraaien of het gespreksonderwerp subtiel veranderen.
Of als je geen zin hebt, zeg je dat je er weer vandoor gaat.
Ik heb geen gouden tip. Het enige is dat ik je HE-LE-MAAL snap. Want al die negatieve antwoorden voelen voor jou steeds als falen.

Misschien kun je afweren door de aandacht van jezelf af te leiden en vragen terug te vuren. Moet je effe oefenen, want daarvoor heb je behendigheid nodig he.
Ouders zijn vaak oprecht geintereseerd in jou. En echte vrienden ook. Dus aan hun kun je gewoon eerlijk zeggen hoe je je voelt en waar je je aan ergert. Vage kennissen en mensen op straat die jou vragen hoe het er mee is , die gebruiken het gewoon als een standaard vraag die ze bijna altijd automatisch aan iedereen die ze tegen komen stellen. En het maakt dus eigenlijk niet zoveel uit wat je daar op antwoord omdat het ze vaak niet eens echt boeit . Het gaat ze er meestal gewoon om dat ze wat gevraagd hebben.
Herkenbaar. Ik heb geen tips.

Ik heb het ook wel eens andersom: dat ik denk dat ik het hele (negatieve, zware) verhaal wel kwijt kan bij die of die persoon en dan hoor je opeens niets meer terug (na belletje of email) of willen ze het onderwerp veranderen (tijdens telefoongesprek of irl).
Dat doe ik eigenlijk nooit, een zwaar verhaal vertellen aan iemand die er niet om vraagt.

Ik laat mensen vragen stellen en dan wil ik best vertellen. Maar niet ongevraagd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven