Morgen, spannend, maar toch ga ik...

21-07-2013 22:41 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Voor vele van jullie zal dit misschien aanhoren als een totaal onzinnig probleem. Maar ik ga morgen iets doen waar ik bang voor ben en wat ik altijd heb vermeden. Maar nu laat ik mij niet meer belemmeren door angst!

Ik ga alleen met de auto en de kids op mini vakantie. De mini vakantie is niet het probleem. De weg we naar toe wel! Op de snelweg, over bruggen (eng!) en door tunnels (eng!) en zonder partner. Ik heb een angst voor rijden op de snelweg ontwikkeld en met name voor de stukken zonder vluchtstrook of nog erger tunnels en bruggen. Ook kan ik er niet tegen als ik van te voren de route niet ken. Ik krijg dan angstgevoelens, tintelende handen, duizelig etc.

In het dagelijks leven gaat het goed met mij. Maar dit is het laatste stukje restangst. Ik wil er niet meer voor weglopen maar wordt wel al zenuwachtig als ik er aan denk. Ik weet namelijk dat ik angstig zal worden en hoop dat ik het een beetje kan handelen.

Maar ik leef maar 1 keer en zeg gaan met die banaan!!

Hebben jullie nog tips voor me? Ik ben een beetje op zoek naar bemoedigende woorden :-)
Knap van je!
Om te beginnen veel plezier. En een TomTom kan veel rijrust geven.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Stoer! Heel veel succes!
Ja die heb ik dus helaas niet een TomTom..
Ik vind het heel wat!

Denk dat veel mensen zonder angst het je al niet nadoen. Vooral dat je alleen met de kids zo'n onderneming aan durft.

Dus als je dit morgen achter de rug hebt dan kun je alles
Komt goed, en hierna ben je natuurlijk van je angst af
TomTom is wel een goede tip!

Scheelt mij heel veel stress (maar ik heb dan ook to-taal geen richtingsgevoel )

Maar superstoer dat je het wel doet en succes!

Fijne vakantie!
Stoer dat je het gaat doen! Go for it en een hele fijne vakantie!
Nou Moonlight dat dacht ik dus ook! Dan heb ik mijn grootste angst "hopelijk" overwonnen...als ik niet halverwege rechtsomkeert maak
Sabbatical, ik hoop dat je gelijk krijgt. Ik moet ook nog terug ....
Die tunnels herken ik. En ook die vluchtstroken. Niet dat ik me daardoor laat afhouden van autorijden.

Wat mij helpt is de tip die mijn vader mij geeft, die heel erg veel op de weg zit: kijk minstens 5 auto's vooruit om te zien wat er gebeurt. Als er daar wordt geremd, laat jij het gas los.

Ikzelf denk erover om een slipcursus te volgen nadat ik bevallen ben. Want ik rij veel op N wegen en die hebben geen vluchtstroken en die 2 baanswegen waarin soms eng wordt ingehaald, ik zou graag willen hebben geoefend wat ik precies kan doen als ik uit moet wijken of in de berm terecht kom.

Knap hoor, neem je extra deo mee?
He Louba, deo en ramen open want geen airco en het wordt heet!

Zo een cursus is een goed idee! Ik heb wel eens overwogen om naar een rij instructeur voor mensen met rijangst te gaan. Maar is er nog niet van gekomen.

Het zit allemaal in mijn hoofd. Ik kan mijzelf gek gaan denken of proberen rustig te blijven...

We zullen zien...
Oh Louba, naast dat een slipcursus leuk is om te doen is het inderdaad erg leerzaam.

Al is het alleen al dat je weet hoe een auto kan reageren in bepaalde situaties.

Ik ben er nog altijd erg blij mee dat ik die cursus heb gedaan en heb er al twee keer baat bij gehad.
Zimaja, proberen rustig te blijven en niet te lang doorrijden.

Gewoon af en toe even stoppen en de benen strekken.

Komt vast goed!

Nogmaals succes en fijne vakantie
Louba wat doe je eigenlijk als je in een tunnel rijdt tegen de angst?

Neem aan gewoon doorgassen dan rij je er vanzelf weer uit het kan zo simpel zijn, haha
Dank je neurogenesis, hoop dat de kinderen zich rustig houden in de auto. Heb er drie, haha...what am I thinking om dit alleen te gaan doen?
Om te beginnen, super stoer van je.

Zorg dat je kinderen alles voorhanden hebben onderweg, anders wordt je steeds afgeleid, mam ik heb dorst, mam ik verveel me enz. Tenzij ze al groter zijn natuurlijk, dan kunnen ze helpen met kaartlezen, borden kijken enz.
Heb je een tablet of spelcomputer (Nintendo DS)?

Dat zou kunnen helpen

Of de onderwegspelletjes (hoeveel rode auto's etc)
quote:zimaja schreef op 21 juli 2013 @ 22:48:

Sabbatical, ik hoop dat je gelijk krijgt. Ik moet ook nog terug ....waar ben je precies bang voor?
Ik neem de DS zeker mee. Over het algemeen vinden ze autorijden wel leuk.

Ik ben eigenlijk bang voor de angst symptomen in mijn lijf. Als ik angstig wordt dan wordt ik duizelig, hartkloppingen kan ik me niet meer concentreren en ben ik bang dat ik weg val of iets gevaarlijks doe op de weg. Bang om controle te verliezen en dan dus vooral op plekken waar ik niet kan stoppen: brug, tunnel etc.

Ik weet dat dit een irreële angst is. Maar de symptomen kunnen erg overweldigend zijn.
quote:zimaja schreef op 21 juli 2013 @ 22:56:

Louba wat doe je eigenlijk als je in een tunnel rijdt tegen de angst?

Neem aan gewoon doorgassen dan rij je er vanzelf weer uit het kan zo simpel zijn, hahaIk kijk naar elke nooduitgang en onthoud het tot ik de volgende zie. Ik bedenk me dat als ik vast kom te zitten en er brand/rook is, dat ik dan dóór de rook moet omdat meelopen met de rook zorgt dat je stikt. En ik haal opgelucht adem als ik er weer uit ben. Ik maak voor mezelf een vluchtplan
Je bent dus bang voor het bang zijn. Je valt niet flauw van angst. Je hartslag gaat sneller, je krijgt een rotgevoel in je buik, soms wat hoofdpijn. maar je valt er in geen geval van flauw. Het kan geen kwaad om angstig te zijn. Wat je voelt is adrenaline die door je lijf giert. Het maakt juist dat je alert en actief bent. Prima dus om auto te rijden. Je rijdt daardoor waarschijnlijker safer dan iemand die niet angstig is.
Je verliest ook niet de controle als je angstig bent, voor zover je al controle hebt natuurlijk, want in dit leven heb je niet altijd controle. Zo kan het zijn dat een andere automobilist iets raars doet waardoor jij in de problemen komt. Daar heb je geen enkele controle over. Jouw angst kan dit niet voorkomen.

Aan de andere kant is angst een normaal fenomeen, het betekent niet dat je gestoord bent, dus er is geen enkele reden om aan te nemen dat je ineens iets raars gaat doen. Waarom zou je? Je bent er juist bang voor.
En een angstaanval duurt ongeveer een uur, daarna is je lijf op en zullen de verschijnselen afnemen. Later kan het wel weer opspelen maar ga maar eens kijken op de klok en observeer maar wat er met je lijf gebeurt, je angstniveau gaat omhoog en net als je denkt, "nu is het wel heel erg" gaat het ook weer omlaag. Het is net als bevallen. Een normaal natuurlijk fenomeen, dat ervoor zorgt dat jij scherp blijft

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven