Na depressie/angst- pijn in hart

16-02-2020 17:10 21 berichten
Hallo,

Zelf heb ik helaas al meerdere periodes van depressie en angst meegemaakt. Gelukkig is het me altijd wel gelukt om alles weer op te pakken. Mijn studententijd was simpelweg een stressvolle periode met verkeerd vriendje en vriendinnen en mezelf daarin verloren. Gelukkig gaat het een stuk beter met me. Helaas blijft er een zeurende pijn rond mijn harsttreek over. Waardoor ik ook redelijk vaak weer in mijn hoofd zit. Het lijkt wel alsof die hartpijn mij blokkeert in te voelen. Ik vraag me af of mensen dit herkennen en me tips kunnen geven. Zijn er bijvoorbeeld alternatieve therapieen om onverwerkte emoties te verwerken. Vooralsnog, ondanks dat ik veel zaken heb aangepakt met professionele hulp, voel ik me nog vaak verkrampt in mijn gevoel. Zo schiet ik weer naar mijn hoofd, wat ik juist niet wil.

Alle tips zijn welkom!
Wat zegt die proffesionele hulp hier dan over?
Alle reacties Link kopieren
Heb je letterlijk pijn in je hartstreek? Of bedoel je het als metafoor?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Misschien is gestalt therapie iets voor jou.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Is normaal na een lange tijd van spanning.
Ik bedoel het als een metafoor. Mijn hart is gezond. Ik ben verder gezond. Maar ik voel een spanning rondom mijn hart.

Mijn professionele hulp weet het ook niet zo goed. Ze denkt dat het spanning is die nu los komt.
En waarom neem je dat niet aan dan?

En gaat dan hier op een forum vol ment mensen die jouw therapeut niet zijn, vragen om alternatieve therapieen?
Ik neem dat aan van therapeut. Ik vraag enkel om tips, wellicht dat mensen hier ervaring mee hebben. Dat zou ik dan ook kunnen proberen.

Het is niet dat ik elke tip zomaar op volg.

Ik begrijp jou berichten niet helemaal. Waarom wil jij weten wat mijn therapeut er van vind en wat ik er mee doe? En ga je dat op dit forum met al die mensen vragen, op mijn topic?

Maar ik wil hier verder geen discussie over beginnen. Ik ben nog steeds opzoek naar tips, die ik wellicht kan gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Afleiding zoeken als je gaat piekeren. Heb je wel genoeg te doen of doe je dat juist als je moe bent.

Wat wil je invoelen?
Alle reacties Link kopieren
Na spanning is dat iets wat zo kan zijn. Ik vind het prettig even te liggen en een meditatie op youtube aan te zetten om weer in mijn lijf te gaan zeg maar!
Alle reacties Link kopieren
Ik fusie is gaan doen, sporten, yoga, dansen, zingen. Die spanning moet je lijf uit.
Alle reacties Link kopieren
Yoga!
Yoga, ga ik proberen! :)
Een andere die mij enigzins rust kon brengen, meditatie al eens geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook brandend maagzuur zijn (heartburn). Omeprazol helpt daartegen, kun je bij de drogist halen tegenwoordig.

En je zegt dat het je voelen blokkeert, maar je voelt toch heel duidelijk iets? Of bedoel je dat het blokkeert wat je wilt voelen? Juist dat willen dat het anders is, dat maakt dat je eraan lijdt.

Wat ik altijd probeer is het gevoel herkennen, aanvaarden (belangrijke & moeilijke stap ook voor mij) en onderzoeken wat het veroorzaakt. Dan kan ik ernaar handelen. Bij mij betekent hartkramp meestal dat ik afstand van iets heb gedaan dat heel belangrijk voor me was. Dat kan ook een idee zijn, een toekomstbeeld bijvoorbeeld. En dat doet zeer, dus huil ik erom en vertel ik erover aan lieve mensen die bij pijn kunnen zijn. Sterkte!
Castorp schreef:
17-02-2020 22:16

En je zegt dat het je voelen blokkeert, maar je voelt toch heel duidelijk iets? Of bedoel je dat het blokkeert wat je wilt voelen? Juist dat willen dat het anders is, dat maakt dat je eraan lijdt.

Wat ik altijd probeer is het gevoel herkennen, aanvaarden (belangrijke & moeilijke stap ook voor mij) en onderzoeken wat het veroorzaakt. Dan kan ik ernaar handelen. Bij mij betekent hartkramp meestal dat ik afstand van iets heb gedaan dat heel belangrijk voor me was. Dat kan ook een idee zijn, een toekomstbeeld bijvoorbeeld. En dat doet zeer, dus huil ik erom en vertel ik erover aan lieve mensen die bij pijn kunnen zijn. Sterkte!
Ik denk dat je gelijk hebt dat ik me anders wil voelen. Ik wil die hartkramp weg hebben. Dan pas kan ik volledig genieten en weetik dat ik de depressie heb afgesloten. Klinkt gek maar zo voelt het.

Ik zal gaan oefenen met meditatie en of yoga. En meer gaan accepteren. Maar dat is soms wel echt lastig.
Alle reacties Link kopieren
Je voelt dat niet, je denkt dat. Het is als-dan-denken: als ik maar eerst ... (een partner, een hond, een strak lijf, een gebrek aan hartkramp etc.etc.etc.) heb, DAN kan ik ... (een harmonieus mens zijn, mezelf zijn, genieten etc. etc. etc.). Je kunt jezelf niet uit een depressie denken. Althans, misschien jij wel, maar ik kan het na jaren en jaren oefenen nog steeds niet.

Wat mij wel helpt is geloven dat verandering mogelijk is, maar dat veranderen pijn doet. En bij die pijn blijven, erop vertrouwend dat hij transformeert, ooit. Wat je kunt proberen, is met je eigen liefdevolle aandacht naar je hartkramp te gaan, je adem erheen sturen. Is niet eng, wel een beetje maf als je het niet gewend bent. En dan kijken wat er gebeurt (spoiler alert: ik heb altijd tissues nodig).
Dankje Castorp, ik denk dat je gelijk hebt! Ik heb ooit iets gelezen over Acceptance and commitment therapy. Het ligt in de acceptatie. Maar dat blijft wel moeilijk.

Ook mediteren, ik weet nooit of ik het goed doe.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan haptonomie ook wat voor je betekenen.
Een haptonoom helpt je blokkades in je gevoel op te heffen en je meer in kontakt te brengen ermee.
iwish2 schreef:
19-02-2020 07:05
Ook mediteren, ik weet nooit of ik het goed doe.
Er zijn vele soorten mogelijkheden en manieren. De belangrijkste 'voorwaarden' zijn:

- Neem een ontspannen houding aan.
- Adem bewust.
- Probeer de gedachten, ongestuurd, te laten komen en gaan. (al is dat meer mijn persoonlijke ervaring)

Het zijn vrij abstracte regels. Een ontspannen houding, voor mij is dat in kleermakerszit met een rechte rug (dit om mijn ademhaling 'vrij spel' te geven.). Ik weet dat voor sommigen liggen de 'beste' houding is, dat is gewoon even zoeken en proberen wat het beste bij jou past. :) Er is verder niet echt een goed of fout zo ver ik weet, vooral in het begin zal het lastig aanvoelen, omdat 'we' (als organisme en als mens) getraind worden om constant te denken, constant informatie verwerken, in de historie verhoogde dat de overlevingskans, in het wild.

Als je mediteert komen de gedachte vanzelf aanwaaien. Probeer bewust die gedachte te laten weg-ebben en je te concentreren op je ademhaling. Ik zelf kies altijd voor de ademhaling als focuspunt zodat ik die kan gebruiken om mijn gedachte weg te laten ebben. Natuurlijk kan je een ander focus-punt gebruiken hoor, het is persoonlijk; als het werkt, dan werkt het, daar gaat het om.

Ook is het belangrijk in het begin, om te beseffen dat meditatie niet makkelijk is, probeer het daarom niet te forceren, sommige dagen lukt het niet echt, helemaal niet in het begin. Hou het daarom, in het begin in het bijzonder, bij ongeveer 10 minuten per dag oefenen, anders wordt het echt eens oort frustratiestrijd: "Het lukt niet, het lukt niet", wat juist averechts werkt. Geduld is een schone zaak.

Simpel gezegd is meditatie een soort gedachtesturingstraining. :) Ik hoop dat je hier iets aan hebt, het komt neer op oefenen. :)
Bedankt voor je post Thubble. Hier heb ik wat aan en motiveert me om het op te pakken. Het zal dan inderdaad even zoeken zijn naar wta voor mij het fijnste is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven