Neurodiversiteit --> Algemeen topic ❤

22-02-2023 11:16 2866 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding

OP met info
= 6e reactie op pagina 1
philó wijzigde dit bericht op 07-03-2023 12:45
93.22% gewijzigd
Bo-Katan schreef:
28-09-2025 08:43
Als medicijnen mij konden helpen zou ik ze onmiddellijk nemen. Ik ben zo moe en zo overprikkeld en dat lijkt maar niet beter te gaan.
Tegen mij is gezegd dat er tegen ass geen medicijnen zijn helaas.
Er zijn geen medicijnen om ass te genezen, maar wel om bepaalde klachten te helpen verminderen.
Mijn oudste kreeg antidepressiva om wat minder last te hebben van prikkels, mijn jongste kreeg daarvoor een lage dosis antipsychotica.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Elsy schreef:
27-09-2025 23:47
ADHD wordt echt nog niet geaccepteerd. Hoe vaak ik de vraag kreeg waarom ik nou een “label” nodig heb, en vrijwel iedereen heeft een label. Dan helpt het niet als de medicatie die kan helpen op school verkocht wordt. Want blijkbaar is die medicatie dus niet nodig (anders verkoop je het niet). En krijgen mensen veel te makkelijk de diagnose. Ik ken via via iemand die ADHD medicatie verkoopt en de reacties erop waren wat ik hierboven schreef.
Het blijft ook enorm lastig te begrijpen (of accepteren? ), ook voor mensen dichtbij je die het wel geloven vind ik. Het is goed bedoeld maar de verwachtingen blijven te hoog. Er zijn dingen die ik gewoon niet kan, maar zij geloven dat ik het wel kan. En geven me peptalks. Maar wat er dan gebeurt is dat ik misschien weer wat hoop krijg, iets toch probeer en dan vervolgens faal. En dan wordt het vervolgens nog steeds niet begrepen, dan worden er weer andere oorzaken aangehaald voor het falen, iets vanuit mijzelf, of externe oorzaken als pech, verkeerde moment, blabla, gewoon opnieuw proberen. Ik wil dat niet meer. Ik heb vaak creatieve hobbies, en blijk er dan behoorlijk goed in te zijn. Dan willen ze graag dat ik er mijn werk van maak. Omdat ze me graag gelukkig willen zien. En door die peptalks ga ik geloven dat ik het kan. En dan wordt er gepusht, heb je al gekeken naar opleidingen, heb je dit, heb je dat, misschien kun je zus of zo. Vragen en nog meer vragen. Het creëert druk, spanning, en ik verlies het plezier en de motivatie voor mijn hobbie. En dan stop ik. En dan blijf je voor heel lang horen, wat jammer, je had zo'n talent, misschien kun je weer beginnen, een kunstenaar die ik ken zag je werk gisteren hangen, en was gigantisch onder de indruk. Wat toch zonde dat je gestopt bent. Misschien begin je nog weer opnieuw. Het is je roeping.

Au. Het doet echt zeer. Ja, ik heb weer gefaald, ik weet dat wel.

Ik heb er zo veel meer last van dan ze weten. Ze bedoelen het goed, blijven eeuwig positief over mijn capaciteiten, maar helpen me daar helemaal niet mee. Laats heb ik huilend gezegd dat ik probeer te accepteren dat ik daadwerkelijk een handicap heb, dat dat is wat het is, een handicap. En dat dat me niet lukt als iedereen het blijft ontkennen. Dat ik weet dat het goed bedoeld is, maar niet helpend.

Die druk ook om helemaal gelukkig te zijn, pfff. Laat me gewoon mijn stemmingswisselingen hebben. Die gaan niet weg.
Herkenbaar! Je moet dit doen en je moet dat doen en je moet zus doen en je moet zo doen. Ook een keer gehad dat iemand naast me is gaan zitten met een lijst van ongevraagde (gedrags)tips,alsof je huiswerk aan het uitleggen was (was op mijn werk) :aanpassen in team: niet in verdediging schieten,niet uitwijden,geen eigenwijs gedrag vertonen" of:"Als je gezellschapsdame op een afdeling wilt zijn dan wil ik dat je als rustige vrouw binnenkomt"...dan vraag je eigenlijk een karakterverandering van mij. Dan moet je ook tegen mijn vriend zeggen dat hij drukker moet worden omdat hij te rustig is. Of tegen een hond zeggen dat hij moet gaan miauwen of tegen een kat zeggen dat hij moet gaan blaffen. 😂 De meesten hebben wel begrip maar er zullen altijd mensen zijn die denken dat ass-en ADHD-symptomen ff te verhelpen zijn want je kunt toch effe...NEE,ik kan niet EFFE"... 😠 In.sommige situaties ervaar ik het als een handicap en in sommige situaties als een verrijking. 🙂
Je pense donc je suis
Pianissimo schreef:
29-09-2025 09:20
Het blijft ook enorm lastig te begrijpen (of accepteren? ), ook voor mensen dichtbij je die het wel geloven vind ik. Het is goed bedoeld maar de verwachtingen blijven te hoog. Er zijn dingen die ik gewoon niet kan, maar zij geloven dat ik het wel kan. En geven me peptalks. Maar wat er dan gebeurt is dat ik misschien weer wat hoop krijg, iets toch probeer en dan vervolgens faal. En dan wordt het vervolgens nog steeds niet begrepen, dan worden er weer andere oorzaken aangehaald voor het falen, iets vanuit mijzelf, of externe oorzaken als pech, verkeerde moment, blabla, gewoon opnieuw proberen. Ik wil dat niet meer. Ik heb vaak creatieve hobbies, en blijk er dan behoorlijk goed in te zijn. Dan willen ze graag dat ik er mijn werk van maak. Omdat ze me graag gelukkig willen zien. En door die peptalks ga ik geloven dat ik het kan. En dan wordt er gepusht, heb je al gekeken naar opleidingen, heb je dit, heb je dat, misschien kun je zus of zo. Vragen en nog meer vragen. Het creëert druk, spanning, en ik verlies het plezier en de motivatie voor mijn hobbie. En dan stop ik. En dan blijf je voor heel lang horen, wat jammer, je had zo'n talent, misschien kun je weer beginnen, een kunstenaar die ik ken zag je werk gisteren hangen, en was gigantisch onder de indruk. Wat toch zonde dat je gestopt bent. Misschien begin je nog weer opnieuw. Het is je roeping.

Au. Het doet echt zeer. Ja, ik heb weer gefaald, ik weet dat wel.

Ik heb er zo veel meer last van dan ze weten. Ze bedoelen het goed, blijven eeuwig positief over mijn capaciteiten, maar helpen me daar helemaal niet mee. Laats heb ik huilend gezegd dat ik probeer te accepteren dat ik daadwerkelijk een handicap heb, dat dat is wat het is, een handicap. En dat dat me niet lukt als iedereen het blijft ontkennen. Dat ik weet dat het goed bedoeld is, maar niet helpend.

Die druk ook om helemaal gelukkig te zijn, pfff. Laat me gewoon mijn stemmingswisselingen hebben. Die gaan niet weg.
Hier ben ik het mee eens. Uiteraard is iedereen met ass en ADHD anders. En natuurlijk kan je sommige dingen ook aanleren,maar dat geldt niet voor alles. Of als iemand zegt:"Als je wilt dan kan alles."

Ten eerste is het geen onwil en ten tweede kan niemand alles.
Je pense donc je suis
Precies. Eigenlijk begin ik het nu pas zelf te accepteren misschien, terwijl ik al 15 jaar een diagnose heb. Misschien begint het daar, dat ik het zelf moet accepteren. Misschien wordt het dan makkelijker om met de ideeën van anderen te dealen.
Probleem is vooral dat als je iets niet kunt, dat dat pas serieus genomen wordt als je een diagnose hebt.

Ik wist allang dat ik bepaalde dingen niet kon, maar pas sinds mijn diagnose nemen anderen dat serieus.

Niemand kan alles, maar onze maatschappij verwacht dat wel.

David Dunning
En wie zegt trouwens dat iedereen een rustig gezelschap wil zoals in jouw voorbeeld. Misschien wil een deel van de mensen dat niet eens.
Solomio schreef:
29-09-2025 11:17
Probleem is vooral dat als je iets niet kunt, dat dat pas serieus genomen wordt als je een diagnose hebt.

Ik wist allang dat ik bepaalde dingen niet kon, maar pas sinds mijn diagnose nemen anderen dat serieus.

Niemand kan alles, maar onze maatschappij verwacht dat wel.
Ik heb een diagnose maar het helpt niks. Men vindt het geen aandoening, ik ben gewoon anders volgens mijn naasten.
Pianissimo schreef:
29-09-2025 11:20
Ik heb een diagnose maar het helpt niks. Men vindt het geen aandoening, ik ben gewoon anders volgens mijn naasten.
Tja, ik vind het ook allemaal geen aandoeningen.
Maar in 'de maatschappij' werkt het wel zo.

David Dunning
Solomio schreef:
29-09-2025 11:38
Tja, ik vind het ook allemaal geen aandoeningen.
Maar in 'de maatschappij' werkt het wel zo.
Ik heb ook lang zo gedacht, maar ik heb er echt last van. Ik wil wil wil kunnen beginnen aan iets wat ik ook nog leuk vind nu maar het lukt niet. Ik erger me er helemaal rot aan. Eigenlijk moet er iemand met een zweep naast mij staan zodat ik begin. Jij misschien, dat past namelijk wel bij die hakken uit dat andere topic 😆
Solomio schreef:
28-09-2025 21:18
Er zijn geen medicijnen om ass te genezen, maar wel om bepaalde klachten te helpen verminderen.
Mijn oudste kreeg antidepressiva om wat minder last te hebben van prikkels, mijn jongste kreeg daarvoor een lage dosis antipsychotica.
Ik weet wel dat ass niet te genezen is, maar tegen mij is ooit gezegd door de behandelaar dat er geen medicijnen voor me zijn die me met bepaalde klachten kunnen helpen. Maar dus wel lees ik nu. Dan ga ik maar eens terug naar huisarts voor een doorverwijzing. Ik heb momenteel ( al heel lang ) last van over overprikkeling. Ik zou daar graag iets voor krijgen.
Bo-Katan schreef:
29-09-2025 13:00
Ik weet wel dat ass niet te genezen is, maar tegen mij is ooit gezegd door de behandelaar dat er geen medicijnen voor me zijn die me met bepaalde klachten kunnen helpen. Maar dus wel lees ik nu. Dan ga ik maar eens terug naar huisarts voor een doorverwijzing. Ik heb momenteel ( al heel lang ) last van over overprikkeling. Ik zou daar graag iets voor krijgen.
Ja, zou ik zeker doen.

Geen idee wanneer die behandelaar dat tegen jou zei, maar mss zijn er nieuwe inzichten, of wist die behandelaar niet zoveel van medicatie.

David Dunning
Pianissimo schreef:
29-09-2025 11:45
Ik heb ook lang zo gedacht, maar ik heb er echt last van. Ik wil wil wil kunnen beginnen aan iets wat ik ook nog leuk vind nu maar het lukt niet. Ik erger me er helemaal rot aan. Eigenlijk moet er iemand met een zweep naast mij staan zodat ik begin. Jij misschien, dat past namelijk wel bij die hakken uit dat andere topic 😆
Dat ik denk dat het geen aandoening is, betekent toch niet dat je er geen last van kunt hebben?
Ik heb ook niet voor niks een diagnose gezocht.
Maar ik ben er wel stellig van overtuigd dat ik niks mankeer, maar dat mijn eigenschappen niet zo goed matchen met onze maatschappij en dat dat dus het probleem is.

Overigens is 'niet kunnen beginnen' ook een van mijn grootste problemen, dus ik denk niet dat ik je kan helpen. Ook niet met hakken aan.

David Dunning
Solomio schreef:
29-09-2025 13:07
Ja, zou ik zeker doen.

Geen idee wanneer die behandelaar dat tegen jou zei, maar mss zijn er nieuwe inzichten, of wist die behandelaar niet zoveel van medicatie.
Ja geen idee joh. Het is ongeveer 5 jaar geleden dat ik mijn diagnose kreeg, ik zal de huisarts vragen.
Dank je voor de info.
Bo-Katan schreef:
29-09-2025 14:54
Ja geen idee joh. Het is ongeveer 5 jaar geleden dat ik mijn diagnose kreeg, ik zal de huisarts vragen.
Dank je voor de info.
Doen hoor. Kan echt schelen.

David Dunning
Solomio schreef:
29-09-2025 13:09
Dat ik denk dat het geen aandoening is, betekent toch niet dat je er geen last van kunt hebben?
Ik heb ook niet voor niks een diagnose gezocht.
Maar ik ben er wel stellig van overtuigd dat ik niks mankeer, maar dat mijn eigenschappen niet zo goed matchen met onze maatschappij en dat dat dus het probleem is.

Overigens is 'niet kunnen beginnen' ook een van mijn grootste problemen, dus ik denk niet dat ik je kan helpen. Ook niet met hakken aan.
Ik ben het er aan de ene kant mee eens, ik dacht zelf ook lang zo. En misschien denk ik er nog steeds wel zo over.
Maar dit argument wordt ook gebruikt door mensen die iets zo erg voor mij hopen waardoor ik ze teleurstel omdat dat gewoon niet gaat lukken. En ik kan niet uitleggen waarom niet, want dat wordt niet begrepen. Als je nou gewoon, en als je nou, en wat als je dit, en ik las iets in de krant, kun je die niet bellen, misschien kun je, je ziet teveel beren op de weg, maar dat is toch ook zo, je ziet toch beren op de weg, met jou is niks mis, ik weet zeker dat als je dit en dat zou, dan zus en zo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven