Niet op rouwkaart

23-04-2021 17:14 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma is gisteren overleden.
Vandaag heb ik de rouwkaart gekregen en tot mijn verbazing staan haar 4 kleinkinderen (waaronder ik) er niet op. Los van het verdriet om het overlijden snap ik niet waarom.

Op de rouwkaart van mijn opa's bijvoorbeeld stond zijn kind+echtgenoot en daaronder onze namen
Ik was er eigenlijk een beetje boos over toen ik het zag, nu staan alleen haar kinderen + 1 echtgenoot ''en de kleinkinderen'' erop

Dit topic komt misschien heel rot of egoïstisch over, maar zo bedoel ik het echt niet!
Ze heeft gewoon veel voor ons gedaan.
noas_1993 wijzigde dit bericht op 23-04-2021 17:18
5.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd.

‘En de kleinkinderen’. Dan sta je er dus wel op.
Dat is inderdaad vreemd.

Normaal staan de kleinkinderen en de eventuele partner daarvan ook op een rouwkaart vermeld.
Op de rouwkaart van de opa van mijn man stonden wij ook op, onder zijn ouders op volgorde van geboorte. Eerst zijn voornaam en dan mijn voornaam, onze achternaam en dan iets kleiner de voornamen van onze kinderen.

Ik heb altijd geweten dat het zo gaat, ook bij grote(re) families.
Alle reacties Link kopieren
vraag het gewoon aan de familie waarom er hiervoor gekozen is. Misschien had oma problemen met een van de kleinkinderen, en vond men het makkelijker om algemeen kleinkinderen te zetten, dan om 1 naam weg te laten.
Of had oma veel kinderen en paste het niet goed war ruimte betreft als jullie apart vermeld zouden staan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Oei, gecondoleerd natuurlijk! :rose:
Alle reacties Link kopieren
Allereerst gecondoleerd met het verlies van je oma.

Begrijp ik het goed dat het niet de moeder van één van je ouders is? Het is de keuze van de kinderen je ouders/ooms en tantes.

Je kan zelf ook, wellicht met andere kleinkinderen een advertentie in de (plaatselijke) krant zetten.
nlies schreef:
23-04-2021 17:18
vraag het gewoon aan de familie waarom er hiervoor gekozen is. Misschien had oma problemen met een van de kleinkinderen, en vond men het makkelijker om algemeen kleinkinderen te zetten, dan om 1 naam weg te laten.
Of had oma veel kinderen en paste het niet goed war ruimte betreft als jullie apart vermeld zouden staan

Ik ken iemand met 80+ nakomelingen (kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen) en die paste allemaal met naam op de rouwkaart hoor!
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 03-07-2021 10:51
99.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vooral even aan je eigen ouders vragen, die zullen mede de kaart hebben gemaakt
Alle reacties Link kopieren
Je zou zeggen dat 4 kleinkinderen er wel oppassen. Aan de andere kant, als de kleinkinderen genoemd worden is het ook goed.
Ik denk dat er meer verdriet en verstoorde familieverhoudingen achter jouw simpele vraag schuilgaan dan je hier wilt vertellen. En terecht hoor.
Maar ik zou mijn rouw niet laten verstoren door wat er al dan niet op de kaart staat. En je moet je realiseren dat oma er al helemaal niets mee te maken heeft.
Gecondoleerd.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
23-04-2021 17:18
vraag het gewoon aan de familie waarom er hiervoor gekozen is. Misschien had oma problemen met een van de kleinkinderen, en vond men het makkelijker om algemeen kleinkinderen te zetten, dan om 1 naam weg te laten.
Of had oma veel kinderen en paste het niet goed war ruimte betreft als jullie apart vermeld zouden staan
Daar zat ik toevallig net aan te denken.
1 van haar kinderen is gescheiden, dat is zo'n vechtscheiding geworden dat zijn 2 kinderen oma niet meer bezochten
Alle reacties Link kopieren
liane77 schreef:
23-04-2021 17:19
Allereerst gecondoleerd met het verlies van je oma.

Begrijp ik het goed dat het niet de moeder van één van je ouders is? Het is de keuze van de kinderen je ouders/ooms en tantes.

Je kan zelf ook, wellicht met andere kleinkinderen een advertentie in de (plaatselijke) krant zetten.
Het is de moeder van mijn moeder, sorry als ik het verwarrend heb opgeschreven
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
23-04-2021 17:18
vraag het gewoon aan de familie waarom er hiervoor gekozen is. Misschien had oma problemen met een van de kleinkinderen, en vond men het makkelijker om algemeen kleinkinderen te zetten, dan om 1 naam weg te laten.
Of had oma veel kinderen en paste het niet goed war ruimte betreft als jullie apart vermeld zouden staan
dit inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd to,
De band tussen jou en je oma hangt niet af van wel/niet je naam op de kaart... probeer dat voor jezelf los van elkaar te zien. Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
noas_1993 schreef:
23-04-2021 17:24
Daar zat ik toevallig net aan te denken.
1 van haar kinderen is gescheiden, dat is zo'n vechtscheiding geworden dat zijn 2 kinderen oma niet meer bezochten

Dan heb je daar waarschijnlijk al je antwoord. :)
Alle reacties Link kopieren
noas_1993 schreef:
23-04-2021 17:24
Daar zat ik toevallig net aan te denken.
1 van haar kinderen is gescheiden, dat is zo'n vechtscheiding geworden dat zijn 2 kinderen oma niet meer bezochten
nou, ik denk dat je hier je reden te pakken hebt.

Gecondoleerd!
Alle reacties Link kopieren
Vraag het na waarom hiervoor is gekozen. Vaak is er wel een reden voor, maar die jij nu niet weet. In omgeving meegemaakt dat iemand van plan was te scheiden maar nog niet iedereen in de familie was daar van op de hoogte. Maar die naam wilden sommigen dus niet meer op de kaart hebben. Ook gekozen toen voor kinderen en kleinkinderen.
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
23-04-2021 17:21
Als er iemand overlijdt, moeten de nabestaanden (terwijl ze al verdrietig zijn) in korte tijd veel regelen.
Daarin nemen ze snelsnel beslissingen. In de snelheid zijn ze niet altijd zorgvuldig.

Er is zo vaak ellende met rouwkaarten.
De ene keer over de volgorde van zoon, nieuwe-partner-van-zoon, ex-van-zoon.
De andere keer over de tekst bovenaan.
Dan weer over wel/geen foto.

Als je nu een week de tijd had om een rouwkaart te maken, met concept_0.1, concept_0.2, concept_0.3.
Maar nee, na een week moet de overleden al onder de grond liggen.

Neem het niet persoonlijk op.
Jij weet wat oma voor je heeft gedaan.
Niemand kan jullie relatie van je afnemen.

Met opgeheven hoofd naar de uitvaart toe.
Ow, dan doe ik ook hoor. Familie betekend veel voor me en ik ga er geen drama om maken.
Dit topic was een momentopname omdat ik het niet snapte. Maar toen ik niles d'r reactie las dacht ik; je hebt een punt en snap ik het beter
Alle reacties Link kopieren
En natuurlijk; bedankt iedereen!
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
23-04-2021 17:18
vraag het gewoon aan de familie waarom er hiervoor gekozen is. Misschien had oma problemen met een van de kleinkinderen, en vond men het makkelijker om algemeen kleinkinderen te zetten, dan om 1 naam weg te laten.
Of had oma veel kinderen en paste het niet goed war ruimte betreft als jullie apart vermeld zouden staan
Om deze reden is hier bij ons daar ook eens voor gekozen.
Ik zou het overigens geen probleem vinden als ik er niet op sta. Liever niet zelfs.
Alle reacties Link kopieren
noas_1993 schreef:
23-04-2021 17:24
Daar zat ik toevallig net aan te denken.
1 van haar kinderen is gescheiden, dat is zo'n vechtscheiding geworden dat zijn 2 kinderen oma niet meer bezochten
Dan zal het dat wel zijn, kun je na de begrafenis altijd nog eens een keer vragen aan je moeder.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Toch goed om hier even te ventileren. Sterkte met het verwerken van het verlies van je oma.
LAgirl82 schreef:
23-04-2021 17:20
Ik ken iemand met 80+ nakomelingen (kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen) en die paste allemaal met naam op de rouwkaart hoor!

Ja, maar het HOEFT niet. Er is om welke reden dan ook gekozen voor de formulering ‘en kleinkinderen’. Dat is vast niet geweest om TO het gevoel te geven onbelangrijk te zijn.

TO, gecondoleerd. Als je een goede band had met je oma laat deze onhandigheid dan niet je herinneringen beïnvloeden, maar koester ze.
nlies schreef:
23-04-2021 17:18
vraag het gewoon aan de familie waarom er hiervoor gekozen is. Misschien had oma problemen met een van de kleinkinderen, en vond men het makkelijker om algemeen kleinkinderen te zetten, dan om 1 naam weg te laten.
Of had oma veel kinderen en paste het niet goed war ruimte betreft als jullie apart vermeld zouden staan

Of er ligt iemand in scheiding of een nieuwe relatie en dat is nog niet algemeen bekend.
puntillita schreef:
23-04-2021 17:38
Ja, maar het HOEFT niet. Er is om welke reden dan ook gekozen voor de formulering ‘en kleinkinderen’. Dat is vast niet geweest om TO het gevoel te geven onbelangrijk te zijn.

TO, gecondoleerd. Als je een goede band had met je oma laat deze onhandigheid dan niet je herinneringen beïnvloeden, maar koester ze.
Precies.

Ik snap dat nogal emotioneel is nu, helemaal logisch maar daar waar ze over valt is onnodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven