Omgan met verdriet man

15-01-2014 09:29 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met het volgende en ik hoop dat iemand mij advies kan geven.

Medio oktober is mijn man zwaar overspannen thuis komen te zitten. Hij is heel erg druk met zijn herstel bezig op allerlei manieren en dat gaat, met vallen en opstaan, elke dag een beetje beter.

Ik snap dat het een proces is dat hij door moet maar ik kan er heel slecht mee omgaan. En niet omdat ik het vervelend vind of te lang vind duren maar hij is heel vaak erg verdrietig. En dat is goed, hoe raar dat ook klinkt. Eindelijk komt al het verdriet er uit dat hij al zo’n 35/40 jaar heeft opgekropt.

Maar ik kan er zo slecht mee dealen, ik heb zo’n intens medelijden met hem, raak er zelf ook heel verdrietig van om hem zo verdrietig te zien. Hij heeft ook last van angstaanvallen. Hij en zijn therapeut hebben me al een paar keer gezegd dat ik me geen zorgen hoef te maken, dat het eigenlijk steeds beter met hem gaat. Dat zie ik ook, dat het de goede kant op gaat.

Maar als hij zo verdrietig is dan heb ik zo met hem te doen, dan gaat mijn hart zo naar hem uit. Hoe zorg ik er voor dat ik hier beter mee omga? Want manlief krijgt langzaam het gevoel dat hij mij te veel van slag maakt als hij verdrietig is waardoor hij daar voorzichtiger in wordt en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het laatste wat ik wil is zijn herstel in de weg staan.

Alle tips zijn welkom!!
Iedereen weer bedankt voor de reacties!

Aliek jij vroeg waar ik bang voor ben. Nou, eerlijk gezegd wel een beetje bang dat ie zich zelf iets aan doet. Hij heeft zo'n 20 jaar geleden ook zo ontzettend in de put gezeten maar had toen geen partner die hem op kon vangen. Als uiterste noodkreet heeft hij toen een zelfmoordpoging gedaan. Gelukkig is dit niet gelukt en dat was denk ik ook niet de bedoeling, het was echt een wanhoopsdaad. Helaas is dit door niemand opgepikt.

Ik geloof ook niet dat ie dat nu weer zou doen maar ik durf mijn handen er niet voor in het vuur te steken.

Hem zeggen dat ie z'n problemen niet meer met mij mag bespreken wil ik niet; hij stelt zich eindelijk kwetsbaar op door open te zijn en dat wil ik niet afkappen.

Ik ga proberen om het maar als een soort van mantra voor mezelf te herhalen denk ik: het gaat goed met hem!
Oh, voorstelbaar dat die angst dan wel eens bij je opkomt. Ik denk dat het inderdaad nu wel heel anders is, nu hij jou heeft. Heb je deze gedachtes wel met hem besproken, dat dat wel eens door jouw hoofd spookt?

Overigens, als hij in een heel moeilijke periode zit is het niet raar als je vaker aan de dood denkt of hoe het is om dood te zijn, daar zou ik dus niet al te veel van schrikken. Die gedachten daarover kunnen zich dan steeds aan je opdringen. Dat wil nog niet zeggen dat je daadwerkelijk ook een einde aan je eigen leven wil maken.

Misschien is het fijn te kunnen zeggen dat je dat absoluut niet wil dat hij dat zou doen (soms denken mensen diep in de put dat ze anderen toch alleen maar tot last zijn), en dat hij zoiets nooit impulsief mag doen? Mocht iemand echt suïcidale neigingen hebben, dan is het denk ik fijner als het wél bespreekbaar is, als hij het gevoel heeft dat jij daarvan in paniek raakt zal hij eenzamer zijn met die gedachten.

Sterkte voor jou en voor hem komende tijd!
Wel mooi, en ook echt knap van je dat je al inziet dat je misschien wel enigszins flipt...

Wat wil je man het liefst dat je doet naar hem toe? Zit hij te wachten op telefoontjes vanaf je werk bijvoorbeeld?
Goedemorgen,

Gisteren goed gesprek gehad met mijn man. Hij heeft aangegeven dat ik me echt geen zorgen over hem hoef te maken. Dat ik hem voldoende steun door hem te troosten als het nodig is en door onze gesprekken. Hij heeft plechtig beloofd dat hij geen rare dingen zal uit halen (ik heb aangegeven dat ik daar soms bang voor ben) en we hebben afgesproken dat ik niet meer bel. Als het nodig is dan belt hij zelf.

Iedereen bedankt voor de lieve woorden en wijze adviesen!
quote:Techniek schreef op 16 januari 2014 @ 07:50:

Goedemorgen,

Gisteren goed gesprek gehad met mijn man. Hij heeft aangegeven dat ik me echt geen zorgen over hem hoef te maken. Dat ik hem voldoende steun door hem te troosten als het nodig is en door onze gesprekken. Hij heeft plechtig beloofd dat hij geen rare dingen zal uit halen (ik heb aangegeven dat ik daar soms bang voor ben) en we hebben afgesproken dat ik niet meer bel. Als het nodig is dan belt hij zelf.

Iedereen bedankt voor de lieve woorden en wijze adviesen!Fijn dat jullie zo goed gesproken hebben. Geloof en vertrouw je man en geef hem nu de ruimte. Ga nu ook goed voor jezelf zorgen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Jij bent goed bezig!
Goede stap techniek!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven