onzeker door mening van anderen

10-12-2010 19:09 34 berichten
ik ben meestal best wel bang voor wat anderen van mij als persoontje en mijn acties vinden.

Zowel mensen die belangrijk voor me zijn als mensen waar ik helemaal niks mee heb.

Ik laat me daar best wel door lijden.

Uiteraard is de mening van dierbaren veel belangrijker dan die van mensen die verder van je staan, maar tot op zekere hoogte.

Ik ben zoiezo wel een onzeker typje, en ik weet dat ik niet de enige ben, maar ik overdrijf er echt een beetje in.

Nu weet ik wel dat het geen bal uitmaakt wat een ander van je vindt en dat je er ook zeker niet over moet gaan piekeren, maar op een of andere manier werken die gedachten niet bij mij.

Nu denk ik niet dat er een 'toverspreuk' voor is,

maar ik ben toch benieuwd hoe anderen dit doen en of mensen tips hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:BrightMind schreef op 11 december 2010 @ 01:56:

Missphoebe.......

heb je wel eens aan assertieviteitstrainig gedacht?Gooi jij er ook nog een training overheen... hoeveel provisie van jij
quote:Missphoebe schreef op 10 december 2010 @ 19:58:

ik denk dat het van mijn drang tot perfectie komt.

dat is net andersom.

je hebt een drang naar perfectie OMDAT je onzeker bent...

zolang je alles maar perfect doet, kunnen mensen niets aan te merken hebben.

en als er dan wel iets verkeerd gaat, zul je ook een buitenproportionele reactie daarop voelen.

lees dit boek eens, heeft mij erg geholpen.
Paloma, dat realiseerde ik me een tijdje terug ook.

Die RET therapie is best wel confronterend. ik lees het verhaal net, en ik ben pcies Jan.

Ik weet op dat moment pcies dat het onlogisch is en niet nodig dat ik dingen op mezelf betrek, maar ik kan het zeg maar niet stoppen.

Assertief ben ik de laatste jaren een stuk meer geworden, onderandere door een burnout.

soms lukt het alleen niet, en dat is uiteraard ook niet zo´n ramp. Ik ben voor dit soort dingen al es bij een psych geweest.

Daar heb ik ongeveer hetzelfde geleerd als wat jullie zeggen.

(bijv. het G- schema)

Ik heb dus genoeg 'techniek' in huis, moet het alleen ff toepassen.

Het is ook niet dat ik over alles onzeker ben e.d., ik stel me hier ook wel wat kwetsbaarder op.

Ik voelde me alleen de laatste tijd niet zo goed.

Iemand had een tijdje terug nogal een lompe opmerking gemaakt. Ik klap dan op dat moment helemaal dicht en heb er later dan vreselijk veel spijt van dat ik er niet wat van gezegd heb. Als je dan een maal aan het malen bent.....

Maar mede door jullie lieve reacties is er gisteravond in mezelf op een of andere manier is gebeurt. ik zat weer even over die opmerking te piekeren, werd daar heel verdrietig van en moest even heel hard huilen.

En opeens begreep ik het, drong het helemaal tot me door zeg maar; het gaat er bij belangrijke en minder belangrijke beslissingen totaal niet om wat een ander ervan vind.

Alleen je eigen gevoel is belangrijk...

Opeens realiseerde ik me hoe onnodig en nutteloos de mening van een ander is en dat je wel je hele leven kan laten bepalen door wat een ander vindt, en door je met een ander te vergelijken, maar je schiet er niks mee op en het is ook niet nodig.

Nogmaals ik snap echt niet wat er gebeurde, maar ik heb sinds gisteravond het gevoel dat er een last van mijn schouders is en ik voel me helemaal relaxed.

het is echt fijn als een objectief iemand je soms ff toespreekt.

Thanks en fijn weekend!
quote:Missphoebe schreef op 11 december 2010 @ 09:53:

Opeens realiseerde ik me hoe onnodig en nutteloos de mening van een ander is en dat je wel je hele leven kan laten bepalen door wat een ander vindt, en door je met een ander te vergelijken, maar je schiet er niks mee op en het is ook niet nodig.De mening van anderen is lang niet altijd onnodig. Of nutteloos. Je kunt er soms wel degelijk je grote voordeel mee doen. Het probleem zit meer in wat jij gelóóft dat de mening is of zou kunnen zijn zonder dat je bewijs hebt en verder in het feit dat ´anderen´ met heel veel zijn en jij bent er maar één. Je kunt jezelf toch niet in honderd delen om iedereen tegemoet te komen? Daarom moet je het hoofdkwartier altijd trouw blijven. En toevallig ben jij dat. Jij bent de plek waar verschillende meningen samenkomen en waar jij jouw keuze maakt (jouw mening!) waar je wel iets mee kunt of wilt en waar niets mee. Dat laatste gaat in de container. Lekker opgeruimd. Je hoeft dat niet lullig te brengen, je kan gewoon zeggen dat jullie kennelijk op dit gebied een andere mening zijn toegedaan. En dat kun je zelfs rustig tegen een groep van honderd mensen zeggen, als jij er als enige werkelijk anders over denkt.
Geen toverspreuken, wel mooi en inspirerend:

Klik

Klik
The sun does not compare or judge. It shines for all life.
quote:Frankie33 schreef op 11 december 2010 @ 10:25:

[...]

De mening van anderen is lang niet altijd onnodig. Of nutteloos. Je kunt er soms wel degelijk je grote voordeel mee doen. Het probleem zit meer in wat jij gelóóft dat de mening is of zou kunnen zijn zonder dat je bewijs hebt en verder in het feit dat ´anderen´ met heel veel zijn en jij bent er maar één. Je kunt jezelf toch niet in honderd delen om iedereen tegemoet te komen? Daarom moet je het hoofdkwartier altijd trouw blijven. En toevallig ben jij dat. Jij bent de plek waar verschillende meningen samenkomen en waar jij jouw keuze maakt (jouw mening!) waar je wel iets mee kunt of wilt en waar niets mee. Dat laatste gaat in de container. Lekker opgeruimd. Je hoeft dat niet lullig te brengen, je kan gewoon zeggen dat jullie kennelijk op dit gebied een andere mening zijn toegedaan. En dat kun je zelfs rustig tegen een groep van honderd mensen zeggen, als jij er als enige werkelijk anders over denkt....Vandaar mijn suggestie richting een assertiviteitstraning....
quote:Iwannalive schreef op 11 december 2010 @ 01:19:

Het zijn niet de gebeurtenissen (A) in je leven die bepalen hoe je je voelt (C) maar de manier waarop je tegen die gebeurtenissen aankijkt (of: de manier waarop je jezelf van het belang van die gebeurtenissen overtuigt) (B).

Dit is zó ontzettend waar!

Goed van je, dat hele voorbeeld wat je hebt gepost.
quote:Frankie33 schreef op 11 december 2010 @ 10:25:

[...]

De mening van anderen is lang niet altijd onnodig. Of nutteloos.

dat bedoelde ik ook. alleen ik heb de neiging om me van alle meningen wat aan te gaan trekken, en onzeker van te worden.

Dat vind ik niet helemaal nodig, dat bedoelde ik.

sommige meningen heb je wat aan, sommige niet. En dat laatste vind ik erg moeilijk om het los te laten.

Althans, vandaag is het me gelukt maar dat telt niet helemaal omdat ik het onderwerp niet heel erg belangrijk vind.

over die assertifiteitstraining; bedankt voor de tip.

ik denk er nog overna, maar van de andere kant ken ik de truuks wel en denk ik niet dat het echt nodig is.

bij sommige mensen klap ik soms wel dicht als ze iets stoms of vervelends zeggen. dan besef ik op dat moment niet helemaal dat ik het vervelend vind, pas later.

ik weet alleen niet of dat met niet-assertief zijn te maken heeft.
quote:BrightMind schreef op 11 december 2010 @ 12:28:

[...]

...Vandaar mijn suggestie richting een assertiviteitstraning...Een prima suggestie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven