Opeens last van paniekaanvallen

20-12-2011 21:51 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en ik vond het nu toch eens tijd worden om een account aan te maken.

De laatste tijd heb ik vanuit het niets last van paniekaanvallen. Ik word er echt helemaal gek van. Ik krijg dan nare gedachtes, begin te zeten, krijg hartkloppingen en heb het gevoel dat ik gek word.

Iemand misschien een idee waardoor dit opeens kan opzetten uit het niets? En heeft iemand misschien wat tips hoe ik die aanvallen kan voorkomen?

Naar de huisarts hiervoor gaan vind ik een beetje ver gaan, aangezien het nog niet zo lang speelt.
Klinkt als hyperventilatie.
stress kan een factor zijn...
quote:zonmeisje schreef op 20 december 2011 @ 21:51:

Naar de huisarts hiervoor gaan vind ik een beetje ver gaan, aangezien het nog niet zo lang speelt.En laat de huisarts nou net eens de aangewezen persoon zijn om met deze klachten om raad te vragen. Ik vind het altijd zo raar als mensen niet naar de huisarts willen gaan om dit soort redenen.

Een paniekaanval komt altijd ergens vandaan. In overleg met de huisarts kun je gaan kijken hoe je daar achter kunt gaan komen (therapie, gesprekken huisarts, andere handvaten, enz.) maar de HA kan je ook tijdelijk voorzien van medicatie om dergelijke aanvallen te onderdrukken. Daarbij is het altijd goed om te checken of dergelijke klachten geen medische oorzaak hebben (meestal niet hoor). En tenslotte kan de huisarts je tips geven over wat je moet doen als je zo'n aanval hebt.

Sterkte! Ik weet uit ervaring hoe vervelend paniekaanvallen zijn.
Lijkt idd op hyperventilatie. Ben je erg gestrest? Uit balans? Fysiek of psychisch niet helemaal optimaal? Tijd voor wat goede rust misschien? Lijkt me nml. wel een signaal wat jouw lijf afgeeft...
Snel aan iets anders denken en de negatieve gedachten wegduwen. Ik heb daar s'avonds wel eens last van en dwing me dan op iets anders te concentreren of denken. Niet gemakkelijk soms, maar beter dan niets. Ik had dat vroeger ook niet en nu sinds een half jaar ongeveer wel. Wel met komen en gaan.

Ik lees dus mee voor eventuele verdere tips want weet niet of je veel hebt aan die van mij.
Toch maar wel naar de huisarts gaan. een paniekaanval is een combinatie van hyperventileren en doemdenken.

En als je er zelf niet goed mee om kan gaan, dan kan je huisarts je daarij helpen, of haal bij de apotheek een hyperventileer apparaatje, ben de nnaam even kwijt, maar dan kan je in ademen het helpt je ademhaling te stabiliseren want ongemerkt adem je verkeerd.

daar zijn ook oefeningen voor, vier tellen ademen in, zes uit en door je buik ademen en niet op de borst ademen.

ga ook wandelen als je aniek hebt en doe iets neutraals in je hoofd terwijl je wandelt, nijvoorbeeld tot vier tellen en dit erhalen zodat je geen ruimte hebt voor andere gedachtes..

Kijk naar de oorzaak, heb je spanningen? depressie? dat is waar je met de huisarts naar kunt kijken.

hou mate met caffeine, cola, koffie, snoep, suikers, gewoon even niet doen.

Als je rookt, minder roken.
..popcorn?
quote:Cici25 schreef op 20 december 2011 @ 21:56:

[...]

En laat de huisarts nou net eens de aangewezen persoon zijn om met deze klachten om raad te vragen. Ik vind het altijd zo raar als mensen niet naar de huisarts willen gaan om dit soort redenen.

Een paniekaanval komt altijd ergens vandaan. In overleg met de huisarts kun je gaan kijken hoe je daar achter kunt gaan komen (therapie, gesprekken huisarts, andere handvaten, enz.) maar de HA kan je ook tijdelijk voorzien van medicatie om dergelijke aanvallen te onderdrukken. Daarbij is het altijd goed om te checken of dergelijke klachten geen medische oorzaak hebben (meestal niet hoor). En tenslotte kan de huisarts je tips geven over wat je moet doen als je zo'n aanval hebt.

Sterkte! Ik weet uit ervaring hoe vervelend paniekaanvallen zijn.

Het is ook meer uit schaamte dat ik niet wil gaan.

Komt denk ik ook doordat ik vroeger een depressie heb gehad en ik zo ontzettend blij was en ben dat ik eindelijk geen etiketje meer heb.

Daarom wil ik eerst zelf proberen te onderzoeken waar het vandaan komt en hoe ik het draagelijk kan maken.
Sporten helpt ook. Elke dag even zweten.

Waarschijnlijk heb je toch ongemerkt teveel hooi op je vork genomen of ben je te een keer teveel over je grenzen gegaan. Dit kunnen ook emotionele grenzen zijn. In relaties bijvoorbeeld.
quote:flutzel schreef op 20 december 2011 @ 21:58:

Snel aan iets anders denken en de negatieve gedachten wegduwen. Ik heb daar s'avonds wel eens last van en dwing me dan op iets anders te concentreren of denken. Niet gemakkelijk soms, maar beter dan niets. Ik had dat vroeger ook niet en nu sinds een half jaar ongeveer wel. Wel met komen en gaan.

Ik lees dus mee voor eventuele verdere tips want weet niet of je veel hebt aan die van mij.

Ik heb er ook veel last van in de avond. En het rare is dat ik er geen last van heb als ik bij mn vriend ben.

Tijdens zo'n aanval probeer ik me zoveel mogelijk te onspannen, om een heftige hyperventilatieaanval te voorkomen. En ik probeer ook mijn angsten/ gedachtes te relativeren.

Wat me ook af en toe helpt is een lekkere warme douche.
quote:nola schreef op 20 december 2011 @ 21:59:

Toch maar wel naar de huisarts gaan. een paniekaanval is een combinatie van hyperventileren en doemdenken.

En als je er zelf niet goed mee om kan gaan, dan kan je huisarts je daarij helpen, of haal bij de apotheek een hyperventileer apparaatje, ben de nnaam even kwijt, maar dan kan je in ademen het helpt je ademhaling te stabiliseren want ongemerkt adem je verkeerd.

daar zijn ook oefeningen voor, vier tellen ademen in, zes uit en door je buik ademen en niet op de borst ademen.

ga ook wandelen als je aniek hebt en doe iets neutraals in je hoofd terwijl je wandelt, nijvoorbeeld tot vier tellen en dit erhalen zodat je geen ruimte hebt voor andere gedachtes..

Kijk naar de oorzaak, heb je spanningen? depressie? dat is waar je met de huisarts naar kunt kijken.

hou mate met caffeine, cola, koffie, snoep, suikers, gewoon even niet doen.

Als je rookt, minder roken.

Die ademhalingsoefeningen ga ik zeker proberen.

En ik sportte eerst altijd heel erg veel, maar ik durf niet in het donker te rijden naar de sportschool, dus misschien moet ik dan maar eens een lange wandeling gaan maken met de hond van mn ouders.

En inderdaad.. misschien gezonder eten en drinken zou ook wel eens kunnen helpen.

In ieder geval harstikke bedankt voor deze tips! Ik ga ze zeker proberen want is echt niet grappig meer die paniekaanvallen
quote:zonmeisje schreef op 20 december 2011 @ 22:08:

[...]

Ik heb er ook veel last van in de avond. En het rare is dat ik er geen last van heb als ik bij mn vriend ben.

Tijdens zo'n aanval probeer ik me zoveel mogelijk te onspannen, om een heftige hyperventilatieaanval te voorkomen. En ik probeer ook mijn angsten/ gedachtes te relativeren.

Wat me ook af en toe helpt is een lekkere warme douche.Misschien dat onze vriend een safety gevoel geeft, wat we misschien niet hebben als hij weg is. Ja ik zeg we, want het is dus heel herkenbaar voor mij. Ook de schaamte voor de dokter wegens de depressie vroeger. Ik doe ook erg mijn best om te relativeren en dergelijke, maar het lukt mij ook niet altijd jammer genoeg.
quote:flutzel schreef op 20 december 2011 @ 22:19:

[...]

Misschien dat onze vriend een safety gevoel geeft, wat we misschien niet hebben als hij weg is. Ja ik zeg we, want het is dus heel herkenbaar voor mij. Ook de schaamte voor de dokter wegens de depressie vroeger. Ik doe ook erg mijn best om te relativeren en dergelijke, maar het lukt mij ook niet altijd jammer genoeg.

En ik maar denken dat ik de enigste was die hier last van had...

Als ik bij mn vriend ben dan kan ik volledig mezelf zijn en voel me veilig.

Ik heb de afgelopen maanden ook nogal wat ingrijpende veranderingen gehad in mn leven (verandering van omgeving, werk woonsituatie) en ik vermoed dat dat ook wel meespeelt bij die aanvallen.

Heb je tijdens zo'n paniekaanval dan ook specifieke angsten die je bezighouden? Of echt alleen maar een aanval uit het niets?
Hoe eerder je hier iets mee doet, hoe beter. Als je (uit schaamte) het weg probeert te drukken, dan wordt het eerder erger dan beter lijkt me. Ademhalingsoefeningen, meditatie of een cursus mindfulness zouden misschien iets voor je zijn, maar probeer vooral niet te lang in je eentje door te worstelen. Daarmee doe je jezelf tekort!
Zonmeisje, dit komt heeeeeeel veel voor, dus je huisarts zal echt niet raar kijken als je langskomt hoor. Hij ziet waarschijnlijk dagelijks mensen met dezelfde klachten.
quote:lila01 schreef op 20 december 2011 @ 22:35:

Zonmeisje, dit komt heeeeeeel veel voor, dus je huisarts zal echt niet raar kijken als je langskomt hoor. Hij ziet waarschijnlijk dagelijks mensen met dezelfde klachten.

Dat zal ongewtijfeld ook zo zijn. Ik wacht het nog even af tot na de feestdagen en ik kan er dan nog altijd heen.

Ik merk wel dat het me goed doet om dit even van me af te schrijven. De eerste stap heb ik voor mijn gevoel dus al een beetje gezet.
quote:zonmeisje schreef op 20 december 2011 @ 22:34:

[...]

En ik maar denken dat ik de enigste was die hier last van had...

Als ik bij mn vriend ben dan kan ik volledig mezelf zijn en voel me veilig.

Ik heb de afgelopen maanden ook nogal wat ingrijpende veranderingen gehad in mn leven (verandering van omgeving, werk woonsituatie) en ik vermoed dat dat ook wel meespeelt bij die aanvallen.

Heb je tijdens zo'n paniekaanval dan ook specifieke angsten die je bezighouden? Of echt alleen maar een aanval uit het niets?

Nee hoor, je bent niet de enige.

Ik heb niet veel veranderingen gehad bij mijn weten, ja toen ik een jaar geleden van België naar hier kwam. Maar weet niet of dat bij mij de aanleiding is.

Ik heb best wel specifieke angsten bij zo een aanval, maar heel soms komt het ook uit het niets en houden verschillende angsten en scenario's die daardoor komen me bezig. De aanvallen met een specifieke angst kan ik wel makkelijker onderdrukken, dan aanvallen met verschillende. Bij meerdere angsten moet ik meerdere bedwingen, en het overvalt me dan zo, dat ik het niet zo snel onderdrukt krijg dan bij een aanval waar ik maar een angst moet onderdrukken. Klinkt misschien wel wat raar, maar weet ff niet goed hoe ik het beter moet uitleggen.
Heb ik ook maar het is geen hyperventilatie.

Ik wacht gewoon tot het over is. Intussen ga ik verder. En dan na een minuut ben ik het weer vergeten.
Ik geloof dat ik praktisch altijd thuis ben als dat gebeurt. Ik weet nieteens hoe lang al. Meer dan 10 of 15 jaar in ieder geval. Maar daar tussendoor voel ik me goed. Zit naar een Pools Kerstkoor te kijken.
**
anoniem_139394 wijzigde dit bericht op 10-04-2012 20:21
Reden: anoniem
% gewijzigd
Harstikke bedankt voor alle reacties!

Ik heb vandaag al een aantal tips opgevolgd (minder roken, minder koffie, lekker bezig zijn, fatsoendelijk gegeten, letten op ademhaling). en tot mijn grote verbazing is het vandaag echt super gegaan!!! :D geen last van rare ideeen en angsten. Ben echt zo blij en opgelucht.

Het scheelt denk ik ook al een stuk dat ik er eindelijk over heb durven praten. Dus ik hoop echt zo erg dat het de goede kant blijft opgaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven