Opgroeien zonder vader

24-09-2013 23:36 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zal opgroeien zonder zijn vader, we zijn al gescheiden toen hij 1 was ongeveer en nu breng ik hem alleen groot en is de vader ver weg. Het blijft onduidelijk of hij ooit nog in één keer tevoorschijn komt.

Mijn vraag is: Je hoort vaak, niet altijd, dat in één-ouder gezinnen het kind de vaderrol mist enz enz.

Hoe zorg ik ervoor dat ik hem als een sterke en goede jongeman groot kan brengen?

Hij is op het moment 4 jr en mijn ouders blijven ook veel betrokken.

De familie van mijn ex is helemaal buiten beeld net zoals mijn ex zelf.
Het is uitsluitend de behoefte van een groep vrouwen aan rechtvaardiging voor hun keuzes, dat zaken als 'is een vader nodig' sowieso ter discussie staan.

Het heeft grote samenhang met de belangrijkste verworvenheden van de Nederlandse vrouw, te weten ikke, ikke, ikke.

Ben je ongelukkig? Hup, scheiden. Het grootste deel van de scheidingen wordt door vrouwen aangevraagd.

Ben je 40 en ben je niet in staat compromissen te sluiten, zodat je nog nooit in een serieuze relatie hebt willen stappen? Hup, gewoon dat zaad uit een donor trekken.

Kan jou het schelen. Toch overal toeslagen, regelingen en kortingen voor, dus het zal wel kloppen dat je dat allemaal wilt.
Ik vind dat wel een hele ruwe post, Amand. Veel vaders willen zelf niet in beeld zijn (die zwakke types waar ik het net over had) en soms gaan ze simpelweg dood. Ik vind het heel fijn dat je nu als vrouw ook in je eentje een kind kunt krijgen en opvoeden.

Maar dat dient dan, zeker als het een keuze is, weloverwogen te gebeuren. En ik vind het goed dat mensen als TO nadenken over de vraag: hoe compenseer ik voor het gemis van een vader?

En als het geen keuze is ben ik blij dat je als vrouw zijnde niet meteen de pisang bent zodra de verwekker van je kind besluit dat hij toch liever een eigen leven gaat leiden.
quote:Amand schreef op 25 september 2013 @ 11:28:

Het verschil is die piemel. Mannen zijn een doorontwikkeling van vrouwen hè. We beginnen allemaal als meisje, maar ruwweg de helft krijgt er een Y-chromosoom bij. Daarom zijn ze anders.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Amand schreef op 25 september 2013 @ 12:12:

Ben je ongelukkig? Hup, scheiden. Het grootste deel van de scheidingen wordt door vrouwen aangevraagd.

Misschien omdat vrouwen wél die stap durven zetten als ze hun relatie niet goed genoeg meer vinden en 'n nieuwe vlam ontmoet hebben? Mannen eten liever van 2 walletjes door er naast het gezin nog 'n scharrel naast te hebben. Omdat scheiden de man vaak veel meer kost (vooral als er kinderen zijn en de vrouw is veel minder gaan werken)
quote:vetplantje schreef op 25 september 2013 @ 11:59:

[...]

(jammer dat alle mannen die dienstplicht hebben genoten, zelfs de allerjongste lichting, echt al te oud zijn voor mij).

Hoe jong ben jij dan?

Sinds 22 augustus 1996 werden er al geen nieuwe dienstplichtigen meer opgeroepen.

De laatste lichting was dus van 1996 en zal nu een jaar of 35, 36 zijn.
quote:elninjoo schreef op 25 september 2013 @ 12:22:

[...]

Misschien omdat vrouwen wél die stap durven zetten als ze hun relatie niet goed genoeg meer vinden en 'n nieuwe vlam ontmoet hebben? Mannen eten liever van 2 walletjes door er naast het gezin nog 'n scharrel naast te hebben. Omdat scheiden de man vaak veel meer kost (vooral als er kinderen zijn en de vrouw is veel minder gaan werken)

Volgens mij klopt dat niet, Elninjoo. Het kost mannen misschien meer, maar uit onderzoek is gebleken dat mannen er na een scheiding vaak heel erg op koopkracht in vooruitgaan en vrouwen juist achteruit.

Voor een man zou scheiden dus juist handiger zijn. Maar misschien verdragen vrouwen die scharrels van hun man niet en vragen ze daarom de scheiding aan
quote:koko67 schreef op 25 september 2013 @ 11:36:

Er zijn veel onderzoeken gedaan in het basisonderwijs over het ontbreken van mannelijke leerkrachten.

Al die onderzoeken wijzen hetzelfde uit: jongens hebben een mannelijke leerkracht nodig. Hoeft niet elk jaar, maar alleen vrouwelijke leerkrachten is niet goed voor de ontwikkeling van jongens in het basisonderwijs.

Het lijkt me voor de opvoeding van jongens cruciaal dat ze een mannelijk rolmodel hebben.

Welnee.

Dit is typisch zo'n onderwerp waarover je voor elke mening wel een bijpassend 'wetenschappelijk' onderzoek kunt vinden.

Alsof jongens bij een leraar ineens wel de hele dag druk mogen zijn en mogen vechten.

http://www.fnvvrouw.nl/actueel/nieuwsco ... a+rolmodel+

Ik blijf ervan overtuigd dat de meeste verschillen tussen mannen en vrouwen niet een gevolg van de hormonen zijn, maar een gevolg van opvoeding. Wat dat betreft is een volwassen rolmodel prima, ongeacht het geslacht.
quote:wendy7474 schreef op 25 september 2013 @ 12:23:

[...]

Hoe jong ben jij dan?

Sinds 22 augustus 1996 werden er al geen nieuwe dienstplichtigen meer opgeroepen.

De laatste lichting was dus van 1996 en zal nu een jaar of 35, 36 zijn.Ik ben 24. Dus ik vind 35 nog echt wel aan de oude kant. (en die laatste lichtingen kregen ook veel korter dienstplicht, dus dat is dan nog de light variant).
quote:Solomio schreef op 25 september 2013 @ 12:26:

[...]

Welnee.

Dit is typisch zo'n onderwerp waarover je voor elke mening wel een bijpassend 'wetenschappelijk' onderzoek kunt vinden.

Alsof jongens bij een leraar ineens wel de hele dag druk mogen zijn en mogen vechten.

http://www.fnvvrouw.nl/actueel/nieuwsco ... a+rolmodel+

Ik blijf ervan overtuigd dat de meeste verschillen tussen mannen en vrouwen niet een gevolg van de hormonen zijn, maar een gevolg van opvoeding. Wat dat betreft is een volwassen rolmodel prima, ongeacht het geslacht.

Zoals ik al zei: ten behoeve van je eigen motieven kun je alles in twijfel trekken, waarmee je elk gegeven kunt besmetten met een vleugje twijfel.

Dat maakt het nog niet waar, uiteraard.

Een man zal nooit weten hoe het is om als vrouw in de wereld te staan en andersom. Je sekse heeft wel degelijk gevolgen voor je gedrag. Iets anders suggereren is absurd. Ik verwijs weer even naar de motieven.
quote:Amand schreef op 25 september 2013 @ 12:32:

[...]

Zoals ik al zei: ten behoeve van je eigen motieven kun je alles in twijfel trekken, waarmee je elk gegeven kunt besmetten met een vleugje twijfel.

Dat maakt het nog niet waar, uiteraard.

Een man zal nooit weten hoe het is om als vrouw in de wereld te staan en andersom. Je sekse heeft wel degelijk gevolgen voor je gedrag. Iets anders suggereren is absurd. Ik verwijs weer even naar de motieven.

Maar de vraag is of dat aangeboren of aangeleerd is. Ik denk vooral aangeleerd.

Jij zoekt toch argumenten ten behoeve van jouw eigen mening? dat doen we allemaal, beetje raar om dat mij te verwijten, terwijl jij hetzelfde doet.

Ik heb een andere mening dan jij.
quote:vetplantje schreef op 25 september 2013 @ 12:20:

Ik vind dat wel een hele ruwe post, Amand. Veel vaders willen zelf niet in beeld zijn (die zwakke types waar ik het net over had) en soms gaan ze simpelweg dood. Ik vind het heel fijn dat je nu als vrouw ook in je eentje een kind kunt krijgen en opvoeden.

Maar dat dient dan, zeker als het een keuze is, weloverwogen te gebeuren. En ik vind het goed dat mensen als TO nadenken over de vraag: hoe compenseer ik voor het gemis van een vader?

Wat is dat 'weloverwogen' dan? Dat kan toch bijna niet anders dan vorm krijgen vanuit je eigen overwegingen. Die altijd kloppend zijn, uiteraard. Een soort WC-eend effect.
quote:Solomio schreef op 25 september 2013 @ 12:35:

[...]

Maar de vraag is of dat aangeboren of aangeleerd is. Ik denk vooral aangeleerd.

Jij zoekt toch argumenten ten behoeve van jouw eigen mening? dat doen we allemaal, beetje raar om dat mij te verwijten, terwijl jij hetzelfde doet.

Ik heb een andere mening dan jij.In dit specifieke geval heb ik gelijk en jij ongelijk.
quote:vetplantje schreef op 25 september 2013 @ 12:25:

[...]

Volgens mij klopt dat niet, Elninjoo. Het kost mannen misschien meer, maar uit onderzoek is gebleken dat mannen er na een scheiding vaak heel erg op koopkracht in vooruitgaan en vrouwen juist achteruit.

Voor een man zou scheiden dus juist handiger zijn. Maar misschien verdragen vrouwen die scharrels van hun man niet en vragen ze daarom de scheiding aan Hoe kan dat nu? Eerst deelden ze een woning en vaste lasten en bij scheiding zal de man toch een huis inclusief vaste lasten voor zichzelf moeten betalen én nog moeten lappen voor z'n ex en kinderen. Dan moet je toch wel grootverdiener zijn wil je het dan financieel beter krijgen.
quote:Amand schreef op 25 september 2013 @ 12:35:

[...]

In dit specifieke geval heb ik gelijk en jij ongelijk. Behalve voor mijn kinderen, daarvoor heb ik gelijk.
quote:Solomio schreef op 25 september 2013 @ 12:38:

[...]

Behalve voor mijn kinderen, daarvoor heb ik gelijk.
quote:Amand schreef op 25 september 2013 @ 12:35:

[...]

Wat is dat 'weloverwogen' dan? Dat kan toch bijna niet anders dan vorm krijgen vanuit je eigen overwegingen. Die altijd kloppend zijn, uiteraard. Een soort WC-eend effect.

Komop, dat begrijp je best. Het verschil tussen een vrouw die zonder ergens aan te denken begint te werpen, en de vrouw die er wél over nadenkt hoe ze haar kind alles kan geven wat het nodig heeft, zoals een mannelijk rolmodel.

Dat niet iedereen daar een nuchtere kijk op heeft is een tweede.
Jij hebt het over praktische zaken, vetplantje. Ik spreek over de morele en maatschappelijke overwegingen.

Maar dat dat vieze woorden zijn, heb ik allang begrepen. Die staan namelijk dat ikke, ikke, ikke in de weg.
Ik kan wel meer dingen bedenken die morele en maatschappelijke overwegingen in de weg staan hoor, Amand. Dan vind ik solo moederschap nog lang de ergste niet (en het gros van de solomoeders die ik ken, onderhoudt haar kind en zichzelf zonder toeslagen).
Sorry, TO. We gaan een beetje overboard met je topic.
als we toch off topic gaan, hoe zit dat met alleenstaande vaders?

hebben hun kinderen genoeg aan vrouwelijke rolmodellen zoals juffen?
wij slapen nooit.
Ik zou echt proberen een man dichtbij een grote rol in zijn leven te laten leiden. Misschien een oom, vriend, buurman? Niet om een vader te vervangen maar wel om mannendingen te doen. Gewoon, voetballen, aan een auto klussen, over meisjes praten, etc. Natuurlijk kan je als moeder ook uitleggen hoe je bv. zou moeten scheren, maar het gaat erom dat zulke dingen *doen* in een mannencontext me een gezond onderdeel van opgroeien lijkt.

Andersom als er geen moeder in beeld zou zijn kan een vader ook prima uitleggen hoe het is om voor het eerst ongesteld te worden. Toch is het fijn om daarvoor ook bij een vrouw terecht te kunnen. Daar kun je je vast wel iets bij voorstellen toch?
quote:valentinamaria schreef op 25 september 2013 @ 12:58:

als we toch off topic gaan, hoe zit dat met alleenstaande vaders?

hebben hun kinderen genoeg aan vrouwelijke rolmodellen zoals juffen?Wat mij betreft zelfde verhaal. Zou ik vader aanraden om te kijken of hij een zus/vriendin heeft waar dochter voor vrouwendingen bij terecht kan. Niet omdat ze niet bij vader terecht kan, maar omdat het me een toegevoegde waarde lijkt.
zo makkelijk is het altijd niet.

mijn eigen familie woont niet in de buurt.

wel gaan mijn kinderen daar heen met vakanties.

en we gaan er 1 keer per maand heen of ze komen hierheen.

mijn zoon zou best een stiefvader willen, zelf wil ik geen relatie voorlopig.
wij slapen nooit.
Als die jongensdingen inderdaad aangeboren zijn zoals Amand zegt, en niet aangeleerd, dan is een vaderfiguur dus sowieso niet per se nodig.

Beetje tegenstrijdig allemaal.
do remember to forget
Ik zal het allemaal wel niet serieus genoeg nemen, maar mijn zoons moeten altijd heel erg lachen als ik ze vertel dat ik hier op Viva weer gelezen heb dat ik ze enorm tekort doe door ze een mannelijk rolmodel te onthouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven