Opleiding school

24-01-2020 13:02 12 berichten
Ik ben nu al 2 jaar bezig met de bakkersopleiding (uitvoerend bakker banket niv 2). Heb nu al 2 x praktijk examen gehad (voor mijn diploma) en alle 2 de keren ben ik gezakt, omdat ik 1 product niet af had. De examinators zeiden dat mijn producten voldoende waren en mijn mentor zegt weer dat er wel
Een paar dingen meer waren. Dat ik dingen op mijn eigen manier doe etc. Ik word er niet echt bij geholpen.
Ik weet hoe ik dingen moet maken en hoe ze in elkaar zitten, alleen kom ik in tijd niet uit.

Moest 3 dingen in 4 uur maken, en aan 1 kwam ik niet toe.
Mijn leraar heeft er niet zo’n vertrouwen in, maar hij zegt het op een harde manier. Zovan; ik vind het knap als je niv 2 zou halen en; als je niv 3 zou doen dan zou t echt een lijdensweg worden.
Het geeft me echt een enorme trap naar beneden dat iemand zoiets kan zeggen.
Ik voel me al dom dat ik voor de 2e keer ben gezakt.

Alhoewel heb theorie goed afgesloten met voldoendes (behalve rekenen dan).
Zoals ik al zei in m’n vorige topic dat ik een iq test had gedaan waaruit een lage score kwam, terwijl ik gewoon goed kan leren. Dus wil eigenlijk een nieuwe doen.
Wat denken jullie hierover?
Knap van je, je doorzettingsvermogen en je positieve instelling!!!

Vraag eens aan je mentor wat je concreet moet verbeteren om dit keer wel te kunnen slagen. Ja, je weet dat je meer dingen moet afronden in minder tijd, maar HOE kun jij dat realiseren? Dat kan hij je vast zeggen, anders vraag ik me af of HIJ wel op de goede plek zit.
Ik denk dat je niet zo vast moet bijten op de score van die iq test of wat je leraar zegt.
De iq test is een moment opname. Als jij thoerie hebt gehaald zit het dus gewoon goed! Wat je leraar zei erg laag en gemeen om te zeggen. Dit had hij/zij nooit mogen doen.
Voor je examen heb ik eerder het idee dat je meer een ritme moet krijgen in de handelingen. Is thuis oefenen om sneller te worden een optie voor je? was het allebij de keren hetzelfde product wat je niet af had? Vind je dat ene product moeilijk om te maken?
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
24-01-2020 13:10
Ik denk dat je niet zo vast moet bijten op de score van die iq test of wat je leraar zegt.
De iq test is een moment opname. Als jij thoerie hebt gehaald zit het dus gewoon goed! Wat je leraar zei erg laag en gemeen om te zeggen. Dit had hij/zij nooit mogen doen.
Voor je examen heb ik eerder het idee dat je meer een ritme moet krijgen in de handelingen. Is thuis oefenen om sneller te worden een optie voor je? was het allebij de keren hetzelfde product wat je niet af had? Vind je dat ene product moeilijk om te maken?
Of komt er bij dat product net wat extra rekenwerk bij kijken, waardoor het misschien wat meer tijd kost?
Alle reacties Link kopieren
Chassy96 schreef:
24-01-2020 13:02

Ik weet hoe ik dingen moet maken en hoe ze in elkaar zitten, alleen kom ik in tijd niet uit.

Moest 3 dingen in 4 uur maken, en aan 1 kwam ik niet toe.
Ik heb ook een banketbakker opleiding gevolgd en bij mij waren de praktijkleraren erg aan het hameren op 'plannen plannen plannen'.
Echt alles wat je doet: plannen. Maak vantevoren een planning: wat ga je bereiden, hoeveel tijd kost de voorbereiding, de bereiding zelf, het kneden, het rijzen, bakken en al dat soort dingen. Dit was ook om te voorkomen dat je niks te doen had als iets in de oven lag, en dat je t volgende moment opeens 5 dingen tegelijk moest doen.

En bij het daadwerkelijk uitvoeren van je planning: op je werktafel een apart vel papier + pen bij de hand hebben om daarop dus de daadwerkelijke tijd op te schrijven met hoelang je bezig bent geweest met alles. En dan ook echt alle handelingen.
De planning wat je vantevoren hebt gemaakt vergelijk je dus met het vel papier wat je op je werktafel bijgehouden hebt. Op die manier kun je heel snel je zwakke punten aanpakken en daarmee dus ook je tijdslimiet mooi mee uitvoeren.

Ik weet ook niet of jouw opleiding hier ook iets mee doet, misschien wel, misschien niet. Maar kijk maar ff hoe dat voor je uitpakt.
When you hit your lowest point, you are open to the greatest change. ~ Avatar Aang
Alle reacties Link kopieren
Chassy96 schreef:
24-01-2020 13:02

Moest 3 dingen in 4 uur maken, en aan 1 kwam ik niet toe.
Mijn leraar heeft er niet zo’n vertrouwen in, maar hij zegt het op een harde manier. Zovan; ik vind het knap als je niv 2 zou halen en; als je niv 3 zou doen dan zou t echt een lijdensweg worden.
Het geeft me echt een enorme trap naar beneden dat iemand zoiets kan zeggen.
Ik voel me al dom dat ik voor de 2e keer ben gezakt.
Oh ja ik heb mijn banketbakkers opleiding niet afgemaakt omdat de opleidingscoach een hufter is.
Erg onaardig, denigrerend en vergrootte kleine problemen alsof de wereld verging.

Ik heb dan ook erg bewondering voor jouw doorzettingsvermogen hoor. :yes:
Mag je nu nog een herexamen doen trouwens?
When you hit your lowest point, you are open to the greatest change. ~ Avatar Aang
TwistedGeek schreef:
24-01-2020 14:23
Oh ja ik heb mijn banketbakkers opleiding niet afgemaakt omdat de opleidingscoach een hufter is.
Erg onaardig, denigrerend en vergrootte kleine problemen alsof de wereld verging.

Ik heb dan ook erg bewondering voor jouw doorzettingsvermogen hoor. :yes:
Mag je nu nog een herexamen doen trouwens?
Dankjewel! Well.. same here... vind t echt erg dat er überhaupt zulke mensen leraar worden en les mogen geven terwijl ze niet eens met mensen kunnen omgaan. Heb volgende week een gesprek met hem, dus dat word nog gezellig :)
Yes, over 10 weken mag ik herexamen doen!!
Chassy96 schreef:
24-01-2020 15:12
Dankjewel! Well.. same here... vind t echt erg dat er überhaupt zulke mensen leraar worden en les mogen geven terwijl ze niet eens met mensen kunnen omgaan. Heb volgende week een gesprek met hem, dus dat word nog gezellig :)
Yes, over 10 weken mag ik herexamen doen!!

Het kan zijn dat het echt een hufter is hoor, die bestaan, ook in het onderwijs, maar vinden anderen dat ook?

Op het moment dat jij naar een ander wijst, wijzen er drie vingers naar jezelf.
Andersom schreef:
24-01-2020 15:39
Het kan zijn dat het echt een hufter is hoor, die bestaan, ook in het onderwijs, maar vinden anderen dat ook?

Op het moment dat jij naar een ander wijst, wijzen er drie vingers naar jezelf.
Iedereen uit mijn klas vind dat, dus dat zegt denk ik genoeg. Hij is altijd heel denigrerend, niet alleen naar mij maar ook naar anderen toe. Maargoed, totdat ik geslaagd ben moet ik er nog maar er even mee dealen.
Fransje-Noord schreef:
24-01-2020 13:08
Knap van je, je doorzettingsvermogen en je positieve instelling!!!

Vraag eens aan je mentor wat je concreet moet verbeteren om dit keer wel te kunnen slagen. Ja, je weet dat je meer dingen moet afronden in minder tijd, maar HOE kun jij dat realiseren? Dat kan hij je vast zeggen, anders vraag ik me af of HIJ wel op de goede plek zit.
Dankjewel, probeer altijd positief te blijven! Precies dit, maar hij geeft me geen praktijkles. Er is ook maar 1 leraar (waarvan ik nooit les heb) die tegen mij zei dat ie mee zou kijken en achteraf commentaar zou geven, Hoe ik zou kunnen slagen etc. Daar heb ik dus echt wat aan. Heeft nog nooit iemand anders tegen me gezegd. Weetniet of m’n mentor zo capabel genoeg is omdat te doen, aangezien hoe hij doet, en totaal geen inlevingsvermogen heeft. We zullen het zien volgende week. :proud:
whitewolves schreef:
24-01-2020 13:10
Ik denk dat je niet zo vast moet bijten op de score van die iq test of wat je leraar zegt.
De iq test is een moment opname. Als jij thoerie hebt gehaald zit het dus gewoon goed! Wat je leraar zei erg laag en gemeen om te zeggen. Dit had hij/zij nooit mogen doen.
Voor je examen heb ik eerder het idee dat je meer een ritme moet krijgen in de handelingen. Is thuis oefenen om sneller te worden een optie voor je? was het allebij de keren hetzelfde product wat je niet af had? Vind je dat ene product moeilijk om te maken?
Snap ik, maar dat is soms wel lastig! Klopt is een momentopname, maar soms wel lastig om mensen dan te overtuigen, want t blijft op papier staan.
Is ook gemeen, je hoort je leerlingen op te beuren en te helpen ipv zo te praten.
Ik kan elke week op school oefenen, maar dan moet er ook iemand zijn die daadwerkelijk achteraf even meekijkt, commentaar geeft zodat ik wel slagingskans heb. Van zelf aanklooien heeft niemand wat aan, leer je ook niet van. Daar zijn leraren voor :biggrin:
Yes, allebei de keren kwam ik er niet aan toe. Eerste keer was het half af, maar daar heb k niet zoveel aan. Vind het niet moeilijk, maar qua tijd is het gewoon klote.
Alle reacties Link kopieren
Het is me even niet duidelijk waarom je die IQ-test hebt laten doen en waarom die score zo belangrijk voor je is.
Ik zou vooral kijken naar bijvoorbeeld het feit dat je je theorievakken voldoende gehaald hebt! Dat is toch al hartstikke knap?

Moet je steeds hetzelfde maken bij praktijk?
Dan zou je bijvoorbeeld thuis ook nog kunnen oefenen. Of iemand mee laten kijken naar waar het efficiënter kan. Het zou toch jammer zijn als je hierop blijft steken!

Mocht degene die het aanbood niet uit zichzelf naar je toe komen, dan zou ik die zelf benaderen. Ga er heen en vraag of hij je wil helpen! Nee heb je, ja kun je krijgen! (En leraren vinden het vaak fijn dat studenten een actieve houding aannemen!)
En vraag inderdaad je mentor hoe het beter kan. Blijf ervoor vechten, het zal je een keer lukken! (Laat die vent maar eens zien dat hij geen gelijk heeft!!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven