Ouder = Wijzer?

26-09-2011 11:24 32 berichten
Ik ben nu een tijdje actief op dit forum en het valt me op dat de (iets) oudere vrouwen af en toe hun leeftijd in de strijd gooien in een discussie. Wanneer een vrouw van 25 bijvoorbeeld een bepaald probleem heeft generaliseren ze: dat kun je ook nog niet overzien op de leeftijd 25-30, maar als je ouder bent krijg je dit inzicht wel. Dit soort uitspraken kom ik regelmatig tegen.

Nu ben ik zelf van mening dat je inderdaad naarmate je ouder wordt wijzer wordt. Individueel groei je natuurlijk en leer je elke dag bij. Je leert van je fouten, je krijgt een beter inzicht in allerlei situaties omdat je ze al vaker bent tegengekomen. Tenminste: als je open blijft staan voor groei, maar ik denk dat de meeste mensen dat hier wel doen op het forum. Zeker de mensen die hun eigen moeilijkheden analyseren/ondervragen.

Maar om je eigen situatie af te zetten tegen personen van dezelfde leeftijd dat vind ik persoonlijk link. Je zegt dan eigenlijk dat iedereen op dezelfde leeftijd ongeveer dezelfde ontwikkeling doormaakt. Dus als jij op je 33e kon onderscheiden welke mannen het serieus met je menen en welke mannen eigenlijk horken zijn, dan verwacht je dat iemand anders dat ook rond die leeftijd leert en dat het niet mogelijk is om dit al op je 25e te weten. Persoonlijk geloof ik dus dat iedereen zijn eigen ontwikkeling doormaakt en de leeftijden waarop je bepaalde lessen leert kris kras door elkaar kunnen lopen.

Ben benieuwd naar jullie mening over dit onderwerp!
Alle reacties Link kopieren
Dat is me nou nooit echt opgevallen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Gedeeltelijk mee eens. Ik vind dat er wel veel factoren meespelen.

De één maakt op jonge leeftijd al veel mee waardoor hij of zij eerder 'volwassen' wordt, de ander woont nog tot zijn 25e thuis en heeft nog geen zorgje gehad bijvoorbeeld.

Ik denk dat de manier waarop je met dingen omgaat heel bepalend is voor die 'wijsheid'. Ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik nu ik 22 ben al veel meer weet dan toen ik 18 was (ook al dacht ik dat ik toen ook al dat ik enorm veel wist ). Ik leer iedere dag bij en sta zeker open voor advies van de wat 'ouderen'.

Toch leer ik met de jaren ook dat mijn moeder bijvoorbeeld niet altijd gelijk heeft. Wel met veel dingen, maar ik zie ook dingen die ik zelf weer heel anders zou aan pakken en het dus niet meer vanzelfsprekend is dat 'zij het allemaal wel weet'. Vroeger dacht ik dat wel.

Afijn, ik dwaal af

Conclusie: hangt van meerdere factoren af
Ik denk dat als je je leeftijd in de strijd moet gooien om je wijsheid aan te tonen, dat er dan nog wel iets te leren over is
Ik denk dat iedereen in principe wel steeds wijzer wordt, aangezien je in je leven elke dag meer leert. Hoe wijs je wordt is echter afhankelijk van wat je meemaakt en hoe wijs je in den beginne was, haha. Het is dus mogelijk dat een 20 jarige en een 50 jarige even wijs zijn. Je kunt het dus niet vergelijken.
Ik vind juist dat ik steeds minder dingen 'zeker weet' en dus helemaal niet wijzer wordt naarmate ik ouder word. Ik ga alleen wijzer met mensen en situaties om. Verbaas me soms hier ook wel over de stelligheid waarmee forummers hun 'wijsheden' beweren, het is toch alleen hun mening en waarom zou dat dan de waarheid zijn? Juist al die verschillende visies vind ik hier zo interessant en leerzaam!
"wen, 3 minuten geleden

Ik denk dat als je je leeftijd in de strijd moet gooien om je wijsheid aan te tonen, dat er dan nog wel iets te leren over is "

Eens. Ik denk dan veel schreeuwen, weinig wol..
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ze zeggen dat wijsheid met de jaren komt, ik denk zelf meer aan levenservaring maar er zijn ook mensen van 25 die al zo veel hebben meegemaakt dat je ze bijna kunt vergelijken met mensen van tachtig, WOII laat ik wel even buiten beschouwing.
verba volant, scripta manent.
Mij is het nog nooit opgevallen dat leeftijden in de streid gegooid werden (behalve als vraag om een passender antwoord te geven in relatie issues. Je gaat een huppeltje van 16 iets anders adviseren dan iemand van 45 die al jaren in een relatie zit)

Wel vind ik dat je makkelijker een discussie kan voeren als je ergens wat over weet. En in dat opzicht staat leeftijd voor wijzheid. Maar ook de ervaringen die je op doet kunnen ke wijsheid bepalen en zo kan in een discussie over natuurkundige verschijnselen een natuurkunde studente misschien wel zinnigere dingen zeggen dan iemand die huishoudschool gedaan heeft en al jaren goed voor haar man en kinderen zorgt.
Het ligt helemaal aan de situatie. Al merk ik wel dat ik nu anders denk en handel in vergelijking met 10 jaar geleden.

Maar het heeft ook met ervaring te maken. De een heeft al 3 relaties achter de rug op haar 24e en heeft een van beide ouders verloren. De ander heeft een voortkabbelend leven achter de rug met een relatie vanaf haar 17e en beide ouders nog op haar 44e.

Ik heb veel meegemaakt, maar heb al eeuwen dezelfde vriend, dus op het gebied van mannen en het singlebestaan kan ik waarschijnlijk weinig nuttigs melden.
En definiëer 'wijsheid'
quote:elastiekje schreef op 26 september 2011 @ 11:54:

En definiëer 'wijsheid' Door schade en schande kennis hebben opgedaan.
Mijn moeder zegt het nog wel eens..Over 10 jaar ben je wel wijzer en zul je er anders over denken.

Ik denk nu nog wel eens te zwart-wit. Het wordt minder, maar af en toe kan het nog zeker de kop op steken. In mijn werk loop ik er wel eens tegenaan en ik ben blij als mensen er mij er dan op wijzen. Mijn moeder geeft aan dit ook te hebben gehad op mijn leeftijd. Het slijt met de jaren-;)

Een gemiddelde 21 jarige, die zonder grote problemen deze leeftijd heeft bereikt, zal in mijn ogen minder levenservaring hebben dan een gemiddelde 45 jarige. Lijkt me logisch..
Naarmate ik ouder word merk ik dat ik wel meer weet in termen van kennis en ervaring maar steeds minder dingen 'zeker' weet. Toen ik 18 was, was ik zéker van dingen: zéker dat dingen stom of fout of goed of beter waren. Nu zie ik meer het grote, grijze gebied tussen juist en niet juist en mijn ervaring heeft me geleerd hier beter mee om te gaan dan toen ik 18 was.

Ouder worden is voor mij dat ik beter kan omgaan met het feit dat ik maar heel weinig zeker weet.
Ik vind het jammer dat als je voor iemand probeert te voorkomen om net als jij vroeger met grote verwondingen rond te lopen door een bepaalde ervaring, dat dat dan wordt afgewezen met de kreet betweterigheid.

Ik ben me er, in de loop der jaren, bewust van geworden dat de meeste mensen het liefst leren via de les der ervaring, maar soms kan die ervaring zo heftig zijn, dat je het met je advies probeert te voorkomen. Niet iedereen staat daar voor open en dat respecteer ik dan, maar wel schoorvoetend, des te meer omdat de desbetrefffende persoon duidelijk laat blijken , niet te weten waar deze aan begint.

Gaat het om ervaringen waar je gewoon op een gezonde manier je kop bij stoot, dan doe ik ook niet moeilijk. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en geheel ongeschonden komt je toch niet door het leven.
Het is me nog nooit gebleken dat wijsheid toeneemt door veroudering.
Mij zul je niet horen zeggen dat ik (37) per definitie wijzer ben dan een willekeurige 22-jarige. Wel ben ik absoluut wijzer dan ik op mijn 22e was. Ik weet nu dat de wereld niet zwart-wit is, en het heeft mij heel wat jaren (en ervaringen) gekost om wat meer grijstinten te leren onderscheiden.

Ik ben er ook achtergekomen dat ' daar denk je over een paar jaar heel anders over' vaak wel opgaat. Daarom vind ik het ook niet gek dat ik die uitdrukking wel eens lees hier op het forum. Vooral op relatiegebied: tot jeen jaar of 25 maak je een grote ontwikkeling door, en het kan zomaar dat degene met wie je samen bent zich een heel andere kant op ontwikkelt. Dit zie je ook terug in de statistieken: huwelijken die voor het 25e levensjaar zijn gesloten hebben een veel grotere kans om te mislukken dan huwelijken op latere leeftijd.
Dat wist ik niet Schabolleke! Van die huwelijken... Ik vind het wel logisch klinken eigenlijk. Inderdaad maken de meeste mensen grote stappen van hun 15e tot het 25e levensjaar en is de kans groter dat je uit elkaar groeit, of iemand zich ontwikkelt op een manier die niet bij de jouwe aansluit.

Toch vind ik het nogal belerend om te zeggen: daar denk je over een paar jaar heel ander over. Ik denk dat je dan voorbij gaat aan de unieke ontwikkeling van ieder mens. Wanneer je 100 mensen van dezelfde leeftijd naast elkaar zet, dan denken ze ook heel anders over de dingen en kunnen een compleet ander perspectief op het leven hebben.

Afschuiven op leeftijd vind ik weinig relevant.
quote:Schabolleke schreef op 26 september 2011 @ 13:29:

Dit zie je ook terug in de statistieken: huwelijken die voor het 25e levensjaar zijn gesloten hebben een veel grotere kans om te mislukken dan huwelijken op latere leeftijd.Opmerkelijk, aangezien de statistieken ook laten zien dat huwelijken na langdurig samenwonen een veel grotere faalkans hebben dan huweliken zonder eerst samenwonen, en dat tweede huwelijken een nog veel grotere faalkans hebben. Dat lijkt op he oog wat strijdig met he idee dat jonge huweliken een vee grotere faalkans zouden hebben.
Ik vind he ook volstrekt onlogisch trouwens. Mensen die zich ontwikkelen binnen hun relatie kunnen naar elkaar toe groeien. Mensen die zich eerst zelfstandig ontwikkelen en dan in een relate stappen, hebben de kans veel minder.
quote:ritmeester schreef op 26 september 2011 @ 14:02:

Ik vind he ook volstrekt onlogisch trouwens. Mensen die zich ontwikkelen binnen hun relatie kunnen naar elkaar toe groeien. Mensen die zich eerst zelfstandig ontwikkelen en dan in een relate stappen, hebben de kans veel minder.Maar als je jezelf al hebt ontwikkelt dan ken je jezelf beter en ben je dus beter in staat een partner te kiezen die bij jou past.
quote:ritmeester schreef op 26 september 2011 @ 14:02:

Ik vind he ook volstrekt onlogisch trouwens. Mensen die zich ontwikkelen binnen hun relatie kunnen naar elkaar toe groeien. Mensen die zich eerst zelfstandig ontwikkelen en dan in een relate stappen, hebben de kans veel minder.En als je bijvoorbeeld op je 25e in een relatie stapt, dan heb je toch nog genoeg tijd om naar elkaar toe te groeien?
quote:Cateautje schreef op 26 september 2011 @ 12:02:

[...]

Door schade en schande kennis hebben opgedaan.

Dat is niet per definitie zo. Het ligt er maar aan, of die kennis universeel is, of toepasbaar is.

Hoe ouder ik word, hoe minder ik zeker weet, zeker op het gebied van relaties.
Ailien, dat klinkt ook belerend, en daarom zou ik zoiets zelf ook niet snel zeggen. Maar ik denk het vaak wel

Ritmeester, ik kan het bericht niet opzoeken nu (forum mobiel) maar een paar maanden terug stond er een artikeltje over op nu.nl, bron cbs. Ik vind het overigens wel logisch, zoals Ailien ook al zegt: je kiest je partner misschien wat meer weloverwogen, zoals je in veel beslissingen andere afwegingen maakt, op basis van ervaring en veranderende inzichten.
quote:Melpomene schreef op 26 september 2011 @ 14:25:

[...]

Dat is niet per definitie zo. Het ligt er maar aan, of die kennis universeel is, of toepasbaar is.

Hoe ouder ik word, hoe minder ik zeker weet, zeker op het gebied van relaties.Ik had het niet per definitie over relaties. Op dat gebied leren velen van ons het nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven