Overprikkeling door ptss/burn out/hydrocefalie

23-02-2021 12:29 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,

Heb een vraagje over prikkelverwerking als je ptss/burn out hebt.

Het is heerlijk weer en ik merk dat dat ook goed is voor mn humeur, alsof ook in mn hoofd weer wat licht binnenkomt.

Ik geniet van de zon in mn gezicht en de warmte.

Maar t geluid.... geluid van buitenspelende kinderen, mensen die in de tuin werken, maar zelf het geluid van de wind is me eigenlijk te veel...
Herkent iemand dit?
Het zo snel overprikkeld raken? Van geluid alleen al?
lovebird1983 wijzigde dit bericht op 30-06-2021 11:17
49.58% gewijzigd
Lovebird1983 schreef:
24-02-2021 09:24
Dit idd... wat is een basisdagindeling... en hoeveel meer kan ik aan op een goede dag zonder daar de volgende dag of midden op de dag ineens voor te betalen
Ja, precies!
Alle reacties Link kopieren
Lovebird1983 schreef:
24-02-2021 09:22
Ja heb een drain, tot 15 jaar geleden veel gedoe mee gehad. Toen uiteindelijk nieuwe drain gekregen met de boodschap, we kunnen niet checken of hij t doet omdat de ventrikels waarschijnlijk verstart/versteend zijn en niet meer kunnen uitzetten en ze dus niet op een scan kunnen zien of hij t doet.
. Als ik vind dat mn klachten te erg zijn zou ik een nieuwe drain krijgen, maar zit natuurlijk niet op zo'n operatie te wachten. Heb sindsdien ook geen controles meer gehad, was niet nodig...
Nee, snap ik, dat je niet op een operatie zit te wachten 😬. Bij mensen met iih komt er vaak een drain met een regelbare klep in. Maar even je drain laten checken kan geen kwaad denk ik.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
23-02-2021 20:43
Oh, dacht dat ik hier vanmiddag gepost had 🤪.
Ik heb iih, idiopatische intercraniële hypertensie. Lijkt op hydrocefalie qua klachten.

Ik kan sinds ik het heb dus ook slecht tegen prikkels. Werkte als docent, dat gaat niet meer. Als ik gericht ergens naar luister gaat het goed, maar als er dan geluid bijkomt kan ik dat niet hebben. Vanmiddag stond er muziek op en mijn vriend ging op zijn telefoon een filmpje kijken met geluid. Dan is het dus net of mijn trommelvlies overdreven gaat trillen en er in mijn hoofd een pingpongballetje heen en weer stuitert.

Ik kan de kinderen ook niet meer met Lego in de kamer laten spelen, tenzij ik zelf meedoe. Eigenlijk zijn alle geluiden die ik niet zelf maak op sommige dagen teveel.
Ik heb een Noise Cancelling koptelefoon. Dat helpt soms.
Zo herkenbaar! Zo slecht uit te leggen dat het minder erg is als ik zelf het geluid maak... snap ook niet hoe dat werkt...
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
24-02-2021 09:30
Nee, snap ik, dat je niet op een operatie zit te wachten 😬. Bij mensen met iih komt er vaak een drain met een regelbare klep in. Maar even je drain laten checken kan geen kwaad denk ik.
Heb ook een regelbare klep nu. Wie weet maak ik toch weer eens een afspraak
Lovebird1983 schreef:
24-02-2021 09:30
Zo herkenbaar! Zo slecht uit te leggen dat het minder erg is als ik zelf het geluid maak... snap ook niet hoe dat werkt...
Ik denk omdat je er dan zelf controle over hebt.
Elfje* schreef:
24-02-2021 09:37
Ik denk omdat je er dan zelf controle over hebt.
En voorspelbaar.
LīlyRose schreef:
24-02-2021 09:38
En voorspelbaar.
Ja, dat ook.
Alle reacties Link kopieren
Lovebird1983 schreef:
24-02-2021 09:24
Dit idd... wat is een basisdagindeling... en hoeveel meer kan ik aan op een goede dag zonder daar de volgende dag of midden op de dag ineens voor te betalen

Dit is super herkenbaar. Toen ik weer ging re-integreren na mijn therapie werd ik geschept door een auto, dus toen lag ik wéér helemaal in de kreukels maar dan fysiek. In de revalidatie daarvan heb ik gek genoeg heel veel dingen geleerd die me bij mijn cPTSS erg helpen. Zoals het opbouwen van een behapbaar dagritme.

Ik ben alleenstaande moeder en had destijds twee kinderen op de basisschool. De eerste les van het behapbare dagritme is dat het nou eenmaal rommelig is in mijn huis. Punt. Want je moet kiezen waar je energie naartoe gaat. Voor mij persoonlijk had tijd doorbrengen met mijn kinderen, ze laten lachen en ècht geconcentreerd naar hun verhalen kunnen luisteren een hogere prioriteit dan een opgeruimd huis. Als je jezelf iedere keer als je je stoort aan iets in je huis die vraag weer stelt ("Ik kan één van de twee/drie/vier dingen die moeten gebeuren, welke vind ik het belangrijkst?") dan ebt je frustratie (langzaam!!!!!!) weg.

De tweede les was vertragen. Je geeft aan dat je nog midden in je therapie voor PTSS zit. Dat is óók werk. Hard, moeilijk en energievretend werk. Dat doe je omdat je anders de basis mist om echt te kunnen doorpakken zoals je dat graag wil kunnen. Het is de bodem van de taart. Als je nu ook de slagroom er al op wil spuiten wordt het niks. Heb geduld met jezelf en erken en respecteer het werk dat je nu aan het doen bent.

Een dagritme vanuit een therapie/revalidatie situatie start hééééél klein. Met de nadruk op ritme. Iedere dag om tien uur een klusje van twee minuten. Lukt het niet, jammer dan, je bent begonnen het is goed zo. Lukt het wel, hoera! morgen weer. Lukt het en heb je nog energie over? Je bent de koningin van de dag en nu ga je op de bank zitten met je benen omhoog om het te vieren. Want zodra je die 'extra' energie die je hebt snal gaat gebruiken omdat er nog duizend dingen liggen is je ritme weg en is de kans dat je morgen om tien uur niet mee kan doen te groot. Dan moet je opnieuw beginnen endat is zonde. Zodra je 9 van de 10 dagen energie over hebt vergroot je je klusje naar drie minuten of plan je er een klusje bij om drie uur 's middags.

Het is de hel, zeker als je van nature een actief en energiek persoon bent. Maar het is wel hoe je een ritme opbouwt waar je duurzaam plezier van hebt.
Alle reacties Link kopieren
...
lovebird1983 wijzigde dit bericht op 30-06-2021 11:03
99.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ontspanning is echt zoeken en ook per dag verschillend, althans, bij mij. Op sommige dagen kan ik een boek lezen, maar soms ook niet. Gewoon niets doen werkt voor mij niet, dan ga ik piekeren. Buiten wandelen wil wel helpen, maar als ik echt gesloopt ben gaat dat ook niet. Spelletjes doen op mijn tablet, diamond painten, kleuren voor volwassenen, dat soort dingen doe ik dan.

Ik ben van nature ook een actief en energiek persoon dus het is af en toe inderdaad de hel zoals sprankelend zegt, maar inderdaad, een goed fundament leggen is zo belangrijk. Ik ben nu langzaam weer bezig met minimale reïntegratie en dat vind ik nu al spannend, want hoe moet ik nou straks mijn huishouden gaan combineren met mijn werk? Dan schiet ik al bijna in de stress, terwijl ik eerder 36 uur, onregelmatig, werkte en makkelijk alles ernaast deed. Maargoed, dat is niet meer, dus ook daarin zal ik de rust moeten gaan nemen om weer een goede balans te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Lovebird1983 schreef:
24-02-2021 10:20

Maar wat doe je in de tussentijd? Boek lezen lukt soms even, van tv kijken word ik alleen maar prikkelbaarder, en gewoon stilzitten triggert flashbacks lijkt t.

Die ontspanning waar je van kan opladen... die zoek ik nog...

Mijn traumatherapie is vrij lang geleden dus dat is even graven. Ik heb het hele oeuvre van Jennifer Anniston gekeken. Hou ik totáál niet van. Maar als tegenwicht van alle ellende die voorbij kwam in therapie was het fijn om dingen te kijken die standaard goed en rooskleurig afliepen. Alles dat één van je zintuigen opslokt is een ontspannende kanshebber. Ik heb door de jaren heen denk ik wel een miljoen plantjes in potten gezet. Lekker wroeten met mijn handen in de aarde. Oh, en tientriljardduizendmiljoen keer mijn nagels gelakt.

Ik weet niet hoe je er fysiek aan toe bent maar een fijne ontspanner/oplader die bijna voor iedereen werkt is wandelen in de natuur. Geen auto's, geen reclames, weinig andere mensen. En wel beweging en frisse lucht.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik leerde in revalidatie is de dag in drie blokken verdelen (ochtend middag avond) en in elk blok iets actiefs doen en iets ontspannends.

Kinderen klaarmaken voor de dag is al iets heel actiefs, mijn kids gaan zelf naar school, dat scheelt. (Voor mij is douchen soms al al mijn lepels gebruiken -even zoeken op lepeltheorie). Ik ga daarna vaak even lezen, mindfulness oid. Op vaste tijden eten. ‘s middags maak ik een wandelingetje (is wel inspannend maar ook heel ontspannen en doe dan een powernap. Daarna heb ik vaak nog een half uur/ uur tot de kinderen thuis komen. Koken doe ik rond zes uur. Daarna eten en een wasje en ‘s avonds lekker op de bank serie kijken of lezen.
Als de zwembaden weer opengaan dan zwem ik 2x per week een half uurtje ipv wandelen.

Ontspannen activiteiten zijn voor mij:
Lezen, haken, serie kijken, muziek luisteren, beetje op mijn telefoon pielen, wandelen, in bad gaan, mindfulness.

Ik heb hulp via de WMO. Dus de zware huishoudelijke taken worden gedaan. Ik heb ook een robotstofzuiger. Dat scheelt ook. Mijn kinderen vouwen hun eigen was op. Mijn oudste dochter doet haar hele was zelf. De kinderen helpen na het eten mee om alles in huis weer netjes te maken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Lovebird1983 schreef:
24-02-2021 08:39
Het lijkt me gewoon niet goed te lukken om te luisteren naar mezelf in hoeveel ik aankan op een dag.
En dan begint de paniek dat t nooit meer goed komt, dat ik toch eens uit mn bubbel moet en weer zou moeten werken.
Dit is herkenbaar, vooral omdat andere mensen gewoon door lijken te gaan met hun leven en niet altijd snappen hoe je je voelt. "Met die houding wordt het nooit wat," zei een vriend van me op een gegeven moment. Ja tuurlijk joh, ik kies er zelf voor om me zo te voelen (terwijl ik altijd energie voor tien had).

Die vriendschap is gesneuveld en met mij gaat het beter. Ik werk weer, merk dat ik langzaam meer aan kan. Als ik me fysiek of mentaal niet goed voel ben ik blijkbaar grenzen over gegaan en moet ik gas terugnemen. Van mezelf ben ik heel actief en energiek dus dat is frustrerend, maar ik wil nooit meer zo beroerd worden als ik was.

Bottom line: het heeft tijd nodig. Je zult altijd goede en slechte dagen hebben. Gun jezelf rust als je dat nodig hebt. Ik heb zelf met vallen en opstaan geleerd wat voor mij werkt, en dan nog, soms gaat het even niet, en dat is vervelend maar betekent niet dat ik slap of lui ben.
Lovebird1983 schreef:
24-02-2021 10:20


Die ontspanning waar je van kan opladen... die zoek ik nog...
Luisterboeken, Netflix, gewoon bestaan, iets hobby achtigs zonder prestatiedwang, beetje rommelen in de tuin, gewoon de dingen waar jij blij van wordt.
Alle reacties Link kopieren
sprankelend schreef:
23-02-2021 17:01
Maar ik moet altijd gedisciplineerd leven want als ik te moe word/ben, slecht eet of te weinig buiten kom om te bewegen dan word ik kwetsbaarder.

Hier hetzelfde. Neurotisch gedisciplineerd soms, maar de prijs is te hoog.
LīlyRose schreef:
24-02-2021 11:39
Luisterboeken, Netflix, gewoon bestaan, iets hobby achtigs zonder prestatiedwang, beetje rommelen in de tuin, gewoon de dingen waar jij blij van wordt.
Precies dit. In bad gaan hoort er bij mij ook bij.
Elfje* schreef:
24-02-2021 13:58
Precies dit. In bad gaan hoort er bij mij ook bij.
Ik heb geen bad :(
Alle reacties Link kopieren
Ik wel, maar heb de rust er niet voor haha.

Het is gewoon voor jezelf zoeken en proberen wat werkt. En niet elke dag werkt hetzelfde (bij mij althans niet).
LīlyRose schreef:
24-02-2021 14:01
Ik heb geen bad :(
Jammer. Ik vind het heerlijk. Vooral met veel schuim of een bruisbal.

Uggs, dat is zeker zo. Niet elke dag werken dezelfde dingen. De ene dag is een wandeling heel fijn, de andere dag kijk ik liever de hele dag Netflix bijvoorbeeld.
Elfje* schreef:
24-02-2021 20:10
Jammer. Ik vind het heerlijk. Vooral met veel schuim of een bruisbal.
Heerlijk. Vroeger lag ik er uren in, maar in dit huis past alleen een stabad :hihi:
LīlyRose schreef:
24-02-2021 20:12
Heerlijk. Vroeger lag ik er uren in, maar in dit huis past alleen een stabad :hihi:
:biggrin: kom je maar een keer bij mij badderen.
Alle reacties Link kopieren
...
lovebird1983 wijzigde dit bericht op 30-06-2021 11:03
99.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
...
lovebird1983 wijzigde dit bericht op 30-06-2021 11:04
98.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, de angst om terug te vallen herken ik ook. Ik heb echt heel diep gezeten tot aan redelijk vergaande suïcidale gedachten. De angst om zo terug te vallen is echt heel groot, maar dat beperkt me af en toe ook inderdaad. Het helpt ook om dat te bespreken met mijn psycholoog.

Het is heel vervelend als de basis nu niet helemaal ideaal is, maar als aan die basis niets te veranderen is, wat bij jou denk ik het geval is, moet je kijken naar andere zaken die jou dan zouden kunnen helpen. Misschien een hulp in de huishouding? Boodschappen laten thuisbezorgen? Een dag in de week een oppas voor de kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Als er iets meer ruimte is, vergeet dan niet om ook energie te kweken ipv alleen rust te nemen. Geef prioriteit aan iets waar je blij van wordt, waar je vlammetje van aan gaat. Het is zonde om het kleine beetje energie te steken in ‘moetjes’, omdat je daar niet méér energie van krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven