Overspannen en weet het niet meer

22-10-2025 07:24 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel zegt het al… ik ben overspannen…

Al langere tijd sta ik onder grote stress,

Meerdere familieleden die heel dichtbij staan ernstig ziek, mijn (bijna volwassen) zoon heeft medische en psychische problemen waardoor mijn partner en ik voortdurend voor hem aan het zorgen zijn en voor hem moeten denken.

Mijn moeder krijgt binnenkort een risicovolle operatie (ze heeft zelfs een euthanasie plan gemaakt)
Al langere tijd zijn er spanningen op het werk. Zelf heb ik ptss en krijg schematherapie en emdr maar dit staat even on hold omdat ik vooral mijn best moet doen om overeind te blijven staan om de dag door te komen.
Daarnaast heb ik ocd die momenteel alleen maar toe neemt (alsof alles wat ik de afgelopen jaren therapie heb geleerd weer vervaagt)

Ik slik al enige tijd alprozalam tegen chronische hyperventilatie en dit werkt momenteel niet meer. De hyperventilatie en paniekaanvallen komen er gewoon doorheen, terwijl ik het afgelopen jaar geen paniekaanvallen meer had, nu weer dagelijks.

Ik ben op, zo ontzettend moe, alle spieren in mijn lijf doen pijn. Vannacht heb ik een uur wakker gelegen, zo ontzettend moe maar dan toch niet kunnen slapen door hyperventilatie en druk op de borst.

Mijn huisarts zegt meld je een paar weken ziek, hij wil me niets anders voorschrijven zodat ik de dag goed door kan komen en kan blijven functioneren. Mijn psycholoog zegt normaal ben ik niet van het advies geven om ziek te melden, maar in jouw geval zou ik het begrijpen.

Maar ik durf niet, ik wil het zo graag goed doen, bewijzen dat het goed gaat, dat ik het onder controle heb. Ik hoop dat als ik gewoon door ga ik het weer onder controle krijg.
Ik voel me een aansteller en ben bang voor de reactie van mijn leidinggevende.
Ziekmelden gaat niet zomaar en we hebben een strenge bedrijfsarts. Bovendien heb ik het gevoel dat ik me moet bewijzen naar mijn werk toe.

Ik ben zo moe en radeloos hoe ik uit deze situatie moet komen.
Dit houd je niet vol op deze manier. Blijven functioneren op medicatie is puur uitstellen.

Kies voor jezelf, ik weet hoe moeilijk de keuze is. Maar het is wel de juiste

:hug:
Decrypting life one day at the time
Dit ga je niet volhouden, meld je vandaag nog ziek! Dit zijn waarschuwingssignalen van je lijf.
Ik ben zo bang voor de reactie van mijn leidinggevende, en de strenge bedrijfsarts….ik heb het gevoel mij te moeten bewijzen. Maar weet inmiddels ook niet meer hoe ik de dag moet doorkomen, op overlevingsstand ja. Het liefst zou ik een week in bed blijven liggen maar ik heb zoveel ballen hoog te houden. Ik was aan het twijfelen over een preventief gesprek bij de bedrijfsarts, maar zelfs dat durf ik niet aan te kaarten. Op mijn werk heerst een hoge werkdruk en er zijn al wat langdurige zieke en ik weet hoe daar over gedacht wordt…
Je hoeft toch geen reden van je ziekte op te geven? Ziekmelden, aangeven dat je niet verwacht deze week hersteld te zijn. En eerst maar een paar dagen helemaal niks doen. En dan ook niet die dagen gaan gebruiken om voor anderen te zorgen, je hoeft ook niet voor jezelf te zorgen als dat je ineens gaat sporten of supergezond eten of zo. Gewoon een paar dagen niks.
Waarom raakt het je zo wat andere mensen van je denken? Zij leven jouw leven toch niet? En wat een nare werkcultuur lijkt het op je werk, als je leven in rustiger vaarwater zit zou je er eens stevig over na moeten denken of je daar wel wilt blijven en waarom dan.
Heel cru, je wilt laten zien dat je het wel kunt, maar je bent overspannen, dus het gaat niet. De zorgprofessionals zeggen dat je je ziek moet melden. Blijf je ook doorlopen met een gebroken been? Laat je een ander doorlopen met een gebroken been? Wat dat is wat je doet. Je mankeert wat, maar blijft liever doorlopen dan dat je er iets aan doet. Want de mening van een anders is veel belangrijker dan jouw eigen gezondheid...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik denk persoonlijk dat je huisarts groot gelijk heeft dat hij/zij je niets wil voorschrijven om toch je dagen maar door te komen. Jouw dagen ZIJN namelijk niet door te komen. Hier ga je aan kapot, en je hoofd is heel druk bezig je dat duidelijk te maken.

Neem je klachten alsjeblieft serieus en meld je ziek. Nu ben je nog overspannen, maar als je zo doorgaat kom je in een flinke burnout terecht.

Je zult inderdaad wel even flink wat angst ervaren als je je ziekmeldt, maar die angst voel je nu toch al en dan is het maar voorbij.
Ach vrouw, dit gaat toch niet meer! Mensen storten echt om minder in hoor, juist mensen die maar door en door gaan raken opgebrand. Een zoon die constant zorg nodig heeft, je zwaar zieke moeder, jouw eigen problematiek.

De laatste zin van Griebus vind ik wel een oogopener, je voelt je nu constant angstig want je durft je niet ziek te melden terwijl alles schreeuwt dat het enige dat je nodig hebt rust is!
Als je door de zure appel bent kun je juist die angst loslaten. Het gaat niet meer, je bent opperdepop.
.
En TO, hoe eerder voor jezelf gaat zorgen, hoe sneller je beter bent. ;-)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Zet even je verstand op nul en meld je ziek. De angst voor ziekmelding is gewoon onderdeel van je overspannenheid: je kunt niet meer helder denken, alles is teveel en je ziet overal beren op de weg. Luister nu vooral níet naar jezelf en gun je lichaam en geest RUST. Je kunt het! Sterkte!
TO, je mag nee MOET nu echt even aan jezelf gaan denken hoor.

Meld je ziek, vandaag nog!

Ze hebben er niks aan als je straks volledig instort en op de PAAZ eindigt en het nog langer duurt voordat je hersteld.
Ik ben het met mijn voorgangers eens, meldt je ziek.
Hoeft verder geen tekst en uitleg te geven.

Ik heb je een berichtje gestuurd
Je straffende ouder modus zit dus in te hakken op jouw kwetsbare kind modus. Wat zou je vanuit gezonde volwassene kunnen doen? (Hint: je psycholoog heeft hier die rol al vervult).
Meld je alsjeblieft ziek, ik heb mij al voor minder ziek gemeld en zat er voor mijn gevoel al helemaal mentaal doorheen. Zeker als je Emdr en schematherapie nodig hebt.

Ziekmelden en langdurig ziek zijn is niet leuk, en gesprekken met werk en bedrijfsarts kunnen ook veel stress geven, maar zo door gaan is helemaal niks… je klachten gaan denk ik alleen maar erger worden.

Edit: inderdaad straks eindig je nog op de PAAZ.
jemoederheethenk6 wijzigde dit bericht op 22-10-2025 10:28
6.23% gewijzigd
Het ergste wat (naast dingen rond je naasten en je gezondheid) kan gebeuren, is dat je ontslagen wordt.

Maar dat mag helemaal niet zo maar als jij ziek bent. En als het daarna gebeurt, met als onofficiele reden dat je ziek was, dan wil je daar toch niet werken.

Denk maar even eerst aan jezelf. Dat doet je werkgever uiteindelijk ook.
:hug:
Doen, TO.
Allereerst :hug:

Dit ga je echt niet volhouden. Dit gaat van kwaad tot erger. Niemand heeft er iets aan als je binnenkort letterlijk omvalt.

Het is cliché en makkelijk gezegd (ik herken mezelf deels in jouw verhaal), maar als je niet goed voor jezelf zorgt, kun je ook niet voor anderen zorgen.

Meld je alsjeblieft ziek en hou er rekening mee dat je niet binnen paar weken weer (volledig) aan de slag bent. Het zij zo. First things first.

Sterkte!
Lieve lieve TO,

Ziekmelden is nu echt de enige juiste weg om weer wat op te laden.
De enige juist keuze is voor jezelf kiezen!

:hug: :hug: :hug: :hug:
De enige die op jouw rem kan trappen, ben je zelf. Als je blijft willen voldoen aan de wensen van anderen, ga je volledig doordraaien. Je bent al een heel eind op weg. Je lijf zegt ho, luister daar naar. Meld je ziek, trap op de rem, zorg voor jezelf.

Niet makkelijk, wel nodig :hug:
Je schrijft dat je overspannen bent. Hoeveel mensen ken jij die overspannen zijn en desondanks aan het werk zijn? Het hele punt van overspannen zijn is toch dat dat dus niet meer gaat? Je bent op en je lijf geeft dat ook aan. Je slaapt niet, hebt last van hyperventilatie en paniekaanvallen. Allemaal signalen dat je je lijf totaal overvraagt. Meld je ziek, want je bent ziek.
De angst om je ziek te melden en de drang om te bewijzen dat je het aankan, zijn typische kenmerken van overspannenheid. Maar ziekmelden is hier niet hetzelfde als opgeven. Het is juist voorkomen dat je straks volledig instort en veel langer uitvalt.

Je lichaam is al aan het laten zien dat het niet meer gaat: paniekaanvallen, hyperventilatie, slapeloosheid, pijn. Dat zowel je huisarts als je psycholoog adviseren om je ziek te melden, is een heel belangrijk signaal om serieus te nemen.
Met mijn voorgangers eens, en met je huisarts eens. Ziekmelden is de enige optie die je hebt.

En wat betreft die bedrijfsarts, is het mogelijk dat je dat je iemand meeneemt daar naar toe? Is het online, dan zorg je dat er iemand bij is, liefst een gebekt iemand.

Mijn ervaring is dat bullebakken ineens anders doen als er iemand bij is.
En dat ze soms heel anders reageren dan jij denkt, als ze zien hoe diep jij zit. En dan meedenkend zijn en je soms tegen kunnen houden als je wel aan het werk wil. Hangt natuurlijk af van de oorzaken.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Alsjeblieft. Meld je ziek.
Je lichaam is zo duidelijk tegen je aan t schreeuwen dat het moet stoppen.

Begin met het pleasen van jezelf, ipv alle anderen.

<3
Hoe oud ben je? Enkele zaken die je noemt kunnen ook symptomen zijn van de perimenopauze. Hyperventilatie, paniek, spierpijn, gewrichtspijn (heb je misschien ook wel) zijn allemaal klachten die hierbij passen.
Dus naast de ellende die je voor je kiezen krijgt, ben je wellicht fysiek ook niet in orde. Ziek dus. En je ziekmelden.

Neem de tijd om tot rust te komen, dat heb je nu nodig.

Misschien nog een tip: wat zou je tegen een vriendin zeggen die met dit verhaal bij jou kwam? Geef dat advies aan jezelf!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven