Paniek door de herbelevingen - deel V

11-04-2017 19:31 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Ondertussen zijn we alweer toe aan deel 5, wat betekent dat er meer dan 12.000 berichtjes geschreven zijn :cheer2:

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!

We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al meeschrijft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor dit nieuwe topic, voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is. Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 29-08-2017 22:41
51.76% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Sta ik bekend om omsmoezen?

Ik noem het zelf toch iets anders.
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_338941 wijzigde dit bericht op 16-04-2017 20:09
Reden: Veiligheid
% gewijzigd
Oooooh Snow, ik kan toch moelijk zeggen dat ik alle beren op de weg afknal met de Snow omdraaimethode



Dus ja! Smoezen, smoes ik om a la Snow
Omsnowen.
quote:SF_ schreef op 13 april 2017 @ 15:41:

Omsnowen. Prachtig
Alle reacties Link kopieren
Krijg het er aangenaam warm van
Ik ben benieuwd welk resultaat jullie uit deze test krijgen: https://www.16personalities.com (wel Engels)
Ik heb hem gedaan, maar haast, dus heb de uitslag opgeslagen en deel m morgen met je
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem gedaan: Defender (en als ik het lees is het ook echt behoorlijk treffend).
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Defender.



Moet nu andere dingen doen. Tot later!
Alle reacties Link kopieren
Ola onveilig
anoniem_338941 wijzigde dit bericht op 16-04-2017 20:09
Reden: Omdat ik hier niet thuis hoor
% gewijzigd
Leuk dat jullie de test hebben gedaan! Bij mij komt er Virtuoso uit.



@Stronggirl, wat fijn dat je nu een beetje weet wat je te wachten staat en dat je kunt beginnen met EMDR.
Alle reacties Link kopieren
Ja volgende week kon niet omdat ik echt mega druk heb en ik eigenlijk maar 1x kon.

Dus nu is spannend....



Ik vind ook best eng en grote stap....

Iemand misschien ervaring of tips

Want zit nu met knoop in me maag!!
@Snow, defender. Straks even lezen wat het precies inhoudt....



@Pruttel, als Snow aan jouw kant staat, krijgt mijn 'Wat?!? Pizza??? Korsten nog wel?!? Ben je helemaal besodemieterd?!?-kant' geen kans. Daar verzint ze vast wel iets op, een hongerweek vooraf laten gaan aan de HutjeopdeHei-dag. Maar dat geeft niet, de rest van Sofie is 'in' en gaat mee



@Knuff, mooie inzichten, knappe keuzes.



@Selune, het klinkt zo moeilijk, de opdracht om wat beter voor jezelf te zorgen, als je kinderen hebt waarvoor je alles wilt doen. Ik hoop dat het een goed gegaan is vanavond. Ben de komende dagen een beetje heel erg lief voor jezelf, echt, dat heb je nodig.



@Stronggirl, fijn dat je het ziet zitten om te starten met de EMDR en te lezen dat je er helemaal voor gaat!
Alle reacties Link kopieren
Defender -we are not born just for ourselves

Tsja..

Moest wel lachen om het omsnowen



Heb een beetje op m'n kop gekregen van m'n lg

Wel op een hele lieve manier

Ik was zoooo moe vandaag

Ze zei: Knuffel, ik vind het prima dat je zo je betrokkenheid toont richting je werk

Maar ga eens nadenken wat jou bepaalde activiteiten opleveren, ze zei: wat haal jij daar uit?

Ik zei: alleen maar vermoeidheid en uitputting

Ja zei ze en je hoeft daar nu geen keuzes in te maken, maar ik wil dat je gaat nadenken over welke activiteiten je wel doet en welke niet, en dat je zelf beslist wat je wel en niet op je neemt. Ik wil dat je daarin beter op jezelf gaat passen. Ik wil geen antwoord hierop, denk er maar over na, het is aan jou wat je ermee doet.



Oh.. dusss... pfff... lief

Niet zo gek dat ik totaal uitgeput nu uit m'n werk kom

Ik ben nog steeds zoooo moe

Heb medicatie genomen en ga vanavond alleen maar op de bank liggen

Voel me enorm zwak, maar dat is dan maar even zo

Ik kan m'n ene voet niet meer voor de andere zetten

Dus m'n lichaam is duidelijk genoeg....



Mijn hoofd helaas ook, het maakt overuren en de gedachten graaien gierig om zich heen in de hoop ergens houvast te vinden..



Morgen heb ik een afspraak met nieuwe peut en dat is zeer lastig, omdat ik haar daarna vier weken niet zie. Ik denk echt: waarom zou ik morgen energie in iets steken wat daarna weg is...? Na het uurtje praten is ze vier weken weg.. onbeschikbaar wilde ik zeggen, maar dat is niet waar doordat ik haar mag mailen en appen

Maar het voelt zo naar, alsof ze echt weggaat... Ik heb haar dan morgen ook niks te zeggen..

En tegelijk heel veel, juist omdat het de laatste keer is voor de vakantie moet ik er alles uithalen wat er in zit... maar het is zo'n strijd in m'n hoofd

Eigenlijk wil ik boos zijn op haar, maar tegelijk heb ik daar geen redenen voor (en gun ik haar een fijne vakantie)





Nu zo overprikkeld dat niks meer lukt, zelfs de bewegingen van vriend doen me pijn dus zal noodgedwongen ergens even moeten zitten waar het prikkelarm is

Ik voel me zo'n stom persoon....

Vriend zegt dat het verdrietig voor me is, maar het voelt zo vreselijk stom

Ik wil dat m'n hoofd normaal gaat doen

En alles weer aankan

Dit is zo ellendig
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
quote:Stronggirl1987 schreef op 13 april 2017 @ 19:24:

[...]

Ik vind ook best eng en grote stap....

Iemand misschien ervaring of tips

Want zit nu met knoop in me maag!!

Waar wil je precies tips voor?

Ik heb ervaring met EMDR, voor mij hielp het om het 'gewoon' te ondergaan. Ik vond het iedere keer doodeng, echt doodeng. Het hielp mij wel om deze angst vooraf te bespreken met mijn therapeut. Ze hield daar rekening mee en dat vond ik fijn.
@Knuffelbeertjes, dit is waar ik het al eerder over had. Als jij verandert, vinden mensen om je heen dat meestal niet zo leuk. Het was juist handig hoe je was, hoe je altijd ja en amen zei, hoe ze jou konden gebruiken hoe ze wilden. Nu jij verandert en dat volhoudt (echt heel knap van je!), gaan sommige mensen nog harder trekken en duwen, in de hoop je tóch weer terug te krijgen in het oude gedrag, dat zo fijn voor hen was (en niet voor jou).



In het begin is nieuw gedrag spannend en denken mensen in de omgeving dat het wel overwaait. Hoe langer het duurt, hoe meer tegenstand je gaat krijgen van mensen die niet mee willen gaan. Ik vind het al heel fijn voor jou dat de meeste mensen in jouw omgeving dus wél meegaan met de nieuwe Knuffelbeertjes. En niet alleen meegaan, maar je ook steunen en aanmoedigen en het nieuwe gedrag juist erg fijn vinden!



Maar je stiefmoeder zit niet in de groep cheerleaders. Ik denk dat dat ook komt omdat ze nogal afhankelijk van je was. Om naar de winkel te gaan, kleding uit te zoeken, bij allerlei activiteiten rekende ze erop dat jij haar ging brengen, halen, begeleiden. En dat is nu ineens weg. Dus het is gewoon ook een heel grote verandering voor haar.



Maar die verandering is niet jouw verantwoordelijkheid. Het betekent niet dat jij nu maar weer naar haar pijpen moet dansen. Het maakt haar ook niet zielig en het maakt jou geen slechte dochter als je nu voor jezelf kiest. Voor jezelf kiezen betekent eigenlijk dat je voor beter worden kiest, en als je daar goed over nadenkt, zul je toch instemmen met het idee dat iedereen die werkelijk het beste met jou voor heeft, wil dat jij beter wordt. De conclusie is dan dat je stiefmoeder (op dit moment) niet het beste met je voor heeft.

Alle reacties Link kopieren




Van korsten- etende BB. Ik ben overigens nog gekker op koude pizza als ontbijt dus ik pleit voor een hei 2-daagse.



Hier erg weinig energie. Moet echt heel veel doen (van administratie, btw aangifte, nieuwe opdracht doen, certificeringstraject verder oppakken) maar er komt weinig uit. Kijk vooral veel tv. Het zal wel overgaan.



Hier ook bijgelezen en vast van plan om weer positief bij te dragen als ik uitgecocooned ben.



Ik kende vroeger een gezin die gebruikte die term heel vaak om aan te geven dat ze even op zichzelf waren. Misschien een tip voor iedereen die geen zin heeft in sociaal gedoe: ik cocoon nu even. Ik vind het wel een mooie....
Lieve Knuff, het is ook ellendig en verdrietig. Goed dat je probeert om je rust te pakken, ook al stellen niet alle gedachten dit op prijs.

Wat betreft je (stief)ouders: soms hoef je ook niet direct te reageren op een berichtje. Goed dat je stiefmoeder al heeft ontdekt dat ze je keuze zal moeten respecteren, als ze nog een vorm van contact over wil houden. Ze mag je missen, dat is prima. Misschien mist ze iets wat ze nooit meer terugkrijgt (de perfecte stiefdochter) maar misschien ook niet. Je hoeft dit niet in te vullen, jij en zij gaan dit vanzelf wel ontdekken.



Goed van je lg dat ze je teruggeeft dat je keuzes zult moeten maken in je werk. Dat is lief voor jou en hartstikke belangrijk. Doordat ze dit nu heeft gezegd, wordt het misschien iets makkelijker voor dwingende gedachten om te accepteren dat je ook in je werk de keuze maakt om een aantal dingen (nog) niet te doen. Op je werk speelt hetzelfde als in de rest van je leven Knuff: hoe beter je nu voor jezelf zorgt en keuzes maakt, hoe sneller je gestabiliseerd bent.



quote:SF_ schreef op 13 april 2017 @ 20:52:

[...]

Maar je stiefmoeder zit niet in de groep cheerleaders.

[...]

Mooi gezegd Snow.

En Knuff: wij wel, komt ie, ik geloof namens iedereen hier:

Alle reacties Link kopieren
@sofie

Wat heb jij een groot hart!
Alle reacties Link kopieren
ik was mediator in de test.



Weet nog niet wat ik er van vind, in een hokje en dan ook nog dit hokje. Er stond in de beschrijving dat mijn type niet zo van regels en kaders houdt. Misschien zit er dus wel wat in.
Alle reacties Link kopieren
Onveilig
anoniem_338941 wijzigde dit bericht op 16-04-2017 20:10
Reden: .
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@sf defender



Ik zie een overeenkomst haha
Alle reacties Link kopieren
Heel vaak defender wat ik zo lees...



Ik ben zo moe, zo enorm uitgeput. De hele week al stapelt slecht nieuws zich op en ik kan niet meer. Ik kwam vanavond niet eens meer uit m'n woorden, zo wazig van alles, angst, verdriet, pijn, vermoeidheid.
Forever is a hell of a long time

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven