Paniek door de herbelevingen - deel V

11-04-2017 19:31 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Ondertussen zijn we alweer toe aan deel 5, wat betekent dat er meer dan 12.000 berichtjes geschreven zijn :cheer2:

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!

We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al meeschrijft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor dit nieuwe topic, voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is. Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 29-08-2017 22:41
51.76% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is het eigenlijk. Het leven tussen hoop en vrees, dat niets weten, dat vage gedoe; dat is zo ondraaglijk. Zoals ik het nu ervaar. Net geprobeerd om hem te bellen, maar er wordt gewoonweg niet opgenomen. En dochter heeft niet gereageerd op het berichtje wat ik haar gisteren nog gestuurd heb.

Heb ik recht om te weten waar ik aan toe ben? Recht voor z'n raap zoals jij zegt Pruttel, dat is wel zo duidelijk. Laat dochter dan maar zeggen dat ze me niet wil. Dan weet ik waar ik aan toe ben. Nu zit ik mezelf gek te maken. Dat ze leuk met zijn drietjes overal heen gaan bijvoorbeeld. Dat deed ZH tenslotte ook met zoon, toen ze net in NL waren. Bijvoorbeeld toen ze eerder naar - toen nog - beste vriendin (diegene die zonder redenen afgehaakt is, ik weet nog steeds niet waarom) gingen dan naar mij, en hij er niets van snapte dat ik daarom boos was. Hij is gezien in onze eerdere woonplaats voor het huis waar we toen woonden, waar dochter geboren is, door een vroegere buurvrouw die mij meteen mailde en vroeg of mijn ex misschien weer in NL was. Dus het is nog eens niet denkbeeldig ook.

Ik maak me helemaal gek in mijn hoofd en ik weet niet hoe het te stoppen. Het is zoiets ergs als mensen zich gewoonweg afsluiten voor contact, als contact gewoonweg niet mogelijk is. Tenminste, ik vind het zo erg en ik kan er niet tegen. Zoals mijn familie ook doet bijvoorbeeld. Zus die ik laatst tegenkwam na jaren, goed gesprek gehad denk je dan, maar daarna is er ook weer geen gevolg. Hoe kan ik het NIET op mezelf betrekken allemaal? Als deze mensen allemaal zo omgaan met mij, waar ligt dat dan allemaal aan? Ben ik zo onverdraaglijk voor ze, confronteer ik ze alleen al door mijn aanwezigheid met dingen die ze zelf niet willen weten, of wat is dat? Ik snap er werkelijk niets van. En psych gaf niet eens een reden, pas in tweede instantie toen ik terugkwam op wat ze vorige week zelf al noemde als mogelijke reden dat ze morgen niet op tijd aanwezig zou kunnen zijn. Waarom moet ik altijd alle moeite doen?? Waarom de ander nooit? Als ik niets doe, gebeurt er niets.

Een aantal brokken eigenwaarde en zelfvertrouwen zouden nu zeeeeer welkom zijn, Pruttel.
Ik wou dat dat kon. Dan zou ik hier gewoon relaxt een filmpje aan het kijken zijn zonder ook maar ergens aan te denken.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Twee keer hoeft nou ook weer niet.
elmervrouw wijzigde dit bericht op 28-05-2017 21:35
97.42% gewijzigd
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ach lieverd toch. :hug:

Onderdeel van de manipulatie en een hele nare manier om ervoor te zorgen dat jij ging denken dat het gebeurde jouw schuld is.

Lieverd, ik denk nu NIET anders over jou. Geen millibeetje anders. De dader kon ik al niet slechter over denken, moordneigingen krijg ik ervan. Ook omdat jij door deze gemene streken aan jezelf blijft twijfelen. Heel uitgekookt om het zo te doen.
anoniem_27346 wijzigde dit bericht op 28-05-2017 21:36
1.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je niet walgelijk, Selune. Ik weet niet goed wat ik moet zeggen, want wat je schrijft is intens verdrietig. De dader was wreed, walgelijk en slecht, maar jij niet. En slechte dingen meegemaakt hebben, maakt je geen slechte ouder. Ik denk dus niet dat je kinderen weggehaald kunnen worden omdat jij verschrikkelijke dingen hebt meegemaakt.

Als ik vanuit mezelf praat, vind ik het heel erg om te horen wat je hebt meegemaakt maar wel fijn dat je het nu durft te vertellen. Want anders loop je er mee rond, en dan moet je hoofd en gevoel wel zo ongeveer uit elkaar ploffen. Als ik je in het echte leven zou kennen, zou ik je zeggen dat je altijd tegen mij mag praten, maar dat ik er niet zelf rechtstreeks naar zal vragen. Omdat ik bang zou zijn om door mijn vraag ineens weer een beerput voor je open te trekken. Dat zou ik niet willen, maar je zou altijd, altijd tegen mij mogen praten. En ik zou ook proberen om momenten te creëren waarop dat kan.

Waarom ze niet op je verhaal en berichtjes reageren, weet ik niet. Ik weet ook niet zo goed wat je nu moet doen. Vragen, door proberen te gaan alsof er niets gebeurd is en het gewoon weer over hun leven en koetjes en kalfjes hebben, of het laten rusten. Kent je man ze? Heeft hij een idee waarom ze niets van zich laten horen, of heb je hem er niet mee willen belasten?
Lieve Elmervrouw. Nu stoppen met bellen en contact zoeken met hen.

In NL zijn de telefoonverbindingen prima en betrouwbaar. Ook kan iemand zien dat je gebeld en geappt hebt. Vaker dan één keer is niet nodig.

Het is een vorm van passieve agressie dat die ZH nu niet reageert. Is ook een vorm van macht, je telefoon niet opnemen en een ander zich rot laten voelen.

Van je dochter durf ik niet te zeggen waarom ze niet reageert. Ik geloof niet dat zij uit zichzelf zo is. En ook niet dat ze slecht is. Maar ze is wel jaren en jaren gemanipuleerd. En je weet zelf helaas wat dat met je gedachten kan doen. Dat ze nu niet reageert daar kan ik geen invulling aangeven wat ze daarmee bedoeld. Wat heb je haar gestuurd? Een vraag? Misschien kun je haar beter een opdracht sturen. Dat als ze jou wil zien, dat dat kan en dat jij dat graag zou willen, maar dat zij dat dan moet laten weten.

Dan leg je het namelijk bij haar neer. En het is niet erg om je kwetsbaar op te stellen in de zin van dat je haar laat weten dat je haar wil zien. Want 1: het is zo. 2: met haar heb je geen machtsstrijd zoals met ZH dus het is niet zwak om kwetsbaarheid te laten zien.

En dan ligt het bij haar. Dan laat je het los, maar niet zonder duidelijk geweest te zijn. Hoor je niks, dan weet je helaas ook genoeg.... voor nu dan. Want uiteraard leven jullie allebei nog heel lang en ik geloof dat er ergens een punt komt dat er bij haar kwartjes gaan vallen. Maar misschien is het nu het moment niet.
Alle reacties Link kopieren
Selune, ik lees nu je post die je schreef terwijl ik mijn bericht aan het schrijven was, en het breekt mijn hart gewoonweg. Onbegrijpelijk inderdaad, en rot, dat het contact dan ineens weg lijkt te zijn, of is. Ik snap heel goed hoe dat voelt, ik zit er zelf ook mee te worstelen.
Voor mij maakt alles wat je vertelt hier helemaal niets uit in hoe ik over je denk. :hug:
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Het is man's zus, dus haar kent ie wel. Mijn vriendinnen niet zo. Het over hun leven en koetjes en kalfjes hebben lukt niet, omdat ze gewoon geen contact meer aangaan. Man merkt het niet, die kan maandenlang geen contact met z'n zus hebben. Hij vind het geloof ik wel fijn dat ze niets van zich laat horen, hij vond mijn contact met haar maar lastig.

Dank jullie voor het lezen en de lieve reacties. Het verdriet en de paniek hierover is zo groot vandaag.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat de paniek, het verdriet en de onrust zo wat gaan liggen, Selune en EV. :hug:

Pruttel, dank voor je woorden over de supermarkt. Nu voel ik me ietsje minder gestoord :)

Ik ga nu offline. Niet denken dat ik jullie niet meer wil lezen ofzo, want dat wil ik wel. Alleen gaat de wekker morgenochtend vroeg zo ongeveer midden in de nacht. Dan een lange dag, maar hopelijk morgenavond of anders dinsdag(avond) lees ik weer bij.

Veel succes en sterkte met de nieuwe week, allemaal :hug:
Lieve Selune, logisch dat je ermee worstelt. Dan pel je een schilletje van je lagen en dan krijg je dit.... zou ik ook door geraakt zijn. En ik zou dan wel de confrontatie aangaan en vragen: ik heb het idee dat je mij ontwijkt sinds ik je iets verteld heb, is dat zo?

Maar ik begrijp dat je het niet kunt. Uit angst. En omdat iemand verliezen nu, nog een klap bovenop de ellende is. Het is zelfbescherming dat je nu de confrontatie niet opzoekt. En ik weet niet welke van de twee beter is. Dus dan moet het maar zoals het gaat. Omdat het nou eenmaal niet gaat zoals het moet.

Ik wil nog een keer zeggen dat jij niet slecht bent. Echt niet. De dader is gewoon een verrekt doortrapt in en inslecht creatuur. Niet eens menselijk in mijn ogen. Monsterlijk en gemeen.

Jij niet. Jij bent niet slecht en niet vies. Ook niet walgelijk. Als ik naast je zat deed ik nu echt mijn armen om je geen om je je heel even veilig te laten voelen. Verdorie dat gun ik je toch zo. Veiligheid en warmte. :hug:
Zet hem op Tobbie! Ik zal morgen aan je denken als ik weet eens een black out krijg in de supermarkt. Dan zal het er helemaal vreemd uitzien, die vrouw die niet alleen zomaar stil staat.... Maar die ook nog en debiele grijns op dr smoel heeft! Nou en! Doe ik niemand kwaad mee.
Alle reacties Link kopieren
Zo lief wat je schrijft, Pruttel.
Ik schreef net een bericht en het is verdwenen in cyberspace. Wat ik aan dochter schreef was een uitnodiging om verder te praten over andere dingen dan alleen over het weer, en dat ik niet begrijp waarom ons contact een tijdje geleden stopte.

Tobbie, dat in de supermarkt doe ik zo vaak. Omdat ik niet weet wat te kiezen. Vandaag bijvoorbeeld. Ik wilde ijsjes meenemen voor in mijn vriezer. En dan sta ik daar voor dat ding, en kan niet kiezen. En sta maar wat te staren. Loop door, loop weer terug. Sta weer te staren. En dat kan ik ook bij andere artikelen hebben. Als ik geen briefje meeneem ben ik totaal van slag, want dan weet ik gewoon niet wat ik wil. Een briefje is mijn houvast. Ik heb trouwens niet het idee dat andere mensen daar op letten, als iemand stil staat. Iedereen is volgens mij gewoon met eigen boodschappen bezig en let niet op anderen.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Pruttel ik vind je al een held dat je alleen maar stilstaat in de supermarkt. Ik ga niet eens beginnen over hoe vaak ik al voordat ik echt binnen ben weer wegga. En dat is pas ontzettend stom, het is een buurtsuper, iedereen kent elkaar. Ik weet dat het heel grappig gevonden wordt (ja echt, het is me al meer dan eens verteld, dat erom gelachen wordt) en ik schaam me er vreselijk voor, maar vaak lukt het me gewoon niet. Af en toe doe ik met mijn lieve vriendin boodschappen, dan sta ik ook weleens stil en dan schaam ik me ook. Je bent in elk geval echt de enige niet :hug:

Tobbert succes morgen. En dank je wel dat je het erbij schrijft,dat is heel lief en fijn :hug:
Forever is a hell of a long time
Bij mij werden het limoen ijsjes! Heerlijk. En perenijsjes voor mijn geliefde. En ik heb getreuzeld als een draak, want de airco in de appje was heerlijk.

Wat je aan je dochter hebt gestuurd is voldoende. Het ligt bij haar nu. Als ze het nu nog niet kan of wil is dat prima. Het zou netter zijn als ze dat zou zeggen, maar dat is gewoon moeilijk. En ze heeft een slecht voorbeeld qua communicatie (zh). Dus accepteer voor nu maar dat dit niet het moment is. Uitstel is geen afstel.
Selune, mensen die daarom lachen hebben geen humor of nog nooit een echte grap gehoord.

Hier door de stad loopt een vrouwtje die altijd naar de grond kijkt en soms schrikt en dan een sprongetje maakt. Mensen lachen daar inderdaad om. Ik niet, ik weet dat ze stemmen hoort en denkt dat ze achtervolgd word. Voor haar is dat levenecht. Ik vind dat zo rot. En degene die daar om lacht als ik het zie, kan echt een opvoedkundige uitbrander van me krijgen.

Lachen om de ellende van een ander. Dat is zo onaantrekkelijk en minderwaardig. Bah.

Verdorie. Waarom kan ik die plukjes zelfvertrouwen nou niet digitaal verzenden via PB of zo!
Alle reacties Link kopieren
Plukjes zelfvertrouwen; grappig beeld.
Dan denk ik aan wolkjes in een blauwe lucht. Of sneeuwvlokjes (ja, met dit weer! haha) die zachtjes op me zouden neerdalen en me langzaamaan wit zouden maken. Wit maar niet koud. Juist iets van hartverwarmend of zo. Ja kon dat maar!

Ik vind het ook stom dat mensen daarom lachen, Selune.
Ze zouden gewoon eens vijf minuten in jouw schoenen moeten gaan staan. Dan zouden ze wel anders piepen.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Dat is precies wat ik me ook altijd bedenk Elmervrouw, maar dan andersom. Ik zou met niemand willen ruilen. Met echt helemaal niemand.

Vaak hoor ik mensen naar doen. Over dat vrouwtje in de stad, de zwerver die er loopt. Vluchtelingen... noem maar op en dan stel ik ze die vraag. Of ze er al eens aan gedacht hebben hoe het zou zijn om die persoon te zijn.

Het lijkt wel alsof er in de evolutie een stuk inlevingsvermogen weg is geëvolueerd. En dat is nou niet bepaald een verbetering aan onze soort.

Mijn plukjes zelfverzekerdheid zijn inderdaad wolk-achtig maar wel tastbaar, als plukjes zachte wol. Wit en roze. Met een glansje eroverheen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ook niet. Ik begrijp sowieso heel erg vaak niet hoe mensen op elkaar reageren. Het supermarkt gedoe is iets heel ouds bij mij. Eten en alles wat erbij hoort is al mijn hele leven moeilijk. Maar ik ging altijd wel. Sinds het overlijden van mijn leuke meisje lukt het me heel heel erg vaak niet. Teveel mensen, teveel herinneringen, angst, drukte, ik verdrink erin. Dan ga ik maar weer weg en daar schaam ik me enorm voor. Vaak ben ik dan uren bezig om een nieuwe poging te doen, want we moeten toch eten. Lieve vriendin vraagt het vaak op haar vrije dag of ze iets voor me mee kan nemen of dat ik samen wil gaan. Dat is de enige dag in de week dat het me meestal lukt om het te doorstaan en ik vind dat zo stom van mezelf.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Zwervers maak ik vaak een praatje mee of in de winter het ik ze een kop thee of koffie. Iets om even warm te worden. Als je op straat leeft besta je echt niet meer voor de meeste mensen. Iedereen loopt om je heen alsof je gevaarlijk bent ofzo. Er zijn zelfs mensen die naar je spugen als je te dichtbij komt of meteen gaan schelden. Ik voelde me na een paar dagen al niet meer menselijk. Ik heb maar een paar maanden op straat geleefd, maar dat gevoel is nooit meer helemaal weggegaan.
Forever is a hell of a long time
Niks stoms aan hoor, je legt heel duidelijk uit waar het door komt.
Wel verdrietig en ontzettend onhandig.... als het een buurtsuper is, dan hebben ze vast geen bezorgservice? Ook geen buurkinderen of je eigen kids die je op pad kunt sturen? In ruil voor ijsjes? Ik deed vroeger graag boodschappen als ik dan ook een lekker ijsje mocht kopen. Winwin situatie!
Ik rook vaak samen een sigaretje met de zwerver hier. En ik zie dan wel eens een bekende die dan niet eens meer hoi tegen mij durven te zeggen.

Inmiddels wel een paar mensen om me heen weten te overtuigen dat ze hem gewoon moeten groeten als hij langsloopt. Inderdaad om hem te laten weten dat ook hij een mens is.
Alle reacties Link kopieren
Een fijn beeld, ingesneeuwd met fijne witte en roze glanzende vlokjes,tussen alle nare beelden. Dank je wel pruttel. Ik zou heel veel over hebben voor een echte knuffel vanavond van iemand anders dan mijn kinderen (of momenteel eigenlijk). De kinderen zijn mijn lopende hartjes, maar hen wil ik allen maar knuffelen vanuit mijn liefde, mijn genegenheid voor hen. Het is niet hun rol om hun mama te troosten. Helaas zie ik lieve vriendin pas over ruim twee weken.
selune wijzigde dit bericht op 28-05-2017 22:43
0.22% gewijzigd
Forever is a hell of a long time
Dan lekker knuffelen omdat het fijn is Selune. Niet omdat ze je moeten troosten, maar gewoon omdat het kan. Ik knuffel mijn kat vaak als ik ff een oppepper nodig heb. En het beest weet echt niet dat ik het dan even nodig heb. Die knuffelt gewoon omdat het kan. En ik kan er dan weer tegenaan. Allebei blij :)
Alle reacties Link kopieren
Ik leen lieve vriendin haar kat vaak. En ik knuffel mijn kinderen absoluut heel erg vaak. Wat ze ook moeten meemaken ze zullen zich hopelijk herinneren later dat er wel echt altijd van ze werd gehouden. Dat ze een mama hebben waar ze altijd, onder alle omstandigheden, terecht kunnen en die altijd van ze zal blijven houden. Het maakt niets uit wat ze doen of wie ze worden, ze zijn goed en geliefd zoals ze zijn.
Forever is a hell of a long time
Jij bent een hele lieve mama Selune!!!! Laat je nooit wat anders wijsmaken!
Alle reacties Link kopieren
Dank je pruttel. Dat je dat nog kan schrijven na alles wat ik hier heb geschreven raakt me enorm. Ik hoop zo dat de mensen irl ook zien dat ik echt van ze hou, alles voor ze zou doen, ondanks mijn eigen fouten. Dank je wel voor al je lieve woorden.
Forever is a hell of a long time

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven