Paniek door de herbelevingen - deel VI

30-08-2017 09:18 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Nu driekwart jaar later open ik met veel positieve, dankbare gevoelens deel 6.

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!
Onderstaand gedicht van Rumi (gedeeld dankzij EV) verwoordt dit welkom zijn prachtig:

Kom tot mij
Kom weerom
Wie je ook bent
Deze poort leidt niet naar schuld of schaamte
Zelf al deed je duizenden geloften
En verbrak ze alle
Duizend keer
Deze poort is voor ieder open
Kom gewoon weer
Kom zoals je bent


We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al mee schrijft of meegeschreven heeft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor dit nieuwe topic, voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is.

Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
Verdwalen in je hoofd Een verdedigingsstrategie van je hersenen waarbij je zaken anders waarneemt dan ze in werkelijkheid zijn.
Domino-effect 1. Dat moment waarop iets je nét teveel wordt en je hele kaartenhuis van zelfzorg, nieuwe inzichten, en nieuw gedrag instort zodat het voelt alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Zie ook 'dansen'.
2. Een woord/ervaring/gedachte/gevoel/persoon triggert jou, waarna een negatieve gedachte volgt. Deze wordt vervolgens weer gevolgd door nog een negatieve gedachte. En nog een. Dit gaat door tot je je helemaal overspoeld en wanhopig voelt, waardoor je niet in staat bent nog te relativeren.
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.
Al die topics lezen mag, maar is beslist niet verplicht, Kom maar gewoon binnenvallen wanneer je daar aan toe bent :)

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179

Link naar deel 5:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... ges/376579
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 07-03-2018 12:23
8.32% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 06-02-2018 19:02
99.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@smallthings. Je hoeft geen excuses aan te bieden hoor! En dat op mn ziel getrapt voelen is niet aan de schrijvers hier gericht maar is n.a.v. gedoe met schoonfamilie en mensen om me heen.

Enige wat ik voel is dat ik op dit moment niks te bieden heb hier. Ik neem alleen maar en geef niks. Ik kan niks zinnigs produceren op al jullie belevingen.
Mijn MM is lief en kan hier totaal niet mee omgaan. Hij probeert het wel maar is communicatief niet sterk in dit soort dingen. Ik merk dat onze relatie anders is geworden. Niet alleen maar negatief maar wel minder. En ik weet ook niet hoe ik de toekomst moet zien.

Schoonmoeder zei gisteren letterlijk tegen mijn MM: jij bent gewoon onnozel...
Mijn mond viel bijna open. Dit zeg je toch niet???? Hier 's avonds ook over gehad en hij gaf aan dat het em niet zo boeide. Laat maar gaan denkt ie dan. Ik vroeg of het hem geen verdriet doet. Neuh. Hij zei als we nu gingen verhuizen zou ik dat prima vinden. Ik heb die band niet zo met mn ouders zoals jij die hebt met jouw ouders.... Ik viel bijna van mn stoel.

Afstand kan. Maar ik heb het idee altijd als je het erbij laat dat er nooit een geschikt moment komt....

niet quoten svp
Alle reacties Link kopieren
Bedankt dat jullie zo verwelkomend zijn! Het geeft mij een lach op mijn gezicht :)

@becomingme: Wat een lastige situatie. Ik wil je graag meegeven dat je niet altijd iets hoeft te kunnen geven, dat kan niemand. Soms moet je ook echt iets voor jezelf nemen. Lastig ook dat MM communicatief niet zo sterk is. Heeft hij hier ook hulp voor? Het zou fiin zijn als hij jou ook beter kan helpen!
Wat een lullige opmerking van je schoonmoeder! Misschien toch om de tafel met zijn allen om het hierover te hebben?

Vandaag had ik weer een hele therapiedag, maar daarvoor was het niet zo fijn. Een vriendin van mij (die helemaal geen groepstherapie heeft gehad) zei ineens tegen mij dat ze bijna zeker weet dat groepstherapie bij niemand kan werken. Die kwam hard aan, zeker omdat ze weet dat ik zelf twee keer per week groepstherapie heb. Sindsdien reageer ik niet op haar berichten, want ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik kan namelijk nog niet zeggen of het werkt. Wel wil ik het proberen en zit ik in een superfijne groep.
Het gesprek met de psycholoog was ook goed. We hebben het over sociaal contact gehad. Ik heb namelijk echt die behoefte totaal niet. Ze begreep dit gelukkig en legde mij uit dat ik hierin mijn grenzen moet bewaken. Ze legde mij ook uit waarom het goed is om die 5 uur in de week toch naar school te gaan en dat motiveerde mij. Ik heb ook benoemd dat ik in een gat zit, dat ik aan het terugvallen ben. We hebben besproken hoe ik dit met mijn moeder kan bespreken. Dit wil ik morgen gaan doen en ik kan haar mailen als het niet lukt. Ik wil het echt proberen. Mijn moeder is heel lief en wil helpen.

Het feit dat ik dit bespreek roept veel herbelevingen op naar mijn biologische vader. Ik woon bij pleegouders en waar ik over praat als moeder en vader zijn mijn pleegouders. Het proberen te bespreken roept de herinneringen op naar mijn biologische vader die mij o zo duidelijk maakte wat er zou gebeuren als ik iets besprak.
Alle reacties Link kopieren
Becoming me: dan heb je nu alleen even egoposts. Dat geeft niet hoor! Ik lees je graag!

Wat naar hoe het gesprek verlopen is. Ik vind het echt niet normaal hoe schoonmoeder tegen jou en MM spreekt en ik zou dat ook niet accepteren! Het is wel vervelend dat jij en MM niet op een lijn zitten. Zoals ik het lees, is hij niet afhankelijk van zijn ouders, maar durft hij daar nog niet naar te handelen. Zei hij bijvoorbeeld wat toen schoonmoeder zo tegen jou uitviel of toen ze hem onnozel noemde? Als dat hier zou gebeuren, zou man er wel iets van zeggen en ik zou op z’n minst zeggen dat ik dat geen fijne opmerking vind. Waarschijnlijk zou ik ook voorstellen om naar huis te gaan als man geen aanstalten zou maken.

Ik begrijp jou heel goed als jij nu helemaal geen zin in de kerst meer hebt. Het staat jou ook vrij na dit gesprek om niet meer te gaan. Jij hoeft je zo niet te laten behandelen! :hug: (welgemeend hoor, ondanks je egoposts)

Vandaag goed doorgekomen:
-een half uur middagpauze
- gegeten en gedronken
- geroeid met de riemen die ik heb (ookal zou ik het graag beter hebben gedaan)
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
Tnx iemand en imaginary diva.

Jullie posts helpen me enorm. Het is niet dat MM en ik niet echt op 1 lijn zitten maar hij kan zich slecht uiten en het communiceren. Hij zegt dat ie op zo'n moment dat zn moeder zoiets zegt denkt van laat maar gaan. Verspilde energie om daar op in te gaan.
Soms zou ik juist willen dat hij alles eruit gooit. Hij nam het wel voor mij op maar er was ook bijna geen speld tussen z'n ouders te krijgen. Als je wilde zeggen hoe je iets voelt, werd je al onderbroken met hoe ze iets bedoelen/zien. Zeer vermoeiend
Dat is ook zeer vermoeiend. Ik zou dat ook echt niet pikken. Op het moment dat iemand in een gesprek tegen mij schreeuwd of beledigd, dan is het gesprek afgelopen. Ik vertel dan waarom. En dan ben ik ook weg.

Nu ben ik zelfverzekerd en assertief. En voor de duvel en zeker mijn schoonfamilie niet bang. Snap wel dat dat voor jou heel anders is.

Maar misschien kun je met je vriend afspreken dat dat de volgende keer jullie strategie is. Bij schreeuwen of schelden is het einde gesprek. En dat kun je van tevoren aangeven aan dat volk, zodat ze het weten en dus zelf verantwoordelijk zijn voor het eventueel beëindigen van een gesprek.
Alle reacties Link kopieren
x
tobbert wijzigde dit bericht op 24-05-2018 21:25
0.00% gewijzigd
Hey Tobbie :hug:
Alle reacties Link kopieren
Hoi Pruttel, kun je je handen al beter gebruiken? :hug:
Ja, alles zit mooi dicht. En het ziet er wel smerig uit, maar het voelt goed. Ik denk dat het over een maandje wel weer ergens op lijkt :proud:
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk al over twee weken! Je hebt je handen nodig om je pakjes uit te pakken :) Kun je al wel weer alle bewegingen met je handen maken?
Ja, alles werkt nog. Al laat u wel veel dingen vallen, maar dat is ook omdat ik bang ben dat ik iets verkeerd vastpak en het daardoor verkeerd vastpak :P

Is me gelukkig nog niet gebeurd met een kop koffie of zo. En koken doe ik half. Pannen afgieten of schalen optillen begin ik nog even niet aan. Echt teamwork in de keuken hier sindskort.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat alles nog werkt! Logisch dat het nog wel onhandig voelt, dus goed dat je met hete en zware dingen hulp vraagt! Heb je eens ander publiek voor je kookshow dan je kat(ten), of geef je je kat geen 'kookles à al tv-chefs' meer? :)
Alle reacties Link kopieren
Becoming me: wat Pruttel zegt. En Tobbert. Ik denk ook niet dat een gesprek nog veel gaat helpen. Jouw schoonmoeder heeft een plaatje in haar hoofd van hoe de wereld in elkaar zit, jij zou moeten zijn, jouw vriend/man zich zou moeten gedragen etc. en zolang dat overeenkomt met de werkelijkheid is het goed, maar anders dus niet. Wij hebben hier een beetje hetzelfde aan de hand en dus al een poos geen contact met schoonouders. Er nog een keer over praten heeft geen zin. Mocht het toch nog een keer tot een gesprek komen, zou ik doen wat Pruttel zegt: zodra er onredelijke of aanvallende dingen gezegd worden, zeggen dat jullie dit niet accepteren en daar weggaan. Wij hebben dat ook een paar keer gedaan. Was voor man ook even wennen, maar hij laat hiermee zien dit gedrag niet (meer) te pikken.

Tobbert: nee, nog niet daarop aangesproken. Wel geprobeerd duidelijk te zijn.

[Klaagmodus] Ik heb zo’n gedifferentieerde klas, het is echt een uitdaging (om het maar even positief te verwoorden). En een mega klus om de planning goed te krijgen zodat ik mijn aandacht kan verdelen. En iedereen dus nuttig bezig is en ook nog persoonlijke aandacht krijgt. Ik hoop dat er snel doorstroom gaat plaatsvinden, want ik vind het eigenlijk tot much. Het is echt pittig.[/Klaagmodus]

Tobbert :hug:
Pruttel, sterkte met je handjes. De genezing vordert dus. :thumbsup: (lukt dat alweer? ;) )

Ook voor alle anderen een :hug: of :there: of :redrose:
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
@Iemand, fijn dat je hier een plek hebt gevonden om te schrijven, om mee te denken en met je mee te laten denken. Welkom!
Ik ga niet echt in op je posts nu, dat zit er even niet in voor me, maar wil graag even reageren op het gesprek wat je met je vriendin hebt gehad over groepstherapie. Het is jammer dat ze dit zegt, omdat het voor jou niet helpend werkt. Ik weet niet of ze het zo heeft bedoeld, of dat ze er misschien een andere reden voor heeft. Ik heb in mijn omgeving behoorlijk wat mensen die sceptisch zijn over therapie en bij de meeste mensen merk ik dat ze vooral graag willen dat ik lage verwachtingen heb, zodat ik niet gekwetst ga worden als iets niet werkt. Indekken, zeg maar. Wie weet heeft jouw vriendin ook zo'n reden. Niet handig, maar wel goed bedoeld. Misschien ook niet. Als je het wilt weten, kun je het haar vragen. Dat zou ik dan eerder 'live' doen dan via de app of zo.
En o, mijn ervaring met groepstherapie is positief. Ik vond het heel moeilijk in een groep, maar ik heb er ontzettend veel van geleerd.

@Becoming me: soms is het wat Iemand zegt: je hebt even weinig te geven en veel te halen. Haal het dan maar gewoon, goed? De knuffels zijn (ook) voor jou. Zeker weten. Ook al vind je misschien zelf dat je ze niet waard bent of zo, wij vinden wel dat jij ze mag krijgen en blijven ze je geven. Pak ze en voel ze op een moment dat je dit mag van jezelf: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:

@Smallthings: lief zoals je op anderen reageert en mooi zoals je ook beschrijft wat bepaalde opmerkingen bij jou teweeg brengen. Ik weet niet hoe het voor je is om dit te doen, ik vind dat je het heel zuiver doet en dat vind ik zelf altijd best wel moeilijk. Dus wil even zeggen dat ik het gaaf vind dat je dit doet!

@Sanne, als je wilt schrijven hoe het gesprek met je vriend is verlopen, wil ik het graag lezen. Hoeft niet, mag wel. Verder vooral :hug: :hug: :hug:

@Tobbert: dikke :hug: voor jou!

@Diva: dat valt wel mee hoor, met die klaagmodus. Zorg voor die pauzemomentjes voor jezelf, echt belangrijk.

@Pruttel: dank je wel voor je vrolijke, positieve noot. Ik vind het zo fijn dat jij zo duidelijk grenzen kan stellen op een manier waarop ik, als ik het lees, denk: ja. Logisch.

@EV: je luistert naar je psych!! :cheer: Goed van je!

@Voor iedereen die ik niet heb genoemd, ik krijg het allemaal niet goed bedacht en weet ook even niets zinnigs te zeggen over kinderen, schoonouders, ruzies, vriendjes die ingewikkeld doen,. Dus ik zeg even niets, ik lees jullie wel.

Bedankt voor het lezen van mijn eerdere post en ook dank je wel voor de lieve reacties. Dat heeft me goed gedaan :) .

Gisteren zijn er wéér meer stukjes op zijn plek gevallen, wat zorgt voor nog meer verdriet in combinatie met een grote opluchting. Het klinkt misschien vreemd, maar het voelt goed. Er is een enorme lading schuld van me afgevallen, daarnaast stromen er emmers vol verdriet :'( :'( :'( naar buiten. En het voelt..... steunend.
Heel bijzonder, maar ik mag nu knuffels geven aan mezelf :hug: en ook van jullie ontvangen. Bijzonder.
Komt ie dan he: :hug:
Alle reacties Link kopieren
Een hele dikke :hug: dan Sophie!
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Echt? Wow Sofie!
:hug:
:)
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 06-02-2018 19:03
99.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
:hug:
smallthings wijzigde dit bericht op 14-11-2017 22:34
99.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben de therapie ingegaan met geen verwachtingen zodat niks kon tegenvallen. Ik vind het alleen lastig, want die vriendin studeert ook Social Work en wil uiteindelijk groepstherapie geven. Ik vond de opmerking dus nogal lastig. Ik dacht dat zij er wel in kon komen.

@Sofie: Lastig dat die stukjes op zijn plek zijn gevallen, maar het klinkt ook wel fijn. Het verdriet is lastig, maar wel heel fijn dat de schuld is afgevallen. Kan je dit met iemand in je omgeving bespreken? Een hele dikke knuffel (omdat je die ook kan accepteren)

Gisteravond heb ik een hele ruzie gehad met mijn vriendinnen en ze zijn klaar met mij. Ze willen mij als leuke en gezellige vriendin, niet als eentje die alleen maar thuis zit en niks te vertellen heeft. Ik moet er volgens hun maar uitstappen. Van thuis zitten los je niks op. Ik kan het ze niet kwalijk nemen. Het werd alleen lastig toen ze dingen benoemde die mij triggerde rondom trauma. Het heeft mij heel erg gekwetst en dit doet pijn. Ik probeerde het uit te leggen vanuit mij, maar ze wilden het niet eens weten. Ze willen het niet eens begrijpen. Ze hebben hun mening al. Ik kan alleen niet aan hun ideaal voldoen.
Het doet pijn en het riep veel herbelevingen op. Ik heb er niet van kunnen slapen. Toch ga ik vandaag proberen naar school te gaan. Mijn moeder heeft mij gisteravond heel lief geholpen!

Hopelijk heeft iedereen hier een beetje een goede dag :)
Alle reacties Link kopieren
Iemand: ik vind de reactie van jou vriendinnen niet erg inlevend. Ik vraag me af wat jullie vriendschap waard is als ze jou in een moeilijke tijd niet willen steunen. Fijn dat jou moeder je goed heeft opgevangen! :hug:
Ben je nog naar school geweest vandaag?

Sofie en Smallthings: mijn intentie is goed, ik hoop maar dat mijn leerlingen het zien. Misschien gaat het ook beter als ik wat strenger word.

Sofie: volgens mij gebeurt er bij jou nu heel veel. Ik vind het mooi om te lezen dat het, ondanks dat het heftig is, voor jou goed voelt. Alsof je beseft dat je hier doorheen moet en dat het daarna beter zal zijn. :redrose:

Smallthings: goed van je dat je je psych gebeld hebt, ookal heb je (nog) niet alles gezegd wat je wilde. Je hebt er toch maar alvast een begin mee gemaakt. :hug:

Blij dat de twee drukste dagen er alweer op zitten. Nu een rustige avond.
Gisteren na ruim twee maanden radiostilte een tweede bemiddelingspoging tussen man en zijn ouders. Want voor de kerst moet er weer contact zijn, vindt schoonzus (nog geen twee jaar in de familie). De plank werd weer volledig misgeslagen. Oordeel klaar en partij gekozen zonder de situatie te begrijpen. Nu weer kijken of en hoe we (man) hierop gaan reageren. :frusty:
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
@becoming, wat een vervelende ervaring met je schoonouders! Het is echt heel raar gedrag, moet je je voorstellen dat een vreemde zo doet, laat staan dat mensen die dicht bij je zouden moeten staan, zo doen.
Ik hoop dat je met mm eruit komt om een manier vinden om er mee om te gaan, met een hoop zelfbescherming, deze mensen klinken behoorlijk schadelijk. Psychologie van de koude grond, maar ik kan iets invullen waarom mm niet zo communicatief sterk is. Als je thuis zo is. Voor hetzelfde geld heb ik het mis he!

@Sofie, wat knap dat je stappen zet en dat dat goed voelt!

@iemand, wat lastig, zoveel oordelende mensen in je omgving. Gelukkig ook je moeder die je helpt.

Ik ben erg blij met de lieve woorden, van vgl mij sofie( ik weet het niet meer zeker)
Doet me goed, hier thuis is het iets leefbaarder omdat ik mijn grenzen heel duidelijk aangeef. Kost moeite, werden weer trucjes gebruikt, maar die raken me gelukkig een stuk minder.
Helaas had ik voor de toekomst een mooi plan, baan ergens anders, lukt het niet. Afwijzing komt nu onwijs aan. En nu wordt het zo'n puzzel. En dan komen er ook angsten en een onveilig gevoel boven. Controlefreakje in mij kan daar slecht tegen.
Ik probeer me staande te houden door te denken dat dit dan niet mijn bestemming is, dat het wel goed komt, maar ik voel erg veel angst, en doe ik het wel goed voor mijn kinderen. Onzekerheid is ook voor hen niet goed. Maar ik kan nu zo weinig en wil het zo graag geregeld hebben.
Dat gaat helaas niet, en me daarbij neerleggen...
Das n opgave. Morgen maar aan de peut vragen hoe ik daarmee om moet gaan.

Knuffels voor iedereen! :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
Iemand358 schreef:
14-11-2017 09:33
[...] Ik kan het ze niet kwalijk nemen. Het werd alleen lastig toen ze dingen benoemde die mij triggerde rondom trauma. Het heeft mij heel erg gekwetst en dit doet pijn. Ik probeerde het uit te leggen vanuit mij, maar ze wilden het niet eens weten. Ze willen het niet eens begrijpen. Ze hebben hun mening al. Ik kan alleen niet aan hun ideaal voldoen.
Het doet pijn en het riep veel herbelevingen op. [...]
Wat naar voor je Iemand. Het is vaak zo moeilijk voor mensen om zich echt in te leven in anderen en te luisteren naar wat zij vertellen. Dat geldt in mijn beleving wel een beetje voor iedereen hoor, of je nou jong bent of oud, veel meegemaakt hebt of niet zoveel. Het brein van mensen denkt en redeneert nou eenmaal graag vanuit zichzelf.
Het is wel mooi als je de bedoeling van de ander kunt ontdekken. Wat je heel vaak ziet, is dat mensen iemand die het moeilijk heeft willen helpen. Ze hebben dan een heel sterk, vast idee van wat helpen is. Bijvoorbeeld: meetrekken om leuke dingen mee te gaan doen (want ze hebben ooit ergens gelezen of gehoord dat dit belangrijk is voor mensen met depressie). Als degene die ze willen helpen dan weerstand biedt, worden ze boos omdat ze eigenlijk alleen maar willen helpen en dit niet lukt.
Mijn tip, als je op tips zit te wachten:
Leg je vriendinnen uit dat je het heel lief vindt dat ze je willen helpen. En vertel ze vervolgens op welke manier zij jou helpen, op welke manier zij het wél goed kunnen doen. Bijvoorbeeld: je zou me heel erg helpen door elke dag even 5 minuten naar mijn 'geklaag' te luisteren. Of zoiets dan.

Een tijdje terug had ik het er met LV over. Zij is al met me bevriend vanaf mijn vijftiende en ze verzuchtte: o, wat had ik het fijn gevonden als je dit toen allemaal aan me had verteld. Om er vervolgens vrij snel achteraan te zeggen: nee, ik geloof trouwens toch van niet. Want ik had er toen helemaal niets mee gekund, met dat machteloze gevoel wat ik ook nu nog steeds heb als je erover vertelt. Dus waarschijnlijk had ik dat veel te eng en moeilijk gevonden en was ik je uit de weg gegaan.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je niets moet vertellen, want voor de meeste mensen is het wel heel goed dat ze hun verhaal vertellen. Maar het is wel handig als je dit doet bij mensen die het aankunnen en bij wie je je veilig genoeg voelt om jezelf te mogen zijn, met jou verhaal. Bij wie je het niet mooier gaat maken, of aanpast, vanwege de luisteraar.
:hug:

Het is al weer tijd om naar mijn werk te gaan, ik wens jullie allemaal een heel goede dag toe.
Bedankt voor de knuffels, hier is een bergje voor jullie: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven