Paniek door de herbelevingen - deel VI

30-08-2017 09:18 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Nu driekwart jaar later open ik met veel positieve, dankbare gevoelens deel 6.

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!
Onderstaand gedicht van Rumi (gedeeld dankzij EV) verwoordt dit welkom zijn prachtig:

Kom tot mij
Kom weerom
Wie je ook bent
Deze poort leidt niet naar schuld of schaamte
Zelf al deed je duizenden geloften
En verbrak ze alle
Duizend keer
Deze poort is voor ieder open
Kom gewoon weer
Kom zoals je bent


We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al mee schrijft of meegeschreven heeft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor dit nieuwe topic, voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is.

Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
Verdwalen in je hoofd Een verdedigingsstrategie van je hersenen waarbij je zaken anders waarneemt dan ze in werkelijkheid zijn.
Domino-effect 1. Dat moment waarop iets je nét teveel wordt en je hele kaartenhuis van zelfzorg, nieuwe inzichten, en nieuw gedrag instort zodat het voelt alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Zie ook 'dansen'.
2. Een woord/ervaring/gedachte/gevoel/persoon triggert jou, waarna een negatieve gedachte volgt. Deze wordt vervolgens weer gevolgd door nog een negatieve gedachte. En nog een. Dit gaat door tot je je helemaal overspoeld en wanhopig voelt, waardoor je niet in staat bent nog te relativeren.
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.
Al die topics lezen mag, maar is beslist niet verplicht, Kom maar gewoon binnenvallen wanneer je daar aan toe bent :)

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179

Link naar deel 5:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... ges/376579
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 07-03-2018 12:23
8.32% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Selune, ik weet even geen woorden van troost, dus maar gewoon een virtuele :hug: :hug: :hug:

En Zizo, je mag net zo op of neer zijn als het op dat moment is. Proberen wij ook.

EV, geniet van het bezoek van je dochter!

[...]
Oh, en ik kom ook en ik wil het liefst middens. Als het mag.
tobbert wijzigde dit bericht op 24-05-2018 17:37
45.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je mag mijn middens zo hebben Tobbert! En je mag balen dat het zo moet, maar het is wel fijn dat je iets voor jezelf hebt gekocht waar je bij van wordt :hug:

En dank jullie voor de :hug:
Ik voel me heel klein en bang en leeg, dat vooral. Ik wil al de hele dag terug, nu ik voor het eerst weer een levend kindje in m'n armen heb gehad. Ik mis mijn meisje en tegelijk voelde het zo bijzonder om een levend babietje vast te houden.
Forever is a hell of a long time
@EV, wat doe je iets dappers zeg! Wauw! Fijn dat je je stappen met ons hebt gedeeld. En op die manier ook met jezelf hebt gedeeld! :hug:

@Zizo, Selune, Tobbie, Knuff, ST :hug:

@Hanke, knap staaltje zelfzorg, je keuze om deze keer géén EMDR te doen. Ik wens je veel liefde voor jezelf tijdens je familie-ontmoeting. :hug:

@Diva, al weer een beetje fitter?

@Snow: :hug:
Alle reacties Link kopieren
Knuffels voor iedereen die het nodig heeft.

.........................
elmervrouw wijzigde dit bericht op 25-05-2018 08:59
87.78% gewijzigd
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Misschien voor een deel EV. Je bent een eigenheimer, er zit iets van een kunstenaar in je.

Die aard kan botsen met een traditioneel gezin; in je gezin van herkomst kan je daarin je echt anders gevoeld hebben. En kan er een dynamiek zijn ontstaan waarin je je niet kreeg wat je als kind nodig had.

Maar los van jouw aard heeft je eigen vader strafbare feiten met je gepleegd die diep ingrijpen op je gevoel van veiligheid en vertrouwen in significant others. Was je moeder ongewenst zwanger van jou. Kan zijn dat ze nu wel van je houdt, maar dat er in je prille jeugd wel beschadigingen zijn ontstaan. En dat je wéét bij haar dat houden van niet iets oers en onvoorwaardelijks is.

De woorden 'houden van' zijn nog erg beladen en verwarrend nu. En dat is eerlijk gezegd heel logisch. En ZH is een ZH omdat hij daarin je verwarring groter maakt. Wel zal bepalen wat je voelt en wat jij nodig hebt. Is dominant en aanmatigend.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Hanke.
Ik heb mij ook nooit begrepen gevoeld thuis, ik voelde mij ook echt anders.
Ook die andere dingen zijn helemaal waar. Wat zie je dat goed.

.............
elmervrouw wijzigde dit bericht op 27-04-2018 11:09
75.06% gewijzigd
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
..
dana wijzigde dit bericht op 02-11-2018 22:17
99.25% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 23-05-2018 16:58
99.42% gewijzigd
Elmervrouw schreef:
16-04-2018 21:15
[...]
Soms denk ik dat bij mij het litteken van vroeger gewoonweg té groot is.
Te groot waarvoor EV?

Voor jullie allemaal een voorraadje :hug: :daisy: :there: :there: :jump: :cat:
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat heftig voor jullie allemaal. Hopelijk fleurt de aankomende zonnige dagen jullie een beetje op! Zon maakt altijd een hoop beter, niet? :hug:

Hier eigenlijk een heel positief berichtje, ik voel mij ontzettend goed. Heb een top weekend gehad en de komende week even lekker rustig.
Heb een tijdje geen contact gehad met die jongen, ik dacht eigenlijk ook dat jij geen interesse meer had omdat hij nauwelijks reageerde. Uiteindelijk toch nog een berichtje gestuurd als, voor mij dan, een afsluiter. Maar nu hebben we weer een date staan en ik heb er zo ontzettend veel zin in! Totaal geen onzekerheden of twijfels, echt super fijn :)
Alle reacties Link kopieren
Sofie1979 schreef:
17-04-2018 08:43
Te groot waarvoor EV?
Omdat ik zo erg voel, in elk contact, dat ik een basis mis. Het voelt of elke relatie op drijfzand is gebaseerd. Alsof ik nooit echt op een ander zal durven vertrouwen dat 'ik goed ben zoals ik ben'. En die basis van hechting etc, dat is vroeger al misgegaan. Het was er niet. Ik weet niet of ik nu de goede woorden kan vinden om hier echt helder antwoord op te kunnen geven.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
@Dana, ja, wij spreken NL samen. Zij heeft in dit kleine jaartje dat ze nu in NL is al zoveel geleerd, haar zinnen zijn bijna altijd helemaal goed, en ze begrijpt alles wat ik zeg. Als ze soms snel iets wil vertellen, gaat ze over op Engels, maar het meeste gebeurt gewoon in het NL.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
@EV, ik vind je antwoord heel helder. Ik vraag me af of er een antwoord is op de vraag die je stelt. Een antwoord wat voor altijd gaat kloppen, bedoel ik.
Dat je een heel onveilige basis hebt gehad, is iets waar ik geen twijfels over heb.
Misschien is het waar dat je, mede door deze basis, nooit zult durven vertrouwen op de ander dat je goed bent zoals je bent.
Ik vraag me af hoe belangrijk het voor je is om te weten of deze overtuiging klopt.
Wat maakt het uit voor jou?
Kun je van jezelf houden als bovenstaande waarheid is?
Oftewel, mag je EV zijn die vaak een onzekerheid voelt over zichzelf, over of ze er mag zijn met al haar onvolkomenheden? Hoe vervelend en naar dit ook voor je is?
:hug:

Verder wil ik je een dingetje teruggeven. Het is misschien maar iets heel kleins, maar ik wil het toch gezegd hebben. Zou je kunnen proberen om 'altijd' en 'nooit' te vervangen door 'vaak' en 'zelden'. Dan wordt het net iets minder zwart-wit. Want weet je.... Ik lees wel over verbindingen die je maakt. Ik lees over broos vertrouwen in andere mensen om je heen. Ik lees over negatieve verwachtingen die ontkracht worden in plaats van bevestigd. Ik lees over een groeiende inwendige power van je om moeilijke situaties de baas te bieden. Ik lees over minder overweldiging en meer acceptatie van wat nu is.
Ik lees vooral veel kleine mooie momentjes die wellicht ooit leiden tot je grote verlangen en wellicht ook niet.
:hug:
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!
Ik ben gelukkig weer beter. Al lijkt het alsof de verkoudheid nog een beetje blijft hangen, maar ik heb er niet veel last meer van. Uiteindelijk ben ik nog wel naar de opleiding gegaan, want het was echt belangrijk en het ging ook wel.

Het gaat eigenlijk wel goed op het moment. Het lijkt alsof ik alles net iets beter trek qua moeheid. Misschien ligt het aan de lente en de zon. Ik weet het niet, maar ik ben blij met de meer energie.

Vorige week was ik jarig en mijn klassen hebben echt goed aan mij gedacht. Een aantal mensen namen zelfgemaakte taart en cakejes mee en ik heb ook van sommigen een cadeautje gekregen! Dan moeten ze zelf rondkomen van een bijstandsuitkering en hebben ze soms geen geld voor reiskosten en dan krijg ik wel parfum of bonbons. Echt zo lief :heart:

Nu bezig met een opdracht voor de opleiding. Het moet in tweetallen, maar ik heb denk ik wel een goed maatje. En het vinden van iemand ging voor het eerst eens heel soepel. Misschien kom ik toch nog van mijn middelbare schooltrauma af op dat gebied?!

Geniet allemaal lekker van de :sun: of natuurlijk van de schaduw, want die krijg je er gratis bij. :hug: :redrose: :gift: :cat: en zichzelf vermenigvuldigende knuffels.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
..
dana wijzigde dit bericht op 02-11-2018 22:16
99.20% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
@Tobbie, hoe gaat het in deze drukke werkweek met het evenwicht? :hug:
En voor wat het waard is: ik vind het ook leuk dat je iets voor jezelf hebt gekocht :gift: :cheer2:

@Hanke, hoe gaat het met je na het familiegebeuren? :hug:

@Dagdromer: wat fijn!

@Diva: Wat lief! En ik weet zeker dat je ze ook hebt laten merken dat ze je met deze mooie gebaren hebben geraakt.

@Selune: kan het zijn dat het 'therapie-plan' van jezelf en je therapeut nu is om stabiliteit te voelen en van daaruit te onderzoeken waar de kansen en mogelijkheden liggen? Omdat je even niet weet wat je nu nodig hebt en je therapeut dit ook niet weet?
Heb je ooit uitgesproken naar je therapeut toe wat je graag wilt bereiken in therapie? Ik vraag dit omdat je schrijft dat jij en je therapeut vastzitten, omdat EMDR (nu) niet haalbaar blijkt en die exposure-vorm met filmen te eng voor je is.
Daardoor trek ik (misschien onterecht?) de conclusie dat je doel is om minder last te hebben van de nare herinneringen die er bestaan. Om die herinneringen te kunnen doorvoelen zonder ze te 'worden', heb je het nodig te voelen dat je ten alle tijden in control bent.
Je weet waarschijnlijk heel goed dat EMDR en exposure beiden je in control gevoel ontzettend uittesten.
Aan het in control zijn kun je op andere manieren heel goed werken. Daar ben je al mee bezig geweest en heb je al stappen in gemaakt. Het heeft te maken met jezelf zichtbaar maken, ruimte innemen, beslissingen nemen, aangeven wat je (niet) wilt, enzovoorts.
Stel je voor dat die :swear: EMDR nooit gaat werken voor je. Zou je dan wel iets hebben aan andere dingen, zoals bijvoorbeeld dit wat ik hierboven beschrijf? Of iets anders positiefs wat je zelf hebt bedacht?
Gewoon, om je leven beter, fijner, leuker, meer acceptabel te maken?
Ik weet dat een 'ja' als antwoord op deze vraag gevaarlijk kan zijn. Omdat het betekent dat je compassie hebt met jezelf, dat je het ergens jezelf waard vindt om iets moois van het leven te ervaren. Dus een 'nee' of een NEE! is veiliger en makkelijker. En toch.... luister maar eens goed of je ergens ook een ja hoort.
:hug:

@Knuff: :hug: :hug: :hug: :hug:

En wat betreft de pizza: die is nooit op. Randjes, harde korsten, zachte korsten, middens, het is er allemaal precies genoeg. En voor wie bang is voor de calorieën: ze bevatten exact zoveel calorieën als je nodig hebt, dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken.
:heart:
Wat veel positieve verhalen!

@Dagdromer, heb je de date al gehad? Wat leuk!

@Selune, ben je inmiddels een beetje bijgekomen?
Alle reacties Link kopieren
x
elmervrouw wijzigde dit bericht op 25-05-2018 08:59
0.00% gewijzigd
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Ja Snowkitty, ik heb vandaag de date gehad. En ik weet even niet meer wat ik nu moet. Het gaat persoonlijk met mij wel goed, en ik verwacht niet dat dit nu verslechterd. Maar ik heb gewoon onwijze ruzie met mijzelf op dit moment.
Misschien kan iemand hier mij helpen, even de vinger op de zere plek leggen.

Eerste date was geweldig. Er was echt een klik en ik vond hem perfect. Bij afscheid sterk mijn grenzen bewaakt en op de terugrit wat spijt van.
Tweede was ook weer erg leuk. Qua karakter passen we echt bij elkaar, hebben leuke gesprekken en hij ziet er gewoon goed uit. Bij afscheid voor mij erg ongemakkelijk, maar toen heb ik mijn grens ook sterk verlegd. Dit heb ik de dagen erna echt gemerkt, was van slag en voelde mij erg depressief. Geen spijt gehad trouwens.

Nu, na elkaar zo'n twee weken niet te hebben gesproken of gezien, keek ik heel erg uit naar vandaag. Maar alles wat ik eerst zo leuk vond, was er gewoon niet. Niet omdat hij anders was, maar ik kon het gewoon niet meer terugvinden/beseffen/zien/willen zien? Eerst was het weer vrij ongemakkelijk omdat hij veel vragen had, wat begrijpelijk was! Samen grenzen afgetast, die erg dichtbij mij lagen vandaag. Aangeraakt worden was oké, maar ik durfde hem niet aan te raken vanuit eigen initiatief. Het voelde gewoon niet goed.
Daarna onwijs gelachen samen en weer leuke gesprekken gehad. Bij afscheid geen grenzen verlegd en daar heb ik opzich vrede mee.
Maar nu eenmaal thuis, ben ik bloedchagrijnig. Ik zou toch juist vrolijk moeten zijn?

Als ik aan hem denk, zijn de kriebels er wel. Maar ben ik bij hem, dan wil ik weg. Niet vluchten ofzo, maar gewoon naar huis. Ik wil geen confrontaties meer.
Maar ik weet nu niet wat ik moet doen. Is dit een nieuwe verdediging, die ik onbewust heb gekregen na de tweede date? Moet ik gewoon minder nadenken en bewust nog eens die grens proberen te verleggen? Of ben ik oprecht niet meer geïnteresseerd?

Hij heeft vaak gezegd dat hij mij leuk vindt, maar kan iemand mij wel leuk vinden als ik mijzelf niet leuk vind? De manier waarop hij soms naar mij kijkt, kan ik gewoon niet handelen lijkt wel.

Ik word echt gek van mijzelf,kan wel janken. Waarom moet het toch altijd zo moeilijk verlopen?
x
anoniem_348386 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 11:33
0.00% gewijzigd
:hug: dragdromer, :hug:
Kan het zijn dat je er (nog) niet aan toe bent omdat je lichaam zich niet veilig voelt bij hem?
Waardoor er veel energie gaat naar de bescherming van jezelf, het afwegen van welke stappen je wel en niet wilt/kunt zetten, het voelen waar je grens ligt, de strijd tussen het enerzijds willen respecteren van je eigen grens en anderzijds vinden dat je deze moet oprekken?

[...]

Misschien is deze man het wel echt voor jou. Je zou kunnen onderzoeken hoe je jezelf kunt geruststellen, zonder dat je al die neigingen om jezelf te beschermen onderdrukt. En of je misschien wat nare herinneringen die in je lichaam zitten, kunt neutraliseren, bijvoorbeeld met EMDR, of een LGT.
En dan kijken welke signalen je daarna krijgt.
De man klinkt als iemand die jou daar de tijd voor wil geven. Als jij dit ook wilt. En jezelf toestaat om alles te ontdekken wat zich daarin aandient.

:hug:
anoniem_6527c72758b65 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 21:09
57.49% gewijzigd
@Dagdromer, o, en het kan ook zeker gewoon zijn wat Snow zegt.
In mijn reactie neem ik mijn eigen ervaring mee en dit wil zeker niet zeggen dat dit jouw ervaring is, moet zijn of gaat worden.
:bigkiss:
Ik leer door Sofies post weer op welke manier zo'n verleden een rol kan spelen in het nu. Fijn topic.
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 23-05-2018 16:59
99.90% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven