Paniek door de herbelevingen - deel VI

30-08-2017 09:18 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Nu driekwart jaar later open ik met veel positieve, dankbare gevoelens deel 6.

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!
Onderstaand gedicht van Rumi (gedeeld dankzij EV) verwoordt dit welkom zijn prachtig:

Kom tot mij
Kom weerom
Wie je ook bent
Deze poort leidt niet naar schuld of schaamte
Zelf al deed je duizenden geloften
En verbrak ze alle
Duizend keer
Deze poort is voor ieder open
Kom gewoon weer
Kom zoals je bent


We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al mee schrijft of meegeschreven heeft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor dit nieuwe topic, voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is.

Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
Verdwalen in je hoofd Een verdedigingsstrategie van je hersenen waarbij je zaken anders waarneemt dan ze in werkelijkheid zijn.
Domino-effect 1. Dat moment waarop iets je nét teveel wordt en je hele kaartenhuis van zelfzorg, nieuwe inzichten, en nieuw gedrag instort zodat het voelt alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Zie ook 'dansen'.
2. Een woord/ervaring/gedachte/gevoel/persoon triggert jou, waarna een negatieve gedachte volgt. Deze wordt vervolgens weer gevolgd door nog een negatieve gedachte. En nog een. Dit gaat door tot je je helemaal overspoeld en wanhopig voelt, waardoor je niet in staat bent nog te relativeren.
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.
Al die topics lezen mag, maar is beslist niet verplicht, Kom maar gewoon binnenvallen wanneer je daar aan toe bent :)

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179

Link naar deel 5:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... ges/376579
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 07-03-2018 12:23
8.32% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 10-04-2018 22:17
99.91% gewijzigd
x
anoniem_348386 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 11:31
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 10-04-2018 22:17
99.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Smallthings misschien kun je eens kijken naar aromatherapie, er zijn bepaalde oliën die de stemming kunnen beïnvloeden. Ik gebruik het zelf ook en vind het heerlijk! Het haalt het niet weg, maar het wordt een stuk beter te handelen.

Verder wilde ik alleen maar even zeggen dat is zo ontzettend veel respect voor iedereen heb! Ik lees elk bericht en ik vind het zo knap hoe jullie steeds vorderingen maken en het zo positief mogelijk proberen te zien. Altijd opzoek naar oplossingen, kunnen veel mensen nog wat van leren!
Alle reacties Link kopieren
Lees jullie en heb even geen tips. Aangename prikkels zoeken kan idd helpen.

@ smallthings: belangrijkste is dat er band met peut komt en vertrouwen dat die 'peut voorlopig niet weggaat. Dan komt er meer geduld bij dat wat nu over elkaar buitelt. Wordt het makkelijker om geparkeerd te worden/geduld uit te oefenen.


Ik ben weer een beetje in het land der levenden! 4 dagen mosdag is pittig. Nu weer aan wennen aan me weer gewoon voelen; vanochtend naar de kapper geweest (geen kriebels meer in nek en gezicht, joehoe) en net iets voor een ander gedaan en daarom lekker een uur langs de randen van de bebouwde kom gefietst. Genoten van het mooie weer. Zonder jas. Yey. Vrijdag weer emdr. Poeh.
hanke321 wijzigde dit bericht op 16-04-2018 12:37
1.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Small, is het iets voor jou misschien om buiten te gaan lopen, joggen of wandelen? Evt. met muziek of luisterboek bij je? Mij doet zoiets iig wel goed. Bewegen en ruimte. Sterkte :hug:
elmervrouw wijzigde dit bericht op 25-05-2018 09:01
71.23% gewijzigd
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Helaas helpt het vaak niet de stemming te verbeteren alleen de tijd te laten verstrijken...
Dat is voldoende, toch? De tijd uitzitten. Soms is een periode gewoon rot en is uitzitten het beste wat je kunt doen. Je zei dat je suïcidale gedachten minder zijn geworden, dat lijkt me een fantastisch grote winst.

Zou iets creatiefs kunnen helpen? Iets tekenen, moodboards maken door plaatjes en teksten uit tijdschriften te scheuren, kleurplaten kleuren. Of een stevige wandeling of fietstocht maken 's avonds (met je man?). Dat haalt je misschien wat meer uit je hoofd.

Misschien helpt het ook om van tevoren vast te leggen wat je gaat doen elke avond, zodat je je dan niet meer overspoeld voelt door de chaos. Je kunt dan immers gewoon kijken naar wat je die avond hebt gepland en dat dan te gaan doen, of je daar nu wel of geen zin in hebt.

Maar voor nu zou ik proberen tevreden te zijn met tijd laten verstrijken. Je bent allemaal nieuwe dingen aan het leren en hier doorheen gaan is al moeilijk zat zonder het allemaal ook nog eens op een gezellige manier te willen doen. ;)
Alle reacties Link kopieren
..
dana wijzigde dit bericht op 02-11-2018 22:12
99.85% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 05-07-2018 07:19
99.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]

Selune, goed om je weer even te lezen. Laat de verantwoordelijkheid voor hoe traumatherapie verder kan de komende maanden maar even bij je peut liggen, terwijl jij je - samen met peut - richt op het afronden van je master. Vraag bij je afstudeerbegeleider goed na wat de eisen en wensen voor een scriptie zijn; ik hoor vaak de studenten de lat veel hoger leggen dan nodig is en het zich onnodig moeilijk maken. Jouw gevoel dat je altijd tekort schiet, dat het niet goed genoeg is, is een risico voor die valkuil, denk ik. Probeer een beetje mild voor jezelf te zijn qua de hoogte van de lat. Oh en afstuderen is vreselijk stressvol, dus probeer zoveel mogelijk andere taken (even) af te schuiven. Er zijn ook andere vrijwilligers om je vrijwilligerswerk waar te nemen (en die hoef jij niet te zoeken) en je man (hoe gaat het trouwens met zijn depressie?) kan thuis extra bijspringen. Dat mag echt.

Snow, dat fimpje was zoooo lief. Nu wil ik kittens en kuikens... :heart:

Hanke, fijn dat de mosdagen voorbij zijn. Hopelijk heeft de emdr van komende vrijdag minder naweeën!

Anderen, ik heb jullie gelezen maar weet niet meer wat ik wilde zeggen (en dat ligt aan mijn geheugen, niet aan wat jullie schreven) :hug:
tobbert wijzigde dit bericht op 24-05-2018 17:37
38.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
O mensen, ik kan het allemaal niet bijbenen, zoveel als jullie schrijven. En ook zo persoonlijk dat ik me schuldig voel als ik niet alles lees en op de hoogte blijf. Want dat vind ik egoistisch. Ja, ja, ook een thema, i know :P

Maar het lukt me dus niet om te reageren, soms zelfs niet eens om alles te lezen.
En ja, ik weet dat jullie gaan zeggen dat dat niet hoeft. Dus dat zeg ik dan ook tegen mezelf. Goed hè?

Ik kom jullie wel even een :hug: :hug: :hug: brengen. Omdat het met mij een stuk beter gaat en ik er wel over heb. Ze vermenigvuldigen zichzelf, dus neem er zoveel je wil ;-))
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 25-05-2018 11:31
99.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zizozaza: zichzelf vermenigvuldigende knuffels, dat is wel heel handig! :idee:
Fijn dat het met jou op dit moment beter gaat.

Met mij gaat het even niet zo goed, want ik ben ziek. :sick:
Ik was vorige week een dagje bij mijn zus en volgens mij heb ik daar een griepje op gepikt. Maandag en dinsdag super verkouden toch maar gewerkt, maar sinds dinsdagavond voelde ik me grieperig worden en daarom heb ik me vandaag ook ziek gemeld. Het gaat wel een stuk beter, maar voel me niet geweldig.
Ben nu in dubio of ik naar de les van mijn opleiding zal gaan vanavond. Het is wel heel belangrijk, maar ik moet twee uur in de trein en dan nog in de bus....
Ik neem zo maar eens een paracetamol, kijken hoe ik me daarmee voel.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
Duckling dank je voor je bericht. Een vriendin van mij vertelde ook zoiets, maar volgens mijn therapeute moet het opgenomen worden als je imaginary expose doet en daar ligt 1 van mijn trauma's dat durf ik niet aan. Zeker niet na de, opnieuw, mislukte EMDR.

Snow, ik vind het ook heel weinig en merk dat ik er moeite mee heb. Mijn klachten momenteel liggen nog het dichtste bij (behoorlijk)overspannen/overprikkeld en het hele afstuderen vergt het uiterste van mijn concentratie/energie.

Tobbert dank je voor de goede tips. Ook ik heb er veel aan!
Ik heb bij m'n scriptiebegeleider aangegeven dat ik naast inhoudelijke feedback ook wat begeleiding nodig heb op het proces zelf. Dat mijn valkuil inderdaad is er totaal in te verzuipen en dat ik zijn sturing nodig ga hebben.
Ik heb deze week een mondeling gehad (en dat vak met een 8 afgerond) en een groot project ingeleverd. Morgen begint voor mij de echte scriptieperiode en dan heb ik zo'n 10 weken.
Daarna nog 3 tentamens in 2 weken en dan ben ik als het goed is klaar.

Man's depressie gaat redelijk goed. Hij heeft geprobeerd de medicijnen af te bouwen, maar dat ging nog niet. Voor nu is hij aardig stabiel met medicatie en ik heb ook het gevoel dat we langzaamaan steeds meer weer een gezin vormen. Dat is wel heel fijn.

Voor de rest voor iedereen dikke :hug: :hug: reageren lukt me heel slecht, maar ik lees jullie wel :hug:
beterschap Diva en sterkte en succes morgen Hanke!
Forever is a hell of a long time
:hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: en beterschap waar nodig.
Alle reacties Link kopieren
Dat begrijp ik, Selune. Bij de mindful exposure behandeling die ik krijg wordt overigens niks opgenomen, dus het hoeft niet per se. Maar dan moet je therapeute dat wel willen en kunnen bieden natuurlijk. Ik hoop zo dat jullie samen iets kunnen vinden wat jou helpt.

Via een boek wat ik lees kwam ik een zeer intensieve en heel korte behandeling voor (C)PTSS tegen: https://www.psytrec.nl/intensive5-inten ... programma/ Lijkt me heel heftig, maar het schijnt wel heel effectief te zijn. Ik weet niet of ik het aan zou durven, maar ik wil het toch noemen. Wie weet heb jij of iemand anders er iets aan.
Het doet me goed jullie verhalen te lezen, fijn dat er gedeeld wordt.

Ik lees veel ontwikkeling en stapjes vooruit bij jullie en tegelijkertijd lees ik weinig erkenning en viering van ons eigen succes.
Alsof we het wel bij elkaar opmerken en waarderen, maar dit bij onszelf niet op waarde kunnen schatten.
Vooruitgang is niet meetbaar door je lat naast die van anderen te leggen.
Of door een mega groot einddoel te stellen en de tussenstapjes te vergeten.


De afgelopen weken heb ik hier zó ongelofelijk veel vooruitgang gelezen.
@Hanke die voorzichtig een psych begint te vertrouwen, @Selune die hulp vraagt bij een begeleider, ST die een verschrikkelijk moeilijke periode 'uitzit' in plaats van deze krampachtig te veranderen......
(En mijn eigen ontwikkeling dat ik nu stop met de opsomming terwijl ik nog niet iedereen gehad heb en ik daarmee het risico loop iemand onbedoeld te kort te doen :$ )

Ik nodig jullie graag uit voor Pruttels Imaginary Pizza Party :gift: :popcorn: :daisy: :sun:
Voor de latere instromend of mensen met een minder goed werkend geheugen: even een korte opfrissing:
Dit feestje is voor iedereen en mag je helemaal 'vormen' zoals je zelf wilt. We delen pizza met wie wil, alleen de randen of juist het midden, alleen de gesmolten kaas, geen pizza als je die niet wilt, heel veel pizza als je er geen genoeg van kunt krijgen.
Als je er alleen durft te zijn door vanaf een wolk mee te kijken, doe je dat. Er zijn zoveel of weinig bomen als je wilt en verder alles wat je een veilig, geborgen en ook een beetje vrolijk gevoel geeft.

Een feestje dus, waar je gezien wordt, en waar je je helemaal mag zien. Dus niet alleen je perfecte ik, maar ook al die andere kanten van jezelf. Het is wel fijn als je je super sadistische, gemeen naar anderen of jezelf zijnde oordelen thuis laat. En mochten die toch per ongeluk naar binnen glippen, dan is er altijd wel iemand van ons die er voor zorgt dat ze worden weggestuurd.
Op dit feestje kun je misschien kijken naar je kleine danspasjes vooruit. En deze vieren. :cheer2: :high5: :thumbsup: :yes:

Komen jullie? :hug:
Alle reacties Link kopieren
I'll join. Binnenkant met beleg én de rand met knoflookolie...


Hier gisteren géén Emdr ivm afspraak over paar dagen met familie waar ik zo helder en energiek mogelijk voor wil zijn...
Alle reacties Link kopieren
:yes:
Ook ik ben er bij hoor, wel zin in een feestje (vooral denkbeeldig, positief en alleen maar lieve, leuke mensen zoals jullie :heart: )

En ook ik ben trots op alles wat ik lees. En op mezelf. Dat ook. Een beetje :)

:hug: :hug: :there: :daisy: :puppy: :muziek: :bigkiss:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 25-05-2018 11:31
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een goed idee, Sofie.
Ik kom aanzweven op een wolkje en kijk toe, maar als ik zie dat je echt helemaal jezelf mag zijn, kom ik meedoen en ook pizza eten. Liefst de binnenkant!

Misschien is het iets als we zelf eens de eigen stappen of stapjes van vooruitgang gaan opnoemen...?

Ik merk zelf dat het, sinds de EMDR begon, iets rustiger van binnen begint te voelen én, waar ik voorzichtig blij mee ben, dat het met slapen (zonder slaappil) beter gaat. Ik voel mijn lijf beter, of begin mijn lijf beter te voelen. Dat is vooruitgang.

..........
elmervrouw wijzigde dit bericht op 01-05-2018 13:38
29.04% gewijzigd
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Ik neem een randje.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Is er nog pizza over? Ik heb wel behoefte aan een fijn samenzijn met mensen zoals jullie. Makat me niet uit of ik korst of binnenkant krijg. Als ik maar even niet hoef te doen alsof ik vrolijk ben. En alsof het goed gaat steeds.
Ik heb er momenteel erg veel last van dat het zo op en neer gaat. Natuurlijk is dat winst, want het betekent dat het soms ook ‘op’ gaat. Maar het ging best lekker en nu al een paar dagen niet. Ik heb geen idee waarom, maar ik ben gewoon steeds zo nerveus. Om niks.
En ik durf niet goed te zeggen tegen de mensen om me heen dat het minder goed gaat. Hoe lang kunnen anderen dit verdragen? Ik ben gewoon niet gezellig, niet vrolijk, niet ontspannen. En ik zie iedereen om me heen gewoon léven. En ik voel me zover afstaan van alle anderen.
Willen jullie dan wel pizza met me eten?
Gewoon naast me zitten en lekker samen niet vrolijk doen? Me ook aardig vinden als ik niks te melden heb? Als ik ook even geen oplossingen voor mezelf weet, en dus al helemaal niet voor jullie? :'-(
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor zizo, je hoort er gewoon bij. Hoe je ook voelt, hoe je ook bent. :hug:

Was dat in het echt ook maar zo. Gisteren op een verjaardag vinden mensen het in elk geval niet ok dat ik niets te melden had en al die mensen om me heen maar lastig vond.
Vandaag op kraambezoek geweest. Dat doe ik eigenlijk niet meer, maar door was een van mijn beste vriendinnen. Zij was erbij vlak nadat onze dochter overleed en ze begrijpt dat het moeilijk is, maar het doet pijn. Vanmorgen ging het wel, ik heb de kleine zelfs vastgehouden, maar voel nu wel dat ik mijn eigen kleintje mis. Heel erg mis.

Doe mij maar een pizzakorstje, zonder verdere ingrediënten. Gewoon naturel en knapperig.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Och Selune, wat moet dat een moeilijk gevoel zijn
:there: :'( :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven