Paniek door de herbelevingen - deel VII

01-11-2018 10:33 1908 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Nu 2 jaren later open ik met veel positieve, dankbare gevoelens deel 7.

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!

Onderstaand gedicht van Rumi (gedeeld dankzij EV) verwoordt dit welkom zijn prachtig:

Kom tot mij
Kom weerom
Wie je ook bent
Deze poort leidt niet naar schuld of schaamte
Zelf al deed je duizenden geloften
En verbrak ze alle
Duizend keer
Deze poort is voor ieder open
Kom gewoon weer
Kom zoals je bent


We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al mee schrijft of meegeschreven heeft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor wederom een nieuw topic, waar we elkaar kunnen ontmoeten.
Bedankt voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is.

Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
Verdwalen in je hoofd Een verdedigingsstrategie van je hersenen waarbij je zaken anders waarneemt dan ze in werkelijkheid zijn.
Domino-effect 1. Dat moment waarop iets je nét teveel wordt en je hele kaartenhuis van zelfzorg, nieuwe inzichten, en nieuw gedrag instort zodat het voelt alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Zie ook 'dansen'.
2. Een woord/ervaring/gedachte/gevoel/persoon triggert jou, waarna een negatieve gedachte volgt. Deze wordt vervolgens weer gevolgd door nog een negatieve gedachte. En nog een. Dit gaat door tot je je helemaal overspoeld en wanhopig voelt, waardoor je niet in staat bent nog te relativeren.
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.
Al die topics lezen mag, maar is beslist niet verplicht, Kom maar gewoon binnenvallen wanneer je daar aan toe bent :)

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179

Link naar deel 5:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... ges/376579

Link naar deel 6:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... p=29194425
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
:hug: Hanke

Lieve Snow ik herken dat gevoel, dat doormoeten is slopend. Daar gaat al je energie naartoe. Je mag reageren, maar hoeft nooit. Je mag hier ook altijd schrijven. Maar geef ook toe aan je behoefte aan rust. Hele dikke :hug: van mij in ieder geval.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Diva, echt focussen op jezelf en niet op je soon-to-be ex-werkgever, hoor! Misschien kun je nog eens terugdenken aan die gesprekken met die carrièrecoach om te bepalen op wat voor functies je kunt reageren en hoe.

Dana, hoe is het nu met jou?

Selune, wat goed dat je een nieuwe functie hebt gekregen! Gefeliciteerd! Dat dat uitputtend is in de eerste paar weken klinkt heel logisch. Zeker als je uren ook nog uitgebreid zijn. Meer uren of een andere functie zou ieder voor zich al zwaar zijn in de eerste periode, en jij doet het gewoon beide. Hoe is het nu met je man, springt hij thuis wat meer bij zodat jij bij kunt komen?

Hanke, het weekend is voorbij! En wat heb je goede voorzorgsmaatregelen genomen! Heb je net zulke goede nazorg voor jezelf geregeld? Dat van je huisarts en peuten klinkt een beetje vaag, maar ik hoop dat iedereen ook daar wel aan boord is om je te helpen.

Snow, ik kan me zo goed indenken dat je de komende maanden alleen maar kan bijkomen, alles laten bezinken, en misschien wat je leven opnieuw vormgeven. Ik snap het helemaal als daar geen reacties inpassen, als je maar aangeeft als je iets kwijt wil of als we kunnen luisteren of helpen (ik neem aan dat ik niet de enige ben die er zo over denkt).

:hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: voor iedereen, ook degenen die ik niet noemde
Alle reacties Link kopieren
@ Dana: ik had o.a. gesolliciteerd op eenzelfde functie als ik nu heb en toen ik ook daar een afwijzing op kreeg, baalde ik wel. Maar nadat ik navraag had gedaan waarom ik onvoldoende in het profiel paste, begreep ik het wel. Verder vind ik het vooral lastig, omdat ik echt parttime wil werken en niet goed weet wat ik eigenlijk wil.

@ Tobbie: bedankt voor de reminder om echt op mezelf te focussen. Wel moeilijk als het solliciteren niet zo goed lukt en ik dan wel hoor dat collega's weggaan omdat ze een andere baan hebben. De gesprekken met de loopbaancoach destijds waren niet gericht op andere functies. Als ik dat had gewild, had ik echt een traject in moeten gaan, maar dat is als particulier echt onbetaalbaar.

@ Snow: Ik denk dat het normaal is hoe je je nu voelt. De periode van alles regelen is grotendeels achter de rug en nu komt pas echt het besef en moet je zoeken hoe je alleen verder moet. Dat kost veel energie. Werk je op dit moment of ligt dat even stil? Ik sluit me bij de andere schrijfsters aan dat je je goed je rust moet pakken. En je hoeft echt niet op iedereen apart terug te reageren. Ik verwacht dat helemaal niet. Schrijf hier maar gewoon van je af of niet natuurlijk. Alles is goed. :hug:

Hier gaat het weer even wat minder. Stress van alles op het werk en het moeten solliciteren. Thuis is het ook niet optimaal met een momenteel niet zo mobiele man. Morgenavond weer naar yoga, lekker ontspannen. :-]
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Lieve Snow, ik ben blij met een teken van leven van jou. Méér is niet nodig, mag altijd. :hug:

@Selune: ik lees een nieuwe functie, mét parttime werken, gestart net na de maand augustus, die voor jou verdrietig en energievretend is. Zonder die laatste toevoeging zou het al wennen zijn, met is dat nog wat pittiger. Ik weet niet op welke manier het je in je gezicht slaat, dus ook niet of het nog binnen de range van 'gezond' past. Wat ik wil zeggen: iets van reactie op deze verandering, zowel mentaal als fysiek, is denk ik wel acceptabel, als deze na een wenperiode weer verdwenen zijn. Pas hierin goed op jezelf en stap mooi om de valkuil heen dat je jezelf op deze manier moet bewijzen om het waard te zijn er te mogen zijn. De enige reden om te doen wat je doet, is omdat je er van geniet. :heart:
En wees lief voor jezelf, de maand augustus is niet niks voor je, het dissociëren en zo zijn goede signalen van jezelf die je zeker weten willen vertellen hoe je je voelt. Ben daar maar lief voor.

@Hanke: diepe buiging voor hoe je de zorg om jezelf heen hebt georganiseerd in het weekend (en, Tobbies woorden: hopelijk ook daarna). :heart:

@Diva: probeer eens anders te kijken naar het solliciteren: niet naar iets wat moet, omdat je een baan nodig hebt. Zie het als een kans om nieuwe dingen te proberen, gun jezelf de mogelijkheid om te ervaren, iets te proeven, om dan te merken of het iets voor je is. Je hoeft geen keuze te maken voor altijd. Gewoon, een keuze voor de komende maand, of de komende drie maanden, of misschien een half jaar. De keuze hoeft niet perfect te zijn.
Ik weet nog wel betaalbare loopbaantrajecten, maar, misschien is dit nu, met de onderzoeken in het vooruitzicht en zo, helemaal niet iets waar je je op hoeft te focussen. Wellicht komt 'het antwoord' als vanzelf uit het traject wat je aangaat gerold.

@ST: mocht je nog zin hebben in pizza: ik ga voor de korst, met heel veel draderige kaas erop.

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :jump: :hug: :hug: :hug: :hug: :heart: :hug: :hug:
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 28-09-2019 19:19
97.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Hanke dat heb je heel goed gedaan zo te lezen! Hoe is het nu met je? Voelt het nu ok, trek je het een beetje?
selune wijzigde dit bericht op 18-09-2019 21:29
Reden: Ik wil mezelf niet verdedigen
74.48% gewijzigd
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Waarom dan in godsnaam zo'n keuze maken als je weet dat je zo over je grenzen gaat.
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Omdat het ook opstartproblemen kunnen zijn, of de al bestaande problemen kunnen in ieder geval verergerd worden in het begin. En als je nooit iets probeert, word je wereld steeds kleiner.

Selune, krijg je wel steun van je man en je LV? De pijn herken ik wel, maar dat wil niet zeggen dat er niet ook iets fysieks kan spelen. Laat er even naar kijken als het niet goed voelt.
Alle reacties Link kopieren
Thx Tobbie, voor je begrip en lieve reactie! Heb het maar weggehaald, geen behoefte om me hier te moeten verdedigen.

Thx. Ik twijfel dus over de huisarts. Bang dat ie me wegstuurt omdat het vast psychisch is, maar ook bang dat het wel fysiek is.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt even gaan, Selune. Het kan best dat het psychisch is, maar dat weet je pas nadat de huisarts er naar heeft gekeken (en dat weet hij/zij dan ook pas). En ik snap dat je het weg hebt gehaald, maar ik hoop dat je wel blijft schrijven :hug:
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 28-09-2019 19:19
97.33% gewijzigd
Selune schreef:
18-09-2019 21:36
Thx Tobbie, voor je begrip en lieve reactie! Heb het maar weggehaald, geen behoefte om me hier te moeten verdedigen.

Thx. Ik twijfel dus over de huisarts. Bang dat ie me wegstuurt omdat het vast psychisch is, maar ook bang dat het wel fysiek is.
Verdedigen is niet nodig en hoeft nooit. Dingen zijn nou eenmaal niet zo zwart-wit als het voor anderen soms lijkt. Er is geen overduidelijke goede en slechte keuze, die bestaat maar in zó weinig dingen.
Ik heb niet gelezen wat je hebt geschreven en vind dat jammer, want ik lees heel graag hoe het met je gaat en wat er in je om gaat. Waarmee ik niet bedoel dat je het niet had moeten weghalen, want als dat fijner/beter/verstandiger/whatever voor jou voelt, is het goed dat je het gedaan hebt.
Wat betreft klachten: als ze mogelijk ook fysiek van aard zouden kunnen zijn (al is het maar 0.01%) ga dan toch even langs de HA. Je weet maar nooit. Dat maakt je geen aansteller. Ook hierbij geldt: niet alles is zwart of wit. Bijvoorbeeld: een van de fysieke aandoeningen die ik heb, is er een die volgens de artsen veroorzaakt is door de ptss. De oplossing zit echter niet in de ptss (die is bij mij inmiddels in remissie en het had gekund dat daardoor de ziekte die ik heb zou verdwijnen, maar dat is helaas niet gebeurd) maar in bepaalde medicijnen, die goed helpen. Gevalletje grijs dus.
Verder nog een ding, ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: wees lief voor jezelf, juist wanneer anderen dit wat minder zijn. :heart: :hug: :heart:
Alle reacties Link kopieren
Lief voor jezelf zijn kan pas als je je grenzen kent. Net als voor jezelf zorgen en daarmee voor anderen.
Misschien hard maar daardoor niet minder waar.
niks moet en alles mag
@Alles mag: dat ben ik niet met je eens. Lief zijn voor jezelf betekent ook ontdekken wat je grenzen zijn en met mededogen naar jezelf reageren als je daarin foutjes maakt of nog niet helemaal hebt geleerd te luisteren naar je eigen grens.
Als je jarenlang hebt gedaan wat anderen wilden, omdat je hebt geleerd dat dit de enige manier is waarop je bestaansrecht had, mag je best moeite hebben te voelen waar je eigen grenzen liggen en hiernaar te handelen. Daar mag je dan in leren. En leren kan alleen als je jezelf de ruimte geeft te experimenteren, te oefenen, te ervaren.
Dat is hoe ik het zie.
Je hoeft het niet met me eens te zijn, ik wil je niet overtuigen. Maar wel even verduidelijken wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt je mag leren en mag fouten maken, maar als je met minder dan je tot nu toe al deed niet overeind kon blijven en dus al over je grenzen gaat, dan ga je niet nog meer doen. Dat is zelfbeschadiging ipv zelfzorg en heeft niets met leerprocessen te maken want dat inzicht was er al van de jaren ervoor waarin het dus al zwaar genoeg was. Dat heeft ook niks te maken met wat anderen willen.
Ik denk dan dus andersom en denk, vrouw, kies voor jezelf en doe het juist rustiger aan ipv harder te gaan werken.
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag bij de huisarts geweest. De oorzaak lijkt mee te vallen, maar het ongemak is wel fysiek. Ik mag me bij de fysio melden. En de huisarts vond dat ik eens wat vaker moet komen.

Thx voor de aanmoediging Tobb8e en Sofie.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan Selune!
Hopelijk kan de fysio je helpen met verminderen van de klachten.
:hug:
Alle reacties Link kopieren
@Allesmag
Welkom hier. Ik neem aan dat je hier komt schrijven omdat je zelf ook kampt met problemen zoals die in de OP genoemd worden (denk dan aan, zoals het in de OP staat: "paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS").

Omdat dit vooral een steuntopic is waarin we ervaringen delen, zou ik het persoonlijk wel fijn vinden als je dit topic in de eerste plaats gebruikt om te delen waar je zelf tegenaan loopt ipv out of the blue anderen de les te komen lezen. De meeste schrijfsters hier hebben wel (ervaring met) een of andere vorm van professionele hulp, dus het is niet alsof je met een soort van afstandelijke buitenstaandersblik binnenvallend iets enorm nieuws of verhelderends bijdraagt.

Maar nogmaals: als je hier je eigen ervaringen met (c)PTSS wilt delen ben je van harte welkom voor een luisterend oor en bijgevolg soms ook ervaringsdeskundige goede raad en tips.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Smallthings schreef:
18-09-2019 23:18
Ik weet niet wat er is gezegd, was al weg. Selune voor jou een extra :hug:
Hier sluit ik me graag bij aan. :hug:
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de uitnodiging maar nee geen behoefte aan. En verder is het een openbaar forum toch? Dan mag ik toch schrijven en vinden wat ik ergens van vind. Net als jullie.
niks moet en alles mag
Lieve allemaal,

even een ego post van mij.
De afgelopen weken waren het geen danspasjes, maar sprongen die ik gemaakt heb. Het ging niet alleen maar soepel, sommige waren aarzelend, stijf, houterig. Maar ik heb gedanst :cheer2: en ik dans nog altijd.
Mijn 'coming out' is nu gedaan, klaar, het is verteld aan iedereen aan wie ik het, om wat voor reden dan ook, wilde vertellen. Met de nodige nachtmerries, want een megagevoel van kwetsbaarheid. En vooral de angst, ergens in mij, dat ik het dan misschien toch zelf gewild had, vroeger, met *naam dader*. Maar ik heb mezelf gerust kunnen stellen en doe dit zo nu en dan opnieuw, als ik merk dat het nodig is.
Het is goed zo, nu. Ik voel heel sterk dat ik er mag zijn, zonder dat ik dit hoef te 'verdienen' door te doen wat een ander van me verwacht. Natuurlijk gaat dat niet zo makkelijk. Heb ik veel momenten waarop ik de neiging heb mijn hele 'zijn' te verontschuldigen, of mezelf aan te passen, of mezelf onzichtbaar te toveren. Maar, met steun van mijn hulpbronnen, doe ik het niet meer.
Ik ben er nu gewoon. Als mezelf. Heel fijn. :jump: :)
Voorzichtig ben ik begonnen met daten. In heel heel heel kleine stapjes, maar het gaat. Ook dingen als: 'ja, je bent heel aardig, maar nee, ik wil niets met je' lukken. Mét buikpijn, maar toch: ze lukken :$ Geweldig bang voor wat er gaat gebeuren als ik voel: ja je bent heel aardig en ja ik wil héél graag iets met je..... maar dat is gelukkig nog niet aan de orde :$

@Selune: :hug: Ik geloof dat ik je huisarts wel mag ;-D

@Alles mag: dat klopt, we hebben je mening gelezen.

@Snow: :cat:
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk bericht Sofie!!! Ik hoop dat 'je bent heel aardig en ik wil heel graag iets met je' ook zo gaat voelen voor je. Maar dat mag tijd kosten. Je bent zo goed bezig! En heel mooi om over je danssprongen te lezen!

Thx en hele dikke knuffel!
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 28-09-2019 19:19
98.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Selune, goed dat je naar de huisarts bent geweest en wat fijn dat je geholpen kunt worden door de fysio. Echt doen, hoor, met pijn rondlopen is niet nodig!

Sofie, wat een mooi bericht! Ik ben heel blij dat je zulke sprongen maakt en nu zelfs voorzichtig aan het daten bent. Ik hoop dat je niet al te veel zal moeten oefenen met 'ja, je bent heel aardig, maar ik wil liever niets met je' en snel iemand vindt waartegen je kunt zeggen 'ja, je bent heel aardig, en ik wil graag vaker met je daten'. Echt heel fijn om te lezen, want ik weet van hoe ver je moest komen en hoe hard je ervoor hebt gevochten.
Alle reacties Link kopieren
Hmm sofie, nu snap ik je reactie aan mij ook beter. Het ging niet om selune maar om jou. Jij voelde je aangevallen. Niet nodig hoor. Je bent wie je bent.
niks moet en alles mag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven