Paniek door de herbelevingen - deel VII

01-11-2018 10:33 1908 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Nu 2 jaren later open ik met veel positieve, dankbare gevoelens deel 7.

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!

Onderstaand gedicht van Rumi (gedeeld dankzij EV) verwoordt dit welkom zijn prachtig:

Kom tot mij
Kom weerom
Wie je ook bent
Deze poort leidt niet naar schuld of schaamte
Zelf al deed je duizenden geloften
En verbrak ze alle
Duizend keer
Deze poort is voor ieder open
Kom gewoon weer
Kom zoals je bent


We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al mee schrijft of meegeschreven heeft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor wederom een nieuw topic, waar we elkaar kunnen ontmoeten.
Bedankt voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is.

Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
Verdwalen in je hoofd Een verdedigingsstrategie van je hersenen waarbij je zaken anders waarneemt dan ze in werkelijkheid zijn.
Domino-effect 1. Dat moment waarop iets je nét teveel wordt en je hele kaartenhuis van zelfzorg, nieuwe inzichten, en nieuw gedrag instort zodat het voelt alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Zie ook 'dansen'.
2. Een woord/ervaring/gedachte/gevoel/persoon triggert jou, waarna een negatieve gedachte volgt. Deze wordt vervolgens weer gevolgd door nog een negatieve gedachte. En nog een. Dit gaat door tot je je helemaal overspoeld en wanhopig voelt, waardoor je niet in staat bent nog te relativeren.
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.
Al die topics lezen mag, maar is beslist niet verplicht, Kom maar gewoon binnenvallen wanneer je daar aan toe bent :)

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179

Link naar deel 5:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... ges/376579

Link naar deel 6:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... p=29194425
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Ik bedoelde dat je voor nu uitgaat dat je dat al hebt besloten.
En dan pas over x tijd gaat evalueren of dat goed is. Dus niet nu erover nadenken, maar meteen toepassen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, heerlijk lieve Elmervrouw, ik heb vroeger ook een Shar Pei gehad, prachtig beest :heart: Al is zo'n jong boomertje ook genieten!
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
@Snow, ja dat advies pas ik zelf ook wel eens toe, 'doen alsof' de situatie al zo is en voor een paar dagen kijken hoe het bevalt. Soms kom je dan weer tot andere/nieuwe inzichten.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
17-10-2019 11:50
Ik bedoelde dat je voor nu uitgaat dat je dat al hebt besloten.
En dan pas over x tijd gaat evalueren of dat goed is. Dus niet nu erover nadenken, maar meteen toepassen.
Dit vind ik een goed idee. Als het dan niet werkt, kun je gelijk aangeven bij het volgende gesprek waarom het niet werkt.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Had je 'm van pup af aan? Dan zien ze er zo gerimpeld uit, haha, ik had op internet gekeken voordat ik er voor de eerste keer heen ging. Het zijn gewoon ook twee heel verschillende honden, dat vind ik ook leuk.

Snow, ik voelde me een beetje geïntimideerd na het gesprek, of misschien kan ik beter zeggen overrompeld. Kwam met een duidelijk idee daar binnen (traumatherapie, maar ergens anders dan waar ik een tijd geleden intakegesprekken had, en ben afgewezen) en dat werd eigenlijk meteen weggeveegd, met de genoemde argumenten.

Ik probeer dat idd wel al een hele tijd toe te passen, dat klopt wel. En met de triggers te dealen in het dagelijkse leven zoals het er nu uitziet. Los van hulp; de meeste tijd moet je het toch volledig zelf doen. De hulp is er meestal ook niet op de tijd dat je 'm het hardst nodig hebt, zeg maar.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Jep, zo'n heerlijk gerimpeld buideltje liefde :heart: Met hem op puppycursus geweest, was ook echt genieten, en heel veel gewandeld, geknuffeld en gespeeld uiteraard. Helaas is hij maar 5 jaar geworden :cry: maar hij heeft voor altijd een plekje in mijn hart. Hond had net zo'n leven als ik thuis (blijkbaar is het voor sommige mensen net zo eenvoudig een kind als een hond te schoppen en andersom), dus voor hem ben ik ergens wel blij dat hij niet heel oud geworden is. Voor mijzelf was het hartverscheurend. Ik ben gek op honden, en moest er meteen weer even aan denken toen ik je berichtje las :)
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Elmervrouw schreef:
17-10-2019 11:58
[...]
Ik probeer dat idd wel al een hele tijd toe te passen, dat klopt wel. En met de triggers te dealen in het dagelijkse leven zoals het er nu uitziet. Los van hulp; de meeste tijd moet je het toch volledig zelf doen. De hulp is er meestal ook niet op de tijd dat je 'm het hardst nodig hebt, zeg maar.
Ik geloof dat daar, voor ieder van ons, de oplossing zit: met hulp leren het zelf te doen.
Herkennen dat er iets ouds getriggerd wordt, reguleren van alles wat daarbij naar boven komt, liefdevol geruststellend naar al die getriggerde oude delen zijn, voorzichtig voelen hoe veilig/anders het nu is, goede, zorgzame keuzes maken in het nu die er voor zorgen dat we geluk ervaren.
En wat die hulp is: mensen die je in het verleden dingen geleerd hebben, of nog altijd leren, boeken, verhalen van anderen, inspirerende gedichten, indrukwekkende schilderijen, een hondje, een muziekstuk, wat dan ook....
We blijven leren EV, met therapie of zonder. Als je jezelf maar consequent aan bovenstaande herinnert.
Dan hoeven je trauma's niet te verdwijnen. Ze mogen er zijn, maar de heftigheid van hoe het je nu overweldigt/overspoelt, daar kun je mee oefenen, mee spelen.
Kijk maar eens naar wat die hondjes jou leren. Ze geven je zoveel meer dan alleen wat afleiding.
En zo zijn er meer leermeesters in jouw omgeving, kijk maar eens goed!
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Sofie1979 schreef:
17-10-2019 12:52
Herkennen dat er iets ouds getriggerd wordt, reguleren van alles wat daarbij naar boven komt, liefdevol geruststellend naar al die getriggerde oude delen zijn, voorzichtig voelen hoe veilig/anders het nu is, goede, zorgzame keuzes maken in het nu die er voor zorgen dat we geluk ervaren.
Ik quote 'm even omdat het een hele goede samenvatting is. Gisteren weer ervaren dat ik het lang niet altijd veilig vind in het hier en nu, terwijl dat niks met de werkelijkheid te maken heeft. Is het erg als iemand mij niet begrijpt? Moet ik me schuldig of bezwaard voelen over mijn verhaal wat nog doorloopt in het hier en nu? Vragen aan mezelf hé..
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
@EV: kun je jezelf antwoorden dat het niet geeft, dat het niet erg is. Dat het wel heel verdrietig is? En dan de delen van EV die in de war zijn omdat verleden en heden door elkaar heen lopen liefdevol en geduldig geruststellen. Steeds weer. De enige die jou echt kan begrijpen, echt gerust kan stellen en die jou echt bij de hand kan nemen om stapjes te zetten in de enge wereld van nu, ben jijzelf. Het enige wat je echt nodig hebt, is de onvoorwaardelijke, oprechte en liefdevolle steun van jezelf. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Wat een lieve reactie, Sofie. Dank je wel. Waarom kan ik zelf zoiets niet bedenken? Ik voel me zo lastig voor de buitenwereld, dat ik nog steeds zo verdrietig en boos ben. Al laat ik maar een glimpje zien, ik voel me toch lastig. Ook oud, maar toch.
Hoe lukt het jou om zo mild en liefdevol naar jezelf te zijn?
Ik wil steeds maar dat alles over is. Het heeft lang genoeg geduurd, ik ben het zat, ik ben moe.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 29-06-2021 22:53
99.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je het ooit weg kunt krijgen. Misschien lukt alles verdrukken één keer, tot het eruit komt, maar ik weet niet of het daarna nog een keer lukt. En je kunt ook niet op de een of andere manier een nieuw verleden regelen. De enige optie is dus leren leven met het verleden. Dat je weet wat je moet doen als het je overvalt. Dat het je niet meer helemaal ontregelt. Dat er ook ruimte is voor andere dingen.

Het is niet eerlijk dat het zo moet, maar ik zou geen betere optie weten. :hug:

Mmmm, ik ben geloof ik ook niet zo behulpzaam en optimistisch vandaag... :(
Elmervrouw schreef:
20-10-2019 19:03
[...]
Hoe lukt het jou om zo mild en liefdevol naar jezelf te zijn?
[...]
Oefenen EV, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen.
:hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
Alle reacties Link kopieren
Het is zo lastig omdat er zoveel is in het heden wat mij triggert en in de war maakt. Omdat het verleden nooit echt voorbij is omdat ik nu met mijn kinderen ook steeds weer afwijzing en verwarring ervaar; omdat, ook los van hen (voor degenen die mijn verhaal niet kennen) voor mij geen enkele relatie vanzelfsprekend is. Hoe kan ik verder? Dat vraag ik me oprecht af. En dan zegt zo'n poh gewoon: leven per dag, genieten genieten genieten. Lukt op het moment helemaal niet.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Elmervrouw schreef:
20-10-2019 19:49
En dan zegt zo'n poh gewoon: leven per dag, genieten genieten genieten. Lukt op het moment helemaal niet.
Misschien lukt het wel (steeds beter) om uit te vinden wat je zelf fijn vindt en voor jezelf kunt doen. Van wandelen met een leenhond tot je favoriete drankje drinken tot taalvrijwilliger zijn tot in het zonnetje of bij kerstlampjes zitten, er zijn heel veel dingen die je zelf voor jezelf kunt doen. Relaties kunnen daar een toevoeging bij zijn (weliswaar een fijne, als het goed is), maar je bent altijd met jezelf dus die relatie moet ook goed zijn. EV is zonder relatie ook heel waardevol en het waard om lief voor te zijn. Kan het zijn dat ze zoiets bedoelde?

Ik heb overigens de opdracht om elke dag iets leuks voor mezelf te proberen te doen. Lukt ook niet, dus ik snap je wel.
En soms, lieve EV, soms geniet je gewoon even niet. Dat geeft niet. Als je ook dan maar probeert om zorgzaam voor jezelf te zijn. Gewoon, zoals je zou doen bij een lieve vriendin die een arm om zich heen nodig heeft.
Dat gevoel gaat, net zoals alle gevoelens, ooit weer voorbij, gaat weer weg. En komt weer terug. En gaat weer.
Je kunt het een handje helpen door te doen wat Tobbie zegt.
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Het is vandaag gewoon ook even een mindere dag. Ik zit te stressen voor de vakantie, lange rit voor de boeg. Stressen terwijl vriend gewoon relaxt is, zegt dat de vakantie begint als we instappen, en dat niets hoeft of moet. Dat we alleen maar gaan genieten. En ik zie mijn vriendin en haar man, we gaan naar hun huisje in Italië. Vannacht om 4 uur vertrekken we. Ik vind het ook gek dat ik zit te stressen, want het is nergens voor nodig. Alles is voorbereid.

Tobbie, die fijne dingen zijn er wel.
Inderdaad de leenhonden. En kerstlichtjes heb ik hier in mijn woonkamer het hele jaar, ik heb zo'n brede doorgang die de kamer scheidt in twee delen. Zo sfeervol dat ik ze ook heb laten hangen na het eerste jaar dat ik hier woonde. En zo zijn er wel meer dingen die ik fijn vind. Wel een goeie tip, lekker overzichtelijk als het er maar één per dag hoeft te zijn.

Ik hoop dat ik de stress wat kan loslaten als we eenmaal onderweg zijn.
Lief dat jullie zo snel reageren!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Meerdere dingen per dag mag ook, hoor! Maar begin gewoon met één per dag. En fijne vakantie! Ik hoop dat je ervan kunt genieten :)
Alle reacties Link kopieren
EV, fijne vakantie!
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Jullie posten prachtige dingen. Deze quote ik even zodat ik 'm terug kan vinden.
Sofie1979 schreef:
20-10-2019 20:52
En soms, lieve EV, soms geniet je gewoon even niet. Dat geeft niet. Als je ook dan maar probeert om zorgzaam voor jezelf te zijn. Gewoon, zoals je zou doen bij een lieve vriendin die een arm om zich heen nodig heeft.
Dat gevoel gaat, net zoals alle gevoelens, ooit weer voorbij, gaat weer weg. En komt weer terug. En gaat weer.
Je kunt het een handje helpen door te doen wat Tobbie zegt.
:hug:
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Hi allemaal,

Ik hoop niet dat jullie het erg vinden dat ik hier wat post aangezien jullie een hecht groepje lijken te zijn. Hopelijk is vorige week voor de meeste mensen goed gegaan aangezien er hier afgelopen week weinig gepost is. Ik heb al een tijdje meegelezen en leef erg met jullie mee, maar heb het tot nog toe niet gedurfd om mee te schrijven.
anoniem_392076 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 09:54
Reden: .
69.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Welkom, lavenders.

Hier laatste vakantiedag, morgen lange terugrit.
Later meer, het is een keer flink misgegaan in de vakantie. Blegh.
Rest was wel héél fijn.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lavenders, je bent natuurlijk welkom! Zo te horen heb je al veel meegemaakt, qua trauma’s én behandelingen. Het is soms/vaak zoeken wat werkt en aansluit, begrijpelijk ook want geen mens is hetzelfde, maar ook wel frustrerend want goede hulp is zo ontzettend belangrijk. Ik vind het echt heel vervelend voor jou dat de klachten toegenomen zijn, ik herken dat wel van eerdere behandelingen die niet aansloegen en wat was dat naar.. :hug:

Gelukkig is er tegenwoordig veel mogelijk en denkt de psychiater met jou mee. Het programma bij Psytrec is bekend bij mijn behandelaren en zij kennen veel mensen die er positieve ervaringen mee hebben. Soms kunnen die mensen dan weer zelf verder, vaak gaan ze na de behandeling ambulant (bijvoorbeeld 1keer per week) nog verder bij een therapeut (bijvoorbeeld die ik ook heb). Dit is ook weer verschillend per persoon en wordt in overleg besloten.

Ook zijn er soms mensen voor wie het niet geschikt is, zoals bij mij bijvoorbeeld het geval is, maar hier wordt meestal goed naar gekeken, door zowel je eigen behandelaar als Psytrec.
Wat ik er verder van weet is dat het een effectief programma is voor ptss met goede resultaten. Het zijn een aantal zeer intensieve dagen, maar erg de moeite waard zodra het aanslaat.

Goede begeleiding en informatie, zowel voor, tijdens als na die tijd lijkt me erg belangrijk. Heb je nu je op de wachtlijst staat nog hulp? Wellicht kun je wat met mijn ervaringen, misschien komen er nog anderen die wat weten hierover.

Je mag in dit topic ook altijd van je af komen schrijven.
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 29-10-2019 16:32
0.42% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Goede terugreis alvast gewenst lieve Elmervrouw :hug:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
@Lavenders: fijn dat je schrijft. Ja, het is een hecht groepje in dit topic, maar geen gesloten groep. Er is plek voor iedereen die hier op een respectvolle manier wil zijn. Goed dat je er bent dus!

Ik heb geen ervaring met Psytrec. Ik sluit me aan bij Knuffs reactie. Er is in mijn beleving niet één perfecte manier van behandelen. Behandeling is maatwerk, is aansluiten op dat wat past, dat wat op dat moment nodig is. Finetunen, met behandelmethodes die zich bewezen hebben, afgestemd op degene die behandeld wordt.
Het betekent dus dat je jezelf, voorzichtig en geleidelijk, zult moeten openstellen voor de behandeling, durven kijken/onderzoeken wat het je kan brengen, met het risico op een teleurstelling. Dat is reuze moeilijk en vraagt veel dapperheid.
En veel steun van lieve mensen om je heen. Die zijn er hier ook, dus als je wilt, blijf dan lezen en schrijven. :hug:

@EV: één keer misgegaan, hoeveel momenten van 'heel fijn' staan er tegenover? Ik gun je er wel een miljoen.... :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven