Psyche
alle pijlers
Problemen door hoogbegaafdheid..wie ook?
donderdag 17 juli 2008 om 18:13
Hai!
kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
dinsdag 22 juli 2008 om 16:05
Hmm, dus als ik het goed heb wordt er eerst gevonden dat IQ geen goede voorspeller is voor een succes vol en probleemarm leven. Daarop wordt een indicator bedacht die dat beter doet, met creativiteit en interne motivatie erin. Dat wordt dan hoogbegaafdheid genoemd en vervolgens wordt geconcludeerd dat deze hoogbegaafden net zo veel problemen en net zo'n kans op succes hebben als niet hoogbegaafden. Zijn we dan niet weer terug bij af?
Hoe langer ik erover nadenk, hoe beroerder ik de definitie vind. Geen wonder dat die Renzulli niet goed scoort in de wetenschap.
Hoe langer ik erover nadenk, hoe beroerder ik de definitie vind. Geen wonder dat die Renzulli niet goed scoort in de wetenschap.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
dinsdag 22 juli 2008 om 16:06
Dar is zeker waar, maar in een land als nederland met zijn toegankelijke hoger onderwijs systeem is het nou ook weer niet zo moeilijk om je naar een gebied toe te werken waar er 'meer van jouw soort' zijn, en waar je jouw ideen kan gaan vormen zodat ze 'van bovenaf' de maatschappij kunnen beinvloeden.
dinsdag 22 juli 2008 om 16:13
@tarantelle: ik heb er wel een beetje moeite mee om een normaal iemand te vergelijken met een zwakbegaafde in de ogen van een hoogbegaafde omdat, zoals ik al eerder schreef, zwakbegaafden zo zijn als ze zijn door een legio aan (neurologische) problemen, terwijl de normale mens goed functioneert alleen soms een beetje langzzzaammmm is als je iets heel ingewikkelds uit wilt leggen. Dat is toch anders (althans ik ervaar het zo anders). Een normaal mens begrijpt je uiteindelijk vaak wel, alleen kost het soms wat meer moeite om uit te leggen, terwijl een zwakbegaafde een normaal begaafde helemaal niet kan begrijpen.
dinsdag 22 juli 2008 om 16:14
Maar het onderzoek dat Nippo twee keer heeft aangehaald in een eerder deel van de discussie laat zien dat er geen enkele aanwijzing is dat mensen met een extreme IQ score het slechter dan verwacht op basis van dat IQ doen in hun school carriere.
Er is geen bewijs voor deze stelling als je kijkt naar de totale groep hoogbegaafden.
dinsdag 22 juli 2008 om 16:15
Het Nederlandse onderwijs systeem is dus niet gericht op hoogbegaafden. Daarbij maakt het omgaan met 'meer van jouw soort' je niet succesvoller in de maatschappij. Of per definitie gelukkiger.
Zwakbegaafden in een leefgemeenschap zijn ook niet compleet los van de maatschappij. Zo zijn hoogebgaafden dat ook niet in hun laboratoria.
dinsdag 22 juli 2008 om 16:19
Dat is ook jammer.
Maar helemaal aan het begin van de discussie heb ik al gezegd dat dit voor persoonlijke relaties, voor mij tenminste, niet veel verschil maakt. Daar komt meer bij kijken. Ik kan prima converseren met mensen van verschillende intelligentie, maar het onderwerp moet hierop wel aansluiten. De onderwerpen en gedachten waar ik werkelijk mee bezig ben worden vaak niet eens begrepen door mede-hoogbegaafden. Maar dat kan ook komen omdat het bij mij niet om een IQ van rond de 130-140 gaat
dinsdag 22 juli 2008 om 16:21
Nee, maar als probleem werd er gedefinieerd dat je boven de standaard uitstijgt, en daardoor niet wordt geaccepteerd. Als je vervolgens gaat naar een plekken waar de standaard hoger is (ik noem een Harvard, een Princeton, een Cambridge, een Oxford, allemaal geen plekken waar het lastig is om binnen te komen als extreem begaafde), dan zou dat probleem een stuk minder moeten zijn.
dinsdag 22 juli 2008 om 16:24
Tja ik heb het eigenlijk altijd al geweten. Op de basisschool kreeg ik wel eens een extra opdrachtje, maar dat was het. Eigenlijk vond ik het ook gewoon leuker om te spelen. Ik was lekker snel klaar met alles dus had daar alle tijd voor. Op de middelbare school ben ik een keer blijven zitten en een keer gezakt, verveelde me te pletter, maar daarnaast vond ik jongens en blowen en alles wat met puber te maken heeft ook interessant. Ik wijt dus niet alles aan mijn hoogebgaafdheid. Pas op de universiteit werd ik echt uitgedaagd, of nou ja had ik toegang tot stof om mezelf uit te dagen. Toen ook pas getest. Ik heb het altijd geweten, heb een woelige schoolcarriere gehad, maar wijt dit niet alleen aan mijn hoogbegaafdheid.