Problemen door hoogbegaafdheid..wie ook?

17-07-2008 18:13 1653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
hans66 schreef op 22 augustus 2008 @ 22:59:

Ik zou mij vaker in deze discussie moeten mengen. Een ding vraag ik me steeds af. Waarom wordt hoogbegaafdheid soms verhaspeld met autisme? Sociale moeilijkheden die hoogbegaafden zouden ervaren, ligt toch niet aan een hogere intelligentie, maar aan autisme? Ik ben zelf hoogbegaafd en autistisch, maar sociale problemen schrijf ik aan autisme toe, niet aan hoogbegaafdheid.

Ik ben ook hoog begaafd en autistisch (getest, onderzocht). Wat betreft sociale problemen: die heb ik zeker.....

Waar deze problematiek vandaan komt? In eerste instantie verwacht je dat het veroorzaakt wordt door het autisme. Maar soms is het moeilijk te bepalen, soms lijkt het wel dat het autisme en de hoog begaafdheid elkaar hierin versterken. Bv.: Als ik voor het eerst met iemand een gesprek heb dan zie en hoor ik zoveel, ik lees enorm tussen de regels door, ervaar iedere kleine uitdrukking, gebaar etc. dat ik na een klein gesprekje al precies die persoon kan plaatsen (arogantie wordt me wel vaker verweten...). En echt, als het een persoon is die ik daarna vaker zie en spreek, dan blijkt die plaatsing altijd te kloppen. Is dit autistisch (gefocused zijn op details, anders kijken) of hoog begaafdheid (tussen de regels doorlezen, meer info uit een paar woorden halen, veel sneller conclussies kunnen trekken)?

Het probleem dat zich in dit soort situaties voordoet is dat ik in zo'n eerste gesprek totaal 'verkeerd' reageer op de persoon. Immers de persoon verwacht niet dat ik uit een paar zinnen allemaal indirecte, andere informatie haal. En begrijpt niet waarom ik zus of zo reageer.

Verder, wat maakt het uit waar het aan ligt. Ik heb een sociaal probleem, ok, daar moet ik mee zien te leven (en de mensen om mij heen moeten maar zien hoe ze met mij moeten leven X-D)
Dit is het tegendeel van autistisch. Autisten hebben juist grote moeite om non-verbale signalen te herkennen en te interpreteren. Je bent dus vrijwel zeker niet autistisch, al is het wel zo dat dit begrip in ontwikkeling is. Men spreekt tegenwoordig van stoornissen in het 'autistisch spectrum'.

Hoe weet je trouwens dat je eerste indruk van mensen bij nader inzien 'juist' is? En kun je hiermee niet beter bij een autisme-topic terecht, die zijn er zeker.
Op basis van wat ik zo heb gezien in dit topic, lijken het voornamelijk de mensen met problemen te zijn die ooit getest zijn op hoogbegaafdheid. Ikzelf ben nooit getest en heb dus geen idee of ik hoogbegaafd ben of niet. Maar ja, ik heb dan ook geen gedragsproblemen gehad, heb zonder problemen VWO en twee studies op de universiteit gedaan en ben nu lekker aan het promoveren. Ik veronderstel dat ik misschien technisch gezien wel hoogbegaafd zou kunnen zijn, net als een boel van mijn collegae. Als dat zo is, hebben we daar met zijn allen in ieder geval geen last van.

Mijn punt is dat veel 'diagnoses' van hoogbegaafdheid pas worden gesteld als er andere, problematischer dingen aan de hand zijn die een uitgebreid arsenaal van testen nodig maken. Zou het daaraan kunnen liggen dat zo veel van de officieel hoogbegaafden er 'last' van lijken te hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven