psycholoog-hoppen?

02-05-2011 00:41 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een vraagje...een jaar of twee geleden ben ik naar mijn toenmalige huisarts gegaan om gesprekken aan te vragen met een psycholoog. Die gesprekken heb ik toen gehad, maar bewust afgebroken omdat het een kant op ging die ik toen (nog) niet aandurfde, en bovendien niet echt zag zitten met die meneer. Nu - twee jaar verder dus - wil ik graag toch weer met iemand praten/ een traject in. Inmiddels heb ik een nieuwe huisarts omdat ik aan de andere kant van Amsterdam woon en dan nu (eindelijk, jullie zitten zeker op het puntje van je stoel ;) ) de vraag: is het gek om te zeggen dat ik liever naar een andere psycholoog zou gaan? En moet die nieuwe psycholoog dan een dossier aanvragen bij de oude of zoiets?

Thanks!
Waarom zou dat gek zijn? Een psycholoog moet je liggen, als iemand of iemands werkwijze niet bij je past, dan kan je toch gewoon vragen om een ander.

Omdat je destijds niet klaar was voor hulp en het ook niet klikte met een psycholoog, zal voor een huisarts geen reden moeten zijn om je verzoek niet in te willigen. Wees eerlijk bij je nieuwe HA,die zal er vast begrip voor hebben.

Is het ook niet meteen handig om je verhaal zo duidelijk mogelijk uit te leggen aan de HA, die kan aan de hand van je verhaal je misschien wel doorverwijzen naar een psycholoog waar die veel goede ervaringen mee heeft.

Veel succes! Goed dat je hulp zoekt en dat je er nu klaar voor bent!
Nee hoor, dat is helemaal niet gek. Het gaat immers om jouw welzijn, en als jij een psycholoog treft met wie het niet klikt, of je bent sowieso al weg bij je oude, dan laat je je door je nieuwe huisarts gewoon doorverwijzen naar een andere.

Ik geloof dat het wel gebruikelijk is dat er dossiers opgevraagd worden, als jij dat wil, en als dat voor de behandeling noodzakelijk zou zijn, maar dat ligt denk ik een beetje aan de instantie(s) waarmee je te maken krijgt. Zou ik gewoon allemaal navragen bij de psycholoog die je krijgt.

Het is handig, omdat je dan niet alles opnieuw hoeft te vertellen. Tenzij je het dus niet wil, en je met een schone lei wil beginnen. Dan zal je niet gedwongen worden ofzo.
Het is heel normaal dat je graag naar een psycholoog wil met wie het een beetje 'klikt' en waar je je prettig bij voelt.

En óf dat zo is, is persoonlijk. De een zweert bij die ene psycholoog, terwijl een ander het maar niks vindt.

Dat kan heel goed.

Dus nee, het is helemaal niet gek om te zeggen dat je naar een andere psycholoog wilt.

Wat je ook kunt doen is zélf een psycholoog vinden, bijvoorbeeld op internet of via via.. En dan je huisarts vragen om een verwijsbrief.

En wat betreft je dossier: het lijkt me dat je daar zélf over gaat. En dat je dus zelf kunt bepalen of je dat aan je nieuwe psycholoog wil (laten) overdragen.

Oh enneh.. klikt het met de nieuwe ook niet, dan zoek je net zolang door totdat je wél 'de goeie' gevonden hebt.

Het is normaal hoor, dat er soms even gezocht moet worden.

Niks vreemds aan.
Inderdaad heel normaal om te zoeken naar iemand waarmee je een klik hebt. Hoeft niet te betekenen dat die persoon een vriend(in) van je zou kunnen zijn, maar je moet je wel veilig voelen bij die persoon en hem/haar vertrouwen.

Je hoeft ook niet bang te zijn dat je een psycholoog kwetst als je aangeeft naar een ander te gaan. Als hij/zij professioneel is, zal er begrip zijn. Als dat niet zo is, bevestigt dat alleen je keuze maar.

(Het zou wat anders zijn, als je er tientallen "verslijt" of steeds na een tijdje weg gaat als het "eng" wordt, te dichtbij komt onder het mom van "het klikt niet". Dan vind ik het juist de taak van een psycholoog om niet gewoon "oke dan" te zeggen, maar te proberen het verder met je te bespreken en je verder te helpen).
Ik ben onlangs ook naar de huisarts geweest omdat ik graag opnieuw psychologische hulp wilde. Mijn huisarts stelde zelf de vraag of ik weer naar dezelfde wilde, of het wel klikte etc. Zou me daar dus geen zorgen over maken.

Ik dacht trouwens dat je inmiddels ook zonder verwijzing kunt gaan?
In principe zal je oude dossier opgevraagd worden. Hiervoor moet je zelf echter een toestemmingsverklaring tekenen. Als je dat niet doet kan de oude informatie niet opgevraagd worden. Overigens gaat het vrijwel nooit om het hele dossier maar bijvoorbeeld om de behandelovereenkomst of om de afsluitende brief.

Als jij niet wilt dat die informatie wordt opgevraagd dan gebeurt dat niet. Het lijkt me wel goed aan je nieuwe psycholoog uit te leggen waarom je dat liever niet zou hebben als je het echt niet wilt.

Hiernaast is het natuurlijk geen enkel probleem wanneer je nu graag een andere psycholoog zou hebben. Het kan toch dat je niet zo'n goed gevoel hebt bij de vorige?

Ik ben het wel eens met iemand die al schreef dat het misschien goed zou zijn zo eerlijk mogelijk tegen je huisarts te zijn. Dan kan deze meedenken met verwijzen. Wellicht weet je huisarts wel iemand die ervaren is in het behandelen van de problematiek waar jij last van hebt.
Gewoon doen..

Mij werd zelfs geadviseerd om het na een paar gesprekken af te kappen indien het niet klikte..
quote:Twinkle1001 schreef op 02 mei 2011 @ 01:43:

Oh enneh.. klikt het met de nieuwe ook niet, dan zoek je net zolang door totdat je wél 'de goeie' gevonden hebt.

Het is normaal hoor, dat er soms even gezocht moet worden.

Niks vreemds aan.Vaak heb je een x-aantal behandelingen die voor vergoeding in aanmerking komen, dus dat lijkt me ook iets om rekening mee te houden: straks heb je eindelijk een goede gevonden, maar zijn je behandelingen 'op'. En dan moet de behandeling nog beginnen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
In de eerste lijn heb je inderdaad een 8-tal gesprekken die vergoed worden vanuit de zorgverzekeraar. In de tweede lijn heb je meer ruimte en worden er meer gesprekken vergoed.

Of je in de eerste of in de tweede lijn geholpen kunt worden is echter afhankelijk van wat er aan de hand is en waar je huisarts je naartoe verwijst.

Kritisch zijn is juist aan te raden denk ik. Wanneer je het idee hebt dat de psycholoog die tegenover je zit je niet kan helpen (om wat voor reden dan ook) kun je beter op zoek gaan naar iemand waarbij je je wel prettig voelt.
Heel erg bedankt allemaal, ben helemaal gerustgesteld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven