"Moeten"

13-12-2018 09:42 184 berichten
Ik weet niet of dit de juiste pijler is voor dit onderwerp, maar het is niet te "vatten" in 1 onderwerp denk ik.
Ik heb het gevoel dat er steeds meer "moet". En ik wil proberen me daar niet in te laten meeslepen. Het lijkt ook altijd of andere mensen het beter voor elkaar hebben. En op tv wordt er ook steeds gezegd bv : je hebt toch wel daar aan gedacht om dat en dat te regelen? Je moet wel op letten hoe je tanden/ontlasting/gehoor/ bla bla bla is want anders ……..


Bijvoorbeeld :

* Je moet een flitsende carrière hebben of in ieder geval een uitdagende baan, waarin je verder moet komen. ( ik werk in de gehandicaptenzorg en wil gewoon op de werkvloer blijven)
* je moet vooral geen aflossingsvrije hypotheek hebben en als je die wel hebt moet je die het liefst zo snel mogelijk aflossen
* je huis moet voorzien zijn van alle snufjes zodat je vooral geen inbrekers binnenkrijgt en dat er verder ook niets mis kan gaan, en anders is het allemaal je eigen schuld.
* Je moet heel gezond eten, en eigenlijk is er niets gezond en doe je het nooit goed

* je huis moet schoon zijn anders ben je een ransaap

* je huis moet goed onderhouden zijn want anders is het al snel gedateerd

* het liefst 3 keer op vakantie en dan al helemaal niet in Nederland want dat is raar.

* vooral niet in de trein zitten als je een auto hebt want dat is raar.


Ik weet niet wat ik er mee wil maar het voelt vermoeiend, om steeds te denken dat dit allemaal moet, en dat gevoel ook te krijgen van de buitenwereld.
Al die dingen die je noemt, zijn maar meningen van verschillende mensen. Je mag zelf weten of je dat ook vindt of misschien wel het tegenovergestelde.
Alle reacties Link kopieren
Het enige dat moet is belasting betalen en poepen (zei mijn oma altijd)
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
kintsugi schreef:
13-12-2018 09:47
Al die dingen die je noemt, zijn maar meningen van verschillende mensen. Je mag zelf weten of je dat ook vindt of misschien wel het tegenovergestelde.
Ik weet het, maar het voelt toch zo dat ik niet normaal ben als ik alles niet "op orde" heb.
Ik heb dat met de hoeveelheid aan nieuws, het is net een eeuwigdurende vergadering.
Alle reacties Link kopieren
Dit praat je jezelf aan/ laat je jezelf aanpraten.

Behalve doodgaan moet er niks in het leven.

Misschien je tv eens uit laten want wat je schrijft vind ik totaal niet herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ja! Ik word er altijd heel moe van wanneer ik me besef dat ik er maar een beetje op los leef en risico's niet goed kan inschatten. Niet in de zon, niet roken, niet drinken, geen vlees eten, voldoende groente en fruit eten, de schuurdeur op slot doen, je fiets op slot zetten, tas niet aan je fiets laten hangen als je een winkel in loopt, je auto all risk verzekeren, de caravan verzekeren, een veilige auto hebben als je kinderen hebt, goede schoenen voor je kinderen kopen, je huis aflossen, niet te lang douchen, milieuvriendelijke dingen doen, je druk maken om het klimaat, tegen kernenergie zijn.
Ik doe dat dus vrijwel allemaal wel, of juist niet, (behalve roken) maar ik doe het in elk geval verkeerd.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
pipootje schreef:
13-12-2018 09:50
Ik weet het, maar het voelt toch zo dat ik niet normaal ben als ik alles niet "op orde" heb.
Normaal wordt overschat.
Kijk, als je je zorgen maakt dat je dingen niet op orde hebt, pak die dingen dan aan. Maar ga niet zitten piekeren over wat iemand vindt die jou niet eens kent. Stel dat de één vindt dat je voor joker loopt als je de trein pakt terwijl je een auto hebt en de ander juist dat je milieuvriendelijker bezig bent als je de trein pakt, wat moet je dan doen?
Alle reacties Link kopieren
Nou ik voldoe nergens aan hoor. Wat een onzin allemaal.
Je moet gewoon doen wat voor jou fijn voelt.

Ik lig der iig niet wakker van hoor
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat anderen vinden dat je dat moet, maar je moet helemaal nks.

Waarom maak jij je druk over wat mensen vinden over jouw hypotheek, je huis, je werk etc.

Anderen hebben ook meningen over mij, maar het is mijn leven, mijn huis etc. Ik doe het zoals ik het prettig vind, met de minste stress, want daar houd ik van.
Alle reacties Link kopieren
Mij heeft zo'n online training geholpen. Dacht er meteen aan. Er zijn meerdere kun je kijken welke bij je past. (Vraag hem als verjaardagskado als het te duur is voor jezelf)

https://www.psychologiemagazine.nl/acad ... -je-hoofd/

Deze heb ik gedaan.
Ik ervaar dat totaal niet zo. Ik heb niet eens een hypotheek en qua huishouden ben ik ook geen ster. Ik ga zelden op vakantie. En ga zo maar door. Mijn omgeving heeft al die dingen wel, maar ik voel van hun geen druk ofzo. Zij hebben weer andere dingen niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ooit in behandeling voor een burn-out en de standaard reactie op mijn 'jamaar ik moet..' was 'waarom moet dat dan?'.

Ik heb geleerd het moeten te vervangen voor willen. Dat helpt in hoge mate tegen de stress, want dan voelt het meer als een keuze. En als ik iets niet wil, doe ik het dus meestal ook niet.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Deze druk leg je jezelf op hoor. Je moet :biggrin: je niet zo laten beïnvloeden.
Er zijn maar weinig mensen die aan jouw lijstje voldoen. Ik in ieder geval niet en ik ben 'desondanks' toch erg gelukkig.
Dreamer schreef:
13-12-2018 10:16
Ik was ooit in behandeling voor een burn-out en de standaard reactie op mijn 'jamaar ik moet..' was 'waarom moet dat dan?'.

Ik heb geleerd het moeten te vervangen voor willen. Dat helpt in hoge mate tegen de stress, want dan voelt het meer als een keuze. En als ik iets niet wil, doe ik het dus meestal ook niet.

Dit wilde ik net gaan schrijven. Hadden wij dezelfde psycholoog? ;-D
Lama.

Je moet niks. Oke bijna niks.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-12-2018 10:27
78.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
13-12-2018 10:19
Dit wilde ik net gaan schrijven. Hadden wij dezelfde psycholoog? ;-D

Bij mij was het volgens mij een coach en in een ander topic las ik laatst dat dat allemaal kwakzalvers zijn, dus ik mag heel blij zijn dat het goed afgelopen is ;)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Social media kan wat dat betreft ook een poel van verderf zijn. Al die zogenaamd fantastische levens die worden geshowd.

Oh en eigenlijk is dit forum soms ook niet zo goed voor de mens. Ik heb vaak het idee dat veel forummers (volgens sommige posts in ieder geval :$ ) fantastische banen hebben grote huizen, fotomodel type man, zelf altijd maatje 34 kunnen behouden, altijd verantwoord eten/koken, etc. etc.
Alle reacties Link kopieren
Andere mensen hebben het niet beter voor elkaar hoor.
Neem nou mij bijvoorbeeld; ik ben een ransaap die tevreden is met een niet-uitdagende baan, die dit jaar als vakantie een weekje is wezen uitwaaien aan het Nederlandse strand en met saaie, degelijke sloten-zonder-snufjes op de deur. :biggrin:

Maar ik heb net wel een gezonde banaan gegeten, in plaats van taart.


Maar nu even zonder flauwekul.
Waarom dat gevoel van alles te moeten? Je bent vrij om zelf keuzes te maken.
Als je het gevoel hebt iets te moeten, stel jezelf op dat moment eens de vraag of het wel waar is wat je denkt.
Verwacht je dat er iets verkeerds gaat gebeuren als je het niet zou doen? Kun je ook een andere keuze maken?


Timetraveler schreef:
13-12-2018 10:35
Social media kan wat dat betreft ook een poel van verderf zijn. Al die zogenaamd fantastische levens die worden geshowd.

Oh en eigenlijk is dit forum soms ook niet zo goed voor de mens. Ik heb vaak het idee dat veel forummers (volgens sommige posts in ieder geval :$ ) fantastische banen hebben grote huizen, fotomodel type man, zelf altijd maatje 34 kunnen behouden, altijd verantwoord eten/koken, etc. etc.
"Het gras lijkt altijd groener in de verte, omdat je dan de kale plekken niet ziet" is een kreet die ik weleens heb gelezen en die wel mooi van toepassing is.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je gevoel wel, maar ik heb jaren geleden al dat gemoet lekker van mij afgegooid.
Ik moet helemaal niks.
Ja, zorgen dat kind, dieren en ik een comfortabel leven leiden, maar meer niet.
Daar werk ik voor en ik zorg dat huis en haard betaald worden.
Maatschappelijk prestatiedruk en eigendommen langs de meetlat leggen, daar heb ik schijt aan.
Als iemand mijn baan niet waardig genoeg vind, dan is dat hun probleem. En ik bepaal zelf wat ik aantrek en of ik fiets of trein.
Geldt andersom ook; mensen zoeken het maar uit met hun opgelegde zooi. Als ze er blij mee zijn en mij er maar niet mee lastig vallen.
Kbr12345 schreef:
13-12-2018 10:41

"Het gras lijkt altijd groener in de verte, omdat je dan de kale plekken niet ziet" is een kreet die ik weleens heb gelezen en die wel mooi van toepassing is.
Volgens mij heeft iemand hier op het forum als motto: "Als het gras bij de buren groener is, is het vast kunstgras." :-D
Alle reacties Link kopieren
Mijn onkruid is veel groener, dan het gras van de buren. :mrgreen:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het gevoel ook wel, maar maak wel mijn eigen keuzes.

Ik wil graag in een gezellig en betaalbaar huis wonen, leuk werk doen dat aansluit bij mijn interesses en me fit voelen. Verre vakanties, autorijden, snufjes en dieten doen me weinig.

Dus ik zet in op aflossen en enigzins minimalistisch leven, niet te veel junkfood, en een (nieuwe) baan die te combineren valt met mijn gezin en eigen interesses.

Dat andere mensen trips naar Maleisie plannen, paleo eten en een Nest thermostaat met video hebben geinstalleerd, nou en, moeten ze lekker doen.
Lucifer2018 schreef:
13-12-2018 10:22
Lama.

Je moet niks. Oke bijna niks.
Die lama moet (of wil) je misschien wel eten geven? Anders is t ook zo sneu...
Bedankt alvast voor de reacties! Inderdaad op dit forum trek ik me ook van alles aan. Ik kan dat soms niet van me afzetten. Dan denk ik echt dat andere mensen gelijk hebben en dat ik alles verkeerd doe.
Soms gaat het een tijdje beter en heb ik er niet zoveel last van, maar ben nu in de overgang dat zal vast meespelen. :-)
Ik zet altijd ook op een rijtje wat ik volgens mij wel "goed" doe of redelijk.
Maar ik blijf toch een soort druk ervaren.
In mijn hoofd hoor ik ook vaak (of denk ik dan aan) aan dingen zie mensen mij gezegd hebben wat ik bv vroeger niet goed deed, en de kans dat die mensen totaal niet meer weten wie ik ben of wat ze hebben gezegd is vrij groot. Maar hoe laat ik dat los?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven