rijexamen stress/faalangst

22-11-2011 10:21 19 berichten
ik heb al een aantal mijn automaat-rijbewijs (ivm medische achtergrond, lang verhaal......) en ben nu bezig voor de gewone schakel.

ik heb over 2 weken rijexamen, eerste x (nou ja voor de schakel dan)

en ik stress nu al de pan uit.

ivm faalangst heb ik de neiging in zulke situaties volledig te blokkeren. dat gebeurde ook al tijdens de TTT.

ik weet hoe raar het is, aangezien ik al een rijbewijs heb.

ook ben ik erachter dat ik meer angst heb voor de angst dan dat hele examen.

ik wil graag weten hoe anderen hier mee om zijn gegaan tijdens het rijexamen en tips om mijn negatieve gedachten die hoogst waarschijnlijk dit allemaal veroorzaken te voorkomen e.d.

alvast bedankt...
Rescue van Bach zou je goed kunnen helpen.

Ik heb mijn schouders opgehaald en mezelf beloofd dat als ik het de eerste keer niet zou halen, ik nog 30 volgende pogingen zou kunnen doen. Ben geslaagd.
Is er een reden dat je perse schakel wil? Automaat is toch ook meer dan goed?
ja er zijn meerdere redenen.

heb niet zoveel zin om ze te gaan noemen.

bovendien als ik een maal iets in mijn hoofd heb

kan ik dat niet meer loslaten...
Alle reacties Link kopieren
Eerste x gezakt voor mijn examen. De tweede x gewoon tegen mezelf gezegd: het enige wat je moet doen is KIJKEN, KIJKEN, KIJKEN en remmen als dat nodig is. En als het niet lukt...so what..doe je het nog een keer. Jammer van het geld dat het kost maar dat overleef je ook wel.
De gedachte dat je al je rijbewijs hebt en een aantal jaar rijervaring en daarmee een enorme voorsprong hebt op de andere door zenuwen extreem klungelige kandidaten met 30 lessen die de examinator normaal gesproken ziet helpt niet?
Ik heb/had dat ook....Ook al kan ik iets heel goed..zodra er mensen op mijn vingers mee gaan kijken (bedoel dan bazen,managers oid) dan wordt ik zenuwachtig..ook al heb ik het al 1000x goed gedaan. Heb dan over mijn rijbewijs destijds ook 5x gedaan puur en alleen zenuwen..twijfelen door een ander enz.terwijl ik dan nooit had met lessen toen ik eenmaal op mijn gemak was. heb het toen maar eens aangegeven na 4x (duuh waarom niet eerder,maar goed)...en toen kreeg ik 5e keer dezelfde examintor die er toen wel vanaf wist en alleen over koetjes en kalfjes aan het praten was met de instructeur die achterin zat met af en toe wat aanwijzinge waar ik naar toe moest. Maar toen had ik gevoel dat ze niet op zaten te letten zo erg (wat ze natuurlijk wel doen)..en ging het ineens goed.
Puck
Herkenbaar. Ik was zo zenuwachtig tijdens mijn eerste rij examen dat ik er misselijk van werd. Ik kreeg ook nog eens een blackout, haha.

Als voorbereiding op mijn tweede rijexamen had ik alle tips en adviezen (van iedereen uit mijn omgeving) gebruikt. Zoals: eet een paar bananen vooraf, gebruik de Bach Rescue, doe nog een oefenlesje van een half uur voor het rijexamen.

Voor mij hielp het allemaal niet, de spanning tijdens het examen bleef.

Voor de derde kreeg heb ik, via de huisarts verkregen, Beta-blokkers gebruikt. en dat hielp wel. Ik was niet meer zenuwachtig en heb vrij relaxed mijn examen afgelegd en was geslaagd.
hihi ja de betablokkers liggen al klaar. ik heb er een stuk of tien, ik vraag me af als ik dus 3 dagen vantevoren ermee begin (want heb er toch genoeg) zou het dan nog wat meer effect hebben?

tijdens de test had ik die dingen ook waardoor ik niet shakte maar desondanks was ik toch erg gespannen.

al weet ik ook wel een beetje waardoor. bij de 1e fout die ik maakte kwamen de 'negatieve gedachten' al opzetten. niet handig........

borderwalk: met de automaat heb ik eigenlijk nauwelijks ervaring opgedaan. (heb zelf geen auto, en niemand in de buurt heeft zo'n ding) Dat is 1 van de redenen waarom ik schakel wil.

heb trouwens nog iets bedacht naast de betablokkers; ik slik als natuurlijke AD al een tijd magnesium. Daar word ik vrij rustig van, heb daarom bedacht dat ik de dosis maar es ga verhogen...

jullie reacties doen me erg goed trouwens, bedankt!!
Ik heb een faalangstexamen gedaan en dat werkt goed. Het kost iets meer, maar ik ben wel in 1 keer geslaagd en rijd nu overal naar toe.

Bij een faalangstexamen is de examinator hiervoor opgeleid. Je krijgt voor je examen een gesprekje apart van de rest. Het examen duurt wat langer en je kan een time-out aanvragen. Dan ga je even buiten staan of wat dan ook.

Ik was zo ontspannen tijdens mijn examen, zelfs tijdens de lessen wat is nooit zo ontspannen. Het klikte met de examinator (ik had echt een hele aardige vrouw) en heb lekker zitten kletsen. Bij het CBR stapten we allebei lachend uit de auto....zoiets had ik echt nooit verwacht.

Dus mocht het niet lukken deze keer, vraag dan een faalangstexamen aan. Het is mij zelfs gelukt.

Succes!!
Daantje bedankt voor je reactie! ik ben op de hoogte van een faalangst examen.

mn instructeur had het al aangevraagd, hij vroeg nog of hij wilde dat het veranderd werd maar ik ga het gewone examen toch proberen.

was al van plan om een faalangstexamen te doen mocht ik het niet halen.

ik dacht eerlijk waar dat die blokkades en stress van zelf komen bij mij. inmiddels weet ik dat het ook bij mij puur door negatieve gedachten komt.

het is mij nu ook duidelijk dat ik niet perse bang ben voor dat examen, maar eerder voor de angst en dat ik misschien weer blokkeer enzo.

heb van de week een boek besteld over rijexamenangst. daar staan een hoop herkenbare dingen in.

zoals: als je alleen maar met negatieve gedachten bezig bent is er in je hoofd geen ruimte meer om bijv. aan het verkeer e.d. te denken.

nou ja het komt er op neer dat ik wat meer vertrouwen in mezelf begin te krijgen.
@missphoebe, wat goed dat je de keuze maakt om ook nog dit examen te doen!!! Google eens op Richard Bandler. Hij is de grondlegger van NLP en heeft ontzettend veel filmpjes op youtube staan. Hier zit vast een tussen waarin de techniek voor omgaan met faalangst wordt behandeld. Bij NLP ga je ervan uit dat faalangst een niet reële angst is, een mindfuck. Je kunt je angst vervangen door iets positiefs. Je weet immers dat je kunt rijden, waarschijnlijk ook heel erg goed. Dus kom op: je kunt het!!!!!

Veel succes
ja dat staat ook in dat boek wat ik aan het lezen ben,

en dat is ook het idee van G-denken/cognitieve therapie.

dat heb ik jaren geleden bij de psych al geleerd.

ik begin idd. ook te geloven dat ik het wel kan

thanks anyway......
wil een nuchter iemand mij nog ff vertellen dat mocht ik zakken dat geen drama is?

het is bijna zover (volgende week) en ik zit er vrij weinig over te stressen, maar op sommige momenten dus wel, zoals nu....

had rijles vandaag, dat ging vrij goed.

geloof dat ik eerder bang ben dat ik dichtklap dan dat hele examen maar goed.

wil eigenlijk ook wel erg graag slagen, maar dat is logica...
Zakken is geen drama en nu al stressen helpt niet. Gewoon lekker nog even een halfuurtje rustig wat lezen en dan naar bed, zei zij streng.
Ik ben in totaal 5 keer gezakt vanwege hetzelfde probleem, ik blokkeerde gewoon. De zesde keer had ik een hele aardige examinator, die van te voren al zei: ik ga ervan uit dat ik je met een papiertje weg kan sturen, want als je hier al voor de zesde keer zit kan je vast wel rijden. Dat was de eerste stap waardoor ik meer ontspannen durfde te rijden, en ja hoor, ik haalde het.

Voor mij werkte het dus het beste dat iemand anders dan ikzelf/familie/rij-instructeur benoemde dat ik heus wel kan rijden, en dat ik dat alleen maar hoefde te laten zien.
quote:Missphoebe schreef op 28 november 2011 @ 20:10:

wil een nuchter iemand mij nog ff vertellen dat mocht ik zakken dat geen drama is?

het is bijna zover (volgende week) en ik zit er vrij weinig over te stressen, maar op sommige momenten dus wel, zoals nu....

had rijles vandaag, dat ging vrij goed.

geloof dat ik eerder bang ben dat ik dichtklap dan dat hele examen maar goed.

wil eigenlijk ook wel erg graag slagen, maar dat is logica...Zakken is dus echt geen drama. Al zak je honderd keer... je hebt altijd nog je automaat-rijbewijs, en dus meer dan die andere mensen die zakken. Dus dan ga je gewoon voor de volgende keer. Maar joh, je hoeft alleen maar even te laten zien dat je het kunt
quote:borderwalk schreef op 28 november 2011 @ 20:44:

Zakken is geen drama en nu al stressen helpt niet. Gewoon lekker nog even een halfuurtje rustig wat lezen en dan naar bed, zei zij streng.

ja baas..........

bedankt voor jullie reacties.

aub daarmee doorgaan tot volgende week, dank u

ik weet trouwens van faalangstexamen. rij instructeur vroeg nog of ik dat wilde. heb zitten twijfelen maar toch besloten dat ik het 'gewone' eerst doe.

daar heb ik inmiddels spijt van, maar kan nu niet meer terug... mocht ik zakken doe ik als herexamen wel een faalangstexamen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven