Slaaptabletten?

13-07-2009 13:12 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nav de uitkomsten van een onderzoek schijnen veel nederlanders slaapmiddelen te gebruiken...

Zijn er hier ook frequente gebruikers? Waarom en wanneer gebruik je het?

Ik gebruik het maandelijks...Ik draai als verpleegkundige nachtdiensten en overdag slaap ik anders nagenoeg niet. Ik gebruik dan oxazepam of temazepam. Incidenteel neem ik er eens één als ik een aantal nachten beroerd heb geslapen.
Vervelend is dat idd als je overdag niet kunt slapen. Ook ik heb in de verpleging gezeten (lang geleden) en kon niet slapen na een nachtdienst.

Oxazepam is overigens een rustgevend middel, geen slaapmiddel dus. Deze werkt kortdurend. Temazepam wordt wel echt als slaapmedicatie voorgeschreven. Bij mij heeft de Temazepam nooit geholpen als slaapmedicatie tijdens terug kerende depressies. Wel Lorazepam (noctamid). Deze slik ik dan meestal 5 nachten in de week en 2 dagen niet.

Het nadeel van alle pammetjes is dat het verslavend werkt en je steeds meer moet gebruiken om hetzelfde effect te krijgen.

Een paar dagen per maand kan dan gelukkig weer geen kwaad.

Gelukkig slik ik zelf al bijna 3 jaar geen pammetjes meer...
Ik gebruikte het ook vooral bij nachtdiensten, toen ik nog klinisch werkte. Dan het liefste temazepam, dat is ten slotte ook echt een slaapmiddel. Oxazepam werkt overigens niet kortdurend, maar 6-12 uur. En lorazepam is ook geen slaapmiddel, maar eenzelfde middel als oxazepam. Ik denk dat je in de war bent met lormetazepam.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Ik blijf het rommel vinden maar voor mijn patienten werkt het goed :-)

Maar heel herkenbaar na de nachtdiensten, ik heb melatonine geprobeerd maar dat hielp niets. Nu neem ik een temazepam als ik mijn laatste nacht heb gedaan en weer terug het "normale" ritme in moet.

Voor zo ver ik weet gebruikt niemand in mijn omgeving regelmatig slaapmiddelen.
Nog vergeten: Ik heb maar twee keer per jaar een serie nachtdiensten...Niet heel regelmatig dus :-)
Sorry Vicky, ik heb altijd geleerd dat Oxazepam goed was voor een uur of 4 werking. Diazepam werd dan voorgeschreven als het langer en intensiever moest werken.

Weer wat geleerd
quote:bosaapje schreef op 13 juli 2009 @ 14:04:

Sorry Vicky, ik heb altijd geleerd dat Oxazepam goed was voor een uur of 4 werking. Diazepam werd dan voorgeschreven als het langer en intensiever moest werken.

Weer wat geleerd Haha, nou daar hoef je echt geen sorry voor te zeggen hoor... Fijn dat je weer wat hebt geleerd zo op de maandagmiddag
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Ik gebruik alleen melatomine. Dit in verband met een partner met hele onregelmatige diensten waardoor mijn slaapritme compleet overhoop ligt. Melatomine (de versie o doktersrecept) is een lichaamseigen stof die er voor zorgt dat je langer doorslaapt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik ben ook verpleegkundige en gebruik ook temazepam als ik nachtdiensten draai.

Maar nu even niet, want dan wordt Baby stoned .

Ik slaap een uur of 3-4 als ik probeer te slapen zonder tabletje, dus dat trek ik niet 4 nachten achter elkaar. Ik ga binnenkort dus voor het eerst zonder proberen, vanwege Baby. Ben benieuwd, misschien gaat het hartstikke goed.
Moet jij nog nachtdiensten draaien dan Britannia? Op het ziekenhuis bij ons wordt je gelijk uit de nachtdiensten gehaald namelijk...Geheel terecht vind ik.
quote:bosaapje schreef op 13 juli 2009 @ 14:04:

Dat is ook zo hoor! Oxazepam is een middel dat kortdurend werkt (en daarom ook erg verslavend is). Als je het slikt op momenten dat je erg angstig of gespannen bent is het effect er zo'n 4 uur. Alleen is het na die 4 uur niet gelijk helemaal uit je lichaam.

Diazepam is inderdaad langwerkend.
Ik heb bijna een jaar lang zopiclon geslikt, heerlijk vond ik het.
Ik gebruik(te) nitrazepam
Ik slik elke avond 2 mg lormetazepam. Vanwege een depressie waarbij ik echt niet meer kon slapen is dit voorgeschreven.

Ik slik dit nu denk ik 7 maanden.

Woensdag heb ik een gesprek met mijn psychiater waar ik aan wil gaan geven dat ik terug wil naar 1 mg per avond om daarna te gaan stoppen. Ik wil binnenkort proberen zwanger te worden en dan is deze medicatie niet raadzaam.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Ik slik Lorazepam om te slapen. Bij mij werkt het goed.

Ik hoop over een tijd weer zonder te kunnen, als ik mijn leven wat meer op de rails heb. Maar tot die tijd liever lorazepam dan slapeloze nachten (of alcohol...)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Enigme: ik zou niet weten waarom ik geen nachtdiensten zou draaien. Ik voel me helemaal super en het kan geen kwaad, dus ik werk lekker door. Kijk, als ik nou merk dat het helemaal niet goed gaat en ik ineens allerlei klachten krijg die ik nu nog niet heb, wil ik het wel gaan regelen.

Ik weet wat er in de CAO over staat, dus ik kan er altijd nog gebruik van maken toch?
Ah dus jij bent (net zoals ik) één van de weinigen die geen hekel heeft aan nachtdienst? Geef je groot gelijk hoor, als je het nog makkelijk aankan lijkt me dat geen probleem. Je kan idd altijd nog aangeven dat het niet gaat..en dat moment gaat op den duur vanzelf komen.

Van harte met je zwangerschap btw!

Werk je in een ziekenhuis?
Nee hoor, ik heb helemaal geen problemen met nachtdiensten .

Ik slaap juist onwijs veel (dankzij een pilleke) en ik vind het altijd wel relaxed.

Lijkt me als je wat meer buik hebt juist ook weer een voordeel dat je niet aan het bed staat te stunten met die buik ertussen als je iemand probeert recht te leggen bijvoorbeeld.

Ik werk in een ziekenhuis ja, jij?
Me too :-)

Ik slaap ook dankzij een tema vaak erg goed. En s'nachts is de fysieke arbeid over het algemeen idd een stuk minder. Ik heb echt een hekel aan vroege diensten
Benzo's zijn eigenlijk geen slaapmiddelen, maar ze helpen verdomd goed. Ik heb ook slaapmiddelen (al veel geprobeerd) maar niets doet wat (ook al verhoog ik zelf de dosis). Maar door ernstige pijn slaap ik vaak slecht en word ik gebroken wakker (dan maar 'n Red Bull) en die pijn accepteer ik (meestal). Benzo's ja, die gebruik ik wel, in grote getale. Zeker genoeg mee uit de bocht gevlogen want het is lekker, een dagje overslaan, als je je niet goed voelt. Maar als back-up en indien nodig echt als ondersteuning voor andere angsten (faalangst) gebruik ik het soms, nu heb ik betablokkers maar blijf vooralsnog overdag nuchter. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen net 5mg benzo te hebben geslikt, omdat ik heel wat slaap in heb te halen en m'n dag valt of staat met een goede nachtrust. Dat ik verslingerd of verslaafd ben heb ik geaccepteerd, mijn streven is wel 'nooit meer misbruik' maar af en toe een fout accepteer ik ook wel. 't Is nog altijd beter dan mijn adere zwakte, vodka. Ik doe momenteel een stage (weten de meesten al wel) en vandaag broodnuchter gegaan! Wel met pilletjes van allerlei allooi in mijn tas, maar da's de back-up. Ik kamp nl met enorme angst, faalangst, ik vind mezelf een loser, ben al overal afgehaakt, en als ik dit volbreng, dan kan ik ooit zonder wellicht. Of niet, maar dat accepteer ik ook. Die stage is voor mij zo eng, ik ben voor weinig dingen angstiger (spinnen). Door die pammetjes te slikken ben ik trouwens wel van m'n vliegangst afgekomen (dus: telkens doen om je angst te overwinnen, steeds minder sedatie en op 't end wellicht zonder).

Da's mijn benzofilosofie
Ik heb ook af en toe nachtdienst, zo'n beetje 2 in de 8 weken.

En na de eerste dienst sliep ik altijd heel beroerd, hooguit 2 uurtjes ofzo. En dan had ik dagen nodig om weer terug te schakelen, ik was altijd hartstikke van slag.

Nu neem ik na de eerste nachtdienst een temazepam, slaap als een roosje, de tweede nacht is een eitje en terugschakelen zonder enige moeite!

Groetjes,

NannieB

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven