Slecht slapen

02-01-2011 14:24 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap al jaren heel slecht. Ik ben meestal 's nachts een aantal keer wakker en het duurt 's avonds erg lang voordat ik in slaap kom. Meestal schrik ik wakker als ik bijna in slaap val omdat ik het gevoel heb dat ik in een diep gat val, ik heb wel eens slaappillen gebruikt maar daar word ik alleen duf van. Ik heb dan het gevoel dat de wereld om me heen gaat draaien maar slaap nog steeds niet en het is superfrustrerend. Ik probeer mezelf wel eens wijs te maken dat ik misschien maar 4 uur slaap per nacht nodig heb zodat ik me er minder aan erger, maar ik voel me vaak niet helder overdag dus dat zal niet de reden zijn. Ik wil er niet per sé mee naar de dokter maar ik vroeg me af of jullie misschien tips hebben die werken. Hebben jullie bepaalde rituelen die jullie helpen in slaap te komen? Waar denk je aan, wat doe je?? Alvast bedankt
Heb je al melatoninetabletjes geprobeerd?
Dat van dat vallen herken ik trouwens. Alleen voor mij is dat een teken dat ik bijna in slaap val en niks om van te schrikken. Meestal ben ik 10 seconden daarna in een diepe slaap gevallen. Helpt het misschien om dat "vallen" anders te gaan zien?
Geen caffeïne meer drinken. Dus ook geen cola (behalve de caffeïne vrije variant) of thee.

Een frisse slaapkamer, dus met een raampje open. Niet te warm.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Probeer eens je bed op een andere plek te zetten....

Voor als je er voor open staat: volgens de feng shui kan het helpen!
Probeer maar eens!
weinig tot geen alcohol en koffie.

Als je thee drinkt na het avondeten is het beter om kruidenthee te drinken.

Niet te veel en vet eten.

Ventileer je slaapkamer voldoende, zorg voor frisse lucht.

Zonlicht verbetert de aanmaak van melatonine, een hormoon dat zorgt voor een goede slaap, dus lekker naar buiten gaan.
melatoninetabletjes heb ik geprobeerd, ik voelde me er heel raar van. Ik heb uiteindeijk wel een aantal uren goed geslapen maar voelde me de dag erna heel duf. Koffie en thee drink ik trouwens wel graag maar dat doe ik niet voor het slapen gaan Ik zal even op de site kijken Septembergirl, thanx
Lach me niet uit, want ik ben normaal gesproken niet van therapeutische zelfhulpboeken, máár sinds ik het boek Lekker slapen van Deepak Chopra heb gelezen, slaap ik als een blok (en niet alleen maar omdat het boek hier en daar wat saai is ) en word ik fit wakker...
quote:chanella1 schreef op 02 januari 2011 @ 14:36:

Koffie en thee drink ik trouwens wel graag maar dat doe ik niet voor het slapen gaan Ik zal even op de site kijken Septembergirl, thanx

Caffeïne kan lang doorwerken, dus ik zou vanaf je avondeten sowieso geen koffie/thee meer drinken.

Ga lekker even buiten lopen voor je naar bed gaat, frisse neus halen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Ligeia schreef op 02 januari 2011 @ 14:40:

Lach me niet uit, want ik ben normaal gesproken niet van therapeutische zelfhulpboeken, máár sinds ik het boek Lekker slapen van Deepak Chopra heb gelezen, slaap ik als een blok (en niet alleen maar omdat het boek hier en daar wat saai is ) en word ik fit wakker...Awww, geen zorgen, ik lach je niet uit Ben zelf ook niet zo spiritueel ingesteld, op internet zijn heel wat tips te vinden maar ik was meer op zoek naar ervaringsdeskundigen dus als jij zegt dat het werkt kan ik best een gokje wagen toch
Ben je bang om te slapen (onbewust)? Ben je een keer ruw uit je slaap verstoord (toen enorm geschrokken natuurlijk) en probeert je onderbewustzijn nu te voorkomen dat dat weer gebeurt?

In je slaap maak je verschillende stadia door (REM-slaap e.d. Ik ken ze niet allemaal). Het lijkt erop dat je niet in een bepaald stadium (kunt) komen. Misschien eens bijhouden, iedere keer dat je wakker wordt, hoe lang je dan steeds geslapen hebt. Je huisarts kan daar vast wel wat mee, uitzoeken bij welk slaapstadium het mis gaat.

Of je bent gewoon een heel lichte slaper die niet echt diep wegzakt in haar slaap.
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
Ik ben ook een slechte slaper. Ik ga pas naar bed als ik moe ben en dan ga ik eerst puzzeltjes maken of lezen tot letterlijk mijn ogen dichtvallen en dan ga ik pas slapen.

Misschien ben je te actief bezig met in slaap vallen? Dat is bij mij grotendeels het probleem

Overigens slaap je meestal meer dan je zelf denkt en met een uur of 6 kom je echt de dag wel door.

Ik hoorde ook dat het helemaal niet uitmaakt hoe laat je naar bed gaat, maar dat je juist dezelfde tijd moet opstaan. En dat mag je dan met 1 uur inkorten of verlengen.

Dus ook al ga je een keer pas om 2 uur naar bed, toch om 8 uur opstaan.

Dan krijg je een goed slaapritme en val je ook beter in slaap.

Ik houd me daar niet aan overigens....

Mijn tips:

- niet te vroeg naar bed gaan

- niet wakker blijven liggen, maar ga dan wat doen

- gun jezelf de tijd om in slaap te vallen, duurt bij mij vaak ook een uur.

- probeer je er niet te druk om te maken. Als je verder goed functioneert is er niet zo veel aan de hand.

Je kunt beter 5 uur goed slapen dan 2 uur wakker liggen en je liggen ergeren.

Ik ben ook een hele lichte slaper dus wordt ook gauw wakker van dingen.

Voor mij werkt het dus het beste om te werken aan acceptatie dan aan een oplossing van het probleem. Denk niet dat ik ooit een goede slaper word.
dank je wel Lirio. Daar heb ik veel aan. Ik ben inderdaad heel erg bezig met in slaap vallen, ik vind van mezelf dat ik in slaap moet komen en probeer mezelf te dwingen tot een goede nachtrust 'het moet lukken, nu ga ik slapen, nu moet ik in slaap vallen..' Om vervolgens op de wekker gewoon de uren te zien verstrijken en de nacht steeds korter te zien worden, grr. Als ik 's nachts wakker word kijk ik op de wekker en ben ik ook meteen chagrijnig omdat ik weet dat ik niet meer in slaap ga komen. Waarschijnlijk is de oorzaak dat ik het zo graag wil dat ik er gestresst van raak. Ik zal in elk geval proberen wat rustiger te blijven en me minder te focussen op de wekker, hopelijk helpt dat..
- Minder koffie/cola/red bull gaan drinken (ook overdag minderen).

- Meer bewegen overdag zodat je 's avonds echt moe bent

- Je slaapkamer opruimen en de muren wit verven, zorg ervoor dat je slaapkamer een rustige plek wordt.

- Ga het laatste uur voordat je op bed gaat niks meer doen. Ga rustig iets ontspannends op tv kijken (maar geen enge film ofzo)

- Neem een hete douche voordat je gaat slapen

- Ga op een vaste tijd op bed

Dit zijn zomaar even wat tips. Ik mis in je OP nog waarom je eigenlijk niet kunt slapen. Heb je daar zelf ideeën over? Ben je bijvoorbeeld nog heel druk in je hoofd? Lig je wel lekker? Enz enz.
Haal die wekker uit je zicht weg, of koop er eentje zonder lampje of iets in die richting. Blijkbaar is tijd onder andere een trigger voor je.

Heb je ook een comfortabel bed met lekkere dekens enzo? Dan is het ook gewoon fijn om er te liggen zonder dat je echt slaapt. Dan komt de slaap vaak vanzelf wel.
quote:chanella1 wrote on 02 January 2011 @ 14:49:

[...]

Awww, geen zorgen, ik lach je niet uit Ben zelf ook niet zo spiritueel ingesteld, op internet zijn heel wat tips te vinden maar ik was meer op zoek naar ervaringsdeskundigen dus als jij zegt dat het werkt kan ik best een gokje wagen toch Ik heb ooit een slaapstoornis gehad, waarvoor ik een berg slaappillen voorgeschreven kreeg, maar deze heb ik nooit genomen, omdat ik ervan overtuigd ben dat je lichaam zelf moet kunnen herstellen. En dat is ook gelukt. Helaas heb ik afgelopen jaar weer flink wat narigheid op mijn dak gekregen (sterfgevallen-tot-en-met en andere problemen), waardoor ik niet meer fatsoenlijk kon slapen en elke nacht lag te piekeren. Elk uur maakte ik me drukker dan het uur daarvoor en overdag was ik niks meer waard. Ik wist hoe het was tijdens die stoornis (stomme term) en dat wilde ik echt niet meer. Toevallig stuitte ik op een dag op een van de boeken van mijn moeder (die had een berg van die boeken waar wij niks mee kunnen, haha!) en daar zat dat boek van Chopra tussen. Ik ben voor de lol gaan lezen en toen ik het uit had (was ik helemaal niet van plan, maar het is een heel dun boekje), ben ik weer verder gegaan met mijn dingetjes. De volgende ochtend realiseerde ik me dat ik aan één stuk had geslapen en sindsdien heb ik ook geen problemen meer om in slaap te komen en te blijven én op tijd en fris weer op te staan. Het boek is lichtjes gebaseerd op de ayurvedische leer en bevat bepaalde inzichten, waarop je reageert met 'd'oh!' als je het leest. 't Is gewoon te logisch voor woorden. Althans, zo ging dat bij mij. Ik hoop dat het je helpt. Mindset is het sleutelwoord...
quote:Cici25 schreef op 02 januari 2011 @ 15:29:

- Ga rustig iets ontspannends op tv kijken (maar geen enge film ofzo)

Kijk een uur of wat voor je wilt gaan slapen juist géén tv meer en ga niet meer achter de computer. Het licht van beeldschermen zorgt ervoor dat je lichaam geen melatonine aanmaakt, waardoor je niet moe wordt.

Zet het licht laag, alleen een schemerlampje en een paar kaarsjes aan bv. en ga dan vast in bed lekker een boek lezen (deskundigen zeggen dat je je bed alleen mag gebruiken om echt te slapen, maar voor mij werkt dit goed).

Neem een warme douche of bad, zodat je lekker warm en ontspannen bent.

Doe evt. oordopjes in als je last hebt van geluiden.

Zorg dat je slaapkamer echt donker is.

Stress en slapen gaan niet samen, dus ontspanning is de sleutel.
Wat betreft het vallen in een gat, daar is een fysiologische verklaring voor.

Als je slaapt zijn al je spieren ontspannen, die kunnen alleen zo ontspannen zijn als je slaapt. Wat er bij dat val en schrik gevoel gebeurt, is dat je lijf al ontspant terwijl je hoofd nog niet voldoende in slaap is. Je ontspant dus te vroeg (het vallen) waardoor je ineens schrikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven