Sluit je ogen, denk aan een strand. Zie je niets?

16-01-2020 17:47 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic vroeg ik hoe jullie denken: met of zonder stem in jullie hoofd. Aangezien er in het topic langskwam dat sommigen geen beelden kunnen voorstellen als zij hun ogen sluiten, heb ik besloten om hier een apart topic over te openen.

In de psychologie wordt het 'aphantasia' (Engels) of 'afantasie' (Nederlands) genoemd.

Kortom: Bij 'sluit je ogen en denk aan een strand' ziet 2 à 3 procent van de bevolking niets.

Als ik dat doe, zie ik inderdaad ook niets. Ik heb mijn hele leven al afgevraagd in hoeverre anderen nou echt iets zouden zien. Als ik er naar vraag, beweert de een toch echt letterlijk alles te kunnen zien. De ander beweert vage voorstellingen te kunnen maken van hetgeen wat genoemd wordt.

Hebben jullie aphantasia/afantasie?

(Als jullie wel daadwerkelijk dingen zien: hoe werkt dat met woorden als motivatie etc? Wat zie je dan?)

Ik heb aphantasia/afantasie

Totaal aantal stemmen: 138

Ja (17%)
Nee (75%)
Ik ben mij niet zeker of ik het wel of niet heb. (9%)
aankleefsjaan schreef:
16-01-2020 18:21
En als iemand je vraagt om je sleutelbos of je auto te omschrijven, hoeveel details weet je dan? En zie je dan niet je sleutelbos voor je?
Ik vind dit fascinerend :)
Als iemand me vraagt aan een, ik noem maar iets, oranje krokodil te denken dan kan ik daar wel een plaatje van vormen in mijn hoofd.
En bedankt he :proud:
Afbeelding

Ik kan me dingen ook levendig voor de geest halen. Ik kan een beeld in detail beschrijven, maar moet me er wel op blijven concentreren. Het is eigenlijk net als lucide dromen. Ik doe dat ongv. 2-3x per maand spontaan. Laatst bijvoorbeeld droomde ik dat mijn overleden kat, mijn grote maatje, even langskwam om te knuffelen. Toen legde ik in die droom aan iemand uit dát dit een droom was en dat dit gebeurde omdat hij hoi kwam zeggen, maar dat hij eigenlijk overleden is.

Laatst las ik ergens een artikel over hoe je lucide dromen makkelijker kunt beinvloeden. Zo kun je niet zomaar een scene veranderen, maar als je je voorstelt dat er een deur is en daarachter de scene die je wilt, dan kun je er wel "in stappen". Ik herinnerde me dat ook in bovenstaande droom. Dus toen ik klaar was met poes knuffelen, ben ik gaan paardrijden op het strand :D . Helaas duren die dromen vaak niet heel lang, omdat ik langzaamaan steeds bewuster word en uiteindelijk ontwaak. Als het gebeurt is het meestal rond 5 a 6u, als ik even wakker ben geweest om te plassen.

Anderzijds kan ik ook zo levensecht dromen dat ik laatst wakker werd met de gedachte dat ik een andere trouwjurk uit moest kiezen omdat ik op ons huwelijk 6 maanden zwanger zou zijn. Paniek :facepalm: :proud: . Het duurde even een paar seconden voordat ik door had dat ik een spiraal heb.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 16-01-2020 18:56
7.91% gewijzigd
monpapouille schreef:
16-01-2020 18:52
Ik niet.. jij wel? o_o
Yup
TO, het trucje van niet mogen denken aan een witte ijsbeer (en dan dus automatisch wél denken aan een witte ijsbeer), hoe werkt dat bij jou?
Alle reacties Link kopieren
monpapouille schreef:
16-01-2020 18:52
Ik niet.. jij wel? o_o
Ja hoor; ik krijg honger van een recept; ook als ik die zou gaan doorlezen terwijl ik geen honger en geen trek heb.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Maar de mensen die het wel “zien”, zie je het dan echt? Net als een foto bijvoorbeeld?
madamecannibale schreef:
16-01-2020 18:58
Maar de mensen die het wel “zien”, zie je het dan echt? Net als een foto bijvoorbeeld?
Ja, of iets wat er een beetje op lijkt. In geval van een paard bijvoorbeeld, denk ik niet perse aan een paard dat ik gezien heb, maar een combinatie van (alle?) paarden die ik ooit heb gezien. Hetzelfde geldt voor een strand of een bepaalde situatie.

Leuk feitje is dat je geen niet bestaande kleur kan bedenken, maar bijvoorbeeld ook geen nieuwe gezichten. https://www.boredpanda.com/15-interesti ... gn=organic
Alle reacties Link kopieren
Iets wat je op de foto kan zetten, dus spullen of landschappen etc, daar zie ik een beed van. En met woorden als ‘motivatie’, zie ik vaak het woordbeeld, de letters dus, dat heb ik vooral heel erg met namen. Dat is best irritant haha
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
16-01-2020 18:58
Maar de mensen die het wel “zien”, zie je het dan echt? Net als een foto bijvoorbeeld?
Ik zie het zo levendig dat het echt zou kunnen zijn. Alsof ik een film zie waar ik zelf in speel en de camera in mijn ogen zit, maar ik kan ook dingen voelen in die film.

Iemand anders had het over het samen voelen trekken van wat spieren in je mond als je aan het eten van een citroen denkt. Dat heb ik direct, inclusief speeksel aanmaak. Als mensen vertellen over wat ze die dag hebben gegeten kan ik het bij wijze van ook al proeven.

Voor de mensen die het niet hebben, hoe weet je dan wat je wil eten? Of als je op zoek bent naar kleren, hoe weet je dan precies waar je naar op zoek bent? En hoe beleef je je herinneringen?
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
16-01-2020 19:00
Ja, of iets wat er een beetje op lijkt. In geval van een paard bijvoorbeeld, denk ik niet perse aan een paard dat ik gezien heb, maar een combinatie van (alle?) paarden die ik ooit heb gezien. Hetzelfde geldt voor een strand of een bepaalde situatie.

Leuk feitje is dat je geen niet bestaande kleur kan bedenken, maar bijvoorbeeld ook geen nieuwe gezichten. https://www.boredpanda.com/15-interesti ... gn=organic
Wow ik heb oprecht nooit geweten dat dit iets is wat anderen kunnen. Ik zie helemaal niks, geen beelden of wat dan ook en dacht dat iedereen eigenlijk een beetje rationeel eigenschappen bedacht als het om visualiseren ging :-$
Alle reacties Link kopieren
Blablabla97 schreef:
16-01-2020 19:05
Ik zie het zo levendig dat het echt zou kunnen zijn. Alsof ik een film zie waar ik zelf in speel en de camera in mijn ogen zit, maar ik kan ook dingen voelen in die film.

Iemand anders had het over het samen voelen trekken van wat spieren in je mond als je aan het eten van een citroen denkt. Dat heb ik direct, inclusief speeksel aanmaak. Als mensen vertellen over wat ze die dag hebben gegeten kan ik het bij wijze van ook al proeven.

Voor de mensen die het niet hebben, hoe weet je dan wat je wil eten? Of als je op zoek bent naar kleren, hoe weet je dan precies waar je naar op zoek bent? En hoe beleef je je herinneringen?
Er gaat echt een wereld voor me open hier. Voel me mega suf dat ik nooit eerder in mijn leven geweten heb dat andere mensen dat hebben zoals met de citroen en het beelden denken.
Uhm ik bedenk me: pasta dat lijkt me wel lekker vandaag. Ik zie er geen beeld bij of kan het niet ruiken uit herinnering oid.
Qua kleding zie ik soms plaatje in online shop en denk dan oh ja leuk, en herinner me de eigenschappen: semi kort rokje, rood, ruffles etc.
Herinneringen zijn ook meer feitelijk ook voor me, oh ja dat was toen met die en die. Geen beelden.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
16-01-2020 18:58
Maar de mensen die het wel “zien”, zie je het dan echt? Net als een foto bijvoorbeeld?
Ik voel het zinderende licht, mijn ogen die snel accommoderen om de overmaat aan licht te regelen en de pijn die dat geeft in mijn oogspieren, de groene vlekken die ik zie als ik ergens anders heen kijk. De fel schitterende waterlijn met schuim wat het water achterlaat na elke golf.

Maar ik heb geen fotografisch geheugen als je dat bedoelt. Jammer hoor. Dan had ik betere kansen gehad als schilder. Je gaat ergens heen, zet je ezel op, begint een schilderij en je gaat dat dan thuis afmaken. Daar ben ik niet goed in omdat ik dan teveel ga nadenken. Dan word ik als een duizendpoot die vergeten is hoe hij moet lopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Gek dat het brein zo anders kan werken bij verschillende mensen.
Ik kan visualiseren en hele levensechte scenario's afdraaien in mijn hoofd. Ik kan beelden oproepen. Ik kan gezichten en namen onthouden.
Ik heb alleen verder wel een slecht geheugen. Daar maak ik me zelfs wel eens zorgen over, al heb ik dat altijd gehad.
Ik kan me van bepaalde gelegenheden van jaren geleden herinneren wat ik droeg. Maar een bepaalde cursusdag van anderhalf jaar geleden (ongeveer, want ik kan ook slecht onthouden hoe lang iets geleden is) kan ik me slechts vaag voor de geest halen.
Ik merk best vaak op dat ik me bepaalde dingen maar heel vaag kan herinneren, terwijl dat wel zou moeten. Mijn man kan allerlei nuttige en nutteloze feiten onthouden die hij ooit heeft gehoord of gelezen. Ik kan dat absoluut niet en daar baal ik soms best van.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof heel vast dat er ergens in je geheugen kilometers film en geluiden liggen opgeslagen die ineens terug kunnen komen in het actieve geheugen. Alleen nooit als je dat wil.

Sommige mensen gebruiken drugs om daarbij te komen. Zelf zou ik dat niet gauw doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
16-01-2020 19:31
Ik geloof heel vast dat er ergens in je geheugen kilometers film en geluiden liggen opgeslagen die ineens terug kunnen komen in het actieve geheugen. Alleen nooit als je dat wil.

Sommige mensen gebruiken drugs om daarbij te komen. Zelf zou ik dat niet gauw doen.
Nee, dat zou ik ook nooit doen. Maar dat naar believen kunnen oproepen, dat zou ik wel willen. Lijkt me geweldig.
Mijn geheugen werkt nogal fragmentarisch.
Hoewel ik wel ontzettend veel songteksten ken. Heel random.
Alle reacties Link kopieren
Mappie88 schreef:
16-01-2020 19:15
Er gaat echt een wereld voor me open hier. Voel me mega suf dat ik nooit eerder in mijn leven geweten heb dat andere mensen dat hebben zoals met de citroen en het beelden denken.
Ik kom er nu pas achter dat mensen het niet hebben en val zo wat van mijn stoel. Dus daarin begrijpen we elkaar juist erg goed. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet of ik wel of niet iets zie. Maar ik neig naar niet. Soms bij vlagen een vaag beeld, mijn gedachten zijn overwegend in woord. Als ware iemand een boek voorleest. Als ik aan dat strand moet denken hoor ik het mezelf beschrijven, maar echt zien, nee. De supermarkt waar ik wekelijks kom, kon ik wel heel vaag een beetje voor de geest halen zonet. Maar toen het daarna een meer met bergen en bomen moest zijn, zag ik weer niets.

Ik heb zelf een visueel creatief beroep, maar ik weet ook dat ik anders te werk ga dan de meeste beroepsgenoten. Die zien iets in hun hoofd, gaan schetsen en het dan maken. Ik niet, ik moet echt gaan maken en dan wordt het vanzelf wat.

Ik wist niet dat dit een ding was, maar misschien heb ik het dan toch?
Alle reacties Link kopieren
Bij een denken aan happen in een citroen (waarbij ik gelijk denk: 1) waarom zou je dat doen? 2) dat liedje 3) wie is de mol 4)... oké, ik dwaal af sorry.)
Doen mijn spieren helemaal niets.

Ik kan wel mijn mondspieren samentrekken. Als ik dat met de spieren voor in mijn mond doe is dat helemaal niks. Als ik dat met de spieren achter in mijn mond doe kan ik wel bedenken dat dat wel past bij het happen in een citroen.

Geuren kan ik niet bedenken, niet anders dan rationeel dat ik weet dat ik bijvoorbeeld lavendel lekker vind ruiken. Maar ik weet nu niet hoe dat ruikt, ik heb geen oproepbaar geurgeheugen.
Ik weet wel dat ik als ik een flesje open gelijk zal weten/ruiken/herinneren dat dat lavendel is. En dan kan ik me veilig en warm voelen zoals ooit in de lavendelvelden.
Die zijn paars, dat weet ik. Maar als ik het voor me probeer te zien denk ik rationeel aan een ansichtkaart. Ik denk ‘paars’ ‘sprietjes’ ‘mooi’, maar ik zíe het niet.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
16-01-2020 19:33
Nee, dat zou ik ook nooit doen. Maar dat naar believen kunnen oproepen, dat zou ik wel willen. Lijkt me geweldig.
Mijn geheugen werkt nogal fragmentarisch.
Hoewel ik wel ontzettend veel songteksten ken. Heel random.
Ik vooral de intro's. Ik hoor de eerste klanken en ineens weet ik de rest en krijg ik hetzelfde gevoel als toen dat liedje populair was.
Teksten wel sommige regels en de boodschap die erin zit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Nee, ik heb juist een hele sterkte verbeeldingskracht. Ik kan letterlijk elk zandkorreltje voor me zien.
Alle reacties Link kopieren
monpapouille schreef:
16-01-2020 18:02
Dus als je aan een strand denkt, dan haal je als het ware een 'foto' van een strand waar je ooit bent geweest uit jouw herinnering?

Ik kan mij ook geen gezichten voor de geest halen.
Ja. Of van een film ofzo.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
16-01-2020 19:31
Ik geloof heel vast dat er ergens in je geheugen kilometers film en geluiden liggen opgeslagen die ineens terug kunnen komen in het actieve geheugen. Alleen nooit als je dat wil.

Sommige mensen gebruiken drugs om daarbij te komen. Zelf zou ik dat niet gauw doen.
Ik heb best wel wat drugs gebruikt. Dan zie ik ook geen beelden hoor.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
16-01-2020 18:58
Maar de mensen die het wel “zien”, zie je het dan echt? Net als een foto bijvoorbeeld?
Als een filmpje. Compleet met geluidseffecten (meeuwen, blèrende kinderen, gebabbel van mensen om mij heen).
Nee heb je, ja kun je krijgen
tyche schreef:
16-01-2020 18:34
Zoiets. Maar wat iemand anders ook schreef, ik kan me voorstellen dat ik op die plek ben, en een rondje draaien en alles voor me zien. En ook de beweging van de golven of de wind door het duingras. Dus het is veelzijdiger dan een foto.

Als je je voorstelt dat je in citroen bijt, voel je dan iets in je mond samentrekken?
Ik heb dit wel, ook wanneer ik denk aan het gevoel wanneer je op een stukje aluminiumfolie kauwt met je vulling en zo zijn er meer voorbeelden. Ik kan ook heel makkelijk de geur en de smaak van iets proeven en ruiken.
Ik twijfel of ik nou in de verte iets zie of de herinnering beschrijf/oproep. Het is wel duidelijk de grauwe Nederlandse Noordzee.
Kokoro schreef:
16-01-2020 18:54
Yup
Dit is even een kortere quote dan de hele tekst over lucide dromen. Ik val al een tijdje regelmatig in slaap met slaap meditatie in de hoop beter te slapen.

Nou had ik laatst voor het eerst een nachtmerrie. En nou ben ik me in mijn dromen vaak wel bewust dat ik droom. Maar nu riep ik het tegen mezelf en poef ik was wakker.. heeft dat met lucide dromen te maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven