Smetvrees

26-11-2021 22:23 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kamp al het grootste deel van mijn leven met smetvrees en ik zou graag in contact komen met andere mensen die hier last van hebben om te kijken hoe jullie hiermee omgaan.

Ik heb heb het specifiek met mijn eigen spullen en huis. Dat moet allemaal schoon zijn. Buitenshuis heb ik er minder last van want als ik thuiskom kan alles de was in en ik douchen. Dan is het weer goed.
Ik vind het dus ook heel moeilijk om bezoek te ontvangen, deze komen immers uit een "vieze" omgeving. Zeker nu met corona heb ik er weer extra moeite mee.

Wie ervaart dit ook zo en hoe gaan jullie ermee om?
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen therapie ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook vies als bezoek de schoenen niet uit doet bij de deur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook, soms meer en soms minder. Heb er zelf niet zoveel last van omdat ik ook met voedsel werk, daarom is het zelf wel fijn.

In mijn huis vind ik niet veel vies, maak goed schoon en heb ook huisdieren, buiten daarentegen vind ik veel vies. Openbaar vervoer, deurknoppen, pinapparaten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind openbaar vervoer, bioscoop stoel, pinautomaten, openbare wc, ook vies .
Ik ontwijk het niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontwijk je nu allemaal ? Hoeveel extra tijd , moeite , geld etc kost die smetvrees je ? Wat voor last heb jij er nu van ? En je partner ? En straks je kind ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Veel sterkte, ik weet hoe je je voelt!
En…. Je bent niet gek. En….het is een hersenaandoening.
Ik vond het heel gek om me te realiseren (toen ik 40 werd) dat ik het langer wel heb dan niet.
Don’t grow up, it’s a trap
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft dit

Toen ik thuis woonde werd ik helemaal gek
Alle reacties Link kopieren
Nee nooit therapie voor gehad. Ooit vanuit mijzelf aan een therapeut verteld maar die vond het niet spannend genoeg om daar wat mee te doen.

Ik ontwijk niks, maar kan er wel een paar dagen tegenop zien als er mensen op bezoek komen. Wij lopen niet op schoenen in huis en als bezoek dat wel doet moet er nadat ze zijn geweest meteen gezogen en gedweild worden.
Daarnaast stress ik dan over alles wat ze eventueel aanraken. Vooral ben ik bang dat mensen op mijn bed ofzo gaan zitten.. dat is echt mijn grootste nachtmerrie.
Zo lang er dus niemand in mijn huis komt, kost het niet veel extra tijd of energie.
Maja echt gezellig is het ook niet als je nooit iemand durft uit te nodigen door deze "angsten". Partner heeft er niet zo een last van. Wilt in algemeen ook dingen schoon hebben, maar snapt niet dat ik stress kan hebben over bepaalde dingen.
Alle reacties Link kopieren
We zijn dus net verhuisd en morgen krijgen we mensen op bezoek. Dubbelop spannend want ze hebben kinderen die naar school gaan (ben heel bang voor corona) en ze willen dus het hele huis zien. Dus ook met schoenen naar boven de slaapkamer op. :-(
Andere therapeut zoeken. Het is niet gezond en ook niet fijn als je er tegenop ziet om bezoek te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Nankurunaisa schreef:
27-11-2021 00:00
Nee nooit therapie voor gehad. Ooit vanuit mijzelf aan een therapeut verteld maar die vond het niet spannend genoeg om daar wat mee te doen.

Ik ontwijk niks, maar kan er wel een paar dagen tegenop zien als er mensen op bezoek komen. Wij lopen niet op schoenen in huis en als bezoek dat wel doet moet er nadat ze zijn geweest meteen gezogen en gedweild worden.
Daarnaast stress ik dan over alles wat ze eventueel aanraken. Vooral ben ik bang dat mensen op mijn bed ofzo gaan zitten.. dat is echt mijn grootste nachtmerrie.
Zo lang er dus niemand in mijn huis komt, kost het niet veel extra tijd of energie.
Maja echt gezellig is het ook niet als je nooit iemand durft uit te nodigen door deze "angsten". Partner heeft er niet zo een last van. Wilt in algemeen ook dingen schoon hebben, maar snapt niet dat ik stress kan hebben over bepaalde dingen.
Klinkt toch niet als “ niet spannend “ , hoor.


Je wil toch dat je kind later gewoon met vriendjes thuis kan komen en dat hij/ zij lekker buiten kan spelen zonder meteen geschrobd te worden bij thuiskomst ?

Ik zou een therapietje overwegen, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nankurunaisa schreef:
27-11-2021 00:01
We zijn dus net verhuisd en morgen krijgen we mensen op bezoek. Dubbelop spannend want ze hebben kinderen die naar school gaan (ben heel bang voor corona) en ze willen dus het hele huis zien. Dus ook met schoenen naar boven de slaapkamer op. :-(
En zou jet heel lastig vinden om hierin eerlijk te zijn naar ze en te vertellen dat je een beetje last hebt van smetvrees? Dat je heel graag je huis laat zien, omdat je er trots op bent. Maar dat je zou willen afspreken om zonder schoenen naar boven te gaan en vooral het bed niet aan te raken.
Ik zou dat zelf nl. totaal geen punt vinden en ook aanbieden om beneden te blijven als je dat fijner vindt.
Alle reacties Link kopieren
Echt, zoek hulp. waarom zou je wachten tot je er nog meer last van krijgt, en het dan ook veel langer duurt voor je er van af bent.
vergelijk het met een stukje onkruid in de tuin. Het lijkt niet belangrijk en je hebt even geen zin om er wat aan te doen, en voor je het weet staat je tuin vol. En dan heb je spijt dta je dat eerste plantje niet verwijderd hebt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Je kan mensen toch gewoon vragen hun schoenen uit te doen bij de deur? Dat is helemaal niet raar en als ze mee naar boven gaan om dat te laten zien is het ook een beetje apart als ze op je bed gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Nankurunaisa schreef:
27-11-2021 00:01
We zijn dus net verhuisd en morgen krijgen we mensen op bezoek. Dubbelop spannend want ze hebben kinderen die naar school gaan (ben heel bang voor corona) en ze willen dus het hele huis zien. Dus ook met schoenen naar boven de slaapkamer op. :-(

Wat is er mis mee om te zeggen, ik zie van het bezoek af, door alle oplopende besmettingen, ben ik erg voorzichtig en zie ik het nu niet zitten (om mensen over de vloer te hebben).

En in jouw huis bepaal jij/jullie de regels. Wil jij dat de schoenen uit gaan, zowel beneden als boven, dan geef je dit aan. Als mensen dat niet gastvrij vinden of niet willen, dan is dat hun probleem.

Verder eens met de adviezen om hiermee wel aan de slag te gaan. Om het voor jezelf ook wat relaxter te maken allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Oh bij een rondleiding door m’n huis zou ik als een poortwachter bij de slaapkamer deur gaan staan. Best dat ze even naar binnen koekeloeren, maar ze hoeven toch niet overal rond te lopen? Nergens voor nodig hoor. En mensen die op m’n bed gaan zitten vind ik ook zeer onprettig. Doe ik zelf niet eens met kleding die ik buiten gedragen heb. En dan heb ik niet eens smetvrees in zo’n mate dat ik er last van heb. (Ik noem het selectieve smetvrees).
Alle reacties Link kopieren
In deze tijd juist een positieve eigenschap.

Overigens bestaan wij uit 10x zoveel bacteriën als uit lichaamscellen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
27-11-2021 00:49
Echt, zoek hulp. waarom zou je wachten tot je er nog meer last van krijgt, en het dan ook veel langer duurt voor je er van af bent.
vergelijk het met een stukje onkruid in de tuin. Het lijkt niet belangrijk en je hebt even geen zin om er wat aan te doen, en voor je het weet staat je tuin vol. En dan heb je spijt dta je dat eerste plantje niet verwijderd hebt
Dit. Iemand die ik ken had al een paar jaar een dwangstoornis en dacht zelf dat het wel meeviel, maar het bleek haar toch behoorlijk te beïnvloeden. En zoiets wordt meestal alleen maar erger. Zij is in therapie gegaan en kwam er eigenlijk vrij gemakkelijk vanaf. Als ze ermee doorgelopen was, was dat waarschijnlijk steeds moeilijker geweest.

Ga eens naar de huisarts en laat je doorverwijzen naar een goede psycholoog. Je kind kan straks echt last hebben van een moeder met smetvrees!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt exact hetzelfde als jij. Buitenshuis gaat het nog (hoewel ik zo min mogelijk aanraak) maar binnenshuis vind ik alles wat van buiten is vies. Dus liever niet met “buitenkleding” door het huis lopen. Van mijn partner kan ik nog veel hebben maar anderen vind ik snel vies en mogen van mij dus bij voorkeur ook alleen in de woonkamer komen. Als ik thuiskom maak ik bijv. elke dag mijn telefoon en andere dingen die ik met “buitenhanden” heb aangeraakt schoon. En het meest vies vind ik jassen, tassen, schoenen, etc.

Ik overweeg wel steeds vaker om hier hulp voor te zoeken. Het kost me veel ‘ruimte in mijn hoofd’.
Alle reacties Link kopieren
lolavv57 schreef:
27-11-2021 11:37
Ik heb echt exact hetzelfde als jij. Buitenshuis gaat het nog (hoewel ik zo min mogelijk aanraak) maar binnenshuis vind ik alles wat van buiten is vies. Dus liever niet met “buitenkleding” door het huis lopen. Van mijn partner kan ik nog veel hebben maar anderen vind ik snel vies en mogen van mij dus bij voorkeur ook alleen in de woonkamer komen. Als ik thuiskom maak ik bijv. elke dag mijn telefoon en andere dingen die ik met “buitenhanden” heb aangeraakt schoon. En het meest vies vind ik jassen, tassen, schoenen, etc.

Ik overweeg wel steeds vaker om hier hulp voor te zoeken. Het kost me veel ‘ruimte in mijn hoofd’.

Maf. Ik heb dat verschil tussen binnen en buiten dus ook.
Bij voorkeur eerst een ‘binnenbroek’ of een nog niet buiten gedragen broek aan voor ik op de bank ga zitten. Jas en schoenen blijven in de gang. Altijd handen wassen bij thuiskomst.
Maar het zijn zulke gewoontes en ik krijg weinig mensen over de vloer, dus het hindert me niet.
En als ik dan wel bezoek krijg kan ik m’n rationele pet een tijdje opzetten en maak ik daarna de vloer wel weer schoon.
Alle reacties Link kopieren
Lolavv57 en Oohboy ja echt herkenbaar.
Ik vind het ook zo gek, Nederland is een van de weinige landen waar mensen schoenen binnen dragen. Heb ik dus echt nooit gesnapt. In het grootste deel van de wereld (heb ik eens op een kaartje gezien) lopen mensen binnen niet op schoenen. Vooral moslimlanden enzo.
Ik zou het liefst een petitie starten zodat iedereen in Nederland dat ook doet! Haha dan is al een groot probleem voor mij opgelost. Tevens spaar ik voor een nieuwe bank, een leren ipv stof en dan kan ik deze gewoon afvegen als er mensen met "vieze" kleren op hebben gezeten. Dan hoop ik dat het voor
mij ook wat makkelijker wordt.

Maar ik snap ook zeker de adviezen van de anderen om hulp te zoeken, zeker omdat het soms mentaal veel energie kost. Wij krijgen niet veel bezoek, maar als we bezoek krijgen dan is t voor mij niet genieten. Dan ben ik alleen maar van binnen aan het stressen.
Tevens wat ze zeggen, als ik kinderen krijg is dat ook echt niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
27-11-2021 11:45
Maf. Ik heb dat verschil tussen binnen en buiten dus ook.
Bij voorkeur eerst een ‘binnenbroek’ of een nog niet buiten gedragen broek aan voor ik op de bank ga zitten. Jas en schoenen blijven in de gang. Altijd handen wassen bij thuiskomst.
Maar het zijn zulke gewoontes en ik krijg weinig mensen over de vloer, dus het hindert me niet.
En als ik dan wel bezoek krijg kan ik m’n rationele pet een tijdje opzetten en maak ik daarna de vloer wel weer schoon.
Heb ik ook altijd, altijd handen wassen bij thuiskomt en als ik thuis iets “vies” heb aangeraakt (pakket, tas etc.) dan ook altijd handen wassen.

Voor mij zijn het ook gewoontes en redelijk te doen alhoewel ik het soms wel lastig maak voor partner. Ik wil heel graag kinderen en denk dat ik voor die tijd wel hulp nodig heb, anders zou ik het bijv. absoluut niet aan kunnen dat anderen mijn baby zouden aanraken. Laat staan als mijn kinderen ouder worden.
Alle reacties Link kopieren
Nankurunaisa schreef:
27-11-2021 11:56
Lolavv57 en Oohboy ja echt herkenbaar.
Ik vind het ook zo gek, Nederland is een van de weinige landen waar mensen schoenen binnen dragen. Heb ik dus echt nooit gesnapt. In het grootste deel van de wereld (heb ik eens op een kaartje gezien) lopen mensen binnen niet op schoenen. Vooral moslimlanden enzo.
Ik zou het liefst een petitie starten zodat iedereen in Nederland dat ook doet! Haha dan is al een groot probleem voor mij opgelost. Tevens spaar ik voor een nieuwe bank, een leren ipv stof en dan kan ik deze gewoon afvegen als er mensen met "vieze" kleren op hebben gezeten. Dan hoop ik dat het voor
mij ook wat makkelijker wordt.

Maar ik snap ook zeker de adviezen van de anderen om hulp te zoeken, zeker omdat het soms mentaal veel energie kost. Wij krijgen niet veel bezoek, maar als we bezoek krijgen dan is t voor mij niet genieten. Dan ben ik alleen maar van binnen aan het stressen.
Tevens wat ze zeggen, als ik kinderen krijg is dat ook echt niet te doen.
Ik vraag overigens bezoek wel gewoon zonder gêne om hun schoenen uit te doen. Heb daar ook nog nooit gedoe mee gehad.
Alle reacties Link kopieren
Het zou ook de andere kant op kunnen hè, dat je door kinderen juist makkelijker wordt. Omdat je dan wel grenzen móet verleggen.
Wat betreft de bank, dat gevoel snap ik echt helemaal! (Maar een leren bank vind ik dan weer zo niet relaxed zitten dat het voor mij geen optie is). Tegelijkertijd is dat ook wel een grens die je voor jezelf kunt trekken. Alleen een bank kopen zónder je smetvrees een rol te laten spelen in je keuze. Een middenweg zou kunnen zijn dat je er een sprei of iets overheen legt als er bezoek is, die je dan kunt wassen. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven