Sociale angsten partner

28-07-2021 11:16 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner heeft last van sociale angsten en drukt die ook op mij. Ik word ontzettend onzeker ervan als hij mijn interacties (soms zo klein als ik die een paar woorden uitwissel met de postbode) analyseert en mij daar kritiek op geeft. Soms zeg ik heus wat stoms en ben ik niet op ieder moment het meest aardig maar ik hoef zijn ongevraagde advies niet.

Zijn er meer mensen die dit herkennen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het verband niet zo tussen sociale angsten hebben en een ander kritiek geven op haar interacties?

Mijn vriend heeft ook last van sociale angst (wel steeds minder), maar geeft mij nooit kritiek hoor. Nouja, hij zegt wel soms iets over hoe ik me gedraag, maar dan is het wel terecht, want ik ben niet super sociaal handig dus ik doe wel eens lomp. :hyper: Maar hij zegt het altijd op een vriendelijke manier, meestal zelfs nog verontschuldigend van "het was echt niet heel erg hoor, maar je had wel iets minder lang kunnen doorgaan over [punt X] want dat werd nu een beetje ongemakkelijk haha".
Dus jouw vriend gedraagt zich als een hork, maar dat komt doordat hij sociale angsten heeft? Wat een kletskoek.
Wat hij doet is jou ondermijnen en kleiner maken. Dat hoef je echt niet te accepteren, sociale angst of niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft sociale angst te maken met het feit dat je vriend een zak is? Hoelang zijn jullie samen? Ik zou er serieus over nadenken om deze relatie te laten voor wat het is. Een partner hoort je niet zo te behandelen en jij hoeft dat niet te pikken.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Als niet uitkijkt word je zelf nog sociaal angstig met zo'n vriend zeg.
Alle reacties Link kopieren
Laat hem even lekker aan zijn eigen shit werken ipv dingen op jou te projecteren?!?
Alle reacties Link kopieren
Niet zijn sociale angsten, maar zijn voortdurende kritiek drukt op jou.
Denkt hij soms dat hij, vanwege die sociale angsten, een vrijbrief heeft om jou te moeten 'verbeteren'? Of is het verholen jaloezie op jouw sociale vrijheid?

Anyway, het is niet oké en ik zou het niet accepteren.
Leven met iemand met sociale angsten lijkt me al heel beperkend en benauwend als partner, laat staan als degene mij ook nog eens denkt de oren te wassen voor iets dat hij zelf niet eens durft.

Er zijn denk ik maar twee opties: stel een grens of kap ermee.
De vraag is wat hij ermee doet.
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zulk ongevraagd advies absoluut niet op prijs stellen, maar al helemaal niet van iemand met sociale angst. Iemand dus, die overdreven angstig is sociaal.
Alle reacties Link kopieren
Als straf een surprise party geven met voor hem allemaal onbekenden. Daarna lekker flink zeiken over hoe stom hij deed. Liefst op het feest zelf.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
28-07-2021 12:02
Als straf een surprise party geven met voor hem allemaal onbekenden. Daarna lekker flink zeiken over hoe stom hij deed. Liefst op het feest zelf.
Dat zal 'm leren! :whip:
Prima exposure... :lol:
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
*Sikkepit* schreef:
28-07-2021 11:56
Niet zijn sociale angsten, maar zijn voortdurende kritiek drukt op jou.
Denkt hij soms dat hij, vanwege die sociale angsten, een vrijbrief heeft om jou te moeten 'verbeteren'? Of is het verholen jaloezie op jouw sociale vrijheid?

Anyway, het is niet oké en ik zou het niet accepteren.
Leven met iemand met sociale angsten lijkt me al heel beperkend en benauwend als partner, laat staan als degene mij ook nog eens denkt de oren te wassen voor iets dat hij zelf niet eens durft.

Er zijn denk ik maar twee opties: stel een grens of kap ermee.
De vraag is wat hij ermee doet.

Wij zijn als sinds onze tienerjaren samen, ik denk dat daar het idee vandaan komt dat wij beide samen willen groeien maar ook de vrij pas om alles wat vervelend is aan mij op te merken. Heus niet met verkeerde bedoelingen maar ik vind het wel vervelend.
Alle reacties Link kopieren
*Sikkepit* schreef:
28-07-2021 12:06
Dat zal 'm leren! :whip:
Prima exposure... :lol:
Dat zal daadwerkelijk wel zijn ergste nachtmerrie zijn ja haha
Ik kan mij best voorstellen dat hij door zijn angst ook overdreven onzeker word over hoe zijn partner met mensen praat. Maar goed dat is niet jouw probleem, en je mag hem wel heel goed duidelijk maken dat je dat niet op prijs stelt, en dat er met jou niks mis is.

Jij kent je partner het beste, als jij het idee hebt dat het echt vanuit angst komt in plaats van dat het gewoon een eikel is. Ga dan gewoon oprecht en met begrip het gesprek aan, en maak hem heel duidelijk dat hij er vandaag nog mee moet stoppen. Hij projecteert zijn eigen angsten op jou, en dat is niet eerlijk. En als hij echt zulke erge last heeft van zijn angst kan het ook geen kwaad om met iemand te gaan praten.
Alle reacties Link kopieren
lemoise3 schreef:
28-07-2021 12:41
Wij zijn als sinds onze tienerjaren samen, ik denk dat daar het idee vandaan komt dat wij beide samen willen groeien maar ook de vrij pas om alles wat vervelend is aan mij op te merken. Heus niet met verkeerde bedoelingen maar ik vind het wel vervelend.
Niet met de verkeerde bedoelingen? Hij weet dat je het niet fijn vindt en hij blijft het doen?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt wel een excuus om de hork uit te hangen, want dan hoeft hij niet veranderen. Lekker makkelijk.
dumpen , er zijn ook leuke partners
Alle reacties Link kopieren
Dumpen, je wilt toch een leuke partner en niet eentje die je steeds met vervelende kritiek overlaadt?
Alle reacties Link kopieren
lemoise3 schreef:
28-07-2021 12:41
Wij zijn als sinds onze tienerjaren samen, ik denk dat daar het idee vandaan komt dat wij beide samen willen groeien maar ook de vrij pas om alles wat vervelend is aan mij op te merken. Heus niet met verkeerde bedoelingen maar ik vind het wel vervelend.
Van wie komt dat idee? Van hem of van jou of denk je dat gewoon?
En hetzelfde met die 'niet verkeerde bedoelingen': is dat een excuus om maar te blijven zeiken op jouw handelen?

Het lijkt me heel zinvol om jullie relatie eens met een andere bril te bekijken (al dan niet samen met iemand van buitenaf). Zeker als jullie al zo lang samenzijn, is de kans aanwezig dat er een ongewenste dynamiek ingeslopen is die jullie beide in stand houden. Hij door het bekritiseren en jij door daar geen grens aan te stellen en jullie allebei door daar argumenten voor te bedenken (samen groeien, geen verkeerde bedoelingen) die dit gedrag in stand houden.
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
Dat je al lang samen bent betekent niet dat hij zich zo mag gedragen.
Heel duidelijk zijn dat je dit niet tolereerd. Kappen met zulke dingen en anders einde verhaal.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
lemoise3 schreef:
28-07-2021 12:41
Wij zijn als sinds onze tienerjaren samen, ik denk dat daar het idee vandaan komt dat wij beide samen willen groeien maar ook de vrij pas om alles wat vervelend is aan mij op te merken. Heus niet met verkeerde bedoelingen maar ik vind het wel vervelend.
Dat is niet samen groeien. Dat is jou naar beneden halen zodat het minder opvalt dat hij in groei achterblijft.

Ik heb ook in zo’n relatie gezeten. Werd niet beter en ik ben vertrokken.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
28-07-2021 13:06
Dat je al lang samen bent betekent niet dat hij zich zo mag gedragen.
Heel duidelijk zijn dat je dit niet tolereerd. Kappen met zulke dingen en anders einde verhaal.
Mooi gezegd!
Alle reacties Link kopieren
lemoise3 schreef:
28-07-2021 12:41
Heus niet met verkeerde bedoelingen
Wat is dan je definitie van verkeerd vraag ik me af. Sommige mensen willen zich groot voelen door een ander kleiner te maken. Heel naar als je partner zo iemand is. Verstikkend.
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
UnexpextedMom schreef:
28-07-2021 13:35
Dat is niet samen groeien. Dat is jou naar beneden halen zodat het minder opvalt dat hij in groei achterblijft.

Ik heb ook in zo’n relatie gezeten. Werd niet beter en ik ben vertrokken.
Ontzettend mee eens.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
lemoise3 schreef:
28-07-2021 12:41
Wij zijn als sinds onze tienerjaren samen, ik denk dat daar het idee vandaan komt dat wij beide samen willen groeien maar ook de vrij pas om alles wat vervelend is aan mij op te merken. Heus niet met verkeerde bedoelingen maar ik vind het wel vervelend.
Ik heb een partner gehad die dit ook deed. Niet op sociaal gebied, maar dan mbt taken/karwijtjes. En altijd zodat ik zou weten wat de betere/beste manier was en dat ik hier van kon leren. Terwijl mijn manier prima was en hetzelfde resultaat gaf. Natuurlijk altijd van uit de beste bedoelingen.

Maar concreet: het gaat niet om de bedoelingen, het gaat om het resultaat.
Stel hè, ik doe een bepaalde taak altijd om manier A... bijvoorbeeld bij mijn eigen shirts vouw ik de mouwen naar binnen en dan één keer van boven naar beneden. Waarom? Zo komen er minder vouwen in én op deze manier passen ze allemaal op één plek in de kast. Partner wil zijn was altijd van boven naar beneden in 3-en hebben, want dat vind hij mooier en in zijn shirts zie de vouwen ook veel minder.
Ondanks dat hij weet dat ik mijn shirt slechts in 2-en wil, vouwt hij ze altijd in 3-en. Natuurlijk met de beste bedoelingen, maar het gevolg is wel dat mijn shirts of toch erg gevouwen zijn of dat ik ze dan alsnog maar in 2-en moet vouwen.

Wat hij werkelijk doet: mijn beredenatie/ervaring aan de kant schuiven, want de zijne is beter, ook voor een situatie die anders is. Waardoor ik dubbel werk moet gaan doen en hij beledigd is, omdat hij blijkbaar niets goed kan doen.

Ik heb gemerkt dat als iemand iets met goede bedoelingen doet, dat dit vaak een taak/karwei is die eigenlijk van een ander is. En puur omdat zij de taak nu gedaan hebben, willen ze applaus. Ongeacht het resultaat. Want je moet het vooral waarderen dat ze het voor je doen. Dat het vervolgens niet goed is gegaan, daar hadden ze geen invloed op.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
UnexpextedMom schreef:
28-07-2021 13:35
Dat is niet samen groeien. Dat is jou naar beneden halen zodat het minder opvalt dat hij in groei achterblijft.
Spot on! :lightbulb:
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven