Stap voor stap: kleine plannen, grootse toekomst

21-07-2009 16:28 2152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, speciaal voor Moonlight, IrisH en de anderen die Iry's topic een beetje vervuilden met onze plannen en kleine minisuccesjes

Uiteraard voor iedereen bedoeld, niet enkel bovengenoemde.

Waar het om draait? In een dal zitten, lusteloos zijn en eruit willen komen. Over ineens teveel doen en dan weer inzakken. Over faalangst. Je mislukt voelen. Maar ineens beseffen dat je, als je elke dag een klein stapje zet, je doel ook wel bereikt. Carpe diem, en globale plannen. Doelen hebben, maar bewust niet teveel doelen in 1 keer en geen onmogelijke deadlines creeeren.

Dus gooi je stappenplan neer, je wensen, hoe je dat wil bereiken, adviseer en motiveer elkaar, er is plaats om te lachen, te huilen, voor succes en mislukking.

Was getekend: een succesvolle mislukkeling
quote:lieveranoniemm schreef op 19 oktober 2009 @ 16:35:

lekkere broer moon, lijkt me echt een reden om een studie te gaan doen.... hoe reageerde je moeder dan?

Ik had gisteren idd een goede dag en vandaag nog steeds, ben wel een beetje happy. Op m'n werk ging het ook goed vandaag en ga zo bij iemand eten, zelfs daar heb ik zin in.

ben wel jaloers op je bad moon, die heb ik niet meer en dat mis ik wel. kon daar altijd uren inliggen met een goed boek

Die begon eerst een heel verhaal dat sommige mensen wel te manipuleren zijn en andere niet. Zij hoort zelf tot de laatste categorie. Toen begon broer met een voorbeeld waaruit bleek dat ze wel te manipuleren was.

Moeder zei dat ze manipuleren wel negatief vindt klinken. En vandaag kwam ze er nog even op terug.

Moeder en broer zijn vaak wel twee handen op 1 buik, lijkt het. Heb me daar wel eens gefrustreerd over gevoeld in het verleden, nu niet meer zo.

Ik lijk meer op mijn vader en daar ben ik blij om

Reactie van jongste broer was wel mooi: Psychologie... dat kan jij ECHT NIET! (jongste broer is ontzettend sociaal, heeft antennes zeg maar, nog meer dan ik). Die ziet ook wel in dat een niet- empatisch persoon als mijn broer niet bij een pscychologiestudie thuis hoort.

Sowieso ben ik benieuwd hoe het zou gaan als broer een master gaat doen. Hij heeft nu HBO en was daar iedereen te slim af. Hoop dat hij ooit nog uni gaat doen en daar op zijn nummer gezet wordt
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Iris.... dat klinkt positief

Vertel!!

(alleen als je wilt natuurlijk)

Let wel op dat verliefdheid je emoties ernstig aan het wankelen kan brengen he. En dan met name als het niet loopt zoals je zou willen. Zeg ik niet om vervelend te doen, ik heb het zelf ondervonden.

Maar zolang jij je koppie erbij houdt... geniet ervan!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Niet zo'n beste dag hier. Mijn medicijnen waren op gisteren, had nog 1 lorazepam en heb er gelukkig wel op kunnen slapen.

Vanmiddag even heel erg agressief geweest. Raar, ik heb dat niet vaak. Had twee bakken koffie gehad maar het leek of ik er 20 op had... had zin om mensen te slaan, te duwen, uit te schelden.

Nog wel mijn broertje (jongste) een flinke duw gegeven, die keek lichtelijk verbaasd (hebben eik nooit mot)

Toen ben ik buiten gaan spitten in de tuin. Hielp ook niet echt want het is zo'n zooi in de tuin, dan word ik daar weer kwaad om.

Uiteindelijk maar wat dingen gaan snijden voor het avondeten, dat hielp wel. Alle paprika's, uien en champignons zijn alvast in mootjes

Net nog even een korte huilbui gehad, heb ik niet vaak... eigenlijk.

Ga straks naar de apotheek (geen zin in) en dan hoop ik dat mijn medicijnen er liggen. Anders word ik daar in die toko nog bozer, ben ik bang.

Op dagen als vandaag zou ik wel willen blowen Word daar heerlijk rustig van (maar doe het bijna nooit, en ga er zeker niet in mijn eentje thuis aan beginnen. No way)
Ik werd helemaal rustig bij de apotheek. Kun je nagaan hoe gespannen ik in huis word, als ik zelfs in zo'n drukke zaak (want dat was het) de sfeer als ontspannen ervaar.

Ik ben echt al bezig met mijn ticket hoor mensen, weet zelf ook dat het niet lang meer gaat zo.

Zo even koken. Broer zou keuken opruimen maar t is een teringzooi. Ik laat het gewoon zo liggen, behalve de dingen die ik zelf gebruik. Kunnen mijn ouders hem er mooi op aanspreken, ik ga dat niet doen.
quote:Moonlight82 schreef op 20 oktober 2009 @ 16:49:

Ik werd helemaal rustig bij de apotheek. Kun je nagaan hoe gespannen ik in huis word, als ik zelfs in zo'n drukke zaak (want dat was het) de sfeer als ontspannen ervaar.

.

Door dit stukje van je, ben ik ineens weer terug in mijn eigen ouderlijk huis. Die onderhuidse spanning die er soms heerste....

Soms maakte ik express mijn moeder boos, want dan was de lucht weer even geklaard.

Ik lees de laatste tijd met meer interesse je stukjes over hoe het bij jou thuis gaat, Moonlight. Komt omdat ik na mijn operatie ook een week (en misschien langer) bij mijn ouders ga logeren. Dan kom ik dus al die oude patronen e.d. weer tegen. Zie er best tegenop. Ik herken wel het één en ander uit hoe het bij jou thuis gaat. Sommige dingen lijken erg op hoe het bij mijn ouders thuis ook gaat.

Maar goed, misschien is dit stap-voor-stap topic niet helemaal het juiste topic om het hierover te hebben. Anders typ ik hier wel over op je "familie-topic" op de relatiepijler.
Om dan toch in de sfeer van het topic te blijven....

Ik ga nu boodschappen doen!

(was weer veel te laat mijn bed uit, waardoor ik weer een veel kortere dag heb om alles te doen wat ik wilde doen. Dus het is weer haast, haast, en dan om half 7 nog boodschappen moeten doen voor het eten)
Wat mij betreft kan het ook hier. Heb soms het idee dat ik de enige ben op dit moment die hier actief schrijft, met soms een paar posts van anderen.

In relaties kan ook, maar ik ben de hele tijd al bang voor lompe reacties in de trant van: 'Ga dan gewoon weg, je bent al 27'.

Terwijl het daar niet om gaat. Als ik niet bij familie woon, en we een diner hebben bijvoorbeeld, gaat het ook gewoon kut, af en toe.

'Blij' dat je dingen herkent. Ik vond jouw stuk ook heel herkenbaar dat je eigenlijk niet wilt dat je moeder je helpt verhuizen, omdat ze dan al je spullen door haar handen laat gaan. Ik zou dat precies zo hebben.

Kom je ook uit een 'gelovig' Calvinistisch gezin? Of is dat geen overeenkomst?

Het rare is dat ik op dit moment het meest bezig ben met geloof, in de fam, maar niet al die regeltjes heb (geen sex buiten relaties etc).

Moeder zegt dat we thuis geen regels hebben maar in werkelijkheid zijn er 1000 ongeschreven regels. Dat is eigenlijk veel kutter. Als je geen duidelijke regels hebt kun je ook nergens over discussieren.

(Volgens een kennis heb ik mijn 'peuterpuberteit' gemist, omdat ik vroeger niks had om tegenaan te trappen, moest gewoon het mijn ouders naar de zin maken als peuter. Volgens mij zit ik nu in mijn peuterpuberteit )
In de sfeer van het topic:

Ik heb mijn loopschoenen aan (het eten is op en wil zo even lopen).

En moet een deadline halen vandaag.

Nou ja.. moet: Ik WIL een deadline halen.
Ik probeer ook actief mee te schrijven hoor!!

Mijn goede stap vooruit vandaag was dat ik badkamer kasten heb gehaald, in de auto heb geladen, naar huis gereden, kasten uitgeladen en naar boven gesjouwd (jullie hadden me moeten zien haha! 2 grote dozen en maar 1 keer willen lopen he!) en in elkaar 'getimmerd'! Was een kliksysteem dus ging best makkelijk! Dus nu staan ze in de badkamer mooi te wezen met allerlei spulletjes erin. Top! Ben er blij mee!
Wow dat kinkt lekker actief!

Ik moet ook eigenlijk met mijn kasten aan de slag. Wil wat speelgoed (ja dat heb ik nog) weggeven aan familie. Mijn kleding wil ik ook uitzoeken: zomerkleding kan in een doos voorlopig.

Was geen verwijt dat er soms niet zoveel geschreven word door anderen (nouja, zo voel ik het als ik drie keer achter elkaar post ) meer om aan te geven dat ik er geen bezwaar tegen heb als Verana hier over familie schrijft. Maar als anderen vinden dat dat beter in een ander topic kan... dan snap ik het ook. (bovendien bestaat het andere topic al)

Choco had je nog met hyves geprutst?

Ik heb een stukje geschreven voor een krantje hier. Het is nogal persoonlijk en dan heb ik eigenlijk de neiging om het te wissen en niet te verzenden. Terwijl ik al toegezegd heb dit te schrijven.

Had het zondag al op papier geschreven (letterlijk) en nu typ ik het over.. dan ben ik zo ontevreden over zinsbouw etc. Terwijl de rest van het krantje nog veel slechter geschreven is, en dit stuk echt gaat om een paar dingen, helemaal niet om het taalgebruik.

Bah, zo onzeker dan ineens. Wil ik wel dat anderen dit lezen met mijn naam eronder?

Heb wel stukje gelopen net. En leuk geSMSt met een vriend, maakt me ook blij
Nee weet dat het geen verwijt is hoor! Maar wilde je laten weten dat ik ook nog in the game zit!

*Bezig met hyves!*

Is het een regionaal krantje? Kan je er niet anoniem in? Of zet mijn naam eronder hahahaha! Als mensen me dan erover aanspreken zeg ik 'joh die wanen ook he'
Hahahaha, het is een soort verenigingskrantje.

De kracht is juist dat mijn naam eronder staat, anoniem plaatsen zou het afzwakken. Bovendien, als ik anoniem schrijf, weten mensen ook wel dat ik het ben, eigenlijk.

Nee ik moet het gewoon mailen. Dan maar kwetsbaar.

(weet haast zeker dat het gewaardeerd gaat worden, maar ben een mietje soms )
Ok doen dan! Hup, hup, niet twijfelen!

Al gemaild?
He moon, ik schrijf niet zo veel. Ook omdat ik in zo'n specifieke situatie zit dat ik denk dat het zo herkenbaar wordt, daar wil ik niet wakker van liggen. Controlfreak als ik ben...

Maar ik lees je wel hoor. Over familie praat ik liever niet, dus daar haak ik niet op in.

Kijkt digi nog wel eens mee? *zwaai*

Welterusten alvast
Iris, je hoeft je niet te verontschuldigen dat je minder schrijft nu. Ik heb je af en toe gelezen in het topic van Annemeike. Bijzonder topic is dat, ik loop nog een eind achter maar kom daar zeker weer terug!

Ja, ik snap wat je bedoelt, je wilt toch ook niet dat een medestudent op een gegeven moment zegt: Hey ben jij dat meisje van Viva, met die klaproos?

Ik ben ook wel eens bang herkend te worden, maar denk dat het al gebeurd zou zijn, als er echt een bekende mee las.

Welterusten
En choco, ik ga nu mailen. Nog een keer overlezen en dan hop, weg.
Op naar de SPV-er. Heb best leuke kleding aan (meestal ga ik in mijn oude kloffie naar GGZ) dus hoop dat hij de conclusie trekt dat ik het wel red allemaal.

Weet nog niet wat ik na het consult ga doen. Als ik toch in de stad ben, kan ik meteen wel wat andere dingen doen, even kijken nog. Heb ook mijn badpak en handdoek mee dus misschien ga ik zwemmen. Hangt af van hoe mijn pet staat na het gesprek.

Fijne dag!
Zo, vanuit internetcafé in de stad, voel me al een beetje toerist

Kom net bij SPV vandaan en wil nog even wat boodschappen doen. Maar eerst even bijkomen.

Zwemmen laat ik zitten denk ik, geen puf voor nu.

Hij legde uit waarom Efexor geen goed idee meer is, het schijnt een verandering in de hersenen te kunnen bewerkstelligen bij langdurig gebruik in combinatie met Lithium.

Mijn psych is wel op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, gelukkig.

Maar ik blijf het raar vinden soms. Eigenlijk zijn we allemaal proefkonijnen voor die medicijnen.

Ik hoop verder te kunnen zonder AD. En zou eens meer informatie moeten hebben over lorazepam. Schijnt eigenlijk ook rotzooi te zijn, maar ik kan nu nog niet zonder.

Zal wel eens iemand met toegang tot een universiteitsbieb vragen wat info op te zoeken. Wil ook wel alles weten eigenlijk over wat ik slik. Heb dat met eten ook, wil precies weten wat ik binnen krijg. Met medicijnen ook. Gewoon interesse.

Ik had thuis een lijstje met dingen die ik moet kopen, maar niet aan gedacht dat nu mee te nemen. Nouja, even brainstormen dan weet ik het wel weer.

(het is hier wel erg ontrustig trouwens. Ben enige bezoeker maar muziek staat nogal hard, er hangen hier nogal wat verschillende geurtjes (wiet volgens mij) en er gaat de hele tijd zo'n winkelbelletje beneden. Of nee, het zal wierrook zijn wat ik ruik, als het wiet was, zou ik er niet onrustig van worden )
Ik voel me goed! Denk dat het komt door het fietsen en doordat het praten bij de SPV me toch opgelucht heeft.

Heb ook nog even naar reisboeken gekeken, leuk!

Vanavond misschien alsnog zwemmen. Mijn tas is al gepakt, dus waarom niet?

(omdat het op woensdag zo druk is

ja maar het is wel goed voor je rug

*gaat nog even met zichzelf in discussie* )
Ja die pillen...

Voor schizofrenie krijg je antipsychotica. Ook is bekend dat er een verband is tussen afnemend hersenvolume en schizofrenie. Ik citeer even een stuk uit het Tijdschrift voor Psychiatrie: "...Maar er zijn ook aanwijzingen

dat het negatieve effect op de hersenen niet

zozeer veroorzaakt wordt door de toxische invloed

van de psychose, maar juist door de medicatie.

Dit kan geconcludeerd worden uit een onderzoek

van Cahn e.a. (2002), waarbij er een verband werd

gevonden tussen afname van hersenvolume en

de hoeveelheid toegediende antipsychotica..."

Goed, dat de hersenen krimpen kan dus ook door de pillen komen.

Net als negatieve symptomen (apathie, initiatiefloos, vlak, etc.), waarbij de vraag ook is of deze door de ziekte komen, of door de medicatie.

Hoe groot mijn hersenen zijn weet ik niet. Of mijn ventrikels aan het uithollen zijn, dat weet ik ook niet. Maar dat ik een zombie werd van die medicijnen, dat weet ik wel.

Het is dus maar net wat je wilt zien.

En inderdaad, wij zijn allemaal 'proefkonijnen', ook omdat de medicatie nog te kort bestaat om het effect op een leven lang te kunnen ervaren.

Dit was mijn spreekbeurt
Lorazepam trouwens, na 2 maanden ben je afhankelijk.

Veel mensen gebruiken 'pammetjes' voor het slapen, na jarenlang gebruik werken die niet meer (uitgezonderd placebo-effect). Of die lorazepam nog wat doet bij jou... ik betwijfel het. Er treedt toch gewenning op.

Dat wil niet zeggen dat je dus maar NU moet afbouwen. Je bent net aan het afbouwen geweest. Lijkt me niet verstandig. Daarbij kan je de afkickverschijnselen nu al aan de horizon zien verschijnen, ook niet goed voor je stabiliteit.

Dus doe dat later maar... is mijn bescheiden mening.

Moet je die zelf betalen trouwens? Dure verslaving ;)
Of krijg je ook een b2 code moon... voor 'behandeling bij multipele psychiatrische problematiek'... Dan krijg je ze vergoed.

Maar of je daar nu blij om moet zijn, gezien bovenstaande (grapje... zwarte humor je weet wel)

Kan je wel hebben toch..
Wat goed dat je je beter voelt Moon. Wel goed dat je SPV'er kijkt naar je pillen combo's. Benieuwd hoe het met je gaat straks. Je bent nu veel sterker dan eerst vergeet dat niet!

Iris,

Haha ik krijg mijn pammetjes vergoed door die b2 code
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Thank god voor de b2 code! Toen ik mijn 'crisis' had, ging vriend iets halen bij avondapotheek. 6 oxazepam voor 24 euro. Halleluja! Dat huisarts het me ook voorschreef, vroeg ik heel voorzichtig of ze dan weer zo duur zouden zijn. Huisarts schrok van die prijzen! Vandaar elke keer braaf een b2 op mijn receptjes.
Iris, klopt, we zijn allemaal proefkonijnen.

Maar het kan ook niet anders denk ik. Ze kunnen moeilijk een onderzoek doen waarbij ze 200 mensen met aanleg voor psychose in een ruimte zetten en dan pillen geven. (Zoals bij ander onderzoek soms wel kan).

Mijn motto zal blijven om zo min mogelijk te slikken. Interessant dat je dat tijdschrift hebt.

Lorazepam, I know, ik ben al verslaafd, al tijden. Maar voor die tijd sliep ik minimaal 1 nacht per week slecht of niet, ook in de studententijd. Dat werkte ook niet.

Hoop over een tijd een stabieler leven te hebben en een rustige slaapkamer. En dan te kunnen stoppen met de pammen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven