Starten met Quetiapine (Seroquel)

20-09-2014 15:06 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik neem al een tijdje antidepressiva. Na het proberen van een aantal AD's vond ik een middel dat wel bleek aan te slaan: Fluoxetine (Prozac). Het gaf ook de minste bijwerkingen.

Helaas heb ik de laatste tijd moeite met doorslapen en ervaar ik veel spanningen overdag.

Psychiater schreef een lage dosis Seroquel voor (10 mg, op te hogen naar 20 mg indien nodig).

Een paar dagen later passeerde ik langs mijn huisarts. Deze vond Seroquel niet zo een goed idee (kan eetlustopwekkend zijn, gewichtstoename mogelijk) => bijwerking die ik eerder ervaren heb bij Risperdal (ook een antipsychoticum).

Huisarts schreef me dan Trazodone voor. Helaas helpt dit nu niet meer voldoende (ik neem dit 2,5 maand in).

Psychiater weet dat ik dit inneem, als alternatief voor Seroquel leek dit geschikt.

Psychiater gaf toch nu toch weer aan Seroquel te proberen. Volgens hem zouden de bijwerkingen meevallen.

Mijn vragen:

Wie heeft ervaring met een lage dosis Seroquel om door te slapen?

Zouden jullie de huisarts als tweede opinie inschakelen (kijken of er nog een ander middel kan voorgeschreven worden waarvan de bijwerkingen meevallen + liefst een niet verslavend middel)?

Alvast bedankt voor de reacties.
Nee, bij twijfel zou ik het gewoon met mijn psychiater bespreken dat ik twijfels heb. Ik heb zelf ook diverse andere medicatie geprobeerd om te goed te slapen, maar seroquel bleek het beste te werken en geeft de minste vervelende bijwerkingen.

Een goede nachtrust bewerkstelligen is zowat het belangrijkste onderdeel van je behandeling, dus denk daar niet te licht over. Aankomen is echt heel erg ondergeschikt aan je psychische gezondheid. Iemand met een zware longontsteking zal pretnison ook niet weigeren vanwege het aankomen.

Overigens krijg je niet zozeer meer eetlust van seroquel, je kan namelijk zelfs aankomen met een onveranderd eetpatroon. Dat is wel vervelend, maar ik heb het extra gewicht wel weer eraf gekregen, uiteindelijk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
@MrsStanleyWalker

Welke dosis nam je?

Hoe lang heb je Seroquel ongeveer ingenomen?

Ik "val" over de bijwerking vermeerderde eetlust omdat ik sowieso al een emotie-eter ben en overgewicht heb, dit heeft dan weer invloed op mijn zelfbeeld,...

Ik beweeg wel regelmatig.
anoniem_203266 wijzigde dit bericht op 20-09-2014 15:33
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Ik neem het nu zo'n dikke vier jaar in en zit momenteel op een dosis van 100 mg. Ik was niet veel in kilo's aangekomen, maar ik kreeg veel vet op mijn maag voonamelijk.

Maar zodra je nachtrust hersteld is, kan je werken aan meer dagstructuur en slechte nachten werken evengoed meer eten in de hand. Emotie-eten is iets waaraan je in therapie moet gaan werken, het is geen reden om goede medicatie te weigeren. Maar ik ben wel eens met je dat je op jezelf moet blijven lijken, het is niet de bedoeling dat je ineens twee keer zwaarder gaat worden, natuurlijk beïnvloedt je uiterlijk ook je zelfbeeld.

Ik zou seroquel gewoon een kans geven.
@MrsStanleyWalker

Bedankt voor je reactie.

De slechte nachtrust is iets van de laatste maanden. Mijn dagstructuur is vrij OK. Vermoeidheid kan er inderdaad voor zorgen dat je naar eten gaat grijpen.

Werken aan het emotie-eten staat op de planning bij mijn therapie.

Ik kan idd Seroquel een kans geven.
Ik hoop dat het je een goede nachtrust gaat brengen.
Ik hoop het ook.

Momenteel kan ik nog niet starten want ik moet de tabletten nog laten omvormen naar een lagere dosis bij de apotheek.

Kan je de nachtrust die je nu hebt gelijk stellen met "natuurlijke slaap" (nachtrust zonder medicatie)? Voelt het hetzelfde of niet?
Bij zo'n lage dosering is de kans dat je aankomt erg klein

Pas bij 400-800mg kan het problemen gaan geven.
quote:sweet_sugar, 53 minuten geleden

Ik hoop het ook.

Momenteel kan ik nog niet starten want ik moet de tabletten nog laten omvormen naar een lagere dosis bij de apotheek.

Kan je de nachtrust die je nu hebt gelijk stellen met "natuurlijke slaap" (nachtrust zonder medicatie)? Voelt het hetzelfde of niet?

Op zich wel, na een opstartperiode ben je 's ochtends niet meer zo wazig. Die wazigheid heeft ook te maken met het tijdstip waarop je ze inneemt. Ik neem ze om een uur of negen, half tien 's avonds in en dan slaap ik tussen elf en twaalf en rond acht uur 's ochtends heb ik nergens geen last meer van. Tussen zes en acht handel ik in bed mijn mail af, op mijn eigen tempo.

Ik kan er 's nachts ook gewoon uit voor mijn zoontje als dat nodig is, soms lijkt het wel of je dronken bent wat lopen betreft, maar je bent wel helder. Ik heb er in elk geval niet het knockout-gevoel van zoals bij temazepam. Als ik er echt vroeg uit moet, neem ik ze ook vroeger in. Dus je moet je slaap wel een beetje plannen of er rekening mee houden.

Ik gebruikte eerst trouwens ook een pillensplitser om de dosis aan te passen. Kan je ook om vragen bij de apotheek.
Ik heb ze ook, maar gebruik ze alleen als ik niet kan slapen. Een paar maanden terug slikte ik er drie per dag en na een poosje was ik er helemaal niet meer suf van.

Nu gebruik ik er een per week gemiddeld en soms maar een halve, om mezelf een zetje te geven als ik niet in slaap kom.
Ik heb 4 jaar geleden seroquel gekregen wegens depressieve gevoelens en slapeloosheid. Ik ben binnen 2 maanden van 50 naar 100 mg gegaan. Het heeft me echt enorm geholpen, ik was rustiger en sliep veel beter. Kwam er helaas wel 20 kg van aan in 2 jaar tijd (altijd maar honger) en ben toen af gaan bouwen. Nu gebruik ik sporadisch 25 mg als ik echt slaap tekort kom of echt gierend de bocht uitvlieg qua emoties. De 20 kilo waren er binnen 4 maanden af toen ik stopte.

Ik at wel koolhydraat-arm en suikervrij om het er weer af te krijgen, mss kun je nu je weet dat een van de bijwerkingen hongergevoel kan zijn al een beetje op je eten gaan letten en wat voorbereiden? Koolhydraat-arme hapjes zoeken bv? Ik roep maar wat hoor.....Ow, je kan/mag er eigenlijk geen alcohol bij drinken, was voor mij ook een minpuntje En ik kreeg er hele vreemde dromen van, vaak wel fijne.

Trazolan heb ik daarna gekregen en helpt ook super om in en door te slapen. Ik word minder vaak wakker en slaap als ik wakker word gelijk weer in. Maar Trazolan(in die dosering die ze als in en doorslaapmiddel hanteren, 50 t/m 100 mg) helpt niet tegen de onrust overdags. Ik zou als ik jou was seroquel echt een kans geven, zeker in lagere doseringen.

Succes!
paar weken geleden met dit middel gestart maar ook weer gestopt

Ik kwam al heel snel een paar kilo aan

EN dan kunnen mensen wel zeggen dat dat ondergeschikt is aan psychische problemen, maar voor mij niet

Ik ben al 30+ kilo aangekomen door medicijnen en word daar niet gelukkiger van

Verder had ik ook zenuwpijnen vanuit de voet mn been in na inname

dus ik ben gestopt
Ik slik voor de nacht 250 seroquel, 10 mg nitrazapam en 20 mg zolpidem. Over dags anti depresivia.Ik ben nauwelijks aangekomen van de medicatie. Zelfs afgevallen. Het enige wat je wel regelmatig moet laten checken is je chollistorol ( hoop dat ik het goed schrijf) Dat kan namelijk wel iets verhogen.
quote:lamamma1966 schreef op 20 september 2014 @ 19:52:

Succes!

Beste lamamma1966,

Misschien heb je het niet gezien maar ik heb gereageerd in je topic "Gouden mandje gezocht" en ben serieus geïnteresseerd. Laat je nog even wat horen?

Excuses voor deze off-topic reactie, maar prikbord topics komen niet meer omhoog.
Ik slik 25 mg Seroquel voor het slapen gaan aangezien ik al jaren leid aan insomnia. Prima middel! Weinig tot geen bijwerkingen. Ook geen gewichtstoename, helemaal niks. Voor mij echt het ideale slaapmiddel. Maar niet iedereen reageert hetzelfde op dit soort medicatie helaas...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven