Stelling: eenzame mensen zijn gewoon niet leuk

19-09-2021 20:15 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste jaren zie je steeds meer berichten over eenzaamheid. Ik zeg liever dat ik alleen ben en dat dat betekent dat er al ėėn is. Dat is meer dan nul. Verder kan ik prima op mezelf zijn en geniet ik van veel dingen waarbij anderen niet echt nodig zijn (natuur/muziek/dieren/boeken/kunst/eten/filosoferen/dagdromen bv.)

In de loop der jaren ben ik erachter gekomen dat mijn karaktertrekken gewoon afstotend werken. Ik heb veel geprobeerd om mezelf te verbeteren met therapie maar op dit moment zit er niet meer in.

Zou het kunnen dat mensen steeds minder sociale vaardigheden hebben? Zijn we te veeleisend? Dumpen we mensen te snel? Of zijn we gewoon niet interessant genoeg meer, met een doorsnee leven ? Is de samenleving te grof geworden? Zijn we extra angstig tegenwoordig om op iemand af te stappen? Overgevoelig voor een afwijzing? Of zijn we collectief psychisch te gemankeerd en domweg niet leuk genoeg voor een vriendschap?

Ik ben geen haar beter want ik heb ook diverse potentiële vriendschappen niet tot bloei laten komen, omdat ik de ander niet boeiend genoeg vond. Misschien ben ik wel een misantroop?

Ik hoef geen tips, maar ik vroeg me af wat anderen in zijn algemeenheid denken over dit groeiende probleem?
"Wees gewoon jezelf....maar in jouw geval dringend een ander"
Alle reacties Link kopieren
Is het een groeiend probleem?
Onze samenleving had altijd buitenstaanders
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een eenzaam persoon een specifieke persoon, of een soort persoon, pijnlijk mist. Anderen kunnen daar niet aan voldoen.

Hij kan temidden van andere mensen zijn, en zich dan toch eenzaam voelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mensen met een doorsnee leven kunnen interessant zijn, belangstellend, leuk. En mensen met een ‘flitsend’ leven kunnen horken zijn.

Het een sluit het ander niet uit.

Als ik iemand bel/app met een doorsnee leven en vraag hoe het gaat, hoe hun week was, en ik krijg als antwoord ‘wel goed hoor’. Punt. Geen verder gesprek, geen wedervraag/vragen.
Dan houdt mijn interesse op een gegeven moment wel op.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Nja, ik denk dat vroeger bijvoorbeeld de kerk een rol had. Die ontfermde zich over de einzelgängers en de excentriekelingen.

Natuurlijk, de maatschappij wordt steeds individualistischer, en meer prestatiegericht. Tel daarbij op het sociale media aspect, alles moet hip en happening zijn, en je hebt een groep mensen die gewoon geen aansluiting heeft. Nog moeilijker dan vroeger.
Geloof niet alles wat je denkt.
Ik zie het probleem niet.

Ik ben sociaal op mijn werk, dat vind ik genoeg voor een dag. Ik heb 2 zonen die thuis wonen, ik heb een LAT relatie. En een paar échte vriendinnen die op 1 hand te tellen zijn. Soms zie en hoor ik ze een half jaar niet.

Maar ik heb het nodig om alleen te zijn.
Ik vind mensen eigenlijk niet zo leuk, ik ga liever wandelen, de natuur in en hou van dieren, luister muziek.

Ik voel me vaak eenzaam in grote menigten.
En in vriendschappen word ik graag vrij gelaten en laat anderen ook vrij, in alle relaties eigenlijk. En ‘mijn relaties’ hanteren dezelfde waarden.

Op 1 na, maar die vriendschap is over….
lilalinda schreef:
19-09-2021 20:21
Is het een groeiend probleem?
Onze samenleving had altijd buitenstaanders

Het leven is wel steeds meer uiteen gevallen in individualisme. Mensen blijven minder vaak in dezelfde buurt of dorp wonen, zitten niet bij een kerk, vereniging, blijven niet heel hun leven getrouwd, niet 30 jaar bij dezelfde baas, etc.

Voor wat de stelling betreft; wat is 'niet leuk'. Denk wel dat eenzame mensen minder outgoing zijn, minder sociaal van zichzelf en geneigd zijn onder de mensen te komen. (Sociaal) angstiger. Onzekerder. Dingen meegemaakt, slechte ervaringen. Noem maar op.
Ik ben eenzaam en inderdaad niet heel leuk, maar dat dat bij mij toevallig zo is zegt niet zoveel over alle andere eenzamen.
Er zijn ook niet zo leuke mensen met veel vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken wel een eenzaam iemand. Die kan zich niet in anderen verplaatsen en denkt altijd vanuit zichzelf en daarom jaagt hij veel mensen onbewust weg. Is ook een beetje 'excentriek' te noemen. Maar heeft wel alle goede bedoelingen. Daarom extra sneu eigenlijk.

Ik denk dat niet leuke mensen met vrienden toch vaak wel een sociale antenne hebben waardoor ze mensen aan zich kunnen binden.
Alle reacties Link kopieren
Het tragische in mijn geval is dat ik einzelgangers leuk vind.

Ik probeer al jaren een vriendenkring van einzelgangers op te bouwen, vooralsnog zonder resultaat.
Alle reacties Link kopieren
Eenzaam ben je niet als je daarvoor “kiest” en het niet erg vindt. Je bent pas eenzaam als je dat erg vindt dat je alleen bent.

Vind je het dus niet erg om alleen te zijn dan ben je een einzelgänger.

Volgens mij zijn de meeste mensen die eenzaam zijn leuke mensen die heel erg onzeker zijn omdat ze denken dat ze niet leuk genoeg zijn. Eigenlijk vind ik iedereen wel een leuk mens. Alleen soms niet voor mij.
Mijn ervaring met eenzame mensen is dat ze erg hun best doen om maar leuk gevonden te worden in plaats van er gewoon te zijn. En dat geeft een druk op de relatie waardoor de andere partij meer bezig is in het bevestigen van die leukheid dan met een “normale” relatie te hebben. Op den duur breekt dat op. De andere partij is namelijk geen hulpverlener. Die kan het zelfbeeld van de ander niet opvijzelen.

Maar goed. Dit zijn mijn ervaringen met personen in mijn omgeving die eenzaam zijn.

Overigens voelde ik mij heel eenzaam toen ik veel vriendinnen had en kneiter onzeker was of ze mij wel leuk vonden. Terwijl ik mij nu met veel minder vriendinnen mij helemaal niet eenzaam voel omdat ik goed in mijn vel zit en niet meer onzeker ben. Als je mij niet leuk vindt is dat prima. Het hoeft namelijk niet, niet elk dekseltje past op mijn potje.
Alle reacties Link kopieren
OliveHoover schreef:
19-09-2021 20:38
Ik ben eenzaam en inderdaad niet heel leuk, maar dat dat bij mij toevallig zo is zegt niet zoveel over alle andere eenzamen.
Wie vindt jou niet heel leuk dan?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook mensen kennen die je vrienden noemt, maar jezelf toch eenzaam voelen. Omdat je zo onzeker bent over hoe je bent als persoon, dat je nooit je echte ik laat zien. Kan eenzaam voelen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Vroeger - vroegâh - had je allerlei gemeenschappen, zoals de kerk, maar ook dorp, wijk, etc. Er was meer lokale verbinding tussen mensen. Buren kenden elkaar etc. Mensen bleven vaak heel lang ergens wonen, in hetzelfde dorp of dezelfde wijk.
Er was ook minder entertainment, waardoor mensen meer op de buurt en familie aangewezen waren. Een dagje naar de dierentuin was het hoogtepunt van het jaar, pas vanaf de jaren '60/'70 begon op vakantie gaan gewoon te worden, en de laatste decennia is meerdere keren per jaar op vakantie gaan de norm.

Tegenwoordig kun je alles kopen, is er veel aanbod. Mensen gaan veel dagjes uit, en mensen zijn 'vrij'. Er is minder de verplichting om op verjaardagen bij familie te komen, naar de kerk gaan hoeft natuurlijk helemaal niet meer, maar ook omgaan met je buren is niet meer de norm. Er is veel meer keuzevrijheid en dat is mooi, maar er is ook de druk om de best mogelijke keuzes te maken. Mensen zijn minder bezig met een gezamenlijk project, maar zijn meer hun eigen project geworden. Daarom hebben social media zoals Facebook en Instagram zoveel succes. Je kunt laten zien hoe goed je kiest.
Daarbij horen ook hippe vrienden, gave bezigheden etc.

Dus tja, mensen die niet zo populair zijn, niet zo aantrekkelijk zijn, etc., worden minder gekozen en vallen buiten de boot. Er is niet meer die vaste gemeenschap waarin het vanzelfsprekend is dat je naar elkaar omkijkt en elkaar bij lokale activiteiten betrekt.
Goed nieuws voor extraverte, positieve, sociaal sterke mensen.
Slecht nieuws voor mensen met een wat minder Instagrammable leven.

Dus ja: het is de tijdgeest, maar ook karakter.
Het wil in ieder geval zeker niet zeggen dat je niet leuk bent. Maar dat er bij jou misschien iets meer naar gezocht moet worden om erachter te komen wat er leuk is aan jou.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je je eenzaam voelt dan doe je niet wat je zou willen doen met je leven en dan ga je op zoek naar een manier om er uit te komen. Lang leve het internet.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger had je echt al eenzaamheid, zonderlingen, tot aan dorpsgekken. ook de kerk had geen vat. Dat ging een tijd beter

Jarenlang bezuinigingen op de ggz heeft veel stuk gemaakt de laatste jaren
Alle reacties Link kopieren
Housemus schreef:
19-09-2021 20:15

In de loop der jaren ben ik erachter gekomen dat mijn karaktertrekken gewoon afstotend werken. Ik heb veel geprobeerd om mezelf te verbeteren met therapie maar op dit moment zit er niet meer in.
Therapie om jezelf te verbeteren (veranderen) komt voort uit het idee dat er iets mis is met je.
Wat mij vooral geholpen heeft is om middels therapie mezelf te leren kennen en te leren om te gaan met mijn eigenheid.

Ik ben ervan overtuigd dat er geen goede of foute karaktertrekken bestaan (nou ja, mss als je moordzucht als karaktertrek ziet wel), maar dat het zaak is dat je mensen om je heen verzamelt die jouw karaktertrekken waarderen en dat je probeert zoveel mogelijk situaties op te zoeken waarin jouw karaktertrekken juist positief zijn.

Eenzaamheid heeft daar m.i. weinig mee te maken.
Eenzaamheid is een gebrek aan verbondenheid.
Ik kan slecht verbondenheid voelen en voel me regelmatig eenzaam.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zie onder jongeren: toename van angst. Angst om niet mooi, slim en succesvol genoeg te zijn. Maar ook angst om een bepaalde status te verliezen (zij met een schare fans/followers). Daarnaast: steeds meer ‘hokjes’. Iedere niche-stroming heeft zijn eigen hokje, platform, enz. De diversiteit is meer ‘naast’ dan ‘samen’.

In mijn eigen leeftijdscategorie: individualisme. Wegvallen van (best veeleisende) netwerken zoals kerk, buurt of familie. Ik maak mij daar zelf ook wel schuldig aan: als iemand veel meer ‘kost’ dan het mij ooit gaat opleveren dan ben ik ook niet geneigd daar heel hard aan te trekken (dat contact). Contacten waar ik 50 jaar geleden niet onderuit zou kunnen komen zonder uitgekotst te worden als ‘egotripper’ is tegenwoordig vrij geaccepteerd, zelfs aangemoedigd.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik heb hier op het forum geleerd dat eenzaamheid in jezelf zit. Dus dat zou inderdaad betekenen dat het aan de persoon zelf ligt dan. :confused:
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
19-09-2021 21:16
Wat ik zie onder jongeren: toename van angst. Angst om niet mooi, slim en succesvol genoeg te zijn. Maar ook angst om een bepaalde status te verliezen (zij met een schare fans/followers). Daarnaast: steeds meer ‘hokjes’. Iedere niche-stroming heeft zijn eigen hokje, platform, enz. De diversiteit is meer ‘naast’ dan ‘samen’.
Eens.
En vergis je ook niet in wat anderhalf jaar corona met de sociale vaardigheden van pubers heeft gedaan. Ik zie best veel sociaal onhandige pubers. Net in die precaire leeftijd is het hele sociale leven stil komen te liggen. Daar hebben ze best een tik van meegekregen.

Zelf heb ik geen erg grote kring mensen om me heen. Ik ben eerlijk gezegd een beetje kritisch in wie ik lang om me heen kan hebben. Eenzaam ben ik niet, toch had ik graag wat extraverter willen zijn.
Maar ik vind mezelf wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
19-09-2021 21:20
Ik heb hier op het forum geleerd dat eenzaamheid in jezelf zit. Dus dat zou inderdaad betekenen dat het aan de persoon zelf ligt dan. :confused:
Als iedereen alleen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht.

(Gisteren gehoord, ik weet niet of ik nu per ongeluk iemand citeer zonder krediet ervoor te geven, maar ik vond het een leuke.)
Jufjoke schreef:
19-09-2021 21:30
Als iedereen alleen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht.

(Gisteren gehoord, ik weet niet of ik nu per ongeluk iemand citeer zonder krediet ervoor te geven, maar ik vond het een leuke.)
Da’s een heel bekende uitdrukking, volgens mij niet speciaal een quote van iemand.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-09-2021 21:14
Vroeger had je echt al eenzaamheid, zonderlingen, tot aan dorpsgekken. ook de kerk had geen vat. Dat ging een tijd beter

Jarenlang bezuinigingen op de ggz heeft veel stuk gemaakt de laatste jaren

Dat lijkt me een beetje kort door de bocht. 40 tot 70% van de jongeren tussen de 12 en de 25 voelt zich regelmatig alleen en 10% is chronisch eenzaam. https://www.cjg043.nl/eenzaamheid-onder-jongeren/

De oorzaak daarvan ligt echt niet bij de bezuinigingen in de GGZ, en de oplossing ligt daar vaak ook niet.
Jufjoke schreef:
19-09-2021 21:30
Als iedereen alleen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht.

(Gisteren gehoord, ik weet niet of ik nu per ongeluk iemand citeer zonder krediet ervoor te geven, maar ik vond het een leuke.)
Die ga ik onthouden zodat ik niet meer naar mijn oude moeder hoef :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven