Steun op afstand

22-03-2021 21:53 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter studeert in het buitenland en het gaat niet zo goed met haar. Vier dagen geleden is ze begonnen met antidepressiva (sertraline) en dat heeft een moeilijke aanloop. Het kan wel 4 tot 6 weken duren voordat het aanslaat, maar momenteel gaat het alleen maar slechter. Ik kan er niet heen, er is geen mogelijkheid om de quarantaineverplichting te ontlopen en hotels zijn daar zo goed als gesloten. Terug komen vindt ze ook geen optie. Ze belt wel elke dag, soms meerdere keren op een dag, maar ik heb niet het idee dat ik veel steun kan bieden. De gebruikelijke moederlijke adviezen, eet groente en fruit, elke dag even naar buiten, bel je counselor (van de uni). Ik dacht dat het moeilijk was om een kind met psychische problemen in huis te hebben (voor haar is het natuurlijk veel erger!), maar op afstand valt het me zoveel zwaarder.
Wat kan ik nog meer doen dan haar verhaal aan te horen, adviezen geven (terwijl niets eigenlijk helpt), en regelmatig leuke verrassingspakketten op te sturen? Er is eigenlijk niets verder, vrees ik.
https://wijzijnmind.nl/corona

Zou dit iets voor haar zijn?
is er hulp ven een psycholoog ?
clivia52 schreef:
22-03-2021 21:55
is er hulp ven een psycholoog ?
Ze heeft die counselor en wekelijks haar vaste ambulante begeleider uit Nederland (via Skype). Die laatste is formeel gezien geen behandelaar maar is wel psycholoog. Gelukkig heeft ze ook een huisgenoot met wie ze bevriend is, maar dat meisje wil ze natuurlijk ook niet de hele tijd belasten.
KamilleT schreef:
22-03-2021 21:53
Ik dacht dat het moeilijk was om een kind met psychische problemen in huis te hebben (voor haar is het natuurlijk veel erger!), maar op afstand valt het me zoveel zwaarder.
Ik begrijp dat je het gevoel hebt dat je weinig kan doen voor je dochter, zeker nu ze in het buitenland is, maar je bent er voor haar.
:hug:
Samen online een spelletje spelen. Het zorgt ervoor dat ze aan iets anders moet denken dan haar eigen sores, en het is niet enorm belastend. Wordfeud, Ruzzle, Draw Something...

Iedere dag naar buiten. Dat kan met een een luisterboek/muziek/podcast aan (waar jullie dan weer over kunnen praten samen), maar ook met Ommetje of Pokemon Go. Hierbij helpt het enorm als je zelf het voortouw neemt, en focus op het bewegen zelf, niet op stappen of calorieën (veel vrouwen met mentale problemen zijn daar wat gevoeliger voor, en dat kan doorslaan naar behoorlijk vervelende problemen).

Bespreek ook iedere dag iets leuks, iets luchtigs, en vraag haar ook iets leuks/luchtigs te noemen. Dat is in het begin lastig, maar het helpt wel om de zinnen te verzetten.

Begin samen een project, ieder in eigen land. Groenten en fruit planten (kan gewoon met de zaadjes van de groenten die je schoonmaakt), samen een lapjesdeken haken/breien, een kleurboek vol kleuren, een complete serie lezen of een nieuw genre ontdekken, een game volledig uitspelen... iets wat jullie allebei aanspreekt, waar jullie het over kunnen hebben en wat jullie op afstand samen kunnen doen.

O, Enne... practice what you preach. Dus: zelf ook gezond eten, zelf ook naar buiten gaan, zelf ook bewegen, en zelf ook de projectjes doen.
Ik zit op mijn telefoon dus alles is heel kort opgeschreven.

Bellen terwijl jullie samen lopen, videobellen terwijl jullie beide koken?
Hoe lukt het haar met dagelijkse verzorging?
Mij hielp het om elke dag een lijstje met 1 doel te hebben waarbij ik mijzelf nuttig voel.
Het afkruisen en behalen van doelen geeft je een goed gevoel. (Blijdschap hormoon)
Elke dag 3 dingen waar ze trots op was vragen.
Boekje waarin ze dingen van zich af kan schrijven. Helpt met nare pieker gedachte. Daar kan ze ook dingen in schrijven waar ze trots op was/goed vond gaan.
Voor planten zorgen.

Ik ga even nog voor je nadenken wat je nog meer kan doen/opsturen.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Ik meen mij te herinneren dat er organisaties waren die online behandel trajecten geven. Zou dit wat voor haar kunnen zijn?

Gevonden linkjes
https://www.gripopjedip.nl/nl/Home/

https://www.interapy.nl/
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Bedankt voor de ideeën. Ze is al aan het borduren, sudoku-en, maar samen wandelen is ook een leuk idee. Echte behandelsessies ziet ze ook niet zo zitten vrees ik, daar heeft ze ruime ervaring mee. Ik moet ook zeggen dat dat weinig deed, dus ik hoop dat medicatie effectiever wordt op termijn. Daar ben ik altijd wat huiverig voor geweest, maar nu ging het echt niet meer.
Heeft ze misschien nog een ander iets wat ze altijd had willen doen als hobby? Dan kan het leuk zijn om haar dat cadeau te geven.
KamilleT schreef:
22-03-2021 23:05
Bedankt voor de ideeën. Ze is al aan het borduren, sudoku-en, maar samen wandelen is ook een leuk idee. Echte behandelsessies ziet ze ook niet zo zitten vrees ik, daar heeft ze ruime ervaring mee. Ik moet ook zeggen dat dat weinig deed, dus ik hoop dat medicatie effectiever wordt op termijn. Daar ben ik altijd wat huiverig voor geweest, maar nu ging het echt niet meer.
Het kan geen kwaad om een keer voorzichtig te vragen. Vaak gaan therapie en medicatie samen omdat het elkaar versterkt. (Maar dit weet je waarschijnlijk al)
De juiste persoon maakt een hele hoop verschil. Het heeft mij 8 jaar geduurd voordat ik een klik had met iemand.

Sorry, ik spam je hele topic vol zie ik. o_o
Ik kan me voorstellen dat je vaak tegen haar zegt dat je van haar houdt en haar regelmatig een kus stuurt en ik denk dat dat haar milder maakt en ervoor zorgt dat ze diep van binnen weet dat ze niet alleen is en daar is al een stuk mee gewonnen. Het geneest niet, maar haalt wel de scherpe kantjes eraf.
KamilleT schreef:
22-03-2021 21:59
Ze heeft die counselor en wekelijks haar vaste ambulante begeleider uit Nederland (via Skype). Die laatste is formeel gezien geen behandelaar maar is wel psycholoog. Gelukkig heeft ze ook een huisgenoot met wie ze bevriend is, maar dat meisje wil ze natuurlijk ook niet de hele tijd belasten.
.
Wie begeleidt het opstarten van het antidepressivum? Je kan je de eerste weken echt heel erg slecht gaan voelen hierdoor, nog slechter dan de klachten die al had, het is belangrijk dat dit goed in de gaten wordt gehouden en dat ze bij iemand aan de bel kan trekken die over de medicatie gaat.

Verder wel fijn dat jij er voor haar bent en dat ze contact met jou opneemt, heel belangrijk als ze zich zo rot voelt. Hopelijk wordt het wat beter komende weken. Sterkte!
Geen tips, buiten de dingen die je al doet.

Ik vind het knap dat je dochter, ondanks de problemen die ze heeft, toch de stap heeft genomen in het buitenland te gaan studeren. Hopelijk gaat het over een tijdje beter en komt ze er sterker uit.

Sterkte!
sailship schreef:
23-03-2021 00:58
.
Wie begeleidt het opstarten van het antidepressivum? Je kan je de eerste weken echt heel erg slecht gaan voelen hierdoor, nog slechter dan de klachten die al had, het is belangrijk dat dit goed in de gaten wordt gehouden en dat ze bij iemand aan de bel kan trekken die over de medicatie gaat.

Verder wel fijn dat jij er voor haar bent en dat ze contact met jou opneemt, heel belangrijk als ze zich zo rot voelt. Hopelijk wordt het wat beter komende weken. Sterkte!
Niemand begeleidt dat. Het gaat in het betreffende land wat anders. Ze had al eens via een HAP bètablokkers gekregen en een of ander angstmedicijn. Dit recept komt van een GP (huisarts) die haar alleen telefonisch heeft gesproken. Ik heb haar wel gezegd die man weer te bellen als ze echt beangstigende dingen gaat ervaren/voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven