Succesvol boos?
dinsdag 26 mei 2026 om 17:55
Ik ben boos op iemand. Maar daar ben ik niet goed in. Gelukkig ben ik ook niet vaak boos (nadeel: weinig oefening) En nu ben ik dus zo boos dat ik er niet van kan praten. Waar ik normaal uit principe met open vizier en nieuwsgierigheid het gesprek aanga ben ik nu bang dat ik meteen verander in een ordinair viswijf als ik de persoon in kwestie zie.
Iemand (volwassen) heeft (met opzet, vandaar de intensiteit van mijn woede) iets stukgemaakt waar ik maanden aan gewerkt heb. Dus het voelt niet als waar er twee vechten hebben er twee schuld. Er is ook nog geen ruzie gemaakt.
Hoe bijten jullie van je af? Wat werkt goed voor jullie?
Iemand (volwassen) heeft (met opzet, vandaar de intensiteit van mijn woede) iets stukgemaakt waar ik maanden aan gewerkt heb. Dus het voelt niet als waar er twee vechten hebben er twee schuld. Er is ook nog geen ruzie gemaakt.
Hoe bijten jullie van je af? Wat werkt goed voor jullie?
dinsdag 26 mei 2026 om 18:05
Iemand (volwassen) heeft (met opzet, vandaar de intensiteit van mijn woede) iets stukgemaakt waar ik maanden aan gewerkt heb
En het is/was nog steeds van jou of had je het weggegeven? En heb je het recent gemaakt of 40 jaar geleden?
Als ik uitga van een situatie waarin het om iets gaat wat nog steeds van mij is en waar ik recent lang aan gewerkt heb dan zou ik waarschijnlijk laaiend en ontzetten verdrietig zijn.
Dan hangt het ervan af wie het gedaan heeft:
- mijn man? Dan kan ik niet eerst afstand nemen en gaat het er gewoon echt allemaal uit, verbaal.
- iemand waar ik niet mijn huishouden mee deel? Dan is er wel de mogelijkheid tot afstand nemen om tot rust te komen en de ergste emoties te laten zakken. Daarna zal ik nog steeds boos zijn, maar is er ook weer een deel rede beschikbaar (en dan ben ik me ook bewust of er oud zeer bij zit wat getriggerd wordt)
Wat is het bij jou, iemand waar je mee in een huis woont of juist niet?
dinsdag 26 mei 2026 om 18:07
Ik ben heel snel boos, ik spreek het razendsnel uit uit en reageer heel primair. Niet handig en niet verstandig.
Persoonlijk zou ik het in de ideale wereld eerst op papier zetten. Wat het met je doet, hoe je je voelt, eventuele schade. Dan heb je de eerste woede weg getikt. Daarna nogmaals lezen, herschrijven.
Wat wil je bereiken met je boosheid? Genoegdoening, excuses, geld? Dat bepaalt denk ik ook de actie. Reageer in ieder geval niet zoals ik, want daar komt niet snel iets goeds uit voor.
Persoonlijk zou ik het in de ideale wereld eerst op papier zetten. Wat het met je doet, hoe je je voelt, eventuele schade. Dan heb je de eerste woede weg getikt. Daarna nogmaals lezen, herschrijven.
Wat wil je bereiken met je boosheid? Genoegdoening, excuses, geld? Dat bepaalt denk ik ook de actie. Reageer in ieder geval niet zoals ik, want daar komt niet snel iets goeds uit voor.
dinsdag 26 mei 2026 om 18:11
Hangt af van de situatie en vooral de intentie.
Ik ben gisteren heel succesvol boos geworden tegen de ex van mijn man. Die schoot, zonder duidelijk aanwijsbare reden, uit haar slof tegen mij. Ik reageer dan heel rustig en vraag haar duidelijk haar toon wat te matigen op een kinderfeestje. Op de een of andere manier zal zij mij niet zo snel zien flippen. Als mijn man, broer, etc. in mijn optiek wat stoms doen, heb ik een veel korter lontje.
Ik ben gisteren heel succesvol boos geworden tegen de ex van mijn man. Die schoot, zonder duidelijk aanwijsbare reden, uit haar slof tegen mij. Ik reageer dan heel rustig en vraag haar duidelijk haar toon wat te matigen op een kinderfeestje. Op de een of andere manier zal zij mij niet zo snel zien flippen. Als mijn man, broer, etc. in mijn optiek wat stoms doen, heb ik een veel korter lontje.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 26 mei 2026 om 18:16
Bij mij zou het er ook wel aan liggen wat ik er (nog) mee wil bereiken. En waarom die ander het heeft gedaan. Als dat is geweest met de intentie mij iets aan te doen dan is dat einde relatie en zal ik ofwel nog even mijn gal spuwen of diegene juist geen blik waardig meer gunnen. Ligt er een beetje aan wat ik het beste acht voor mezelf.
Als ik de relatie wel hersteld wil hebben zou ik eerst afstand nemen.
Als ik de relatie wel hersteld wil hebben zou ik eerst afstand nemen.
•
dinsdag 26 mei 2026 om 18:21
Ja ok, anonimiteit smanonimiteit. Ik woon in een groot complex met een grote tuin. Die was compleet verwilderd en de tuinman is ontslagen. In samenspraak met de VvE ben ik die sinds vorig jaar aan het herstellen. Ik ben over de helft, zeg maar 70 van de 100 meter. Dit jaar was het eerste jaar dat je resultaat zag. Struiken die niks meer deden stonden/staan vol in de bloesem, alle wildgroei van bramen en brandnetels was weg waardoor het ook weer fris en verzorgd oogt, honderden bollen hebben inmiddels gebloeid, op kale stukken zijn stekken geplant die ik de hele winter heb verzorgd. Kortom: flink werk.
Twee mannen die hier ook wonen hebben zonder enig overleg 15-ish meter bij de grond afgezaagd.
Het verhaal daarbij is dat er ergens anders in de stad "wel twintig zwervers in het groen sliepen". Ik vind dat echt meeeer dan bullshit want als je achter de struiken daar zou gaan liggen dan lig je voor een raam van vijftien meter breed van grond tot dak dus no way dat iemand daar ooit zijn heil gaat zoeken 's nachts. Maar ja, ik ben boos, dus misschien hebben ze een punt dat ik niet kan zien.
Twee mannen die hier ook wonen hebben zonder enig overleg 15-ish meter bij de grond afgezaagd.
Het verhaal daarbij is dat er ergens anders in de stad "wel twintig zwervers in het groen sliepen". Ik vind dat echt meeeer dan bullshit want als je achter de struiken daar zou gaan liggen dan lig je voor een raam van vijftien meter breed van grond tot dak dus no way dat iemand daar ooit zijn heil gaat zoeken 's nachts. Maar ja, ik ben boos, dus misschien hebben ze een punt dat ik niet kan zien.
dinsdag 26 mei 2026 om 18:29
Wat ik ermee wil bereiken weet ik niet.
Planten laten zich niet uit de grond kijken, dus er zit niet veel anders op dan opnieuw beginnen en geduld hebben.
Ik heb de VvE een mailtje gestuurd of zij de kap een halt toe willen roepen (ik heb toestemming om het te herstellen, geen zeggenschap over de tuin). Maar dat lost mijn woede niet op.
Dat is ook een beetje mijn probleem met boosheid, ik schiet altijd in een soort super pragmatische keurige mevrouwenmodus. Maar mijn binnenkant is een boze alle kopjes door de kamer mevrouw.
Planten laten zich niet uit de grond kijken, dus er zit niet veel anders op dan opnieuw beginnen en geduld hebben.
Ik heb de VvE een mailtje gestuurd of zij de kap een halt toe willen roepen (ik heb toestemming om het te herstellen, geen zeggenschap over de tuin). Maar dat lost mijn woede niet op.
Dat is ook een beetje mijn probleem met boosheid, ik schiet altijd in een soort super pragmatische keurige mevrouwenmodus. Maar mijn binnenkant is een boze alle kopjes door de kamer mevrouw.
dinsdag 26 mei 2026 om 18:36
Ik snap dat je boos bent maar ik denk dat deze mensen hier helemaal niet bij na hebben gedacht. Het is immers ook hun tuin.. Jij hebt misschien het gevoel dat jij meer te zeggen hebt over de tuin omdat je al het werk hebt gedaan. Maar dat is in principe niet zo natuurlijk. Wij hebben achter een heg van een terrein die over onze muren groeit. Buur heeft opgebeld, deze wordt veel te hoog. Terrein heeft hem heel kort gemaakt. Andere buur boos, nu is alles kaal! Terrein weer opgebeld, waarom hebben jullie alles kaal geknipt. Terrein snapt er niks meer van, het moest toch juist kort! Iedereen boos in de buurt. Wij als buitenstaander vonden het helemaal nergens over gaan. En als ik dit zo lees, vind ik het ook nergens overgaan. Het is maar 15 meter, en het is ook hun tuin.
dinsdag 26 mei 2026 om 18:38
S-Groot, oud zeer, daar ga ik even wat langer op kauwen.
In mijn huis is eigenlijk nooit conflict. Als er iemand iets stoms doet zegt er altijd wel iemand iets in de trant van "zo, en toen dacht je ik ga even de aso uithangen". En dan zijn er twee opties "oh ja sorry" of "yup, sucks to be you". Lekker kabbelend bestaan heb ik doorgaans
In mijn huis is eigenlijk nooit conflict. Als er iemand iets stoms doet zegt er altijd wel iemand iets in de trant van "zo, en toen dacht je ik ga even de aso uithangen". En dan zijn er twee opties "oh ja sorry" of "yup, sucks to be you". Lekker kabbelend bestaan heb ik doorgaans
dinsdag 26 mei 2026 om 18:50
Jemoederheethenk6 schreef: ↑26-05-2026 18:36Ik snap dat je boos bent maar ik denk dat deze mensen hier helemaal niet bij na hebben gedacht. Het is immers ook hun tuin.. Jij hebt misschien het gevoel dat jij meer te zeggen hebt over de tuin omdat je al het werk hebt gedaan. Maar dat is in principe niet zo natuurlijk.
Half half. Om twee redenen 1) ik doe het in overleg met de VvE en het is tijdens een ledenvergadering zo afgesproken 2) omdat ik juist niet de dictator van die tuin wil zijn heb ik vorige week een verslag gedeeld over de stand van zaken, en wat er nog op het programma staat (met hierin uitdrukkelijk de achterliggende idee vanuit die vergadering) en mensen uitgenodigd om een tuingroepje te vormen. Bovendien hebben deze mannen in het afgelopen jaar tig keer met hun handen op de rug vanaf de stoep meewarig met hun hoofd lopen schudden en me voor gek verklaard dat ik dat werk vrijwillig wilde doen. Dus ze weten heel goed hoeveel werk ze kapot hebben gemaakt.
En het is "maar" 15 meter, maar wel de 15 meter waar je op uitkijkt vanuit de entree. Die is nu dus in één klap verpauperd.
dinsdag 26 mei 2026 om 18:51
Lady*Voldemort schreef: ↑26-05-2026 18:38Wat een ongelooflijke zakken onwelriekende overjarige mest zeg.
Edit: wisten die zakken mest dat jij een afspraak had met de VVE?
Ja, 100%
dinsdag 26 mei 2026 om 18:53
In hoeverre is het duidelijk dat jij en alleen jij die tuin opknapt? Staat dat in de notulen, of zou het kunnen dat je buurman niet eens weet dat er 1 iemand is aangewezen?
Het stukje dat de buurmannen hebben aangepakt, is dat qua indeling te zien als "hun" deel van de tuin, of is het aan de andere kant van het terrein of is de tuin duidelijk een geheel?
Een paar punten waarmee je misschien wat kunt relativeren. Als je begrip kunt opbrengen voor het standpunt van de ander, kun je er makkelijker mee dealen en rustiger jouw standpunt naar voren brengen. Tenminste, zo geldt dat voor mij. En je klinkt zo boos, dat nu in gesprek gaan om dat begrip te krijgen wellicht niet de beste oplossing is...
Sterkte! Geen fijne situatie.
Edit: intussen bijgelezen en dus de meeste vragen al beantwoord gekregen... Des te naarder!
Het stukje dat de buurmannen hebben aangepakt, is dat qua indeling te zien als "hun" deel van de tuin, of is het aan de andere kant van het terrein of is de tuin duidelijk een geheel?
Een paar punten waarmee je misschien wat kunt relativeren. Als je begrip kunt opbrengen voor het standpunt van de ander, kun je er makkelijker mee dealen en rustiger jouw standpunt naar voren brengen. Tenminste, zo geldt dat voor mij. En je klinkt zo boos, dat nu in gesprek gaan om dat begrip te krijgen wellicht niet de beste oplossing is...
Sterkte! Geen fijne situatie.
Edit: intussen bijgelezen en dus de meeste vragen al beantwoord gekregen... Des te naarder!
irma_3110 wijzigde dit bericht op 26-05-2026 18:55
5.97% gewijzigd
dinsdag 26 mei 2026 om 18:54
Xantileppe schreef: ↑26-05-2026 18:07Reageer in ieder geval niet zoals ik, want daar komt niet snel iets goeds uit voor.
Hier moest ik wel om lachen, en da's beter dan boos. Ik ben echt heel jaloers op je dat je dat kan. Ik voel mezelf echt een onwijze sukkel.
dinsdag 26 mei 2026 om 19:08
Ik ga ervan uit dat het in de notulen staat want het was een officieel punt.
Maar! Doordat ik daar over nadacht realiseerde ik me wel nog iets anders. Geen idee wat dat met het verhaal doet.
Het werd een officieel agendapunt omdat deze mannen op een kwade dag ergens een kettingzaag vandaan hadden gehaald en de 30 meter waar ik nog niet heb aangezeten gewoon op tussen de 70 centimeter en 1,5 meter hadden omgezaagd en niets hadden opgeruimd. Eén van hen had toen net een familielid verloren dus dat werd een beetje met de mantel der liefde toegedekt maar er werd wel afgesproken dat het uitgangspunt voor het herstel van de tuin zou zijn het bestaande groen weer gezond en in model te brengen en gezien het feit dat het VvE budget grotendeels naar verduurzaming moest gaan is ook afgesproken dat ik nieuwe aanplant zou regelen door stekken van bestaand groen. Dat heeft als nadeel dat je in het begin natuurlijk een paar jaar kleine plantjes hebt. Als je ze niet omzaagt of uit de grond trekt.
Ik denk dat dat me ook dwars zit. Wat ze uit de grond hebben getrokken zijn plantjes waar ik maanden voor heb gezorgd en waar ik trots op was, geen onkruid.
Maar! Doordat ik daar over nadacht realiseerde ik me wel nog iets anders. Geen idee wat dat met het verhaal doet.
Het werd een officieel agendapunt omdat deze mannen op een kwade dag ergens een kettingzaag vandaan hadden gehaald en de 30 meter waar ik nog niet heb aangezeten gewoon op tussen de 70 centimeter en 1,5 meter hadden omgezaagd en niets hadden opgeruimd. Eén van hen had toen net een familielid verloren dus dat werd een beetje met de mantel der liefde toegedekt maar er werd wel afgesproken dat het uitgangspunt voor het herstel van de tuin zou zijn het bestaande groen weer gezond en in model te brengen en gezien het feit dat het VvE budget grotendeels naar verduurzaming moest gaan is ook afgesproken dat ik nieuwe aanplant zou regelen door stekken van bestaand groen. Dat heeft als nadeel dat je in het begin natuurlijk een paar jaar kleine plantjes hebt. Als je ze niet omzaagt of uit de grond trekt.
Ik denk dat dat me ook dwars zit. Wat ze uit de grond hebben getrokken zijn plantjes waar ik maanden voor heb gezorgd en waar ik trots op was, geen onkruid.
dinsdag 26 mei 2026 om 19:14
dinsdag 26 mei 2026 om 19:16
Dan ging ik voor optie viswijf. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt.
Graftak!
dinsdag 26 mei 2026 om 19:22
Ik vind niet dat emotie tonen per definitie fout is. Ik zou in dit geval tegen ze zeggen dat ik ontzettend kwaad ben en daardoor niet heel redelijk met ze kan praten maar het via de vve laat gaan of iets van dien aard. Ze mogen best weten wat het met jouw doet en dat ze daardoor rechtstreeks overleg met jou hebben verziekt.
dinsdag 26 mei 2026 om 19:29
Optie viswijf heeft mij trouwens al een paar keer heel goed geholpen. Je moet het dan wel echt menen natuurlijk. Als een viswijf tekeer gaan om een kwartje korting te scoren bij de jumbo is belachelijk, maar als je echt tot in het diepst van je ziel geraakt bent wil de viswijvenbenadering mensen soms best tot andere gedachten brengen.
Graftak!
dinsdag 26 mei 2026 om 19:31
Het is echt niet altijd nodig om een doel te hebben, iets dat je wil bereiken met boosheid. Het kan ook gewoon enorm opluchten om je uit te spreken en gehóórd te worden door de betreffende zakken hooi of op zn minste de andere betrokkenen. Het lijkt erop dat je sowieso nog weinig erkenning krijgt voor al het werk dat je hebt gedaan. Mag dat ook even ruimte krijgen? Spreek je maar uit hoor!
dinsdag 26 mei 2026 om 19:48
We zijn denk ik iets te voorzichtig geworden met alle communicatie- en feedbacktrainingen en ikboodschappen enzo. Dat is meestal heel verstandig, maar soms is het echt wel functioneel en nuttig om even de viswijvenaanpak te kiezen hoor. Je mag in het leven ook wel eens een keer uit je plaat gaan.
Het lucht op en levert soms meer respect op dan altijd die verpakte netheid. Zolang je niet fysiek wordt en het alleen doet bij Echt Erge Dingen. Dit is er wel éen.
Het lucht op en levert soms meer respect op dan altijd die verpakte netheid. Zolang je niet fysiek wordt en het alleen doet bij Echt Erge Dingen. Dit is er wel éen.
Harba lorifa
dinsdag 26 mei 2026 om 20:00
Ik denk dat ik idd dit zou doen.
dinsdag 26 mei 2026 om 20:10
Ik zou zeker ook kwaad worden op die gasten, waar dachten ze mee bezig te zijn?!?
En, het bestuur informeren én het agenderen in de volgende vergadering. Zou aansturen op een nieuw geldpotje voor een tuinman die de boel niet laat verwilderen of een betaling naar jou - maar dat zal wel niet integer zijn?
En, het bestuur informeren én het agenderen in de volgende vergadering. Zou aansturen op een nieuw geldpotje voor een tuinman die de boel niet laat verwilderen of een betaling naar jou - maar dat zal wel niet integer zijn?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in