Succesvol boos?
dinsdag 26 mei 2026 om 17:55
Ik ben boos op iemand. Maar daar ben ik niet goed in. Gelukkig ben ik ook niet vaak boos (nadeel: weinig oefening) En nu ben ik dus zo boos dat ik er niet van kan praten. Waar ik normaal uit principe met open vizier en nieuwsgierigheid het gesprek aanga ben ik nu bang dat ik meteen verander in een ordinair viswijf als ik de persoon in kwestie zie.
Iemand (volwassen) heeft (met opzet, vandaar de intensiteit van mijn woede) iets stukgemaakt waar ik maanden aan gewerkt heb. Dus het voelt niet als waar er twee vechten hebben er twee schuld. Er is ook nog geen ruzie gemaakt.
Hoe bijten jullie van je af? Wat werkt goed voor jullie?
Iemand (volwassen) heeft (met opzet, vandaar de intensiteit van mijn woede) iets stukgemaakt waar ik maanden aan gewerkt heb. Dus het voelt niet als waar er twee vechten hebben er twee schuld. Er is ook nog geen ruzie gemaakt.
Hoe bijten jullie van je af? Wat werkt goed voor jullie?
dinsdag 26 mei 2026 om 20:12
dinsdag 26 mei 2026 om 20:12
Dit is inderdaad iets voor de VVE. Er is moedwillig en zonder overleg schade aangebracht aan gemeenschappelijk groen.
dinsdag 26 mei 2026 om 20:18
Ja, je hebt alle recht om woedend te worden. Blijkbaar zijn dit mannen die van zagen houden en duurzame plantjes en herstel maar onzin vinden.
Als ze oprechte zorgen hadden gehad, hadden ze die met je kunnen bespreken. Dat wisten ze. Maar ze hadden zin om te zagen.
Dit raad ik nooit aan: maar gaat erheen en ga gillen. Er is een bepaald slag mannen die alleen die taal verstaan.
Ik denk dat de pijn er ook in zit dat je zo je best doet om iets moois voor al je buren te maken en dat ze daar letterlijk overheen stampen.
Wij hebben hier van die bomen staan waarvan je als buurtbewoner de bladspiegel kan verzorgen (plantjes neerzetten enzo). Ik had er zo'n bordje met 'niet voor honden' neergezet. Een onbekende buurtgenoot liet haar hond er expres tegenaan pissen. Dat werd ook geen keurig gesprek.
Als ze oprechte zorgen hadden gehad, hadden ze die met je kunnen bespreken. Dat wisten ze. Maar ze hadden zin om te zagen.
Dit raad ik nooit aan: maar gaat erheen en ga gillen. Er is een bepaald slag mannen die alleen die taal verstaan.
Ik denk dat de pijn er ook in zit dat je zo je best doet om iets moois voor al je buren te maken en dat ze daar letterlijk overheen stampen.
Wij hebben hier van die bomen staan waarvan je als buurtbewoner de bladspiegel kan verzorgen (plantjes neerzetten enzo). Ik had er zo'n bordje met 'niet voor honden' neergezet. Een onbekende buurtgenoot liet haar hond er expres tegenaan pissen. Dat werd ook geen keurig gesprek.
dinsdag 26 mei 2026 om 21:01
Dat is helaas het VvE-leven, tenminste in mijn ervaring. Wij hebben ook een (gevel) tuin en de ene wil dit, de ander wil dat en weer een ander wil niks. Of een tropische tuin. Uiteindelijk is niemand blij. Mensen zijn alleen blij met dingen die ze helemaal zelf kunnen bepalen, maar ja, dat zit er niet in. En dus ergert appartement A zich aan het lawaai van de elektrische heggenschaar en trekt appartement B stiekem de versgeplante bloemen uit de aarde, gewoon uit protest. Intussen doet appartement C er alles aan om de boel te besproeien en bij te knippen. Het is… vrij tragisch. Niet goed voor je mensbeeld. Maar ja, wat doe je eraan?
Mijn oplossing is loslaten. Tuinen interesseren me weinig en al dat geruzie vermoeit me. Ik snap heel goed hoe frustrerend het voor jou is, TO, zeker omdat je het leuk vindt om te doen en daar doe je - in theorie - de andere bewoners een plezier mee. Of niet, want juist dit soort ‘gezamenlijke’ bezittingen en verantwoordelijkheden zorgen in een VvE vaak voor minder mooie aspecten van het samenleven.
dinsdag 26 mei 2026 om 21:15
Persoonlijk zou ik me uit dat tuinproject terugtrekken, want zonde van de energie, moeite en tijd als die meewarigkijkende zaagclub toch telkens zaken teniet doet. Dring samen met medestanders bij de VvE aan op de terugkeer van de professionele tuinman. In ons hofje levert al het groen door een externe partij laten doen namelijk het minste gedoe tussen bewoners onderling op.
dinsdag 26 mei 2026 om 21:20
dinsdag 26 mei 2026 om 21:34
Precies dit. Wijzigingen aan dit gemeenschappelijk groen mogen alleen met meerderheid van stemmen in een vergadering. Of als de vergadering dus iemand zoals SinPermiso aanstelt hiervoor. Ik zou dit via de VvE spelen want er zullen toch wel meer bewoners boos zijn hierover?Steenuiltje schreef: ↑26-05-2026 20:12Dit is inderdaad iets voor de VVE. Er is moedwillig en zonder overleg schade aangebracht aan gemeenschappelijk groen.
dinsdag 26 mei 2026 om 21:44
SinPermiso schreef: ↑26-05-2026 18:21Het verhaal daarbij is dat er ergens anders in de stad "wel twintig zwervers in het groen sliepen". Ik vind dat echt meeeer dan bullshit want als je achter de struiken daar zou gaan liggen dan lig je voor een raam van vijftien meter breed van grond tot dak dus no way dat iemand daar ooit zijn heil gaat zoeken 's nachts. Maar ja, ik ben boos, dus misschien hebben ze een punt dat ik niet kan zien.
Bestaat de zaagclub wellicht uit motorrijders? Hier heeft er ooit een buurman zonder overleg een struik bij de entree gerooid om een betonpoer met motorslot voor zichzelf te kunnen plaatsen.
dinsdag 26 mei 2026 om 21:46
In een VvE kan dat ver terug gaan, hoor. Ruzie over een houten vloer die 12 jaar geleden is gelegd tegen het reglement in, of gedoe over wel/niet mogen verhuren aan toeristen of ex-pats. Dat vertaalt zich later naar gezeik over de gemeenschappelijke tuin. Mensen kunnen niet goed samenleven, vrees ik. Compromissen zijn zeer ingewikkeld. Oud zeer speelt voortdurend op.
In een VvE kun je naar mijn mening het beste onder de radar blijven. Dan heb je er weinig last van. De paar dingen die ik op me heb genomen (kasboek, renovatie hal) liepen uit op een drama. Sindsdien houd ik me er lekker buiten
dinsdag 26 mei 2026 om 23:03
Nou inderdaad, na 5 jaar studentenhuizen met altijd gedoe over de gezamenlijke ruimtes heb ik me toen voorgenomen: noooooooit een VVE. Het haalt het slechtste in mensen naar boven. En dat is gelukkig ook gelukt: van huurappartement naar koophuis. Maar goed, vaak heb je geen keuze natuurlijk, zeker met de huizenmarkt van nu.Claire45 schreef: ↑26-05-2026 21:46In een VvE kan dat ver terug gaan, hoor. Ruzie over een houten vloer die 12 jaar geleden is gelegd tegen het reglement in, of gedoe over wel/niet mogen verhuren aan toeristen of ex-pats. Dat vertaalt zich later naar gezeik over de gemeenschappelijke tuin. Mensen kunnen niet goed samenleven, vrees ik. Compromissen zijn zeer ingewikkeld. Oud zeer speelt voortdurend op.
In een VvE kun je naar mijn mening het beste onder de radar blijven. Dan heb je er weinig last van. De paar dingen die ik op me heb genomen (kasboek, renovatie hal) liepen uit op een drama. Sindsdien houd ik me er lekker buiten![]()
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in