Tips bij terugkerende angst

24-05-2025 21:15 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag, mijn kind van bijna 17 heeft 1,5 jaar terug succesvolle therapie gehad voor haar angst en paniek bij haar overgeeffobie. Het ging daarna heel erg goed. School, bijbaantjes, uitgaan....helaas heeft ze een tijdje terug een vervelende ervaring gehad waarbij haar angst voor overgeven in een krappe ruimte( was toen drukke trein) weer wat getriggerd is. Ik vind het lastig hoe hiermee om te gaan. Mijn kind is inmiddels weer op een punt dat ze het reizen het liefste vermijdt( ze weet dat dit niet goed is). Ze merkt sowieso laatste weken dat ze weer sneller tegen een paniekaanval zit. Ik merk bij mezelf dat ik direct weer "aan" sta, ben zelf weer wat bang dat we weer in zo'n periode komen als toen. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik weet dat ik niet te beschermend moet zijn, dat is iets wat ik wel geleerd heb.
Maar ik wil het ook niet uit de hand laten lopen, maar op dat punt staan we nu ook niet, verder gaat ze nu wel weg met vriendinnen terwijl ze dat toen absoluut niet deed. Moeten we het gewoon aanzien of zal ze weer wat gesprekken nodig zijn? Lastig hoor....
Ik zou hulp zoeken. Het is me nog nooit gelukt om uit mezelf minder angstig te worden, ik heb iemand nodig die me eruit trekt.

En misschien voor jou ook: de verwachting loslaten dat angstklachten voorgoed weg horen te blijven, of dat het 'erg' is als het terugkomt.
Bij een lekke band bel je de wegenwacht en bij toenemende angst bel ik de huisarts. Soms zit er 10 jaar tussen, soms minder.
Kan ze die therapeut van toen bellen?
Wat is het lastig he, om je kind zo te zien? Je zegt dat ze weet dst ze niet moet vermijden. Vermijdt ze nu wel of gaat ze toch, terwijl ze dit liever niet doet?

Heeft ze toen emdr gehad? Kunnen jullie (als dochter dit ook wil) weer contact opnemen met de therapeut die haar toentertijd geholpen heeft? Of helpt het haar om samen door te spreken wat ze toen in therapie geleerd heeft, even ter reminder weer naar boven halen? Eventueel samen kijken welke gedachte de angst oproept, of die gedachte echt waar is, en of er een andere helpende gedachte voor in de plaats kunt zetten?

Angst is naar. Het is irrationeel en dat weet je, en toch kun je het niet altijd wegdenken :)
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Mijn kind is aan de antidepressiva gegaan (ook eerst therapie gehad, waarna ze een terugval kreeg). Dat was voor haar de beste beslissing ooit(haar eigen woorden).
Nog een keer therapie.
...
Wat rot! Heeft ze geen tips gekregen over wat ze in een dergelijke situatie (beginnende terugval) kon doen?
Bepaalde oefeningen, gedachtes uitwerken, fysieke dingen enz) zo niet dan zou ik toch nog eens contact opnemen met haar vorige therapeut om dergelijke adviezen toch te krijgen want bij dit soort klachten ligt een terugval wel op de loer en het is heel prettig als je dan zelfstandig weer “eruit” kan komen. Ik zou dus niet te lang wachten voordat het erger wordt.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik zou gewoon de oude therapeut bellen. Wellicht is ze er met een paar opfrisgesprekken weer vanaf.
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Helaas heeft haar oude therapeut een andere baan....ik zal eerst mijn kind eens vragen of ze geen plan van aanpak heeft gekregen voor als ze toch weer een terugval krijgt. En anders misschien toch weer een paar ondersteunende gesprekken bij iemand anders. Wat betreft het vermijden, ze doet dit deels. Ik heb met haar afgesproken dat we komende week toch weer stap voor stap die dingen gaan doen welke ze het liefste helemaal niet doet. Hopelijk zet dit ook weer wat zoden aan de dijk.
Ik vind een terugval niet zo vreemd, als je iets (heftigs) meemaakt wat angst oproept (trigger) dan val je vaak (even) terug in je oude patroon. Ik denk dat je dat zal moeten accepteren. Daarnaast is dan goed voor jezelf zorgen belangrijk. Zoek afleiding, ga mediteren, wandelen, de natuur in, muziek maken of luisteren, slapen, iets wat jou ontspant. Op dit moment is het dan even 'verdragen'.

Ik zou ook samen met een andere therapeut een stappenplan nu maken over wat te doen bij terugkerende angst.
Dit is niet zo gek als de oude angst weer getriggerd is, mogelijk ook in een periode met iets meer stress. Het is ook niet dat je vaak moet overgeven of misselijk bent, dus de exposure kan prima weggezakt zijn.

Zaak is om met een milde, maar verzekerde blik hiernaar te kijken. Het is niet gek, er is geen reden tot paniek, wel moet je de gedachten bij de realiteit houden (de kans dat je moet overgeven in een krappe ruimte is zeer klein) en jezelf gaan blootstellen aan de angstopwekkende situatie(s) (wellicht is dit laatste ook wat ze heeft gedaan in de therapie, dit dus herhalen). Belangrijkste punten uit de therapie weer ophalen.

Ze heeft destijds toch hulp gehad? Ik.zou haar adviseren om weer hulp te zoeken (moet ze zelf doen want 17).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven